Gå til innhold
Hundesonen.no

Styggeste hunderase?

Car00line

Recommended Posts

Hva du synes om et eksperiment er vel rimelig irrelevant. De færreste hunder hadde nok overlevd alene på en øde øy, uansett.

Hællandussan - det var vel akkurat det som var poenget mitt? Og nettopp derfor jeg mente et sånt eksperiment ville vært dyremishandling? Trekk til deg de såre tærne, det var ikke noe stikk til schäferen - det tar jeg nå, nemlig. Ei bikkje full av allergier, overdrevne vinkler bak og mot som ei vettskremt katte er ikke spesielt funksjonabelt det heller.

Det finnes ikke fryktelig mange populasjoner med forvillede hunder som har fått avle fritt i flere generasjoner liksom. Men av de man vet om har alle fått et merkverdig likt utseende.. Så bilder av de i et blad en gang, husker ikke om det var illustrert vitenskap eller hundesport. Orker ikke lete lenge etter dokumentasjon, men et lite søk gjorde at jeg fikk opp denne.

Utsnitt: Pariahhunder minner om en litt langstrakt slank spisshund, eller en blanding mellom spisshund og mynde. De har gjerne et langstrakt og trekantet hode med spisse trekantede stående eller delvis stående ører. Ørene er gjerne også svært bevegelige sammenlignet med tradisjonelle hunder. Halen har ofte et litt buskete preg, men ikke alltid, og den bæres gjerne i en krøll over ryggen. Dette er meget hurtige hunder, og når de løper rettes gjerne halen ut må myndevis. De er gjerne mer utholdende enn mynder, men ikke fullt så hurtige. Når de jakter bruker de både syn, lukt og hørsel like aktivt.

Pelsen er gjerne kort eller semi-kort og alltid slett og tett tilligende, avhengig av lokasjon. I noen strøk utvikler de tett underull vinterstid, i andre strøk har de nærmest ingen underull å snakke om. I størrelse varierer de gjerne fra relativt små til mellomstore (8–25 kg). Pariahhunder kommer i alle mulige farger og fargekombinasjoner, men de fleste har en lys sandfarget til mørk gulbrun og rødgul grunnfarge. Det finnes imidlertid også nærmest sorte hunder og nesten helt hvite hunder. Hvite tegninger er uansett vanlig, som oftest i brystregionen og på den nedre delen av benene og ytterst på haletippen.

Det kan se ut som om alle hunder vil ende opp med et tilnærmet slikt utseende om de får formere seg vilt og må klare seg selv.

Ja, det er greit nok, men hva var utgangspunktet, Annette? Det vet de ikke, ikke sant? Jeg tviler nemlig på at 25 mopser som får formere seg vilt, plutselig på få generasjoner får mer "funksjonabelt" utseende - de arver det de arver samme hvor de parrer seg hen, sant?

La meg ta et annet eksempel da - om man slipper 25 engelske springer spaniels og 25 labrador retrivere på en øy, så vil de neppe få ståører på få generesjoner? Samme om man slipper 25 langhårsdachser og 25 pudler - de vil neppe utvikle "semikort eller slett og tett tilliggende" pels med ståører på få generasjoner? Hva i såfall er "få generasjoner"? Og jeg er fortsatt oppriktig nysgjerrig..

Funksjonelle hunder med et snev av jaktlyst/jaktevne overlatt til seg selv på et sted de har mulighet til å finne mat og drikke og klimaet ikke er ekstremt er ikke dyrplageri!

Nei, men nå blander du inn en haug med forutsetninger som ikke ble nevnt istad, sant? Nå forutsetter du nemlig at det er funksjonelle hunder (noe opptil flere i denne tråden har fastslått at f.eks mopsen ikke er) med et snev av jaktEVNE (jaktLYST har mange raser, det er ikke like mange av de som avslutter jakten med felt bytte av den grunn) - noe jeg tviler på at f.eks mopsen har - de er vel aldri blitt brukt til jakt? Så 25 mops på en øde øy ville vært dyremishandling, sant?

