Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor lydighet?


Guest 2ne

Recommended Posts

Med fare for å virke både amatørmessig og sutrete, så har jeg altså lurt litt på hvorfor man "gidder" å trene lydighet, etter å ha sett noen stevner og lest blogger folk som konkurrerer i høyere klasse (elite). Nå er det absolutt ikke meningen å henge ut noen, bare så det er sagt, og det er heller ikke meningen å syte eller sutre, men for en utenforstående så slår det meg at lydighet har blitt veldig urettferdig, rigid og strengt gjennom årene?

Altså - jeg skjønner såpass som at det SKAL være strengt i Elite, man skal forvente og forlange noe av utøverene der, det skal være - nettopp - eliten av alle som konkurrerer i LP, liksom. Men når man leser i en blogg at en får gult kort og advarsel for å heise opp hunden mellom øvelsene (altså, løfter hunden opp i en "korrekt" sitt FØR øvelsen har begynt), så slår det meg at nå begynner det vel å bli i overkant strengt? Jeg skjønner at man ikke har lov å mishandle hunden (eller straffe den på noe vis - uten at jeg mener at det ene nødvendigvis er det andre) i ringen, men forutsetter ikke det at hunden "plages"? Eller at det går ut over øvelsen?

Jeg leste og et sted at det ble truet med advarsel og gult kort fordi hunden var "for glad" i ringen - og hvordan er det egentlig mulig? Jeg trodde det var litt av poenget jeg, at hunden skulle like det den dreiv med, at den var glad for å jobbe? Igjen - så lenge det ikke har noe å si for selve øvelsen, så må det da være ett fett HVOR glad hunden er i ringen? Eller er jeg bare snål, som foretrekker at hunden min syns det er like gøy å drive med det vi driver med som meg? Og igjen, jeg skjønner at det ikke er lov å BELØNNE hunden i ringen, men det ER forskjell på hunder, og noen vil være litt "ubehersket" og glade, uten at hundeføreren har ment at det skal være noen form for belønning?

En annen ting jeg reagerte på var på NKK Bø - og igjen, det er ikke meningen å henge ut noen, ei heller å gjøre noe vanskeligere for noen. Jeg kjenner jo folk som konkurrerer i Elite, så jeg ble sittende å se på litt, og det slo meg vel at dommer og ringsekretær ikke alltid var like interessert i hund og hundefører som vi som satt på tribunen var? Mulig jeg bare hadde "uflaks" når jeg kikket på dem (dommer og ringsekretær) og ikke føreren, og jeg skjønner at etter X antall ekvipasjer som går det samme mønsteret om igjen og om igjen så begynner det å bli litt kjedelig, men allikevel.. Man betaler jo noen hundre kroner for å konkurrere, de kan vel i det minste late som om de er interessert?

En tredje ting jeg vet flere enn meg reagerte på, var den plutselige håndhevinga av regel 5.7 i utstillingsreglene (Hunder skal alltid holdes i bånd på utstillingsområdet. Unntak er ved gjennomføring av aktuelle øvelser i lydighets- og agilitykonkurranser). Greit nok, det er en regel, helt helt greit at de har tenkt å stramme inn på den og - og det ble visst nevnt på alle fellesøvelsene for de som gikk Elite. Men så er det jo sånn at ikke alle som var på Bø startet i Elite, så det var ikke alle som fikk denne beskjeden.. Og da må det vel være mulig å si fra på en hyggelig og grei måte? Ikke kjefte fordi at en stakkar ikke har fått med seg at NÅ, NÅ har vi tenkt å overholde denne regelen, liksom? For jeg har vært på noen utstillinger i mitt liv, og jeg har sett en del trening av løse hunder i tomme ringer uten at det har vært et problem for noen før - så i en overgangsperiode så kan det kanskje være greit å minne "oss amatører" (nå var vel ikke vedkommende som fikk kjeft en amatør, men..) at denne regelen plutselig gjelder igjen (jeg har som sagt aldri sett den bli håndhevet før NKK Bø).

