Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Bergen, 29.-30/03


C.J

Recommended Posts

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar
jo for desverre så er det sånt at alle dommere ikke han like mye erfaring. Og når da han har SAKSEBITT for han har ikke tangbitt i det hele og det har ingen sakt heller så er det greit og vite for det er mangen dommere som ikke har vært borti så mye av forskjellige bitt så vil nokk noen velge og gi blått på det.. Det er også litt greit for meg også og vite at det ikke er en feil=)

det er faktisk den eneste dommeren som noen gang har sakt det om han.. noen har nevnt lite bryst men det vet jeg, men heldigvis har det kommet seg.=)

Unnskyld at jeg reagerer, og jeg skjønner du er skuffet over det du mener er feil bedømmelse, men det er litt hovent (?) å si at ikke alle dommere har nok erfaring til å kunne bedømme bitt. Joda, dommere gjør feil, men så er det jo ofte snakk om millimeter for å skille det ene fra det andre, og bedømmelse av en hund er en subjekt ting. Hvor går grensen mellom dårlig og god bakpart? Du må rett og slett bare akseptere den bedømmelsen du fikk, eventuelt la være å stille for denne en annen gang, og gå til neste dommer med helt åpent sinn.

Dommere ikke vært borti forskjellige bitt? Tro det du.

Jeg tviler sterkt på at de vil godta en attest om hvordan bittet egentlig er. Hunden skal bedømmes der og da, og ikke hvordan bittet var forrige uke. Vi er sikkert flere her inne som har solgt valper med korrekt bitt ved åtte ukers alder, som utvikler underbitt senere. Skal disse også kunne levere veterinærattest? Du kan levere attest på at tenner mangler fordi de er fjernet av medisinske årsaker, for eksempel, men ikke bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg reagerer, og jeg skjønner du er skuffet over det du mener er feil bedømmelse, men det er litt hovent (?) å si at ikke alle dommere har nok erfaring til å kunne bedømme bitt. Joda, dommere gjør feil, men så er det jo ofte snakk om millimeter for å skille det ene fra det andre, og bedømmelse av en hund er en subjekt ting. Hvor går grensen mellom dårlig og god bakpart? Du må rett og slett bare akseptere den bedømmelsen du fikk, eventuelt la være å stille for denne en annen gang, og gå til neste dommer med helt åpent sinn.

Dommere ikke vært borti forskjellige bitt? Tro det du.

Jeg tviler sterkt på at de vil godta en attest om hvordan bittet egentlig er. Hunden skal bedømmes der og da, og ikke hvordan bittet var forrige uke. Vi er sikkert flere her inne som har solgt valper med korrekt bitt ved åtte ukers alder, som utvikler underbitt senere. Skal disse også kunne levere veterinærattest? Du kan levere attest på at tenner mangler fordi de er fjernet av medisinske årsaker, for eksempel, men ikke bitt.

denne attesten MÅ jeg ha av enkelte årsaker med de velger jeg og ikke skrive om på nettet da dette ikke bare handler om meg :P Skuffet over det nei det er jeg ikke fordi dette viste jeg FØR jeg stillte for denne dommreen men jeg ser desverre ikke poenget med og reise til NKK bergen fordi han bare er junior og fordi han i dag ikke har sjangs til noe mer en rød sløyfe og kanskje en 2-3 plass og derfor velger jeg heller og gå lydighet=) Jeg har mye annet som jeg og min hund® driver med og da kan jeg likegodt gjøre det til han er mer utvokst og ferdig i kroppen han er tross alt bare 12mnd...

men hvorfor noen nevner at han har tangbitt kan jeg ikke forstå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor noen nevner at han har tangbitt kan jeg ikke forstå!

Jeg har også undret meg på det, kan ikke se at du har nevnt det noe sted... Og ingen som har sagt at han har det, som jeg vet, ihvertfall, og jeg har sett i munnen hans jeg og.. Senest torsdag før Ølen.. :P

Samme det, er han ikke noen utstillingshund har han jo utrolig mange andre talenter, og er en herlig hund! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei han har ikke det... og vil vel si at du er ganske påståelig siden du seier han har tangbitt for et tangbitt vil jo si at alle tennene fremme står oppå hverandre og dette har han JAFAL ikke for da hadde jeg ikke stilt han en gang!! Men det var ikke dette denne tråden handler om så er det noe mer så kan vi jo snakkes over PM! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei han har ikke det... og vil vel si at du er ganske påståelig siden du seier han har tangbitt for et tangbitt vil jo si at alle tennene fremme står oppå hverandre og dette har han JAFAL ikke for da hadde jeg ikke stilt han en gang! Men det var ikke dette denne tråden handler om så er det noe mer så kan vi jo snakkes over PM! :P

Jeg sa ikke han hadde det. Jeg svarte på hvorfor alle nevner tangbitt. For slik du skrev det var det ikke lett å skjønne hva du mente "tja.... blått i dag, altså han påsto det va tannfeil og svak i bake" Når du ikke skriver mer enn det må man jo nesten gå ut i fra at det dommeren ser på som en tannfeil er tangbitt. Med mindre du vil vi skal tolke det som at dommeren sa han hadde over/underbitt, i såfall tror jeg ikke du hadde stilt hunden din. Derfor tolker jeg det som at dommeren mente den hadde tangbitt i stedet for saksebitt. Henger meg forøvrig på Emma.