- Og med den helsa schäferen har, så ville vel den heller neppe overlevd i naturen, med allergier og HD og overdrevne bakbeinsvinkler? For det klager man jo på at schäferen har, sant?

(Legg forøvrig merke til at jeg ikke har sagt noe om hva jeg syns er stygt eller pent i denne diskusjonen?)

Jeg er selv vokst opp i et land med mange forvillede tamhunder (Uganda på begynnelsen av 70-tallet.) De varierte mye i utseende men klarte seg ellers utmerket uten menneskelig innblanding. De hadde enten kort pels eller var rufsete strihårige. Ørene varierte veldig og noen hunder var små og andre langbeinte, men det var ingen virkelig små eller stubbnesete blandt de. Disse hunden jaktet forøvrig ikke. De tømte nabolagets søppelkasser, med god hjelp av meg :-D

Takk, da har vel du akkurat bekreftet det jeg prøver å si litt lenger opp her - forvillede tamhunder er ikke nødvendigvis homogene av utseende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 214
  • Created
  • Siste svar
Hællandussan - det var vel akkurat det som var poenget mitt? Og nettopp derfor jeg mente et sånt eksperiment ville vært dyremishandling? Trekk til deg de såre tærne, det var ikke noe stikk til schäferen - det tar jeg nå, nemlig. Ei bikkje full av allergier, overdrevne vinkler bak og mot som ei vettskremt katte er ikke spesielt funksjonabelt det heller.

For det første, jeg regnet ikke med det var rettet mot schäferen, det var ikke derfor jeg svarte heller. Poenget MITT var vel at all dysfunksjonalitet er ikke akkurat noe positivt, verken den ene eller den andre veien, og jo mer hunden blir hemmet jo verre er det. Vet ikke om det er en slags krampetrekning det at du "angriper" schäferen, men du trenger ikke å gå løs på rasen for min del, for jeg er ikke mer for avl på bananrygger enn jeg er for flate snuter.

Men seriøst; "mot som ei vettskremt katte er ikke spesielt funksjonabelt det heller". Den setningen sier vel mer om ditt inntrykk enn realiteten :)

Jeg tviler nemlig på at 25 mopser som får formere seg vilt, plutselig på få generasjoner får mer "funksjonabelt" utseende - de arver det de arver samme hvor de parrer seg hen, sant?

Og en ting til, tviler vel egentlig på at 25 mopser hadde klart å formere seg vilt, hvis de ikke er i stand til å ta keisersnitt på hverandre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst; "mot som ei vettskremt katte er ikke spesielt funksjonabelt det heller". Den setningen sier vel mer om ditt inntrykk enn realiteten :)

Du syns ikke det var så moro at folk skriver drit om rasen din du heller nei? :)

Og en ting til, tviler vel egentlig på at 25 mopser hadde klart å formere seg vilt, hvis de ikke er i stand til å ta keisersnitt på hverandre da.

hehe - Det finnes faktisk mopser som føder helt naturlig. Fordommer er en fin ting å dra opp i en tråd som dette, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du syns ikke det var så moro at folk skriver drit om rasen din du heller nei? :)

Kommer an på hvor saklig det er, og om det faktisk stemmer :)

hehe - Det finnes faktisk mopser som føder helt naturlig. Fordommer er en fin ting å dra opp i en tråd som dette, sant?

Nei, men du kan være enig i at det ikke er bra at en stor andel ikke kan føde naturlig. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, visst voldsomme smerter og hyling er naturlig under valping, så. Det er i hvert fall sånn jeg har latt meg fortelle av en mopsoppdretter at såkalt "selvfødende" mopstisper blir mødre. At man i det hele tatt trenger et eget ord for dem sier vel sitt.

Redigert: Kanskje keisersnitt faktisk er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor saklig det er, og om det faktisk stemmer :)

Nei, men du kan være enig i at det ikke er bra at en stor andel ikke kan føde naturlig. Eller?