- Og det hadde vært kjekt om de gadd å være konsekvente, for agility fikk man visst trene med løs hund i tomme ringer på søndag (det så ikke jeg selv, jeg var bare der på lørdag).

Igjen, det er ikke meningen å være sutrete og syte, jeg har vurdert å starte i lydighet med vesla sjøl opptil flere ganger (hun er jo ikke akkurat noen racer på spor enda, liksom), men jeg føler meg ikke akkurat frista til å være hverken så pirkete eller rigid som man tydeligvis må være for å konkurrere i Elite - det er jo ikke lov å være glad engang :) Jeg må innrømme at jo mer jeg hører og lærer om LP, jo mindre frista er jeg til å satse på dette, og det er mulig det er bare meg som føler det sånn, men det tviler jeg på, rekrutteringa til LP er vel ikke overdreven høy?

Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg egentlig vil hen med innlegget, jeg håper vel på at noen av dere kan overtale meg til å synes at LP er en fin ting å satse på om det skulle vise seg å være for "lite bruks" i vesla, for jeg har lyst til å konkurrere med henne.. Men hva er poenget med å satse på en gren man ikke pr i dag har lyst til å konkurrere i den høyeste klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt av den samme følelsen egentlig... Nå tror jeg neppe at Lokeliten og jeg noensinne kommer opp i elite, men slik som reglene hele tiden strammes inn så får vi sikkert brått problemer tilmed i de lavere klassene fordi vesle Lokegutt her gjerne er litt glad av seg liksom.. Når han er glad så viser han det med hele seg og slik vil jeg faktisk at han skal være (ok, noen ganger er han kanskje litt i overkant). Det blir plent umulig for meg å si så mye som "flink gutt" i mellom øvelsene for da skal det gjerne hoppes og danses litt. For ikke å snakke om fvf, den danser han i uansett hva jeg gjør. Greit at alle belgere danser litt i foten liksom (eller burde gjøre spør du meg, en glad belger bør ha litt heftig frembensføring *flir* ), men Loke ser ut som en lippizianer på lykkepiller og vi er begge stolte av det. Han går ryddig og pent, men han er glad...

Får mer og mer lyst til å snuse på mindre nazipirkete sporter jeg... spesiellt når det er slike ting de pirker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent aktivt LP med hunden min i ca. et halvt år nå. Vi trener mot en debut rundt mai/juni, og både gleder og gruer oss.

Jeg har sett veldig lite LP-konkurranser og kan ikke si at jeg kjenner miljøet, men jeg kan tenke meg at en del LP-folk tar denne hundesporten litt for seriøst, og at konkurranse blir mer en slags "jobb" enn en morsom aktivitet en gjør på hobbybasis. Jeg håper ikke at deres inntrykk av strenge krav og generelt nazi-preget lydighet vil ødelegge for meg og min hund, for jeg ser på LP som en kjempeartig hobby som i tillegg kommer til nytte i enkelte sammenhenger, og som ikke minst hunden digger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent aktivt LP med hunden min i ca. et halvt år nå. Vi trener mot en debut rundt mai/juni, og både gleder og gruer oss.

Jeg har sett veldig lite LP-konkurranser og kan ikke si at jeg kjenner miljøet, men jeg kan tenke meg at en del LP-folk tar denne hundesporten litt for seriøst, og at konkurranse blir mer en slags "jobb" enn en morsom aktivitet en gjør på hobbybasis. Jeg håper ikke at deres inntrykk av strenge krav og generelt nazi-preget lydighet vil ødelegge for meg og min hund, for jeg ser på LP som en kjempeartig hobby som i tillegg kommer til nytte i enkelte sammenhenger, og som ikke minst hunden digger!

Da tenker du feil :) Vi ser på dette som en livsstil, men det er ikke jobben vår, om du skjønner forskjellen.

Det strenge 2ne snakker om er ett regelverk som allerede er og står i regelverket. Så det har ikke noe med utøveren å gjøre. Vi er alle enige om at LP skal være noe trivelig, men slik det utvikler seg nå så går det totalt feil vei og det er ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det strenge 2ne snakker om er ett regelverk som allerede er og står i regelverket. Så det har ikke noe med utøveren å gjøre. Vi er alle enige om at LP skal være noe trivelig, men slik det utvikler seg nå så går det totalt feil vei og det er ikke bra!

