Gå til innhold
Hundesonen.no

når våkner villdyret?


lise og bajas

Recommended Posts

De våkner når vi våkner :console: Godt oppdratte studenthunder :rolleyes2: Men nå som mannen har begynt å jobbe og står opp midt på natta (sånn der halv syv :) ), så har de jo blitt vante til å få en liten tissetur da. Men når det er helg og vi sover lenge, blir det ikke noe mas på mårrakvisten av den grunn. Fiiiine B hundene sine, det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Kom på ei dame jeg veit om borti gata her. Hun har en diger svart rugg av en schæfer. Hun har vært ute med ham hver femte time, sånn ca, siden hun fikk ham åtte uker gammel. Det vil si at han luftes klokken fem om morgenen, klokken ti, klokken tre, klokken syv, klokken tolv, hver dag hele året. Nå er han to år og jeg lurer på om jeg skal nevne at det kanskje ikke er nødvendig å stå opp klokka fem om morgenen lenger... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ike sover så lenge jeg sover. Han står opp imens jeg står på badet,og får tissetur når jeg er klar. Så legger han seg igjen når vi kommer inn. I helgene er han litt mer rastløs,for da går vi bestandig tur etter at jeg har fått i meg frokosten,så er jeg litt treg da kan han begynne å mase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom p åei dame jeg veit om borti gata her. Hun har en diger svart rugg av en schæfer. Hun har vært ute med ham hver femte time, sånn ca, siden hun fikk ham åtte uker gammel. Det vil si at han luftes klokken fem om morgenen, klokken ti, klokken tre, klokken syv, klokken tolv, hver dag hele året. Nå er han to år og jeg lurer på om jeg skal nevne at det kanskje ikke er nødvendig å stå opp klokka fem om morgenen lenger... :rolleyes:

tjihi...det kunne vært meg det der. vi er ute hver fjerde time eller oftere,men prøver å drøye mellom turene på dagen. men på morgenen kan jeg ikke si det ville falle meg inn å vekke hunden for å gå tur nei :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bea sover som regel til jeg har stått opp og vært i dusjen.. da skjønner hun at det er tid for å tisse litt. Dette gjelder egentlig uansett om jeg står opp kl 7 eller kl 12. Noen ganger i helgene kommer hun tuslende i det jeg er på vei inn på badet, da ber jeg henne vente til etterpå.. finner henne som regel sovende igjen etter dusjen da, hehe :rolleyes2:

Nå er hun 10 måneder.

Når hun var mindre vekket hun meg tidlig, tidlig.. i 6-tiden... Heldigvis så er hun blitt mer B-hund nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da ikke skjemme bort dyret med å bestemme når man skal stå opp? DA lager man "ris til egen ræv" da... :(:( hehe.

Buffy sov til jeg våknet. Hu begynte å grynte og kastet seg over meg for morra vask når hu hørte jeg begynte å puste annerledes. Jeg trengte ikke lee en muskel! Bare hu hørte pusten min "våknet" så lå hu oppå meg og gryntet. :( (bortsett fra det siste året, når hu bestemte at "frokost skal man ha senest klokka 12, uansett når man la seg"... (ja, jeg er et skikkelig B menneske.... )

Bridie sover også til jeg våkner. ALLTID. Hu ligger jo i bur her hjemme, og det er aldri lyd fra henne før jeg bestemmer at vi skal opp.

På hytta nå har hu ligget i senga, og da sover hu på et sted i sengebeina hele natta til jeg våkner og begynner å snakke. Da kommer hu opp på puta for kos, og blir der til jeg står opp.

Hadde jeg hatt en hund som stod opp klokka 7 hver morra, er jeg faktisk helt sikker på at jeg hadde omplassert den til noen mer morraglade folk. ellers hadde jeg nok vridd hodet av den en dag.... <_< 12 er passe tid å stå opp på... eller 2... Heldigvis er dyret enig.

(ps. Det er selvfølgelig noe annet med valp.. den må ut om natta i begynnelsen, men uansett er det JEG som bestemmer når det er morran)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaos er en A-hund og jeg er et A-menneske: perfekt match!

Vi står opp mellom 0500 og 0700, legger oss mellom 2100 og 2300 (bare ikke ikveld/natt/...i morges...?)for jeg har ikke fått sjekket nett på noen dager.

Vi er ofte på tur før det blir lyst, går alene på mørke stier og i tomme gater: det beste jeg vet. Får en sånn følelse av å være alene i verden (er det normalt å LIKE det?)