Siden du er så for saklig kritikk, så regner jeg med at DU veit hvor stor andelen av mopser som må ta keisersnitt er?

Barmand skriver:

Ja, visst voldsomme smerter og hyling er naturlig under valping, så. Det er i hvert fall sånn jeg har latt meg fortelle av en mopsoppdretter at såkalt "selvfødende" mopstisper blir mødre. At man i det hele tatt trenger et eget ord for dem sier vel sitt.

At EN mopseoppdretter forteller at tispene hyler og har voldsomme smerter under fødsel, vil det si at det er gjengs over for rasen? For det er ikke hva jeg har hørt av mopseoppdretteren jeg kjenner.. Så hvem av dem har rett?

Det er lett å kritisere andre raser sønder og sammen, sant? Det er det som er så hyggelig med sånne tråder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Sånn er jo min hund og, når hun er oppstilt. Men ikkje i kvardagen...

Det jeg mente med at jeg ikke synes at utst. schäfere er "fine" er når du ser de går i "utstillingspositur" til daglig, eller valper som har blitt utstillingstrent slik at når de går "normalt" krysser hasene seg. Og som jeg skrev så har jeg møtt mange schäfere og noen av de har vært helt utrolige, både mot valper (av annen rase) og mot fremmede, men jeg synes ikke at det "utstillingsutseende" er pent. Din hund ser virkelig flott ut der den (for meg) står normalt :)

hehe - Så hvis man slipper 25 mopser på en øde øy, så vil de etter noen generasjoner få lengre nese og nettere kropp? Det er bare hos oppdrettere de beholder korte neser og tønnekropper, liksom?

"Dagens 2ne!" Ler så jeg griner :hyper"

*Klippe*

Hun er utstillingshund, innehar 1 cert og 6 CK, er og avlstispe.

Litt OT... Hvor mange hunder med diskvalifiserende feil fins det i Norge som er utstillingschampion? ALTSÅ da tenker jeg IKKE kun på schäfer, men av alle fci-godkjente raser. Det at en hund har cert eller ck sier meg ingen ting. Vet om brukshunder i Sverige som har tittelen "Korad" men som mangler flere tenner og/eller som har haleknekk slik at halen danner en "Z".

stand1.jpg

Hunden her var "gammel" da den tok sitt første cert, bildet har originale farger. Hunden er kjempetrivelig og som din hund, den står (enda) mer "normalt" til daglig enn hva din hund gjør. Men på dette bildet synes jeg ikke hunden er "fin" fordi den står sånn som den gjør. Det var derfor jeg skrev at jeg ikke synes utstillingsvarianten er spesielt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jo min hund og, når hun er oppstilt. Men ikkje i kvardagen...

alexis_standaugust.jpg

Herregud, så fantastisk fin hun er.................... :) Jeg er jo ei av de som synes såkalte "utstillings"schæfere er fantastiske! Det er jo ikke sånn at de går rundt å ser sånn som dette ut hele tiden, som også Ricco poengterer!

Og heldigvis, er helsen bare blitt bedre og bedre på disse herlige hundene!

Veldi OT dette, men hjelp for en flott hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigert: Kanskje keisersnitt faktisk er å foretrekke.

Øhhh... Burde alle kvinner som lager ubehagslyder under fødsler også bli innvilget keisersnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så for saklig kritikk, så regner jeg med at DU veit hvor stor andelen av mopser som må ta keisersnitt er?

Jeg regner med at det er godt nok å vite at en viss andel av mopsene må ha keisersnitt, nettopp på grunn av en svært lite funksjonell kroppsform, for ikke å snakke om respirasjonsvansker som følge av det sammenpressede snutepartiet. På egenhånd hadde disse individene gått rimelig kjapt under, det er ikke mer avansert enn det. Ekstremavl er jeg som sagt i mot, og raser som sliter med helsen på grunn av utseende er vel, per definisjon, nettopp det.