Tja jeg vet nå ikke jeg.. Jeg syns jaggu det er på tide at man strammer inn litt på regelverket uansett om det dreier seg om utstilling, lydighet eller agility. Jeg er drittlei av disse utøvere av hundesporten som går med sine totalt uberegnelige drittbikkjer løse til enhver tid rundt/gjennom/i / forbi ringene. Disse som ikke kan vise hensyn til andre uansett hvilket nivå de er på. Ikke bare engang har min hund fått en annen i fleisen ett sekund før vi skal i ringen. Denne ukontrollerte saken følges gjerne av en eier som knaller til med et nei eller hit eller hundens navn i ett heidundranes volum.. Det er IKKE det jeg med mine nerver eller min hund med sine brister trenger før vi skal prestere noe sammen.. Så ja til strengere håndheving av linebruk på stevne plassen.

Når det gjelder trening i tomme ringer har dette foregått siden tidenes morgen uten nevneverdige problemer, helt fram til de siste årene da vi ser at folk fortsatt ikke klarer å ta hensyn til at andre (eks lavere klassene) ikke er ferdige med sin bedømmelse. Så da syns jeg det er helt i orden å stenge ringene TIL alle utøvere er ferdig, så kan man trene til krampa tar dem om det så er..

For glad hund i ringen er en pen måte for dommeren og kommentere at hunden er ukonsentrert og uryddig, men viser arbeidsvilje i følge min kilde i dommerstanden..

LP skal være trivelig, men det har jaggu ikke bare dommerstanden ansvar for, det er så mye lite hyggelig som skjer i kulissene mellom utøvere at jeg er ganske sikker på at for mange så er det grunn god nok til å revurdere sine holdninger til LP..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg mye erfaring i LP, så jeg burde kanskje ikke uttale meg - men:

Jeg har nå (foreløpig i hvertfall) et veldig positivt inntrykk av konkurranseformen. Før jeg debuterte i fjor hadde jeg ikke sett mer på LP enn ved forbipassering på NKK-utstillinger. Så jeg forestillte meg et fryktelig pirkeri med sure dommere og perfekte konkurenter. Men sånn var det jo ikke i det hele tatt! Hyggelige og hjelpsomme folk både i og utenfor ringen var det som møtte meg, i hvertfall :ahappy: Kjempebra! I klasse 2 har jeg også samme inntrykket.

Nå har jeg jo sett litt mer på LP, og har heller ikke inntrykk av at de høyere klassene er noe "nazi-greier". Selvsagt kreves det prestasjoner for å få betalt for øvelsene, men det skulle vel bare mangle???

Jeg kan godt forstå at det blir gitt gult kort for å heise opp hunden mellom hver øvelse (en elitehund bør vel greie å bære seg opp i utgangsstilling selv :lol: ) Og om dommeren omtaler en hund som "for glad" er det vel en betegnelse på en ukontrollert og overkokt bikkje (noe som vel ikke er OK ?)

Nei - jeg fortsetter nok med dette , så får jeg se om jeg endrer mening hvis (når) vi kommer opp i elite :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trening i tomme ringer har dette foregått siden tidenes morgen uten nevneverdige problemer, helt fram til de siste årene da vi ser at folk fortsatt ikke klarer å ta hensyn til at andre (eks lavere klassene) ikke er ferdige med sin bedømmelse. Så da syns jeg det er helt i orden å stenge ringene TIL alle utøvere er ferdig, så kan man trene til krampa tar dem om det så er..

Vel nå er det slik at du ikke får trene i ringen etter utøverene er ferdig og dommere med mer har forlatt ringen.

Det betyr i realiteten for dem som holder på med LP at du får ikke trent i miljøet du skal konkurrere i (hall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg presisere: Det er IKKE reglene vi er ute etter. Det er MÅTEN ting blir sagt på! Kjenner jeg blir litt irritert her, for det er åpenbart at folk ikke vil forstå akkurat den biten..