EDIT; Skriveleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne attesten MÅ jeg ha av enkelte årsaker med de velger jeg og ikke skrive om på nettet da dette ikke bare handler om meg :P Skuffet over det nei det er jeg ikke fordi dette viste jeg FØR jeg stillte for denne dommreen men jeg ser desverre ikke poenget med og reise til NKK bergen fordi han bare er junior og fordi han i dag ikke har sjangs til noe mer en rød sløyfe og kanskje en 2-3 plass og derfor velger jeg heller og gå lydighet=) Jeg har mye annet som jeg og min hund® driver med og da kan jeg likegodt gjøre det til han er mer utvokst og ferdig i kroppen han er tross alt bare 12mnd...

men hvorfor noen nevner at han har tangbitt kan jeg ikke forstå!

Da misforsto jeg deg, jeg trodde du skulle ha en veterinærattest på at hunden har korrekt bitt (som er det du sier, jeg ser at det var Femidotten som nevnte tangbitt - tannfeil kan jo i grunnen være så mangt). Skal ikke kreve noen utbrodering fra deg om hvorfor, det har jeg jo ikke noe med, ville bare oppklare hvis du trodde du kunne få attest på deg som "var riktig i fjor"...

Skjønner også at man velger å vente med uferdige hunder, hvis man ikke har tro på å kunne oppnå noe.

Lykke til i lydighetsringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er LP også i alle fall. for blandinger også :P

Kunne godt stille i Lp med Einstein, men tror ikke jeg har lyst.

Men de må være microchippet for å delta :P Bare til opplysning. (ble litt usikker på om det står microchip eller bare ID-merket, men det er enkelt å sjekke opp).

Mine er micro chippet og registreret i Danmark, men ikke registreret i Norge, så ville de kunne deltage, hvis jeg havde lyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt stille i Lp med Einstein, men tror ikke jeg har lyst.

Mine er micro chippet og registreret i Danmark, men ikke registreret i Norge, så ville de kunne deltage, hvis jeg havde lyst?

For din egen del, ville jeg jo sørget for at mikrochippen ble registrert også i Norge. Om jeg forstår deg riktig, bor du i Norge permanent/for en lengre periode, og da er jo sjansen større for at de blir borte i Norge enn Danmark - og derfor burde merkingen ligge i systemet til Dyreidentitet. Det er ganske enkelt, du drar til veterinær, får denne til å bekrefte at chippen er der, og får veterinær til å fylle ut skjema "Hund id-merket i utlandet", eller noe slikt noe, og sende til Dyreidentitet. Også vil det koste deg noen hundrelapper å få det inn i systemet. Burde være en trygghet for deg. Om hundene blir borte, og noen på Fana lensmannskontor sjekker nummeret, er det tvilsomt om de vet at det er et dansk nummer, og har kunnskap til å ringe til det danske registeret.

Det var kanskje off topic, men veldig viktig lell!

Men ja, jeg mener at så lenge hunden er id-merket, kan du stille blandingshunden din. Det er ikke krav til at merkingen skal være registrert noe sted, tror jeg. Men du har også en som er renraset? Den er det i så fall krav til at blir omregistrert i NKK, før den kan delta på noe offisielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforsto jeg deg, jeg trodde du skulle ha en veterinærattest på at hunden har korrekt bitt (som er det du sier, jeg ser at det var Femidotten som nevnte tangbitt - tannfeil kan jo i grunnen være så mangt). Skal ikke kreve noen utbrodering fra deg om hvorfor, det har jeg jo ikke noe med, ville bare oppklare hvis du trodde du kunne få attest på deg som "var riktig i fjor"...

Skjønner også at man velger å vente med uferdige hunder, hvis man ikke har tro på å kunne oppnå noe.

Lykke til i lydighetsringen!

nei det er riktig som du sier den attesten skal ikke være noe som jeg leverer til en dommer og sier: aha du har feil... =)

så vi venter og tar heller noen utstillinger i nærheten =) og en masse lydighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal vi skal vi skal :rolleyes2: Roma er meldt på i Åpen Klasse

Og om det er noen som har lyst til å knipe på 3 mnd gammel tervvalp, så skal minsten være der for sosialisering :)

Jeg vil gerne knipe lidt på en valp om søndagen, så kan det være jeg får mættet min hvalpesyge, for det næste stykke tid :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gerne knipe lidt på en valp om søndagen, så kan det være jeg får mættet min hvalpesyge, for det næste stykke tid :rolleyes2:

Da er det bare å komme bort til terv-ringen vettu :console: hehe... alle som vil skal få knipe hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit om noen hotell i nærheten av der utstillingen skal være?

Ikke akkurat i nærheten, men bodde på Scandic midt i byen i fjor, det var veldig greit, men i år har jeg heller valgt en bittelitt lenger kjøretur, og skal bo på Lone Camping... Bodde der i høst, kjempe bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...