Motivet for min del var det for å påpeke at dysfunkjonalitet ikke er min greie, og jeg mener vel også at det er heller lite vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men... Tilbake til spørsmålet som trådstarteren stillte...

Den rasen som jeg virkelig synes er stygg finner jeg ikke... MEN jeg finner individer av mange raser som jeg synes er "stygge" på grunn av "feilslått" avl eller "udugelige" eiere slik at hundene får ett gemytt som gjør at de agerer ut mot folk eller andre hunder/dyr. Dette være seg fra de aller minste rasene og opp til de aller største rasene. De aller fleste raser har en "mening" med hvorfor de er som de er, mens "resten" er avlet frem pga menneskets syn på hvordan de "burde" være.

Som jeg har skrevet i en annen tråd her inne, jeg er figurant på de forskjellige testene/beskrivelsene som vi har i Norge og jeg har aldri i mitt liv blitt så "trynsleika" av hund som en AB (amerikansk bulldog/terrier?) som jeg ble av den jeg var figurant for. Jeg har møtt mange av de "forbudte" rasene og ingen av hundene har vært "vonde" det er enkeltindivider (egentlig eierne) som ødelegger for rasene. Og det er jo mange andre raser enn de "forbudte" som biter. Jeg har fortsatt hår som vokser ut etter at jeg (som figurant) ble skalpert av en hund (vil ikke nevne rase), merker i baken (*lol) etter hunden som ble misshandlet av eieren og bet når vi i nabolaget snudde ryggen til. Eller nabogutten som ble skambitt i ansiktet av en forholdsvis liten rase... Slike hendelser får meg til å ikke synes at de spesielle rasene er "pene".

(dette ble veldig seriøst på en sen fredagskveld) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er godt nok å vite at en viss andel av mopsene må ha keisersnitt, nettopp på grunn av en svært lite funksjonell kroppsform, for ikke å snakke om respirasjonsvansker som følge av det sammenpressede snutepartiet. På egenhånd hadde disse individene gått rimelig kjapt under, det er ikke mer avansert enn det. Ekstremavl er jeg som sagt i mot, og raser som sliter med helsen på grunn av utseende er vel, per definisjon, nettopp det.

Motivet for min del var det for å påpeke at dysfunkjonalitet ikke er min greie, og jeg mener vel også at det er heller lite vakkert.

Okay, da er vi kanskje enige om at "en viss andel" ikke betyr "alle"? Og når ikke alle må ta keisersnitt, så må en viss andel også - naturlig nok - være såkalte "selvfødende"? Jeg regner nemlig med at det ikke kommer en stork med mopsevalper til de tispene som ikke tar keisersnitt?

Det er helt greit at man mener at dysfunksjonalitet ikke er ens egen greie og at det er heller lite vakkert, men her fremstilles det jo som at mopser generelt er dysfunskjonelle - og det er de vel nødvendigvis ikke? De er rett nok ikke avlet for å være brukshunder som løper halve dagen, men det betyr ikke at de stryker med så fort de beveger seg raskere enn skritt (ingen av de mopsene jeg har sett trave/galoppere har dødd enda, ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at man mener at dysfunksjonalitet ikke er ens egen greie og at det er heller lite vakkert, men her fremstilles det jo som at mopser generelt er dysfunskjonelle - og det er de vel nødvendigvis ikke? De er rett nok ikke avlet for å være brukshunder som løper halve dagen, men det betyr ikke at de stryker med så fort de beveger seg raskere enn skritt (ingen av de mopsene jeg har sett trave/galoppere har dødd enda, ihvertfall).

