LeneG Skrevet 11. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 11. Februar 2008 Jeg har ikke peiling på utstillinger eller konkuranser. Synes alikevel det er morsomt å følge med på hvilke plasseringer andre fra sonen har fått på div. arrangement. Jeg aner bare ikke hva Bir, Bik eller nuch osv. betyr. Kunne noen laget en liste med forkortelser? Er kanskje flere en meg som vil vite det også. Ellers kan jeg google altså. Hadde bare vært lettvint om det var her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Skrevet 16. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 16. Februar 2008 Noen medlemmer som vil være behjelpelig med og lage en sånn liste? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ricco Skrevet 16. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 16. Februar 2008 Skal prøve... BIG er Best i Gruppe. BIR er Best i Rase. BIM er Best i Motsatt kjønn. BIS er Best in Show. CK er Certifikat kvalitet HP er Hederspris. NUCH er Norsk Utstillings Champion. KIB betyr Kan ikke Bedømmes. Kva BIK er veit eg ikkje... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Barooo Skrevet 16. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 16. Februar 2008 Det er ikke KIP hun mener da? Kan Ikke Premieres.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Miriam Skrevet 16. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 16. Februar 2008 Flyttet emnet hit fra Spørsmål og tilbakemeldinger Mod Miriam Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peers Skrevet 16. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 16. Februar 2008 Skal prøve... BIG er Best i Gruppe. BIR er Best i Rase. BIM er Best i Motsatt kjønn. BIS er Best in Show. CK er Certifikat kvalitet HP er Hederspris. NUCH er Norsk Utstillings Champion. KIB betyr Kan ikke Bedømmes. Kva BIK er veit eg ikkje... Legger til litt til.. BTK = Beste tispeklasse BHK = Beste hannhundklasse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHC Skrevet 16. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 16. Februar 2008 JK = Juniorklasse JKK = Junior Konkurranseklasse (Alle som har fått første premie konkurrer om å vinne klassen) Samme med Unghund UK UKK Åpen klasse AK AKK Bruksklasse BK BKK Championklasse CHK CHKK Veteran VTK VTKK EKS; 1JK, 2JKK, CK, 3BTK Da har hunden fått 1pr i juniorklasse (1JK), blitt nr 2 i juniorklassen (2JKK), fått CK, og blitt 3 beste tispe (3BTK) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ricco Skrevet 17. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 17. Februar 2008 JK = Juniorklasse JKK = Junior Konkurranseklasse (Alle som har fått første premie konkurrer om å vinne klassen) Samme med Unghund UK UKK Åpen klasse AK AKK Bruksklasse BK BKK Championklasse CHK CHKK Veteran VTK VTKK EKS; 1JK, 2JKK, CK, 3BTK Da har hunden fått 1pr i juniorklasse (1JK), blitt nr 2 i juniorklassen (2JKK), fått CK, og blitt 3 beste tispe (3BTK) Tror kanskje du skal skrive litt forklaringer på dei forskjellige plasseringene du har ramset opp her. (sliter sjøl med å forstå alt, og eg har holdt på med utstilling ei stund...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHC Skrevet 17. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 17. Februar 2008 Tror kanskje du skal skrive litt forklaringer på dei forskjellige plasseringene du har ramset opp her. (sliter sjøl med å forstå alt, og eg har holdt på med utstilling ei stund...) hehe, tenkte dere så at UK, UKK var det samme som JK og JKK som står forklart, bare at det er Unghund istedet for junior Men ok JK = Juniorklasse JKK = Junior Konkurranseklasse (Alle som har fått første premie konkurrer om å vinne klassen) UK = Unghundklasse UKK = Unghund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1UK) konkurrerer om å vinne klassen) AK= Åpen klassen AKK = Åpen klasse konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1AK) konkurrerer om å vinne åpen klasse) BK = Brukshund klasse BKK = Brukhund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1BK) konkurrerer om å vinne brukshund klassen) CHK = Championklasse CHKK = Champion konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 CHK) konkurrerer om å vinne championklassen) VTK = Veteranklasse VTKK = Veteran konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 VTK) konkurrerer om å vinne veteranklassen) Bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ricco Skrevet 17. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 17. Februar 2008 Ja nå var det mye bedre. Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 17. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 17. Februar 2008 JK = Juniorklasse JKK = Junior Konkurranseklasse (Alle som har fått første premie konkurrer om å vinne klassen) UK = Unghundklasse UKK = Unghund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1UK) konkurrerer om å vinne klassen) AK= Åpen klassen AKK = Åpen klasse konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1AK) konkurrerer om å vinne åpen klasse) BK = Brukshund klasse BKK = Brukhund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1BK) konkurrerer om å vinne brukshund klassen) CHK = Championklasse CHKK = Champion konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 CHK) konkurrerer om å vinne championklassen) VTK = Veteranklasse VTKK = Veteran konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 VTK) konkurrerer om å vinne veteranklassen) BTK = Beste tispeklasse BHK = Beste hannhundklasse HP = hederspremie CK = championkvalitet CERT = certifikat: tildeles den hunden som dommeren mener at er den beste championkandidaten i hvert kjønn. CACIB = Uttdeles til hunder som tilfredsstiller krav til å bli Internasjonal utstillings champion (Intuch) KIP = Kan ikke premieres Best in Show (BIS) - hunden som vinner "alt" på en utstilling (over alle de andre deltagende rasene) Best i Gruppen (BIG) Best i rasen (BIR) Best i Motsatt kjønn (BIM) Best i rasen - veteran (BIR veteran) Reserve CACIB Championat (CH) Int Nord UCH = Internasjonal og nordisk utstillingschampion Int N S UCH = Internasjonal norsk, svensk utstillingschampion Int N UCH = Internasjonal norsk utstillingschampion Nord UCH = Nordisk utstillingschampion S UCH = Svensk utstillingschampion FIN UCH = Finsk utstillingschampion DK UCH = Dansk champion GB UCH = Great Britain champion GB SH CH = Great Britain show champion N JCH = Norsk jaktchampion N S JCH = Norsk, svensk jaktchampion S JCH = Svensk jaktchampion N VCH = Norsk viltsporchampion N LCH = Norsk lydighetschampion N ACH = Norsk agilitychampion Der er en lengre liste (samlet litt)... korrigerte noe.. Correct med if I'm wrong.. Men f.eks. så er CK "championkvalitet", ikke "certkvalitet"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WheatenMali Skrevet 17. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 17. Februar 2008 CERT = certifikat: tildeles den hunden som dommeren mener at er den beste championkandidaten i hvert kjønn. CACIB = Uttdeles til hunder som tilfredsstiller krav til å bli Internasjonal utstillings champion (Intuch) Cert deles ut til beste hund som ikke er champion fra før. Cacib deles ut til hunder som dommeren mener er god nok til championkvalitet i rasens hjemland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ricco Skrevet 17. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 17. Februar 2008 CK = championkvalitet Correct med if I'm wrong.. Men f.eks. så er CK "championkvalitet", ikke "certkvalitet"? Nei du tar nok feil der, det betyr Certifikatkvalitet, ikkje championkvalitet. Sitter og leser i katalog med oversikt, og der står det. Sløyfen som tildeles er forresten rosa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LeneG Skrevet 17. Februar 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17. Februar 2008 Takk Nå ble jeg litt klokere. Tar nok litt tid å finne frem i jungelen men veldig kjekt med ett oppslagsverk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Caroline Skrevet 17. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 17. Februar 2008 GB UCH = Great Britain champion GB SH CH = Great Britain show champion Disse har jeg aldri hørt om.. De av min rase som er UK-importer og champions der har tittelen GB CH, hverken mer eller mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 18. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 18. Februar 2008 GB UCH = Great Britain champion GB SH CH = Great Britain show champion Disse har jeg aldri hørt om.. De av min rase som er UK-importer og champions der har tittelen GB CH, hverken mer eller mindre. Det er fullt mulig... Jeg hentet det fra enn nettside.. Så det kan godt hende det er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MarieR Skrevet 18. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 18. Februar 2008 ww - world winner jww - junior world winner trur jeg? :rolleyes2: EDIT: slike titler følges alltid av et årstall feks ww-06, på samme måte som nors vinner, nordisk vinner osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Dratini Skrevet 18. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 18. Februar 2008 Klippet fra denne nkk-linken: Vi vil med dette minne om regelen for utdeling av certifikat. Den beste hunden som IKKE er norsk champion skal (redigert av Dratini: KAN)tildeles certifikatet i BHK/BTK (unntak for raser hvor certifikatet deles ut i BKK), uansett hvilken klasse hunden har vært påmeldt i. Dette medfører at utenlandske championer kan melde på og delta i championklasse og også konkurrere om certifikatet. Ringsekretærer må derfor spesifikt spørre eiere av utenlandske hunder om hunden er NORSK utstillingschampion før tildelingen. Ellers så står det endel forkortelser her på nkk's side Her er sammendraget: Utstillingstitler (benevelse+årstall): NORDV (Nordisk Vinner) NV (Norsk Vinner) SV (Svensk Vinner) FINV (Finsk Vinner) KBHV (Københavnvinner) VV (Verdensvinner) EUV (FCI Europavinner, ikke tysk Europavinner) BDSG (Tysk Bundessieger) AUBDSG (Østerriksk Bundessieger) AMSW (Winner Amsterdam) BW (Belgisk Vinner) ESTV (Estisk Vinner) LATV (Latvisk Vinner) LITV (Litauisk Vinner) BALTV (Baltisk Vinner) Unghundtitler(benevelse+årstall): NORDJV (Nordisk Juniorvinner) JVV (Junior Verdensvinner) EUJV ( Europavinner Junior) Jakt- og brukshundtitler (se denne linken for forklaring, pdf-dokument) Begynnerprøve = B Begynnerprøve = AB Begynnerprøve = ABC Spor- og Lydighetsprøve 1= SL 1 Spor- og Lydighetsprøve 2= SL 2 Spor- og Lydighetsprøve 3= SL 3 (se denne linken for forklaring, pdf-dokument) IPO 1 IPO 2 IPO 3 SchH 1 SchH 2 SchH 3 Sporhundprøve= FH1 Sporhundprøve= FH2 Utholdenhetsprøve= AD Ferdselsprøve= BH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jaktlykke Skrevet 19. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 19. Februar 2008 Jeg satt og leste litt på de danske utstillingsreglene siden jeg skal til Danmark i sommer. Der fant jeg noe jeg stussa over: Dansk Utstillingschampionat: DKCH(U) Dansk Eksteriørchampionat: DKCH. Hva er forskjellen på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inu Skrevet 19. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 19. Februar 2008 Klippet fra denne nkk-linken: Vi vil med dette minne om regelen for utdeling av certifikat. Den beste hunden som IKKE er norsk champion skal (redigert av Dratini: KAN)tildeles certifikatet i BHK/BTK (unntak for raser hvor certifikatet deles ut i BKK), uansett hvilken klasse hunden har vært påmeldt i. Dette medfører at utenlandske championer kan melde på og delta i championklasse og også konkurrere om certifikatet. Ringsekretærer må derfor spesifikt spørre eiere av utenlandske hunder om hunden er NORSK utstillingschampion før tildelingen. Dratini: NKK har kommet med påminnelsen fordi cert SKAL tildeles beste hund i BHK/BTK som ikke er norsk champion (se unntak). Det er ikke noe "kan".... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arielle Skrevet 19. Februar 2008 Rapporter Share Skrevet 19. Februar 2008 Jeg satt og leste litt på de danske utstillingsreglene siden jeg skal til Danmark i sommer. Der fant jeg noe jeg stussa over: Dansk Utstillingschampionat: DKCH(U) Dansk Eksteriørchampionat: DKCH. Hva er forskjellen på dette? er usikker den DKCH er utstillingschampion som har tilstrekkelig premiering i bruks men DKCH(U) er de som har fått certet men ikke er tilstrekkelig premiert i bruks=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar