Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisper med løpetid


ms.dyrego

Recommended Posts

Bare lurer litt på hvordan folk (spes. de som har både tispe og han) beskytter hundene under løpetiden.

Selv har jeg funnet pampers up n' go(usikker på hvordan det skrives).

Høres kanskje litt rart ut, men jeg klipper et hull til halen og tar de på.

Ingen av våre tisper plages av dette og da sparer jeg tepper og møbler.

I tilleg så kan det ikke hende uhell vis jeg i et sekund er uoppmerksom.

Har prøvd løpetids truse, men begge tispene misslikte dem.

En gang jeg kom ut fra vaskerommet så jeg en fortvilt han hund hompe som besatt på tispa med bleie :wub:

Han så ca. slik ut --> :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hannen virkelig vil parre tispen, så ikke lur dig selv til at tro at en blei vil stoppe den. Den eneste måde at sørge for at der med sikkerhed ikke kommer til at ske noget, det er at holde dem adskildt i hver deres rom.

Selvfølgelig når du er hjemme, så er det jo meget normalt at have dem sammen med dig, men hvis det var mig, ville jeg ikke helt stole på at mine reflekser ville være hurtige nok hvis jeg stod med ryggen til, og slet ikke stole på at en blei ville holde en han hund, fra en gennemført parring.

Jeg ville selv holde tispen med mig til hver en tid i hjemmet, og bede den om at sætte sig ned, så jeg i det mindste har den tæt på mig hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Tinka ble kastrert, brukte vi tispetruse for å hindre blodflekker rundtomkring i hele huset, da hun overhodet ikke slikket etter seg.

Men jeg bare lurer... Mener du seriøst at en bleie hindrer hannen din fra å parre seg med den løpske tispa di? :wub:

Bruker den som en ekstra forsikring på dagen når jeg er tilstede selvfølgelig!

De er ikke sammen når jeg ikke er tilstede.

Når de finner på noe tull så varer det i MAX 30sekunder.

Ville nokk ikke stolt på bare bleia nei.

post-3369-1203538936_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sexy! :wub:

På buffy brukte jeg løpetidstruse med Libress med vinger inni... Hu ble sterilisert 3 år gammel. Men hele det siste året brukte vi Tena Lady (vanlige bleier var ikke store nok) på henne innendørs, pga inkontinens.

Bridie brukte jeg tispetruse i 1 dag, ellers gikk hu uten noe. Hu var VELDIG flink til å vaske seg! Nå er forøvrig også hu sterilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å bruke tispetruse på Chessea nå forrige gang hun hadde løpetid. Men hun blir helt apatisk av det, hun rett og slett hater å ha på seg alt som kan minne om klær og slikt. Jeg ga opp det prosjektet rimelig fort, med andre ord.

Vi klarer egentlig å komme oss igjennom løpetiden på en grei måte, uten bruk av hverken bleie eller tispetruse. Men jeg skulle ønske vi kunne bruke det, for det går med en del tid til renhold, dersom vi vil unngå at stua er full av blodflekker. For frøkna her er ikke spesielt flink til å vaske etter seg. Jeg har faktisk belønnet henne for å gjøre det, med fremgang. Men det er jo helt umulig for meg å følge med på det hele tiden. :wub:

Det ER slitsomt med løpetispe, det skal jeg innrømme. Takk Gud for at jeg fortsatt bor hjemme og har en mor som foreløpig tar seg av husvasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til den biten her, løper jo to hannhunder her i nabolaget. De er ikke i bånd og kommer rett som det er bort til oss. Har gitt nærmeste nabo beskjed om at han får sette sin i bånd når det blir aktuelt, den andre har jeg ikke fått snakket med.

Skal selvsagt være ute med henne, men greit å slippe å slåss med overvirile hannhunder

Vurdere å kjøpe sånn tispetruse, blir vel billigere enn å kle på bleie tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker tispetruse på DPen. På BCen bruker jeg ingenting.. Dvergpinscheren går oppi sofaer og vinduskarmer, så da syns jeg det er greit å ha tispetrusen på henne, i og med at hun ikke bryr seg om den. Mens Border Collien ikke går oppi møbler så og si, så da ser jeg ikke poeng med å ha truse på henne.

Dvergpinscheren har ikke trusen på hele tiden heller, men når hun skal oppi sofaer og slikt tar jeg den på. Trusen er fra puppia, og den ser skikkelig teit ut. Jeg har måttet justere haleåpningen også, fordi den var laget for hunder med lavt halefeste, og DPer har jo høyt halefeste. Bortsett fra det utrolig teite designet på trusen, og det at den er laget for hunder med lavt halefeste, så er jeg veldig fornøyd med trusen. Den sitter mye bedre enn de vanlige svarte man får kjøpt på dyrebutikken. Den gnager heller ikke, og den dekker mer. Inni bruker jeg bare vanlige truseinnlegg for mennesker, de er billige og greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fjernet vi manndommen til hannen her i huset. Pga av hans noe spesielle historie var det ikke så vanskelig å få dyrlegen med på at det var en grei ting å gjøre. Hvis ikke vi hadde gjort det, hadde han blitt bortplassert til snille sonenvenner under Fibis løpetid for å skåne dem begge for stress og frustrasjon og for å forhindre et katastrofalt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får tispene deres vasket seg når dere bruker bleier? Er dere ikke redde for infeksjoner og shit?

Mine tisper er veldig flinke til å vaske seg, og faktisk så er det lite blod etter de.

Her i huset så går alle sammen til tispa begynner å flørte med gutta, ja det er faktisk jentene som begynner først...

Da er det på tide å skille de. Er bare snakk om 3- 4 dager så er det hele over.. (kommer selvsagt ann på hvor lenge tispa står) Da er alt som normalt igjen.

Har hatt hannhund og tispe sammen i flere år, har aldri hatt noen problem med over kåte hannhunder eller det motsatte.

Det er tispene som åpner dører etc og gjør alt hva de kan får å få seg ett nr... utrolig billig spør du meg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ingenting annet enn bånd på Emma siden hun blir så gal etter hanhunder :) Men blod ser vi ikkeno til bortsett fra dag 1 og da ser vi bare 1-2 minidråper så det er ikke noe stress. Hun er opphovnet til de grader i rumpa da! :wub:

Ja, også bruker vi en del kompostgrinder for å holde henne innendørs hvis vi trenger å åpne dører og slikt. Emma lever for hanhunder når hun har løpetid og stikker gjerne en tur rundt nabolaget for å finne en frier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tispene som åpner dører etc og gjør alt hva de kan får å få seg ett nr... utrolig billig spør du meg :o

Som hund så eier var det en som fortalte meg en gang ;)

(Stemmer iaf for mitt vedkommende, "plukk f.. ikke på meg, da blir'e to tette og åtte badehetter..." sier både tispe og eier)

Ellers kan jeg faktisk skryte av dine hanner da, når mine jenter kommer anstigende lekre ut av en annen verden. Er de ikke klare er de kun brukandes til å løpe med mener dine gutter :)

Er også heldig med mine. Jentene fixer seg selv, omtrent ikke en blodflekk spilt, og hannen, når han ikke blir "kidnappet" av folk som vil han vel, ligger pent på sin trone, dvs min seng, med døren lukket. Kan ikke forestille meg hvordan det er å ha hanner som blir helt rebelske jeg, ingen av de jeg har hatt har noensinne vært noe problem med løpetisper i hus.

Lucky me :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt første løpetid med tispe og hannhund i år. Aysha var sammen med Oscar første uka av løpetiden, men de siste 8-9 dagene var hun hos mamma ( i "mammauka" så jeg var der med henne.) Da Aysha og Oscar møttes igjen prøvde han seg en gang, men fikk klar beskjed av frøkna at dette e'kke lov. Den tok han, og beholdt alle fire bena på jorda og snuta et annet sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser veldig lite blod etter Symra, hun er kjempeflink til å vaske seg. Hun får en dusj eller to underveis for hygienens skyld. Hun har bare hatt en løpetid ennå, Pippin bodde hos Sara i et par uker, men han var igrunnen veldig uinteressert i henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør egentlig ikke noe spesielt med mine tisper når de har løpetid. De har prøvd tispetruse en gang hver, men det har aldri vært aktuelt å bruke fast ettersom de begge er veldig flinke til å vaske opp etter seg(evt. hverandre *grøss*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke jeg skal prøve en sånn bleie nestegang,tispa mi er så sinnsykt dårlig til å vaske seg å i tillegg er hun litt "si"der bak fra før så under løpetiden hun ser helt vrengt ut...så når hun går får dette blodet riktig god fart og det havner på vegger og gulv(det ser ut som noen er blitt drept her)i tillegg så stinker hun di første 8-10 dagene :)(har ringt vet) Så jeg skal jammen meg prøve up and go bleier neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det truser som gjelder. Vida blør veldig mye, og er ikke den beste til å vaske etter seg. Og jeg digger ikke blodflekker over hele huset. Nirm blir faktisk roligere av at hu går med truse også...

Men nå er vel dette siste løpetida til Vida... Hu går nok under kniven til våren pga mye problemer med den (hu løper i 6 uker mm... :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...