Gå til innhold
Hundesonen.no

Selger er treig med å levere papirene


jaktlykke

Recommended Posts

En jeg kjenner kjøpte en dachsvalp for en tid tilbake siden. Han har enda ikke mottatt registreringspapirene fra selger, og det er problemer med å få selger i tale. Han svarer ikke på hverken telefon eller mail.

Spørsmålet er: hva kan valpekjøper gjøre for å få papirene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid er det snakk om? Noen oppdrettere er treige med å sende inn, samt at NKK er ikke så kjappe de heller - ikke uvanlig med over 3 måneder ventetid.

En kan vell alltids ta en telefon til NKK, eventuelt ta en tur på dogwebben, og se om hundene er blitt registrert.

Hvis det viser seg at hundene ikke er registrert, og oppdretter fortsatt ikke tar telefon/svarer på epost - kan en for såvidt ta kontakt med raseklubb, avlsråd, eventuelt avlegge vedkommende en personlig visitt... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det tok nesten et år før jeg fikk papirene på min hund. Du har faktisk ikke krav på dem før 12 mnd er gått. Noen oppdrettere blir av og til sittende igjen med noen valper og de venter med registrering til de harplassert alle valpene der de skal være, og registrerer dem når de har eiere på alle..

Kjipt for oss som venter, men sånn er det.. jeg skjønner oppdretter også da.. men om du vet at oppdretter har solgt alle valpene, så hadde jeg prøvd å finne ut litt mere om hvorfor du ikke har fått dem enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo relativt hva folk synes er "sent" eller ikke. Men når valpen nærmer seg 8 mnd bør man jo absolutt ha fått de offisielle reg.papirene - i tilfelle man faktisk har lyst til å begynne å stille ut hunden sin offisielt (som man kan når den er over 9 mnd gammel).

Men dog synes jeg at man som valpekjøper definitivt skal få papirene lenge før dèt, da.

Hvis oppdr. har probl. med å selge alle valpene, så kan den godt registrere de resterende på seg selv - slik at alle de andre får papirene de har krav på.

Men ja - godt forslag å sjekke på DogWeb - der står det også de kullene som er forhåndsregistrert, tror jeg.. Og i alle fall bør man kunne finne begge foreldredyr der (ellers har man helt andre fremtidsutsikter).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Men ja - godt forslag å sjekke på DogWeb - der står det også de kullene som er forhåndsregistrert, tror jeg.. Og i alle fall bør man kunne finne begge foreldredyr der (ellers har man helt andre fremtidsutsikter).

Susanne

Forhåndsregistrerte kull kommer ikke frem på DogWeb, men man har jo reg.nummer da - og dersom oppdretter har forhåndsregistert og så vært å id-merket valpen så har man jo fått ett id kort med reg.nummer på - da vet man jo at valpenv il bli registrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første av de 2 hundene jeg har nå var forhåndsregistrert, så der gikk det veldig kjapt fra kjøp til ferdig registrert hund.

Nestemann derimot tok det laaaang tid med.

De fikk ikke solgt den siste valpen, så det drog ut i månedsvis.

Liker å ha ting på stell, så jeg syntes det var riemlig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I juli omregistrerte jeg ei tispe fra Usa og det tok 4 arbeidsdager fra papirene var levert.

I oktober omregistrerte jeg en hann. Det tok 1 uke.

Nå i februar registrerte jeg ett kull valper. Det tok 8 dager før papirene kom.

Jeg spurte hvor lang tid det ville ta og fikk høre noen dager. Fortalte da om de lange ventetidene mange inne her og på Canis fortalte om. Det hadde hun ikke hørt om. Det måtte være veldig ekstreme tilfeller hvor papirene ikke var riktig utfyllt. Da måtte de sendes i retur for ny utfylling.

Men mulig det kun er på min rase som tilhører gruppe 5 at det går raskt. Det er jo flere som registrerer inne hos NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Så fint det er å handle fra svensk oppdretter :)

Der får man med stamtavlen når man henter valpen der..

Grunnen til den store forskjellen er jo at det på svenske stamtavler ikke står eieropplysninger, dermed kan oppdretter registrere valpene så snart man vet hvor mange som overlever, og har gitt de navn. I Norge er stamtavla et eierskapsbevis, dermed må jo også eierskapet være avklart først. Og det gjøres ofte senest mulig.