Reglene som jeg er enig i sier:

• ”Trening” inne i LP-ringen er ikke tillatt, og gjentagelse etter advarsel kan

medføre utvisning.

• På stevneområdet skal hundene holdes i bånd når de ikke er inne til bedømmelse

Så jeg gjenntar; det er IKKE reglene, det er måten de blir håndhevet på nå etter lang tid hvor disse ikke har blitt gjennomført.

Det ble ikke informert om innskjerping annet til oss som var med på fellesøvelsene.

Prating mellom ringsekretær og dommer er respektløst, her har vi jobbet og slitt oss opp til elite nivå, man bør kunne forvente den samme respekten fra dem som de forventer av oss.

Ja, utøverne har ødlagt for seg selv. MEN det er ikke dermed sagt at de har lov til å "brøle" til uvitende.

Fint at noen har ett positivt syn på sporten, lykke til videre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg presisere: Det er IKKE reglene vi er ute etter. Det er MÅTEN ting blir sagt på! Kjenner jeg blir litt irritert her, for det er åpenbart at folk ikke vil forstå akkurat den biten..

Reglene som jeg er enig i sier:

• ”Trening” inne i LP-ringen er ikke tillatt, og gjentagelse etter advarsel kan

medføre utvisning.

• På stevneområdet skal hundene holdes i bånd når de ikke er inne til bedømmelse

Så jeg gjenntar; det er IKKE reglene, det er måten de blir håndhevet på nå etter lang tid hvor disse ikke har blitt gjennomført.

Det ble ikke informert om innskjerping annet til oss som var med på fellesøvelsene.

Prating mellom ringsekretær og dommer er respektløst, her har vi jobbet og slitt oss opp til elite nivå, man bør kunne forvente den samme respekten fra dem som de forventer av oss.

Ja, utøverne har ødlagt for seg selv. MEN det er ikke dermed sagt at de har lov til å "brøle" til uvitende.

Fint at noen har ett positivt syn på sporten, lykke til videre :ahappy:

Enig, altså når du gjør endringer så settes det på NKK sine web sider, dem kan reklamere om det i PM o.l. På NKK ble innskjerpingen kun innformert om til noen få utvalgte. Andre fikk høre trusler som at dem ikke fikk starte neste dag, gule kort og generell bare brøling om at det nå var kommet nytt regelverk så det var bare å pelle seg ut, selv om du bare var publikum og ikke skulle starte selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kom dette regelverket da? (Jeg var ikke i Bø, og ikke går jeg elite, så dette er nytt for meg?)

Jeg har gått LP i mange år, og synes det er kjempeartig. men EK er en klasse jeg ikke har noen ambisjoner imot, den er blitt altfor sirkusaktig etter min smak. At man får gult kort for å "heise" hunden i korrekt utg.stilling, syns jeg er OK i den klassen. Det samme gjelder de som holder et svare spetakkel mellom øvelsene. Jeg har også sett mye sleip juks i denne klassen, så utøverne har seg selv å takke for at reglene blir skjerpet. Men det går jo an å oppføre seg ordentlig, og ikke brøle til folk... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det gjør noe at de er strenge(re?) på reglene høyere opp i klassene, det er jo en grunn til at reglene finnes. Men som mange har nevnt, det er ingen vits i å prøve å angripe folk uten (?) grunn.

Spesielt viktig tror jeg det er for de som starter i de lavere klassene at de ikke får kjempenegative opplevelser med at reglene skal plukkes fra hverandre og dyttes inn i skallen på deg så du føler at du ikke har rett til å være der. Alle kan gjøre feil, og selv om det finnes idioter som ikke tar til seg tilsnakk, så er jo faktisk flesteparten IKKE sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det gjør noe at de er strenge(re?) på reglene høyere opp i klassene, det er jo en grunn til at reglene finnes. Men som mange har nevnt, det er ingen vits i å prøve å angripe folk uten (?) grunn.