På samme måte som at det ikke er noen hemmelighet at schäferen sliter med sitt, skal det ikke stikkes under en stol at både mops, fransk bulldog og engelsk bulldog sliter mer med å føde naturlig i forhold til det som er normalt. For ikke å snakke om en hel del andre felles plager for disse rasene, grunnet kroppsfasong. Det skal ikke en mesterhjerne til for å kunne resonnere seg fram til den konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden folk først har kastet seg over mopsen: Den eldste mopsen min har hatt ett kull, med keisersnitt. Den yngste har hatt to, hun fødte uten hjelp og alt gikk greit. Begge har en anelse lenger snute enn det som er vanlig, de puster uten surstoffmaske, løper på tur i skogen med labradorene mine, og er ikke avhengige av støttehjul. Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt litt rundt på Mops og keisersnitt. For jeg har ærlig talt ikke hørt så mye om det. Vet det kan være fare for det hos eng.bull og grandanoisen. Men det eneste stedet jeg faktisk finner noe om keisersnitt på mops er, interessant nok, på diskusjonsfora alle disse. Ikke en gang på raseforumet finner jeg noe om det. Søkt litt rundt på keisersnitt hos hund og ei heller der finner jeg mopsen som en av de som så godt som sikkert må ha keisersnitt. Så kanskje på tide å komme videre i diskusjonen? For egentlig når sant skal sier, så er det strengt tatt ikke så viktig. Mopsen sliter med andre ting, som å puste...

Men ikke så galt at det er godt for noe; jeg har kommet til å like mopsen..., skal se det blir mops og ikke ekorn på meg til jul :hmm: Bare på trass, og fordi de er himla søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt litt rundt på Mops og keisersnitt. For jeg har ærlig talt ikke hørt så mye om det. Vet det kan være fare for det hos eng.bull og grandanoisen. Men det eneste stedet jeg faktisk finner noe om keisersnitt på mops er, interessant nok, på diskusjonsfora alle disse.

På den svenske raseklubbens side står det "Förlossningskomplikationer. I hälsoenkät och försäkringsstatistik har framkommit att andelen kejsarsnitt på mops är relativt hög. Mopsorden kommer att fortsätta att utreda problemet genom enkäter och information till uppfödare." (http://mopsorden.se/avelspolicy.htm). At det skulle være så voldsom stor forskjell på rasen i Norge og Sverige finner jeg usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den svenske raseklubbens side står det "Förlossningskomplikationer. I hälsoenkät och försäkringsstatistik har framkommit att andelen kejsarsnitt på mops är relativt hög. Mopsorden kommer att fortsätta att utreda problemet genom enkäter och information till uppfödare." (http://mopsorden.se/avelspolicy.htm). At det skulle være så voldsom stor forskjell på rasen i Norge og Sverige finner jeg usannsynlig.

*bøyer meg i støvet* Hvorfor dukket ikke dette opp mitt søk... da hadde jeg sluppet å "drite" meg ut. Jaja, jeg tok feil.

Edit: Søkte nå på engelsk... det var også lurt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei... det er greit man har meninger om at noen hunderaser ikke er så pene som andre. men man trenger faktisk ikke sammenligne de med et murveggkolisjonsoffer eller missfoster <_< umodent...

Må nesten forvente mindre fine kommentarer i en tråd som dette?

Jeg har slett ingen ting imot mopsen, og har egentlig aldri tenkt på dem som stygge. Den mopsen på bildet som ble lagt ut, synes jeg hadde skumle "øyne-poppe-ut-av-hodet"-tendenser. Nå aner jeg ikke hvilken hund dette er, eller hvem som eier den. Kan hende den ser mer normal ut i levende live, det vet ikke jeg. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vått ullteppe" - mulig...

"Drittsekk-TV" er et uttrykk som gjerne brukes om f.eks. Big Brother, Robinson, Farmen, og lignende "reality-shows"...

DETTE er en tråd som er jeg personlig nok vil arkivere under "Drittsekk-Sonen" - og jeg orker ærlig talt ikke å lese igjennom alle innlegg engang..

Å debattere hva man synes er FINT/PENT er nå èn ting - men å gi fritt spillerom til å slenge utav seg alt man synes er stygt er ikke på noen som helst måte verken hyggelig eller greit ovenfor andre som faktisk liker hunden sin OG hvordan den ser ut, eller?

