Gå til innhold
Hundesonen.no

Toll på valp og omregistrering fra skk til nkk

Aussieglis

Recommended Posts

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Sakset fra tollvesenet sin side:

Tollbestemmelser

Hund, katt, ilder, kanin, burfugl, hamster, marsvin, rotter, mus, chinchilla, skilpadde, minigris og akvariefisk er tollfrie ved ordinær innførsel til Norge. Men det må betales 25 prosent merverdiavgift basert på innkjøpsprisen i utlandet, frakt og eventuell forsikring av forsendelsen (CIF).

Tar du dyret med som håndbagasje ved reise fra utlandet, gjelder vanlige regler for toll- og avgiftsfri innførsel som reisegods. Har du oppholdt deg i utlandet mer enn 24 timer, kan du ta med varer for inntil NOK 6 000. Er oppholdet kortere enn 24 timer, er verdigrensen NOK 3 000.

Blir dyret innført som flyttegods, er fribeløpet NOK 2 000. Er verdien over NOK

2 000, må det betales merverdiavgift (se avsnittet over).

Så vet vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self: betal med kontanter :lol:

Hjelper lite å betale med kontanter når kontoutskriften viser at man har tatt ut ti lapper i en jafs ;p Er flere som har brent seg på dét! Men er man litt smart (..i hvilken grad svindel og smugling er smart..) så tar man heller ut flere småbeløp over en tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noen tvil om at hunder som koster over 6000NOK skal en betale moms for. Men fribeløpet på 6000 er vel per person så hvis man feks kjører en bil med 5 personer over grensen på en "ferietur" og er borte over 24 timer har en vel lov til og samlet ta med seg varer for 30000kr.

Dessuten så tror jeg de færreste tollerne er ute etter og ta småkriminelle som bare skal snyte litt på momsen, men lov er det jo ikke da. Dessuten så er vel sjansen for og treffe på tollerne på toget litt mindre en på grenseovergangene der en kjører med bil. Hvis en da også får en kvitering fra oppdretteren som viser feks 6500sek så tror jeg ikke du kommer til og få noen som helst problemer. Tviler også på at det er så mange oppdrettere som ikke synes dette er helt greit. Også de fleste svenskene synes det er en herlig følelse og kunne snyte litt på skatten og avgiftene....... Men lov er det ikke da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ja her er det mange muligheter...

Snakket med oppdretter og hun sa at egentlig må man betale moms men bare èn av de hun har solgt valp til i Norge har måttet betale moms for valpen sin. Antagelig var vel denne personen uheldig og traff på en streng toller som ikke liker hunder :P

Imorgen kveld reiser jeg! :) Jeg tar med penger til eventuell moms så får tollerne den hvis de dukker opp. :P Jeg orker ikke be oppdretter begynne å skrive noe slags falske summer på noe slags papirer selv om jeg betaler kontant (uten å ha tatt ut av konto!) .. Tror det er like greit å bare ta med pengene og gi de fra seg hvis jeg må. :P Føler nesten at det er mer "redelig" enn å be oppdretter hjelpe til med å "jukse" :P Valpesummen har jeg spart opp over laaaang tid og pengene har aldri vært innom en konto så det er jo ikke noe problem om de eventuelt skulle sjekke opp kontoen min, men ja.. Orker ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikker helt fint, Anniken&rotta!

De siste par britiske importene mine har jeg kommet på Gardermoen med (reist selv) - gått på rød sone, hvor man jo antar at de tollerne som er DER liksom kan reglene. De ba ikke om å få se kvitteringene engang - ergo - null å betale for meg...

JEG oppfordrer de heller ikke til å ta betalt, og "aner absolutt ingenting" om det der når jeg blir spurt.. Viser fram bøttevis med papirer, vaks.attester, og ALT man kan tenke seg å ha som tilhører valpen - og håper på det beste!

Men hvis man får en hund tilsendt fra utlandet er det værre, for da kommer "cargo-folket" inn i bildet - og er det noe DE kan, så er det innfortolling/momsing av varer, dessverre..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noen tvil om at hunder som koster over 6000NOK skal en betale moms for. Men fribeløpet på 6000 er vel per person så hvis man feks kjører en bil med 5 personer over grensen på en "ferietur" og er borte over 24 timer har en vel lov til og samlet ta med seg varer for 30000kr.