Spesielt viktig tror jeg det er for de som starter i de lavere klassene at de ikke får kjempenegative opplevelser med at reglene skal plukkes fra hverandre og dyttes inn i skallen på deg så du føler at du ikke har rett til å være der. Alle kan gjøre feil, og selv om det finnes idioter som ikke tar til seg tilsnakk, så er jo faktisk flesteparten IKKE sånn.

Riktig! At vi som tasser i elite og har valgt det selv er nå en ting... selvplagere hele gjengen <_< . men at det går utover de i lavere klasser sliter jeg med å finne meg i faktisk!

Nå skal det være sagt at de er ikke like strenge nedover inne i ringen. Dere slipper gule og røde kort, og det er litt mer slingringsmon. Men reglene jeg kopierte inn tidligere gjelder også for dere, så ha dette i minne og ha det i minne at en fikk en skikkelig overhalling pga det, så slipper dere å bli utvist fra konkurransen... også med tanke på andre utøvere, skal dere herje/leke med dyre før dere skal inn, trekk dere unna, dere kan ødlegge for de som går i ringen.

Når kom dette regelverket da? (Jeg var ikke i Bø, og ikke går jeg elite, så dette er nytt for meg?)

Jeg har gått LP i mange år, og synes det er kjempeartig. men EK er en klasse jeg ikke har noen ambisjoner imot, den er blitt altfor sirkusaktig etter min smak. At man får gult kort for å "heise" hunden i korrekt utg.stilling, syns jeg er OK i den klassen. Det samme gjelder de som holder et svare spetakkel mellom øvelsene. Jeg har også sett mye sleip juks i denne klassen, så utøverne har seg selv å takke for at reglene blir skjerpet. Men det går jo an å oppføre seg ordentlig, og ikke brøle til folk... <_<

Regelverket om gule og røde kort i elite kom i fjor, 2007, og er vedtatt fordi FCI vedtok at det skulle være en internasjonal regel.

Resten av de reglene har vært der i "evig" tid.

Det du sier er jeg også helt enig i. Juksing bør slåes hardt ned på. Det er en hel del som burde vært fikset i Elite. Kanskje jeg skulle grine meg til å være de lavere klassenes representant? For jeg HATER når folk er slemme mot de som er mindre enn seg *hisser seg opp igjen...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de nye innstrammingene av reglene, vurderer jeg sterkt og seriøst i slutte med lydighet. Jeg forstår hvorfor man skal kreve at alle hunder skal være i bånd til en hver tid (altså: mange mener de har kontroll på hunden uten at de har det). Jeg forstår også at man ikke kan sende hunden en gang i ruta før man startet bedømmingen (trene i ringen), men jeg liker allikevel ikke de strenge reglene.

Hvordan skal man få en relativt rolig hund til å fungere i en lydighetsring hvis man ikke en gang kan trene i ringen ETTER at konkurransen er ferdig? Hvordan skal man kunne rette på de feilene hunden gjør gang på gang i konkurranse, men aldri feiler på under vanlig trening? Hvordan skal man kunne varme opp en rolig og kanskje trykket hund inne i en hall, når man må presse seg mellom flokker av mennesker og ikke kunne gå til et "hunde- og folkefritt" hjørne og ha en drakamp med hunden (JEG får i hvertfall ikke til dette hvis jeg må holde båndet i hånda)? I enkelte konkurranser får man gult kort for å klappe hunden og si "Bra!" med glad og motiverende stemme etter en øvelse er slutt...

Nei, jeg synes lydighetssporten er på vei til å bli både kjedelig, streng og et sært miljø der man aldri skal kunne motivere hunden eller vise glede. For å kunne nå noen vei i en slik konkurranse tror jeg det letteste er å skaffe seg en stresset hund som fyker opp i 120% motivasjon/stress bare man smiler svakt til den eller kremter litt. En slik hun har ikke jeg lyst på...

