Gå til innhold
Hundesonen.no

*Hrmf*


Zoey

Recommended Posts

Jeg må bare få ut min fornærmelse mot den lille dotten jeg har av en kresen vovov..!

Først bruker jeg dyre dommer på å køpe en rå hel kylling til henne (fordi jeg ikke får tak i det på no annen måte ennå)

Og kutter jeg den opp, og leverer lekkerbisken i matskåle, men blod og bein og hele pakka! Og hva gjør hundedyret?!?!

Hun griner på snuta, og GÅR sin vei!

Aldrig vært så snurt i hele mitt liv jeg asså...

Hehe.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få ut min fornærmelse mot den lille dotten jeg har av en kresen vovov..!

Først bruker jeg dyre dommer på å køpe en rå hel kylling til henne (fordi jeg ikke får tak i det på no annen måte ennå)

Og kutter jeg den opp, og leverer lekkerbisken i matskåle, men blod og bein og hele pakka! Og hva gjør hundedyret?!?!

Hun griner på snuta, og GÅR sin vei!

Aldrig vært så snurt i hele mitt liv jeg asså...

Hehe.. :rolleyes:

Hehe..! :lol:

Sånn er Tulla også, og hun er ikke spesielt vrang i matveien i utgangspunktet. Men rått kjøtt servert på den måten sånn at man nesten ser hva det har vært, nei det har hun aldri likt. Og det likte faktisk ikke gamlehunden heller, når jeg tenker meg om.. :rolleyes: Men kom med V&H, det går ned på høykant! Fant forresten ut her en dag at Tulla ikke likte svinestrimler, men hun likte kyllingstrimler (eller var det omvendt?) :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår yngste er også slik med fjærfe. I jula var han så heldig å få ryper, hele skrog, med innmat og det hele. Skikkelig festmåltid, tenkte jeg. Men ville han ha? Nei, det var så vidt han hærtes å ta i det med fortennene! :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wææææh, det kan ikke stemme! Det må være feil hund, for han jeg møtte spiste jo opp alle godbitene mine! :hyper:

Hadde du lomma fulle av høner? :lol::Psavner den knisesmileysen som jeg bruker veldig mye og ikke alltid fordi jeg er så snill, snarere tvert imot på msn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei, men mat er mat da, for pokker! :hyper:

Mat ja! Han er alt-etende, untatt når det kommer til høne, tydeligvis...

Kanskje jeg skal prøve med fjær neste gang, men vet ikke helt om jeg klarer å holde på maten da... Det så bare skikkelig ekkelt ut... :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat ja! Han er alt-etende, untatt når det kommer til høne, tydeligvis...

Kanskje jeg skal prøve med fjær neste gang, men vet ikke helt om jeg klarer å holde på maten da... Det så bare skikkelig ekkelt ut... :shocked:

Da kan du jo tenke på hva som måtte gjøres FØR bikkja kunne få et frossent hønselår med bein og klør da...

Altså, først fore opp dyra et par år, fore og stelle dem hver dag (heldigvis ikke min jobb), så fange hver enkelt av kreene, før de fikk hodet hogget av (akkurat hogginga var heller ikke min jobb)... så partere dem i mer eller mindre passende stykker til en hund på 20 kg.

Bikkja??? hu bare koser seg med restene hu... Og jeg? Jeg klarer meg med kylling FILETEN min! :rolleyes::P

Og folk klager over fjær og bein og klør i tørrfôr... :lol::hyper:

hehe, ja, dette er jo snadder det! beste hundematen som er! Men, her er det riktig nok med en kladd med KJØTT også da. :P

Men med tanke på at disse hønene alternativt hadde blitt brent på dynga eller gravd ned i steinrøysa om jeg ikke tok dem, så... Super bikkje mat, om man så må jobbe litt for det! :P

Dobbeltpost, mod Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..! :lol:

Sånn er Tulla også, og hun er ikke spesielt vrang i matveien i utgangspunktet. Men rått kjøtt servert på den måten sånn at man nesten ser hva det har vært, nei det har hun aldri likt. Og det likte faktisk ikke gamlehunden heller, når jeg tenker meg om.. :rolleyes: Men kom med V&H, det går ned på høykant! Fant forresten ut her en dag at Tulla ikke likte svinestrimler, men hun likte kyllingstrimler (eller var det omvendt?) :hyper:

Bogar likte ikke pølser. Kunne gi ham en pølsebit og han bare spytta den ut igjen (OM han i det hele og store tok den i munnen). Men gav du han kylling og kalkunpølser, da gomla han seg i det som bare det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prøver å gi Pippin noe han ikke har smakt før, får han en bitteliten snerpemunn som det nesten ikke går an å putte noe inn i. Det minner veldig om å prøve å mate en baby som ikke vil spise. Symra spiser alt, i et voldsomt tempo sånn at hun kan ta Pippin sin mat etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, først fore opp dyra et par år, fore og stelle dem hver dag (heldigvis ikke min jobb), så fange hver enkelt av kreene, før de fikk hodet hogget av (akkurat hogginga var heller ikke min jobb)... så partere dem i mer eller mindre passende stykker til en hund på 20 kg.