Koster "varen" over 6000 må man betale moms for hele beløpet, ikke for det som overskyter 6000. Var det jeg lærte da vi reiste til og fra sverige. Du kan vel ta varer til sammen for 30 000, men tror ikke en enkelt vare kan overstige 6000, så du kan liksom ikke ta kvota til en annen person

Uansett lykke til anniken&rotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster "varen" over 6000 må man betale moms for hele beløpet, ikke for det som overskyter 6000. Var det jeg lærte da vi reiste til og fra sverige. Du kan vel ta varer til sammen for 30 000, men tror ikke en enkelt vare kan overstige 6000, så du kan liksom ikke ta kvota til en annen person

Uansett lykke til anniken&rotta

Det du sier stemmer. Beløpet til en hund kan ikke fordeles på flere personer.

Ser ikke helt hva som er vanskelig å forstå for noen her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...
Sakset fra tollvesenet sin side:

Tollbestemmelser

Hund, katt, ilder, kanin, burfugl, hamster, marsvin, rotter, mus, chinchilla, skilpadde, minigris og akvariefisk er tollfrie ved ordinær innførsel til Norge. Men det må betales 25 prosent merverdiavgift basert på innkjøpsprisen i utlandet, frakt og eventuell forsikring av forsendelsen (CIF).

Tar du dyret med som håndbagasje ved reise fra utlandet, gjelder vanlige regler for toll- og avgiftsfri innførsel som reisegods. Har du oppholdt deg i utlandet mer enn 24 timer, kan du ta med varer for inntil NOK 6 000. Er oppholdet kortere enn 24 timer, er verdigrensen NOK 3 000.

Blir dyret innført som flyttegods, er fribeløpet NOK 2 000. Er verdien over NOK

2 000, må det betales merverdiavgift (se avsnittet over).

Så vet vi det.

Da blir det jo for noen er det vesentlig at beløpet er i NOK og ikke SEK, og da selvfølgelig hva kursen er. Da vi kjøpte Tulla, betalte vi 7000 SEK for henne; 1000 SEK i forskudd, og 6000 SEK da vi hentet henne. I NOK ble dette rett i underkant av 6000 kr, og ergo var hun ikke "tull-pliktig". :happy: Hadde hun kostet mer, hadde jo saken stilt seg annerledes.

Hvis man på død og liv må fikse og trikse og gå på rødt på tollen, så kan man jo spørre seg om disse 1000 kr er betaling for hunden, eller om det er en reservasjonsbetaling. Hvis man velger å ikke kjøpe hunden likevel, får man jo tross alt ikke tilbake disse 1000 kr. Så da kan man vel, sånn i teorien, kjøpe hund for ca 8000 SEK (inkl 1000 SEK i reservasjon), og likevel gå gjennom tollen uten å betale, hvis man da er så flink at man klarer å overbevise tollerne om at dette stemmer, vel å merke! ;) Siden vi først er inne på hvordan man kan snike seg unna denne tollen, mener jeg .. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom alt går etter planen skal jeg hente en valp i Sverige i februar. Jeg kommer til å ta fly tur- retur. Hvordan skal jeg gå frem for å gjøre dette med tanke på toll og mva?

Du må gå frem med tanke på at du da skal betale toll. Når du kommer med fly over grensa er det nesten umulig å ikke se at du har hund med, så du kan ikke jukse deg over grensa da. Sett av penger til eventuell toll du, spørs litt, som huldra sa, hvor mye du må betale da i forhold til valpepris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom alt går etter planen skal jeg hente en valp i Sverige i februar. Jeg kommer til å ta fly tur- retur. Hvordan skal jeg gå frem for å gjøre dette med tanke på toll og mva?

Gå på rød sone gjennom tollsonen og prat med en hyggelig toller som sitter bak disken på flyplassen du lander på. Si du har kjøpt denne hunden, hvilket land og legg fram kvittering/kjøpekontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal betale moms (mva) på hunden på grensen.

Men dersom oppdretteren i Sverige er registrert som firma (og det er de fleste vil jeg tro), så skal du ikke betale moms på valpen til oppdretter.

Om en valp koster 10000 SEK, er 2000 SEK av disse moms som oppdretter skal betale inn til Skattevärket. Ved eksport skal de ikke ta moms i Sverige, men kjøper skal betale moms til Norge, altså 25 % av 8000 SEK.

En oppdretter som har kull jevnlig, tjener på å være momsregistrert. Da får de igjen moms på alt de kjøper til hundene også (fòr, bånd, godbiter, hundegården, kammer, børster sv osv). Og slike "firma" går for det meste med underskudd :punk: og får dermed igjen mer moms, enn de må betale inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...