Hadde det hele vært opp til meg skulle øvelsene vært vanskeligere og strengere bedømt, og det skulle gått an å klappe, kose og susse hunden så mye man ville etter hver øvelse (det kan slåes ned på bjeffig fra hunden eller vræling fra eieren, men man burde kunne fortelle hunden at den er flink, slik at det blir morsomt å konkurrere for både hund og eier!).

Hilsen

En av de få unge innen lp-sporten (rekrutten?). (Jepp, så snart jeg får plass til en AG-bane på gården, legger jeg om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men dere lydighetsfolk: er det normalt innen sporten å ikke gi hunden oppmerksomher i flere dager før en konkurranse for å få den til å gå bedre? Husker jeg leste om noen som tipset om det.. De gikk i flere dager uten å se på hunden engang, i ALLE situasjoner! Hunden ble luftet men den ble oversett ute og. Ingen sosial kontakt overhodet på flere dager så den skulle være "underernært" på sosial kontakt (deprivert?) og gjøre alt for hver minste lille ting fra eieren på konkurransedagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men dere lydighetsfolk: er det normalt innen sporten å ikke gi hunden oppmerksomher i flere dager før en konkurranse for å få den til å gå bedre? Husker jeg leste om noen som tipset om det.. De gikk i flere dager uten å se på hunden engang, i ALLE situasjoner! Hunden ble luftet men den ble oversett ute og. Ingen sosial kontakt overhodet på flere dager så den skulle være "underernært" på sosial kontakt (deprivert?) og gjøre alt for hver minste lille ting fra eieren på konkurransedagen.

Tror neppe det er normalen nei. Men husker det var et tips jeg fikk for 20 år siden, når jeg hadde min leonberger, og sette ham i hundegård - og ta ham fram i korte perioder og trene, og putte ham i hundegården igjen. For da skulle nemlig hunden være så "underernært" at han ville gå som et tent lys. Prøvde aldri det tipset, så vet ikke om det virker, hehe..

Men altså, det er nok et utgammelt tips som ingen vettuge aktive lydighetsutøvere, eller andre, bevisst bruker.

Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg egentlig vil hen med innlegget, jeg håper vel på at noen av dere kan overtale meg til å synes at LP er en fin ting å satse på om det skulle vise seg å være for "lite bruks" i vesla, for jeg har lyst til å konkurrere med henne.. Men hva er poenget med å satse på en gren man ikke pr i dag har lyst til å konkurrere i den høyeste klassen?

Jeg tror at man rett og slett må se for seg hvordan man vil at hunden skal gå øvelsene, ha sin egen mal, og trene i mot sine egne mål. Føler man at hunden går bra i forhold til treningsopplegget, så kan man klappe seg selv på skulderen og si seg veldig fornøyd. Hva dommeren mener får være en annen sak. Men jeg tar gjerne poengtrekk for at bikkja må stable en logrende og glad hale og får en litt treg sitt. Tar gjerne trekk på de fleste øvelser så lenge bikkja (og jeg) har det gøy. Jeg vil selvfølgelig bare ha 10`ere også, men ikke på bekostning av bikkja. Jeg syns fortsatt lydighet er gøy, uansett regler, og vi trener fram til Elite, men etter vår egen "treningsgledeskala".. Til syvende og sist er det vi utøvere som legger lista for hvordan vi vil bli behandlet i og utenfor ringen, tror og håper jeg.

*Dobbelpost, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de nye innstrammingene av reglene, vurderer jeg sterkt og seriøst i slutte med lydighet. Jeg forstår hvorfor man skal kreve at alle hunder skal være i bånd til en hver tid (altså: mange mener de har kontroll på hunden uten at de har det). Jeg forstår også at man ikke kan sende hunden en gang i ruta før man startet bedømmingen (trene i ringen), men jeg liker allikevel ikke de strenge reglene.

Hvordan skal man få en relativt rolig hund til å fungere i en lydighetsring hvis man ikke en gang kan trene i ringen ETTER at konkurransen er ferdig? Hvordan skal man kunne rette på de feilene hunden gjør gang på gang i konkurranse, men aldri feiler på under vanlig trening? Hvordan skal man kunne varme opp en rolig og kanskje trykket hund inne i en hall, når man må presse seg mellom flokker av mennesker og ikke kunne gå til et "hunde- og folkefritt" hjørne og ha en drakamp med hunden (JEG får i hvertfall ikke til dette hvis jeg må holde båndet i hånda)? I enkelte konkurranser får man gult kort for å klappe hunden og si "Bra!" med glad og motiverende stemme etter en øvelse er slutt...