Ærlig talt... Funksjonalitet er EN ting - dèt kan vi selvsagt diskutere til Dovre "faller" - men de forskjellige rasenes utseende??

MÅ man egentlig være så funksjonell for å være "pen" (eller omvendt)? Må man være pen for å være funksjonell, eller stygg for å være disfunksjonell?

Hva har egentlig fødselsvansker, eksteriørt eksteme detaljer, osv med "stygg" å gjøre, sånn egentlig?

Personlig ønsker jeg virkelig ikke engang å vite til hvem som synes MIN rase er stygg... Hvorfor skulle DET være interessant på noen som helst måte? Jeg mister faktisk respekt for folk som uttaler seg om "stygghet" uten den minste medmenneskelige grunntanken om at vi alle faktisk har forskjellig smak...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten forvente mindre fine kommentarer i en tråd som dette?

Jeg har slett ingen ting imot mopsen, og har egentlig aldri tenkt på dem som stygge. Den mopsen på bildet som ble lagt ut, synes jeg hadde skumle "øyne-poppe-ut-av-hodet"-tendenser. Nå aner jeg ikke hvilken hund dette er, eller hvem som eier den. Kan hende den ser mer normal ut i levende live, det vet ikke jeg. :hmm:

Bosse har IKKE "øyne-poppe-ut-av-hodet"-tendenser og han puster helt fint og har ikke noe problem med å puste.

Han har heller ikke noe problem med å løpe rundt i skogen eller å gå på tur i flere timer.

Kulet hans var på 8 valper, og alle er 100% friske og fine og mammen fødte uten kesiersnitt. Ikkke noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange som føler seg tråkka på tydligvis. Hva så om folk ikke synes at ens egen rase er den vakreste som spankulerer rundt på denne planeten? Det er jo en grunn til at vi velger de rasene som vi velger. Både ut fra hva vi synes er vakkert og/eller bruksegenskapene.

At en schäferhund har flotte utstillingsresultater, men mangler totalt resultater fra noe slags arbeid, er det ingen vakker schäferhund i mine øyne.... Det er ikke noe vakkert med en hund som bare egner seg til å svinge til venstre når det skal være en brukshundrase. Men nå er det mange schäferhunder fra brukslinjer som også er mindre pene...

BCen er ikke vakker. Den er ufattelig flott bak sauene når den jobber. Da er det en av de stiligste rasene i mine øyne. Men sånn ellers, så er de ikke så mye å skryte over akkurat... De ser ut som hummer og kanari, selv om de er kullsøsken. Noen ser ut som miniatyrbcer, andre som ponnier i forhold. Ører står alle veier, pelser i alle varianter fra "fotsi frakk" til glatthåret... Tisper ser ut som hannhunder, og hannhunder som tisper... Du finner egentlig "alt" i rasen. Og utstillingsBCen er som en god del av schäferne, det er ikke noe vakkert med en hund som bare kan svinge til venstre i den rasen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk SusanneL.. Skjønner ikke poenget med tråder som dette jeg, og helt klart ikke behovet for å kalle andres hunder/raser for misfostre eller kollisjonsofre eller å spørre om øynene poppa ut etter at de har tatt bildet osv. Selv jeg lærte det en gang at sånt er direkte uhøflig, og man trenger vel ikke å være rakettforsker for å skjønne at sånt sårer en stakkars hundeeieres sjel?

Sånn ellers så er jeg vel mest enig med Dratini. De aller fleste hunder har noe ved seg man liker ved de når man blir kjent med de. Det eneste som gjør en hund direkte stygg i mine øyne, er dårlig temperament (og noen ganger dårlig oppdragelse - men selv da holder jeg kjeft om hva jeg syns om bikkjene til folk, faktisk). Det er hunder som er mindre tiltalende estetisk, men de har og som regel en weird sjarmfaktor som gjør at man liker dem allikevel. I værste fall så er hunder uinteressante eller anonyme, men sjeldent stygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...