Gå til innhold
Hundesonen.no

Puss, puss så får du en suss...


mokken

Recommended Posts

Birk hadde en kraftig tarminfeksjon i begynnelsen av desember og etter det har han ikke kunne fått tyggebein som før, vaneligvis 2-3 ganger pr uke. :lol:

Dette merkes jo selvsagt på tennene, har tidligere pusset 1 g pr uke men nå som han ikke får tyggebein så er ikke det tilstrekkelig. Og tannpussen synes han ikke oe særlig om heller...

Har noen av dere erfaringer med t/d fôr eller plauge off? (hmmm skrives det sånn?).

Royal har visst et tannfôr også, noen som har prøvd det?

Snakket såvidt med vet når jeg var innom for å kjøpe fôr til gamla og hun sa det holdt å bytte ut 25% av det vanelige foret med t/d fôret for å få bra effekt, gjelder dette også royal sitt tannfôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes plaque-off fungerer. Hvis vi går tom og ikke får kjøpt ny boks med en gang så merker jeg mer dårlig ånde på Pippin. TROR ikke det bare er innbildning. Greenies (grønne tyggegreier formet som takkbørster) er også effektive, men de er ganske dyre. Derimot synes jeg ikke sånne tyggegreier man får kjøpt i matvarebutikker har noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes plaque-off fungerer. Hvis vi går tom og ikke får kjøpt ny boks med en gang så merker jeg mer dårlig ånde på Pippin. TROR ikke det bare er innbildning. Greenies (grønne tyggegreier formet som takkbørster) er også effektive, men de er ganske dyre. Derimot synes jeg ikke sånne tyggegreier man får kjøpt i matvarebutikker har noen effekt.

Det skal jeg prøve etter vi har fjernet tannsten og vaksine.

Dumme tannsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper om du bløter opp fôret, da blir magesyreproduksjonen mindre og dermed får hunden mindre tannstein. Tørket vom er også bra, den lager balanse i magen og er god å tygge på.

Er du sikker på det?

Føler at Bessie får mye dårligere ånde av bløtt for. Kanskje noe jeg inbiller meg men.

Gjør ikke det at de tygger på noe hardt at de ikke får tannstein da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Er du sikker på det?

Føler at Bessie får mye dårligere ånde av bløtt for. Kanskje noe jeg inbiller meg men.

Gjør ikke det at de tygger på noe hardt at de ikke får tannstein da?

Det trodde jeg også...? Det anbefales i hvertfall å gi tørt for hvis hunden har lett for å få tannstein, for da slipes belegget på tennene vekk av foret. Men jeg var på dyrebutikken i dag og kjøpte Plaque off. Har aldri prøvd det på Chino før, så er spent på om det får vekk noe av tannesteinen hans og kanskje gir han litt bedre ånde :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trodde jeg også...? Det anbefales i hvertfall å gi tørt for hvis hunden har lett for å få tannstein, for da slipes belegget på tennene vekk av foret.

Jeg hører mange anbefale å gi tørt fôr som angivelig skal forebygge tannstein - noe som i min verden har vist seg å være reinspikka tullpreik. Jeg har enda til gode å se hunder som får bedre tenner av å spise tørt enn de får av å spise bløtt. Hvor i all verden kan jeg finne saklig dokumentasjon på at tørrfôr faktisk, og på ordentlig forebygger tannstein?

Jaja, det er forskjell på tørrfôrmerkene, men det jeg bruker nå, og som jeg har brukt i flere år, har enda ikke forårsaket noen form for tannproblemer, selv om det blir lagt i bløt over en del timer før hundenes dagsrasjon serveres. Som det godtroende nautet jeg er, hørte jeg også på folk som trodde det var best å fôre tørt. Jeg tok i mot Hvermansens råd, fordi det høres jo egentlig logisk ut; det harde fôret skraper bort alt av plakk og uhumskheter - tull og vas! Før schäferdyret var to år hadde jeg vært til veterinær, dopet henne ned og slipt bort tannstein to ganger.

Siden det har jeg bare fôret bløtt, ikke støtt på et eneste problem relatert til hundens munnhygiene. Tennene hennes er nå hvite og 100 % fri for tannstein. Fôret glir rett ned og fester seg ikke på tennene som tidligere. Og hvis man tenker seg litt om, så er det jo faktisk ikke sånn at hvis man spiser en tørr kjeks så sliper den bort all plakken fra tennene våre. Snarere tvert i mot; spytt møter tørt, og vips så har du et tykt lag med kjekslim utenpå tennene. Dette fremmer neppe god tannhelse, verken hos dyr eller mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har jeg bare fôret bløtt, ikke støtt på et eneste problem relatert til hundens munnhygiene. Tennene hennes er nå hvite og 100 % fri for tannstein.

Hmm... Nå vet jeg sannelig ikke hva jeg skal tro? :) Får kanskje bare prøve meg fram litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører mange anbefale å gi tørt fôr som angivelig skal forebygge tannstein - noe som i min verden har vist seg å være reinspikka tullpreik. Jeg har enda til gode å se hunder som får bedre tenner av å spise tørt enn de får av å spise bløtt. Hvor i all verden kan jeg finne saklig dokumentasjon på at tørrfôr faktisk, og på ordentlig forebygger tannstein?

Jaja, det er forskjell på tørrfôrmerkene, men det jeg bruker nå, og som jeg har brukt i flere år, har enda ikke forårsaket noen form for tannproblemer, selv om det blir lagt i bløt over en del timer før hundenes dagsrasjon serveres. Som det godtroende nautet jeg er, hørte jeg også på folk som trodde det var best å fôre tørt. Jeg tok i mot Hvermansens råd, fordi det høres jo egentlig logisk ut; det harde fôret skraper bort alt av plakk og uhumskheter - tull og vas! Før schäferdyret var to år hadde jeg vært til veterinær, dopet henne ned og slipt bort tannstein to ganger.

Siden det har jeg bare fôret bløtt, ikke støtt på et eneste problem relatert til hundens munnhygiene. Tennene hennes er nå hvite og 100 % fri for tannstein. Fôret glir rett ned og fester seg ikke på tennene som tidligere. Og hvis man tenker seg litt om, så er det jo faktisk ikke sånn at hvis man spiser en tørr kjeks så sliper den bort all plakken fra tennene våre. Snarere tvert i mot; spytt møter tørt, og vips så har du et tykt lag med kjekslim utenpå tennene. Dette fremmer neppe god tannhelse, verken hos dyr eller mennesker.

Jeg har desverre ingen vitenskapelige forklaringer å komme med.

Bessie har blitt foret på bløtt nå i en del mnd. og jeg synes hun har fått mye verre ånde :)

Hun har også fått mer farge på tennene. Har nesten ikke hatt tannstein før og hun er snart 8 år.

Jeg prøver ihvertfall å få henne over på ett tørrformåltid om dagen bare for å se.

Kan jo være tilfeldigheter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ingen vitenskapelige forklaringer å komme med.

Bessie har blitt foret på bløtt nå i en del mnd. og jeg synes hun har fått mye verre ånde :)

Hun har også fått mer farge på tennene. Har nesten ikke hatt tannstein før og hun er snart 8 år.

Jeg prøver ihvertfall å få henne over på ett tørrformåltid om dagen bare for å se.

Kan jo være tilfeldigheter også.

Nå garanterer jeg ikke for noen ting, og det kan nok variere fra fôrmerke til fôrmerke, om man fôrer boksemat eller vanlig tørrfôr med vann over. Men det er et viktig poeng at tørt fôr ikke nødvendigvis er den eneste, og rette veien til en sunn munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå garanterer jeg ikke for noen ting, og det kan nok variere fra fôrmerke til fôrmerke, om man fôrer boksemat eller vanlig tørrfôr med vann over. Men det er et viktig poeng at tørt fôr ikke nødvendigvis er den eneste, og rette veien til en sunn munn.

Nei hadde jeg hatt tilgang på masse deilig kjøttbein så hadde vel det gjort sitt også.

Er ikke noen velvillige slaktere her gitt så det blir litt vel dyrt.

Har i det siste foret med v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...