Nei, jeg synes lydighetssporten er på vei til å bli både kjedelig, streng og et sært miljø der man aldri skal kunne motivere hunden eller vise glede. For å kunne nå noen vei i en slik konkurranse tror jeg det letteste er å skaffe seg en stresset hund som fyker opp i 120% motivasjon/stress bare man smiler svakt til den eller kremter litt. En slik hun har ikke jeg lyst på...

Hadde det hele vært opp til meg skulle øvelsene vært vanskeligere og strengere bedømt, og det skulle gått an å klappe, kose og susse hunden så mye man ville etter hver øvelse (det kan slåes ned på bjeffig fra hunden eller vræling fra eieren, men man burde kunne fortelle hunden at den er flink, slik at det blir morsomt å konkurrere for både hund og eier!).

Hilsen

En av de få unge innen lp-sporten (rekrutten?). (Jepp, så snart jeg får plass til en AG-bane på gården, legger jeg om)

Takk Amira for støtten her. Du er jo en av de som faktisk snuser litt på laget og når en av "dere" sier slik, så er det fare på ferde. For du og din venninne er faktisk de som kan inspirere andre unge til å jobbe hardt for å komme til elite. Trist at du tenker på å forlate oss. Har du forresten nevnt dette for lagleder og de andre eldre? Kanskje det kan sparke igang noen? Ikke det at jeg tror det, men jeg er ørlite granne optimist.

Forøvrig skal jeg jo selv bytte rase og det er for meg å en viss fare for at jeg bytter sport, dette er ikke moro lenger.

Litt OT, men dere lydighetsfolk: er det normalt innen sporten å ikke gi hunden oppmerksomher i flere dager før en konkurranse for å få den til å gå bedre? Husker jeg leste om noen som tipset om det.. De gikk i flere dager uten å se på hunden engang, i ALLE situasjoner! Hunden ble luftet men den ble oversett ute og. Ingen sosial kontakt overhodet på flere dager så den skulle være "underernært" på sosial kontakt (deprivert?) og gjøre alt for hver minste lille ting fra eieren på konkurransedagen.

Nei, ett rungende NEI! Jeg har hørt om dette innen ipo, men vet ikke om det er sant. Håper det bare er rykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men dere lydighetsfolk: er det normalt innen sporten å ikke gi hunden oppmerksomher i flere dager før en konkurranse for å få den til å gå bedre? Husker jeg leste om noen som tipset om det.. De gikk i flere dager uten å se på hunden engang, i ALLE situasjoner! Hunden ble luftet men den ble oversett ute og. Ingen sosial kontakt overhodet på flere dager så den skulle være "underernært" på sosial kontakt (deprivert?) og gjøre alt for hver minste lille ting fra eieren på konkurransedagen.

Jeg har vært borti flere personer som har praktisert denne "teorien" for å få hunden til å jobbe bedre (ikke bare mht konkurranser, men også ellers).

Folk som må ty til en slik "treningsmetode" for å få hunden til å jobbe har enten:

1) valgt feil hund/rase til oppgaven

2) valgt feil treningmetoder

3) valgt feil sport

:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo det er synd at vanskeligere LP ikke lenger er lov å ha det gøy med.. Jeg mener, klarer dere å ha det gøy inne i ringen (dere som er klasse 3 og elite), når dere ikke engang får lov til å vise særlig glede ovenfor hunden? Det er synd, og det er trist! HVORFOR skal det ikke være gøy å få gå LP?

Er det fordi det er urettferdig for dem som ikke har hunder de overhodet ikke klarer å "belønne" med ros og et klaps på siden? Fordi de som da har mer "antennelige" hunder kan hause opp hundene med et "bra" og klapp i hendene? Eller er det rett og slett for å gjøre det stivere og strengere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hund (og nå eventuelt skaffer meg ny) vurderte jeg også konkurranser, men var/er usikker av blant andre samme grunn som deg. Skjønner ikke hvorfor det skal være strengt. Selvfølgelig, en viss orden skal det være, men den trenger vel ikke nødvendigvis bli ødelagt av at hunden f.eks. er "for glad"? I bunn og grunn går man vel lydighet fordi man syns det er gøy, både eier og forhåpentligvis også hund, så hvorfor kan man ikke få vise at man synes det er nettopp det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo det er synd at vanskeligere LP ikke lenger er lov å ha det gøy med.. Jeg mener, klarer dere å ha det gøy inne i ringen (dere som er klasse 3 og elite), når dere ikke engang får lov til å vise særlig glede ovenfor hunden? Det er synd, og det er trist! HVORFOR skal det ikke være gøy å få gå LP?

Både ja og nei. Jeg har det moro fordi hunden min viser ting han faktisk klarer og mestrer som vi kanskje har slitt med i lange tider. (bare se på gliset mitt i bloggen "under stjålne bilder"). Det som er trist er at jeg ikke kan vise han det på samme måte som før. Nå har jeg vært litt "lur" og lagt på smil som belønning under øvelsene, og ingen i hele verden kan nekte meg i smile :wub:

Og hvorfor de har gjort det slik, vites ikke. Det er garantert ikke for å det skal være jevnt. Hadde det vært det måtte dømmingen være jevnere å og det er den virkelig ikke (en annen brutal urettferdighet). Dette er jo regler laget av FCI, og jeg mistenker dem for at dette skal gjelde for større mesterskap. Klart NKK grenser jo litt oppunder der, det er jo der man kan kvalifisere seg til GERA listen (topp 10). Men at det skal dras ut til klubbkonkurranser er for ille... Der burde det da være lov til å vise litt glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ja - hvorfor lydighet.... Det hender jeg spør meg om det samme, men det er stort sett ikke på grunn av reglene eller dommerene :rolleyes:

Jeg konkurrerer i Elite, og har gått gradene med opp til flere hunder. Jeg har hatt to hunder i Elite og tre som har stoppet i klasse III, alle terviser. Jeg tror det er verre for folk på utsiden enn det oppleves for de som går. Reglene kan virke strenge og firkantede, men stort sett så er dommere og ringpersonell blide, hjelpsomme og trivelige. På Bø ble det reagert litt voldsomt, men han som reagerte er gjerne litt brå uten at han mener så voldsomt mye med det :hmm:

Når det gjelder gule kort, så er jeg ikke enig i at en hund som må "heises" opp (som det står her) skal ha gult kort. Og det står det ingen ting om i reglene heller! Det har jeg kun opplevd en gang, og det er en feiltolkning av reglene (om det blir gjort slik jeg tenker vel og merke - for å rette opp hunden slik at den sitter korrekt før start)

Jeg har heller aldri opplevd gult kort fordi hunden er for glad i ringen, og min hund er til tider mer enn litt for glad. Det jeg derimot har opplevd er å få trekk av enkelte dommere fordi de synes at hennes glede gjør at ting blir rotete... og det er jo helt greit. Lydighet skal ikke være rotete. Men i klasse I - III så fikk vi det igjen på helheten som veldig ofte ble 10, nettopp pga arbeidsgleden hunden viste.

Jeg tror ikke lydighet er noen værre sport enn noe annet jeg for min del. Det er pirkete - ja vel, men det er agility, spor, IPO osv også om du skal være med i de høyere klassene.

For min del så trener jeg lydighet fordi det er gøy :hmm: Jeg elsker å se at hunden min spinner rundt av glede over å gå lydighet. Jeg trives med å ha en lydig hund, og jeg synes det gir meg mye i form av utfordringer i treningen!

Vi driver og snuser litt på bruksen også - og jeg ser at det kommer til å bli like mye pirking der også etter hvert ;)

Ann-Merethe

Kennel Montmorenja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...