Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkortelser


LeneG

Recommended Posts

Jeg har ikke peiling på utstillinger eller konkuranser.

Synes alikevel det er morsomt å følge med på hvilke plasseringer andre fra sonen

har fått på div. arrangement.

Jeg aner bare ikke hva Bir, Bik eller nuch osv. betyr.

Kunne noen laget en liste med forkortelser? :P

Er kanskje flere en meg som vil vite det også.

Ellers kan jeg google altså. Hadde bare vært lettvint om det var her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve...

BIG er Best i Gruppe.

BIR er Best i Rase.

BIM er Best i Motsatt kjønn.

BIS er Best in Show.

CK er Certifikat kvalitet

HP er Hederspris.

NUCH er Norsk Utstillings Champion.

KIB betyr Kan ikke Bedømmes.

Kva BIK er veit eg ikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve...

BIG er Best i Gruppe.

BIR er Best i Rase.

BIM er Best i Motsatt kjønn.

BIS er Best in Show.

CK er Certifikat kvalitet

HP er Hederspris.

NUCH er Norsk Utstillings Champion.

KIB betyr Kan ikke Bedømmes.

Kva BIK er veit eg ikkje...

Legger til litt til..

BTK = Beste tispeklasse

BHK = Beste hannhundklasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JK = Juniorklasse

JKK = Junior Konkurranseklasse (Alle som har fått første premie konkurrer om å vinne klassen)

Samme med Unghund

UK

UKK

Åpen klasse

AK

AKK

Bruksklasse

BK

BKK

Championklasse

CHK

CHKK

Veteran

VTK

VTKK

EKS;

1JK, 2JKK, CK, 3BTK

Da har hunden fått 1pr i juniorklasse (1JK), blitt nr 2 i juniorklassen (2JKK), fått CK, og blitt 3 beste tispe (3BTK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JK = Juniorklasse

JKK = Junior Konkurranseklasse (Alle som har fått første premie konkurrer om å vinne klassen)

Samme med Unghund

UK

UKK

Åpen klasse

AK

AKK

Bruksklasse

BK

BKK

Championklasse

CHK

CHKK

Veteran

VTK

VTKK

EKS;

1JK, 2JKK, CK, 3BTK

Da har hunden fått 1pr i juniorklasse (1JK), blitt nr 2 i juniorklassen (2JKK), fått CK, og blitt 3 beste tispe (3BTK)

Tror kanskje du skal skrive litt forklaringer på dei forskjellige plasseringene du har ramset opp her. (sliter sjøl med å forstå alt, og eg har holdt på med utstilling ei stund...) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje du skal skrive litt forklaringer på dei forskjellige plasseringene du har ramset opp her. (sliter sjøl med å forstå alt, og eg har holdt på med utstilling ei stund...) :)

hehe, tenkte dere så at UK, UKK var det samme som JK og JKK som står forklart, bare at det er Unghund istedet for junior :)

Men ok :)

JK = Juniorklasse

JKK = Junior Konkurranseklasse (Alle som har fått første premie konkurrer om å vinne klassen)

UK = Unghundklasse

UKK = Unghund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1UK) konkurrerer om å vinne klassen)

AK= Åpen klassen

AKK = Åpen klasse konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1AK) konkurrerer om å vinne åpen klasse)

BK = Brukshund klasse

BKK = Brukhund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1BK) konkurrerer om å vinne brukshund klassen)

CHK = Championklasse

CHKK = Champion konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 CHK) konkurrerer om å vinne championklassen)

VTK = Veteranklasse

VTKK = Veteran konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 VTK) konkurrerer om å vinne veteranklassen)

Bedre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JK = Juniorklasse

JKK = Junior Konkurranseklasse (Alle som har fått første premie konkurrer om å vinne klassen)

UK = Unghundklasse

UKK = Unghund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1UK) konkurrerer om å vinne klassen)

AK= Åpen klassen

AKK = Åpen klasse konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1AK) konkurrerer om å vinne åpen klasse)

BK = Brukshund klasse

BKK = Brukhund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1BK) konkurrerer om å vinne brukshund klassen)

CHK = Championklasse

CHKK = Champion konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 CHK) konkurrerer om å vinne championklassen)

VTK = Veteranklasse

VTKK = Veteran konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 VTK) konkurrerer om å vinne veteranklassen)

BTK = Beste tispeklasse

BHK = Beste hannhundklasse

HP = hederspremie

CK = championkvalitet

CERT = certifikat: tildeles den hunden som dommeren mener at er den beste championkandidaten i hvert kjønn.