Nå er han jo valp, men ser ikke for meg at han skal bli liggende og snorke når mor kommer tassende, å nei. Det er heller ikke særlig aktuelt at han vekker oss (med mindre det er noe galt), han sover nede i stua, 2. etasje med soverommene er menneske-territorie. Og når jeg våkner MÅ jeg a) ta på meg kontaktlinser b) lete etter klærne og c) kle på meg før jeg kan stikke ned i stua til ham. Så det er bare å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også b...eller kanskje c-hunder...heldigvis.. :(

Særlig Albin er glad i å ligge lenge utover dagen. Jeg jobber mye seint utover natta, og køyer ofte utpå mårraskvisten en gang, og da er det deilig å ha hunder som ikke vekker meg tidlig.

Hvis jeg blir vekt for tidlig etter mitt behov, så er det bare å slippe ut den som maser, så den får tisse/bæsje...og så er det bare å sove videre. Det hender at hundene sover videre etter at jeg har stått opp også, eller at de blir med opp, men går og legger seg igjen etter at de har fått mat.

Min forrige Berner var også b-hund, og likte å sove lenge utover formiddagen. De fleste Bernere jeg vet om er b-hunder, og fungerer ikke helt før kl. 12 på formiddagen. :(

Ellers så tror jeg de fleste hunder følger søvnmønsteret til resten av familien. Er de vant med å køye -og stå opp tidlig, så blir de a-hunder...og motsatt..

Det jeg ikke skjønner er, hvorfor folk som har valp som må ut og gjøre fra seg kl. 7 på mårran, faktisk STÅR OPP og begynner dagen da (hvis de ikke MÅ), istedet for å gå og legge seg igjen og slumre videre, og dermed venne valpen på at så tidlig er det faktisk ikke aktuelt å starte dagen.

Det er det jeg har gjort med mine valper. Jeg var oppe flere ganger om natta, og tidlig på morgenen med dem, så de fikk gjøre fra seg. Men jeg gikk og la meg igjen, og sto ikke opp før jeg syntes det var nødvendig. :(

De fikk selvfølgelig frokosten sin til rett tid, for da ble de gode og mette og var klare for å sove videre igjen.. :happy:

En hund blir mye til hva du gjør den til...så også når det gjelder sovevaner. puppeh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns hverken lyd eller bevegelse i mine hunder før jeg står opp...Det varierer fra 07 til 14,alt etter når jeg la meg og de sist var ute.Normalt sett så er de veldig rolige og jeg blir ikke vekket,merkelig nok...for noen ganger sover jeg kanskje litt på overtid,hvis jeg feks er syk eller noe.De er nok B hunder..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ofte på tur før det blir lyst, går alene på mørke stier og i tomme gater: det beste jeg vet. Får en sånn følelse av å være alene i verden (er det normalt å LIKE det?)

Vet ikke med normalt, men jeg er akkurat lik. Dog, stikk motsatt, siden jeg er b-menske av dimensjoner. Så vi rusler gjerne tur mellom 3 og 7 - alt etter hva som passer.

Nå har jeg lite med rutiner på livet mitt, så akkurat det med å stå opp er litt vanskelig. Står jeg opp før ti så må jeg somregel bære henne med meg ut på badet for at hun skal få våkna nok til å gå ut å tisse, står jeg opp etter det så er hun somregel klar. Blir klokka for mye, eller hun syns vi har sovet lenge nok så er det ikke snakk om kald snute i ansiktet, her er det snakk om først å prøve å stirre meg våken, og så er det å hoppe opp og ned på magen min. Myk mage = fin trampoline.

Hadde et tilfelle her etter nattevakt at hun mente jeg måtte komme meg opp. Etter at jeg hadde trykka på "utsett" på alarmen på mobilen fire ganger, så angrep hun likegodt mobilen da den ringte for 5. gang. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det stort sett jeg som bestemmer når vi våkner.. Det hender Mikey blir litt utålmodig i helgene hvis jeg ikke har stått opp innen 11... Da kommer han bort til senga og poker med snuta si.. Får han ingen reaksjon krøller han seg sammen ved siden av senga og sover litt til.. :(

På ukedagene står jeg opp halv 6, mens Mikey gjerne vil sove mye mye lenger.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Berges Hundeassistanse (Kristiansands-området). https://www.hundeassistanse.no/
    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...