Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma?


Akita

Recommended Posts

Akita har frem til i dag spist "skikkelig" for. (Men pga min økonomi måtte eg kjøpe pedigree i dag.)

noe som eg tenkte ho skulle spise frem til den 15 feb.

Har prøvd forskjellig men aldri noe "skikkelig" for som har falt i smak.

MEN så viser det seg at Akita elsker pedigree.

Er litt i tvil om ka eg bør gjøre, fortsette med å prøve å trykke i ho "skikkelig for"

eller rett og slett bare gå over til pedigree?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Litt morsomt akkurat det der.

Kjøpte Pedigree til Bessie i går fordi jeg ikke hadde penger til en stor sekk

RC.

Viste seg at hun også synes den er mye bedre enn RC.

Kunne godt foret videre på det jeg men skal egentlig gå over til noe annet pga hoftene.

Er det ikke mulig å sjekke hva de forskjellige forene inneholder da?

Er ikke så mye inn i dette forgreiene. Har bare kjøpt i dyrebutikken for å være sikker

på at det er bra for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe se man det ja.

Kan jo skrive opp ka det står på de forskjellige forene,

men har ikkje store peilingen på det..

Kjørte en an debatt her om pedigree, eg har begynt å jobbe i butikk, og selger en god del pedigree, så lurte egentlig på det samme som nå, men fikk ikkje de stooore svarene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det jo nyhetens interesse også. At de spiser godt i starten man bytter fôr, og så går det tilbake til det normale pirket etter en stund.

Det viktigste er jo uansett at hunden din fungerer på det fôret du gir den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sjekket ingrediensene. Pedigree kan være like bra som noe annet for alt jeg vet, dyrefor er milliardbisniss og det er brukt mye penger for å få oss til å mene at noen fortyper er mer seriøse enn andre. Men man kan jo også tenke seg at de litt mindre anerkjente fortypene satser mer på smakelighet (fett og salt) enn de "seriøse", som blir grundigere sjekket og diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det jo nyhetens interesse også. At de spiser godt i starten man bytter fôr, og så går det tilbake til det normale pirket etter en stund.

Det viktigste er jo uansett at hunden din fungerer på det fôret du gir den.

Ja I know. Men pirkingen til Akita betyr to munnfuller og det var det liksom.

I går ettermiddag og i dag har ho spist godt, og det er noe helt nytt her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags Pedigree er det, og finnes det noen innholdsfortegnelse av fôret på nett?

Akita: Kjøp noen Vom og Hundematpølser og tilsett i RC? Da går det nok ned på høykant. RC er jo et fôr av bedre kvalitet enn Pedigree, selv om det ikke er av de beste det heller. Du kan jo kutte ut tørrfôret totalt om du kjøper litt brukt fryseplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig grunn til at hunder ofte liker "butikkforet" bedre enn "ordentlig for" er vel at det er mer salt i det? Men så lenge hunden ser like frisk og fin ut etter noen uker på det, så ville jeg nok vurdert å fortsette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med hva de tilsetter - enten det står på pakka eller ikke - av stoffer som skal øke "smakelighet", altså salt og slikt, tror jeg hadde gjort meg betenkt.

Husker en hundeeier jeg pratet med, som fortalte hvordan hunden hans hadde fått hudproblemer og han hadde oppsøkt en veterinær kjent for å jobbe spesielt - og litt åpent og alternativt - med dette. Veterinæren hadde nærmest ment at det var premien som hunden hadde vunnet på utstilling, en diger bag fylt av "butikkgodis", som kunne ha slått ut negativt - hunden var voksen, hadde aldri hatt problemer før, men kan kanskje ha vært disponert.

Når jeg gir hundene mine Frolic (hvilket jeg ikke gjør... bare hvis det er eneste godis en turkamerat har å låne bort dersom jeg har glemt å hamstre), så er det nesten litt fascinerende ekkelt å se hvordan avføringen antar samme farge... uæææ :)

Iblant henger pris sammen med kvalitet. Hehe, ikke rart at kebab er billig - når man ser litt på hvordan de skaffer kjøttet!

Og for en god del år siden, da det dukket opp kugalskap i første runde, så stod det faktisk en advarsel på en fôrpakke i dagligvarehandelen om at det ikke måtte gis til kuer! Da hadde man begynt å ane at smitten kunne overføres fra dyr som var døde/slaktet som følge av kugalskap, via benmel eller annen "gjenbruk" av disse dyra, og tilbake til kuer igjen. Med andre ord... gjett hva ingrediensen var. Det var en av importørene av et "seriøst" fôr som fortalte meg det og jeg konstaterte det ved selvsyn. Skulle gjemt på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du valgt å spise, Hamburger, eller fisk & gønnsaker? Når man ikke har kunnskapen om hva et usunt kosthold gjør med kroppen over tid, så tar man selvsagt det gale valget, nemlig den maten som inneholder mest salt, fett, tilsetningsstoffer og karbohydrater (= mer smak). En hund gjør som mennesker flest, de går for den maten som inneholder mest av de stoffene som er nevnt ovenfor - fordi det smaker bedre! Men selv om det smaker godt, så vil ikke det si at det er bra for kroppen. Hva ville du gjort hvis du hadde et barn og stod i denne situasjonen, barnet vil ikke spise middagen sin som består av fisk/kjøtt og grønnsaker - ville du da gitt det lasagne, pizza, hamburger osv hver dag - bare for at barnet skulle spise seg god og mett ? Hverken et barn, eller en hund vil sulte seg til døde, og de spiser akkurat det de trenger for å overleve! (bare for å sette ting litt på spissen).

Selv ville jeg ALDRI fòret hunden min med diverse typer butikkfòr, all hundemat her i huset kjøpes i dyrebutikk eller hos veterinær. Jeg er selv student, så har til tider dårlig råd, men jeg legger hver månede av 700 kroner slik at jeg har råd til fòr dersom fòrdunken skulle bli tom - det handler kun om å planlegge litt! Butikkfòr kan virke billigere der og da - men hvis det resulterer i diverse hud/pels/pote/klør/mage problemer som ender opp med et dyrlegebesøk så blir det lang dyrere. Vet det er mange hunder som fungerer "greit" på denne maten, men som hundeeier så velger jeg å holde meg unna! (men, tispa til mamma ble da 13 år, og hun fikk pedigree boksemat hele sitt liv, men på den tiden viste man heller ikke bedre. Den tispa var i tillegg mye hos veterinæren for diverse mageproblemer).

Men hver enkelt hundeeier har egne meninger og synspunkter runt dette, så hva man gjør er opp til den enkelte. Skulle gjerne ha spise hamburger og andre "fastfood" retter hver dag jeg, men da jeg "desverre"er klar over konsekvensene etter 3 år på sykepleierstudiet, så er dette noe jeg kun unner meg en gang innimellom . Når jeg da ser på butikkfòr som hundens svar på hamburger, så unner jeg ikke hunden min dette, så slem er jeg ! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg ALDRI fòret hunden min med diverse typer butikkfòr, all hundemat her i huset kjøpes i dyrebutikk eller hos veterinær. Jeg er selv student, så har til tider dårlig råd, men jeg legger hver månede av 700 kroner slik at jeg har råd til fòr dersom fòrdunken skulle bli tom - det handler kun om å planlegge litt! Butikkfòr kan virke billigere der og da - men hvis det resulterer i diverse hud/pels/pote/klør/mage problemer som ender opp med et dyrlegebesøk så blir det lang dyrere. Vet det er mange hunder som fungerer "greit" på denne maten, men som hundeeier så velger jeg å holde meg unna! (men, tispa til mamma ble da 13 år, og hun fikk pedigree boksemat hele sitt liv, men på den tiden viste man heller ikke bedre. Den tispa var i tillegg mye hos veterinæren for diverse mageproblemer).

Mamma sin hund levde på saus og potet og ellers restemat, garantert med mye salt og krydder i og levde lenge hun og.

men 700 kr i mnd på fòr? bruker du virkelig så mye, betaler litt over 300 for en sekk på 20 kg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sin hund levde på saus og potet og ellers restemat, garantert med mye salt og krydder i og levde lenge hun og.

men 700 kr i mnd på fòr? bruker du virkelig så mye, betaler litt over 300 for en sekk på 20 kg her

Nei, jeg bruk ikke 700 kr i måneden på fòr, men som jeg skrev over her, jeg setter av 700 kroner, slik at jeg har penger til fòr hvis jeg skulle ha behov for det (uventede ting kan skje). (Jeg betaler vel mellom 500-600 for en 15 kg sekk med valpefòr, og den har så langt holdt i 2 måneder) Men når jeg setter til side de pengene hver måned så vet jeg at jeg ALLTID har penger til å kjøpe en ny fòrsekk dersom det skulle bli behov for det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bruk ikke 700 kr i måneden på fòr, men som jeg skrev over her, jeg setter av 700 kroner, slik at jeg har penger til fòr hvis jeg skulle ha behov for det (uventede ting kan skje). (Jeg betaler vel mellom 500-600 for en 15 kg sekk med valpefòr, og den har så langt holdt i 2 måneder) Men når jeg setter til side de pengene hver måned så vet jeg at jeg ALLTID har penger til å kjøpe en ny fòrsekk dersom det skulle bli behov for det!

Veldig fornuftig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...