CACIB = Uttdeles til hunder som tilfredsstiller krav til å bli Internasjonal utstillings champion (Intuch)

KIP = Kan ikke premieres

Best in Show (BIS) - hunden som vinner "alt" på en utstilling (over alle de andre deltagende rasene)

Best i Gruppen (BIG)

Best i rasen (BIR)

Best i Motsatt kjønn (BIM)

Best i rasen - veteran (BIR veteran)

Reserve CACIB

Championat (CH)

Int Nord UCH = Internasjonal og nordisk utstillingschampion

Int N S UCH = Internasjonal norsk, svensk utstillingschampion

Int N UCH = Internasjonal norsk utstillingschampion

Nord UCH = Nordisk utstillingschampion

S UCH = Svensk utstillingschampion

FIN UCH = Finsk utstillingschampion

DK UCH = Dansk champion

GB UCH = Great Britain champion

GB SH CH = Great Britain show champion

N JCH = Norsk jaktchampion

N S JCH = Norsk, svensk jaktchampion

S JCH = Svensk jaktchampion

N VCH = Norsk viltsporchampion

N LCH = Norsk lydighetschampion

N ACH = Norsk agilitychampion

Der er en lengre liste (samlet litt)... korrigerte noe.. Correct med if I'm wrong.. Men f.eks. så er CK "championkvalitet", ikke "certkvalitet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CERT = certifikat: tildeles den hunden som dommeren mener at er den beste championkandidaten i hvert kjønn.

CACIB = Uttdeles til hunder som tilfredsstiller krav til å bli Internasjonal utstillings champion (Intuch)

Cert deles ut til beste hund som ikke er champion fra før.

Cacib deles ut til hunder som dommeren mener er god nok til championkvalitet i rasens hjemland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CK = championkvalitet

Correct med if I'm wrong.. Men f.eks. så er CK "championkvalitet", ikke "certkvalitet"?

Nei du tar nok feil der, det betyr Certifikatkvalitet, ikkje championkvalitet.

Sitter og leser i katalog med oversikt, og der står det. Sløyfen som tildeles er forresten rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GB UCH = Great Britain champion

GB SH CH = Great Britain show champion

Disse har jeg aldri hørt om.. De av min rase som er UK-importer og champions der har tittelen GB CH, hverken mer eller mindre.

Det er fullt mulig... Jeg hentet det fra enn nettside.. Så det kan godt hende det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Klippet fra denne nkk-linken:

Vi vil med dette minne om regelen for utdeling av certifikat. Den beste hunden som IKKE er norsk champion skal (redigert av Dratini: KAN)tildeles certifikatet i BHK/BTK (unntak for raser hvor certifikatet deles ut i BKK), uansett hvilken klasse hunden har vært påmeldt i. Dette medfører at utenlandske championer kan melde på og delta i championklasse og også konkurrere om certifikatet. Ringsekretærer må derfor spesifikt spørre eiere av utenlandske hunder om hunden er NORSK utstillingschampion før tildelingen.

Ellers så står det endel forkortelser her på nkk's side

Her er sammendraget:

Utstillingstitler (benevelse+årstall):

NORDV (Nordisk Vinner)

NV (Norsk Vinner)

SV (Svensk Vinner)

FINV (Finsk Vinner)

KBHV (Københavnvinner)

VV (Verdensvinner)

EUV (FCI Europavinner, ikke tysk Europavinner)

BDSG (Tysk Bundessieger)

AUBDSG (Østerriksk Bundessieger)

AMSW (Winner Amsterdam)

BW (Belgisk Vinner)

ESTV (Estisk Vinner)

LATV (Latvisk Vinner)

LITV (Litauisk Vinner)

BALTV (Baltisk Vinner)

Unghundtitler(benevelse+årstall):

NORDJV (Nordisk Juniorvinner)

JVV (Junior Verdensvinner)

EUJV ( Europavinner Junior)

Jakt- og brukshundtitler

(se denne linken for forklaring, pdf-dokument)

Begynnerprøve = B

Begynnerprøve = AB

Begynnerprøve = ABC

Spor- og Lydighetsprøve 1= SL 1

Spor- og Lydighetsprøve 2= SL 2

Spor- og Lydighetsprøve 3= SL 3

(se denne linken for forklaring, pdf-dokument)

IPO 1

IPO 2

IPO 3

SchH 1

SchH 2

SchH 3

Sporhundprøve= FH1

Sporhundprøve= FH2

Utholdenhetsprøve= AD

Ferdselsprøve= BH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra denne nkk-linken:

Vi vil med dette minne om regelen for utdeling av certifikat. Den beste hunden som IKKE er norsk champion skal (redigert av Dratini: KAN)tildeles certifikatet i BHK/BTK (unntak for raser hvor certifikatet deles ut i BKK), uansett hvilken klasse hunden har vært påmeldt i. Dette medfører at utenlandske championer kan melde på og delta i championklasse og også konkurrere om certifikatet. Ringsekretærer må derfor spesifikt spørre eiere av utenlandske hunder om hunden er NORSK utstillingschampion før tildelingen.

Dratini: NKK har kommet med påminnelsen fordi cert SKAL tildeles beste hund i BHK/BTK som ikke er norsk champion (se unntak). Det er ikke noe "kan"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og leste litt på de danske utstillingsreglene siden jeg skal til Danmark i sommer. Der fant jeg noe jeg stussa over:

Dansk Utstillingschampionat: DKCH(U)

Dansk Eksteriørchampionat: DKCH.

Hva er forskjellen på dette?

er usikker den DKCH er utstillingschampion som har tilstrekkelig premiering i bruks men DKCH(U) er de som har fått certet men ikke er tilstrekkelig premiert i bruks=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...