Men du er klar over at hunden må omregistreres til NKK, hvis den skal delta i offisiell konkurranse eller brukes i avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt utenom spørsmålet til Jaktlykke.

Ei bekjent har kjøpt en valp. Kullet var resultat av "tyvparring". Hunden er nå over 1 år og det viser seg at oppdretter ikke vil registrere de eller noe.. ( Ikke helt sikker på alle fakta i denne saken ) Er det da fremdeles HELT umuligt for kjøperen og få den registrert? Det stod jo i kontrakten så vidt eg vet at de ville bli levert registrert i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en liten ting innenfor samme tema jeg og...

Om man har kjøpt en hund og ikke alle i kullet er solgt når hunden er 9 mnd, kan man "kreve" at hunden blir registrert da uansett?

Med tanke på utstilling osv liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt utenom spørsmålet til Jaktlykke.

Ei bekjent har kjøpt en valp. Kullet var resultat av "tyvparring". Hunden er nå over 1 år og det viser seg at oppdretter ikke vil registrere de eller noe.. ( Ikke helt sikker på alle fakta i denne saken ) Er det da fremdeles HELT umuligt for kjøperen og få den registrert? Det stod jo i kontrakten så vidt eg vet at de ville bli levert registrert i NKK.

For å få et kull registrert, trengs det underskriften til de som er registrert som eiere av hannhund og tispe. Det er fullt mulig at denne valpekjøperen for eksempel påtar seg å gjøre arbeidet og betaler, men signaturene må likefullt framskaffes.

Det er også mulig å registrere bare den ene valpen, om det gjør ting lettere - og i hvert fall billigere, om penger er en issue.

Man kan selvfølgelig også prøve seg på Forbrukerrådet og kontraktbrudd, men det kan jo da tenkes at man blir bedt om å levere tilbake hunden, eventuelt at det koster mer enn det smaker.

Jeg ville dog ringt NKK for å høre om det er gjort noe med det kullet. Det finnes nok av oppdrettere som ikke skjønner registreringsprosedyrene, og tror de har gjort det som trengs, når det mangler kanskje bare noen små detaljer for å få det ferdig.

Lurer på en liten ting innenfor samme tema jeg og...

Om man har kjøpt en hund og ikke alle i kullet er solgt når hunden er 9 mnd, kan man "kreve" at hunden blir registrert da uansett?

Med tanke på utstilling osv liksom...

Hvis kullet er forhåndsregistrert, står det i NKKs registreringsveiledning at valpene vil bli gitt navn og bli registrert på oppdretter, om ikke kullet blir fullført registrert når de er ett år. Jeg har dog aldri hørt om at det har skjedd.

Det hele kommer an på hva som står i kontrakten. Uten at det står i kontrakten, har man i hvert fall ikke noe å kreve, for det er ikke pliktig å registrere valper i Norge. Står det i kontrakten, blir det jo som over - prøve å ta det med Forbrukerrådet. Men det er ikke nødvendigvis så mye de kan gjøre. De får ikke tvangsregistrert valper, men jeg har hørt om tilfeller hvor man har fått økonomisk kompensasjon, eventuelt opphevet kjøpet, fordi varen ikke er levert som forespeilet i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få et kull registrert, trengs det underskriften til de som er registrert som eiere av hannhund og tispe.

Oppdretter eiger bde tispen og hannhunden. Og hun har tidligere hatt kull som ikke var tyvparringer og ingen problemmer med og få registrert valpene da. <_< I og med at det står i kontrakten at de blir registrert i NKK er jo dette noe H*N strengt tatt burde ordne opp i..

Men men helt ærlig er eg glad eg ikke har de problemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til den store forskjellen er jo at det på svenske stamtavler ikke står eieropplysninger, dermed kan oppdretter registrere valpene så snart man vet hvor mange som overlever, og har gitt de navn. I Norge er stamtavla et eierskapsbevis, dermed må jo også eierskapet være avklart først. Og det gjøres ofte senest mulig.

Men du er klar over at hunden må omregistreres til NKK, hvis den skal delta i offisiell konkurranse eller brukes i avl?

I sverige er det krav om å sende inn til SKK når valpene er 6 uker. Oppdretter får da tilsendt en stamtavle og ett eier skjema som valpekjøper selv fyller ut og sender inn til SKK. Mye enklere enn systemet som er i Norge.

Å måtte sende inn all informasjon på alle valpene samtidig gjør det jo vanskelig for oppdrettere dersom man ikke får solgt alle med engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...