Gå til innhold
Hundesonen.no

Toll på valp og omregistrering fra skk til nkk


Aussieglis

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Sakset fra tollvesenet sin side:

Tollbestemmelser

Hund, katt, ilder, kanin, burfugl, hamster, marsvin, rotter, mus, chinchilla, skilpadde, minigris og akvariefisk er tollfrie ved ordinær innførsel til Norge. Men det må betales 25 prosent merverdiavgift basert på innkjøpsprisen i utlandet, frakt og eventuell forsikring av forsendelsen (CIF).

Tar du dyret med som håndbagasje ved reise fra utlandet, gjelder vanlige regler for toll- og avgiftsfri innførsel som reisegods. Har du oppholdt deg i utlandet mer enn 24 timer, kan du ta med varer for inntil NOK 6 000. Er oppholdet kortere enn 24 timer, er verdigrensen NOK 3 000.

Blir dyret innført som flyttegods, er fribeløpet NOK 2 000. Er verdien over NOK

2 000, må det betales merverdiavgift (se avsnittet over).

Så vet vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self: betal med kontanter :lol:

Hjelper lite å betale med kontanter når kontoutskriften viser at man har tatt ut ti lapper i en jafs ;p Er flere som har brent seg på dét! Men er man litt smart (..i hvilken grad svindel og smugling er smart..) så tar man heller ut flere småbeløp over en tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noen tvil om at hunder som koster over 6000NOK skal en betale moms for. Men fribeløpet på 6000 er vel per person så hvis man feks kjører en bil med 5 personer over grensen på en "ferietur" og er borte over 24 timer har en vel lov til og samlet ta med seg varer for 30000kr.

Dessuten så tror jeg de færreste tollerne er ute etter og ta småkriminelle som bare skal snyte litt på momsen, men lov er det jo ikke da. Dessuten så er vel sjansen for og treffe på tollerne på toget litt mindre en på grenseovergangene der en kjører med bil. Hvis en da også får en kvitering fra oppdretteren som viser feks 6500sek så tror jeg ikke du kommer til og få noen som helst problemer. Tviler også på at det er så mange oppdrettere som ikke synes dette er helt greit. Også de fleste svenskene synes det er en herlig følelse og kunne snyte litt på skatten og avgiftene....... Men lov er det ikke da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ja her er det mange muligheter...

Snakket med oppdretter og hun sa at egentlig må man betale moms men bare èn av de hun har solgt valp til i Norge har måttet betale moms for valpen sin. Antagelig var vel denne personen uheldig og traff på en streng toller som ikke liker hunder :P

Imorgen kveld reiser jeg! :) Jeg tar med penger til eventuell moms så får tollerne den hvis de dukker opp. :P Jeg orker ikke be oppdretter begynne å skrive noe slags falske summer på noe slags papirer selv om jeg betaler kontant (uten å ha tatt ut av konto!) .. Tror det er like greit å bare ta med pengene og gi de fra seg hvis jeg må. :P Føler nesten at det er mer "redelig" enn å be oppdretter hjelpe til med å "jukse" :P Valpesummen har jeg spart opp over laaaang tid og pengene har aldri vært innom en konto så det er jo ikke noe problem om de eventuelt skulle sjekke opp kontoen min, men ja.. Orker ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikker helt fint, Anniken&rotta!

De siste par britiske importene mine har jeg kommet på Gardermoen med (reist selv) - gått på rød sone, hvor man jo antar at de tollerne som er DER liksom kan reglene. De ba ikke om å få se kvitteringene engang - ergo - null å betale for meg...

JEG oppfordrer de heller ikke til å ta betalt, og "aner absolutt ingenting" om det der når jeg blir spurt.. Viser fram bøttevis med papirer, vaks.attester, og ALT man kan tenke seg å ha som tilhører valpen - og håper på det beste!

Men hvis man får en hund tilsendt fra utlandet er det værre, for da kommer "cargo-folket" inn i bildet - og er det noe DE kan, så er det innfortolling/momsing av varer, dessverre..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noen tvil om at hunder som koster over 6000NOK skal en betale moms for. Men fribeløpet på 6000 er vel per person så hvis man feks kjører en bil med 5 personer over grensen på en "ferietur" og er borte over 24 timer har en vel lov til og samlet ta med seg varer for 30000kr.

Koster "varen" over 6000 må man betale moms for hele beløpet, ikke for det som overskyter 6000. Var det jeg lærte da vi reiste til og fra sverige. Du kan vel ta varer til sammen for 30 000, men tror ikke en enkelt vare kan overstige 6000, så du kan liksom ikke ta kvota til en annen person

Uansett lykke til anniken&rotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster "varen" over 6000 må man betale moms for hele beløpet, ikke for det som overskyter 6000. Var det jeg lærte da vi reiste til og fra sverige. Du kan vel ta varer til sammen for 30 000, men tror ikke en enkelt vare kan overstige 6000, så du kan liksom ikke ta kvota til en annen person

Uansett lykke til anniken&rotta

Det du sier stemmer. Beløpet til en hund kan ikke fordeles på flere personer.

Ser ikke helt hva som er vanskelig å forstå for noen her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Sakset fra tollvesenet sin side:

Tollbestemmelser

Hund, katt, ilder, kanin, burfugl, hamster, marsvin, rotter, mus, chinchilla, skilpadde, minigris og akvariefisk er tollfrie ved ordinær innførsel til Norge. Men det må betales 25 prosent merverdiavgift basert på innkjøpsprisen i utlandet, frakt og eventuell forsikring av forsendelsen (CIF).

Tar du dyret med som håndbagasje ved reise fra utlandet, gjelder vanlige regler for toll- og avgiftsfri innførsel som reisegods. Har du oppholdt deg i utlandet mer enn 24 timer, kan du ta med varer for inntil NOK 6 000. Er oppholdet kortere enn 24 timer, er verdigrensen NOK 3 000.

Blir dyret innført som flyttegods, er fribeløpet NOK 2 000. Er verdien over NOK

2 000, må det betales merverdiavgift (se avsnittet over).

Så vet vi det.

Da blir det jo for noen er det vesentlig at beløpet er i NOK og ikke SEK, og da selvfølgelig hva kursen er. Da vi kjøpte Tulla, betalte vi 7000 SEK for henne; 1000 SEK i forskudd, og 6000 SEK da vi hentet henne. I NOK ble dette rett i underkant av 6000 kr, og ergo var hun ikke "tull-pliktig". :happy: Hadde hun kostet mer, hadde jo saken stilt seg annerledes.

Hvis man på død og liv må fikse og trikse og gå på rødt på tollen, så kan man jo spørre seg om disse 1000 kr er betaling for hunden, eller om det er en reservasjonsbetaling. Hvis man velger å ikke kjøpe hunden likevel, får man jo tross alt ikke tilbake disse 1000 kr. Så da kan man vel, sånn i teorien, kjøpe hund for ca 8000 SEK (inkl 1000 SEK i reservasjon), og likevel gå gjennom tollen uten å betale, hvis man da er så flink at man klarer å overbevise tollerne om at dette stemmer, vel å merke! ;) Siden vi først er inne på hvordan man kan snike seg unna denne tollen, mener jeg .. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom alt går etter planen skal jeg hente en valp i Sverige i februar. Jeg kommer til å ta fly tur- retur. Hvordan skal jeg gå frem for å gjøre dette med tanke på toll og mva?

Du må gå frem med tanke på at du da skal betale toll. Når du kommer med fly over grensa er det nesten umulig å ikke se at du har hund med, så du kan ikke jukse deg over grensa da. Sett av penger til eventuell toll du, spørs litt, som huldra sa, hvor mye du må betale da i forhold til valpepris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom alt går etter planen skal jeg hente en valp i Sverige i februar. Jeg kommer til å ta fly tur- retur. Hvordan skal jeg gå frem for å gjøre dette med tanke på toll og mva?

Gå på rød sone gjennom tollsonen og prat med en hyggelig toller som sitter bak disken på flyplassen du lander på. Si du har kjøpt denne hunden, hvilket land og legg fram kvittering/kjøpekontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal betale moms (mva) på hunden på grensen.

Men dersom oppdretteren i Sverige er registrert som firma (og det er de fleste vil jeg tro), så skal du ikke betale moms på valpen til oppdretter.

Om en valp koster 10000 SEK, er 2000 SEK av disse moms som oppdretter skal betale inn til Skattevärket. Ved eksport skal de ikke ta moms i Sverige, men kjøper skal betale moms til Norge, altså 25 % av 8000 SEK.

En oppdretter som har kull jevnlig, tjener på å være momsregistrert. Da får de igjen moms på alt de kjøper til hundene også (fòr, bånd, godbiter, hundegården, kammer, børster sv osv). Og slike "firma" går for det meste med underskudd :punk: og får dermed igjen mer moms, enn de må betale inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...