Et par år? Vi slakta hanene når de var noen måneder gamle vi, syns jeg å huske? Livet til slaktefjærfe er ikke veldig langt, tror vanlig slaktealder for eggleggende høner er 75-80 uker. Fjærfe som ikke brukes til sånt en gang ryker nok litt før :lol:

Husker forøvrig jeg prøvde å gi jentene her rå kyllingfilè, frk. Dinersen spiste selvsagt opp sin forholdsvis hel, Emma derimot måtte dele den opp i pittesmå biter, og hver eneste bit måtte ristes ordentlig før hun kunne spise sin.. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en artikkel som var i Aftenposten nylig så slaktes matkylllingene når de er ca. 30 dager. Hønene blir gasset i hjel og kastet. Er visst ikke lønnsomt nok å selge dem som mat. For noe sløs.

For en sløsing med hønene da??

Det er jo slikt jeg kjøper i butikken til mine hunder jo...

Kjøper ikke kylling til hundene det er dyrt det, men en høne koster ikke så mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man faktisk fått solgt "gamle høner" så hadde de neppe blitt kasta. Greia er jo at man - forbrukerene altså - ikke vil kjøpe høner, man kjøper kyllinger.. Hadde de solgt like mye av hønene som av kyllingene, så hadde det jo ikke blitt tatt av markedet..

Det er jo ikke før de forsvant fra butikkene folk begynte å reagere, når det kom frem at de faktisk blir kasta - da våkner interessen for høns igjen, liksom.. Hva tror dere skjer med mat som går ut på dato i butikkene da? Det blir kasta da og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par år? Vi slakta hanene når de var noen måneder gamle vi, syns jeg å huske? Livet til slaktefjærfe er ikke veldig langt, tror vanlig slaktealder for eggleggende høner er 75-80 uker. Fjærfe som ikke brukes til sånt en gang ryker nok litt før :)

Husker forøvrig jeg prøvde å gi jentene her rå kyllingfilè, frk. Dinersen spiste selvsagt opp sin forholdsvis hel, Emma derimot måtte dele den opp i pittesmå biter, og hver eneste bit måtte ristes ordentlig før hun kunne spise sin.. :)

De hadde ikke helt hjerte til å knerte dem før alle slutta å legge egg. Og siden vi snakker om kun 19 høner, til "egg til de som vil ha" og mest for "noe å gjøre for bestemor og bestefar" så var dte liksom ikke noe stress med å slakte dem før....

Også hadde det sikkert noe å gjøre med at jeg ikke helt var super villig til å stille opp som slakter heller. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry er en særing, han liker nesten ingenting. Han må snuse først, ta tre runder rundt i stua og snuse en gang til før han smaker på noe nytt... Norma sluker alt, så hun hadde sikkert takket ja til hønebein med fjær (noe jeg forøvrig grøsset av :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos høner og alder.. Den eldste høna Bob Bailey hadde i arbeid (de gjorde triks for penger som ble utbetalt som mat til de), var over 10 år. Så de kan nok bli litt gamlere enn bare ett år eller to.. :) Og sånn til opplysning; høner kan bare klare å forholde seg til totalt 17 forskjellige andre individ av høner. Blir det mer, blir alt bare surr i hodet deres og de klarer ikke å opprettholde en skikkelig rang (høner hakker på de som er under seg i rang). Derfor er ikke nødvendigvis frittgående høner i digre hønsehus noe særlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... En ting jeg reagerer litt på. Hunder skal ikke spise bein fra dyr som begynner på F: Fisk, Fjærkre, Får (sau)... osv fordi beina er såpass porøse at beinbiter kan havne i vranghalsen om uhellet skjer. Dette var noe av det første vi lærte på valpekurset og noe dyrelegen fortalte oss da vi søkte råd om ernæring av hundene. Det lureste er å ikke gi hunder bein i det hele tatt, bare lær/hud-bein som man får i butikkene samt griseører og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... En ting jeg reagerer litt på. Hunder skal ikke spise bein fra dyr som begynner på F: Fisk, Fjærkre, Får (sau)... osv fordi beina er såpass porøse at beinbiter kan havne i vranghalsen om uhellet skjer. Dette var noe av det første vi lærte på valpekurset og noe dyrelegen fortalte oss da vi søkte råd om ernæring av hundene. Det lureste er å ikke gi hunder bein i det hele tatt, bare lær/hud-bein som man får i butikkene samt griseører og sånt.

Hva tror du ulver og ville hunder gjør for å spise? Dreper maten sin selv og spiser den som den er.. Uten å skjære musa/rotta/kaninen/høna/dådyret/whatever i fileter og kaste beina i søpla. Bein kan være en stor (og viktig) kilde for mange viktige næringsstoffer et vildt dyr trenger. Deriblant ulver.

Varmebehandlet bein skal ikke hunder ha, for de skifter konsistens og splintrer seg på en måte som råe bein ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...