Gå til innhold
Hundesonen.no

skal ha valper på hunden min neste år, begynner å planlegge


~Marlene~

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Jeg skal ha valper på Tini sommeren 2007. da er hun rundt 2 1/2 år gammel.

Må jo finne en fin boston gutt da.

jeg skal stille hun ut et par ganger for å få vuderingen på henne.

så skal hun jo inn til sjekke på slik øye sykdommer å ja..

Jeg prøver å lese mye om dette nå.. kommer til å få kjøpt meg en bok eller slik ettervært.. noen som vet om en bra en??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha valper på Tini sommeren 2007. da er hun rundt 2 1/2 år gammel.

Må jo finne en fin boston gutt da.

jeg skal stille hun ut et par ganger for å få vuderingen på henne.

så skal hun jo inn til sjekke på slik øye sykdommer å ja..

Jeg prøver å lese mye om dette nå.. kommer til å få kjøpt meg en bok eller slik ettervært.. noen som vet om en bra en??

Jeg brukte 2 forskjellige bøker i forbindelse med drektighet og fødsel og vil anbefale begge to. Den ene heter Tispeboka, av Rande Schulze Tommelstad, den andre er dansk og heter Min hund skal have valpe av Ester Kofod :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg f noen tips om valpestell og drektighet å parring?

dere har sett min hund, noen fin rase som ville passet inn heR?= :oops:

jeg er imot blandings hund avl. Kan du ikke heller kjøpe rasehund? så er du sikker på sykdommer og sånt liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er imot blandings hund avl. Kan du ikke heller kjøpe rasehund? så er du sikker på sykdommer og sånt liksom..

Blandingsraser er oftest de som har minst problemer med sykdommer. :P Men å avle på blandingshunder er ikke alltid lurt, det er jeg helt enig med deg i Vicky :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... en blanding er ikke noe mindre fri for sykdommer enn en renraset! Det kommer jo like mye an på moren og faren i en blanding, som en renraset!

Men dersom hun vega89 har en blanding fra før, hva er da poenget med å sette kull på den? Det er blandingsAVL det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingsraser er oftest de som har minst problemer med sykdommer. :P Men å avle på blandingshunder er ikke alltid lurt, det er jeg helt enig med deg i Vicky :P

Ikke nødvendigvis nei. Grunnen til at det virker slik er fordi at vi har statistikk over alle rasesykdommene og det har vi ikke over blandingshundene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Jeanette...

Men nå er det jo ikke sikkert hunden er blanding heller.. hehe, er litt dumt å selge skinnet før bjørnen er skutt liksom..

Jeg vil ikke ta den disksjonen her, men det virker som om mange sier fy fy til blandingsavl (bl.a jeg :P ), mens ALL raseavl er HELT ok. Tenk om alle med rasehunder skulle ha parret hunden sin med samme rase da! huffa...

Jeg kan jo ikke være bombesikker, men utifra setningen din virker det som om du vil ha blandingsvalper... Noe du så absolutt ikke bør gjøre.. Og det virker også som om du vil parre den med en rase som "passer" til din hund slik at valpene blir pene? (utifra setningen jeg quote'et)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår du vil ha valper, vega... men som jeg sa på Canis når du trodde hunden din var drektisg på grunn av tjuvparring; hunden din begynner å dra på årene... selv om din hund er frisk og rask (har du testet henne) så fører det vel ikke så myebra med seg å avle på blandingshund... Og hvis duskal avle på enannen blandingshund, så vet du jo ikkehvordan slekten bak han er... kanskje til og med de er i slekt?!

har du kjøpere nok? er de gode? en collie kan jo få opptil 10 -12 valper...

Nei, kan du ikke heller vente, kjøpe deg en rase hund... og så alve på den?!

Og det er brae en myte at blandingshuner ikke får sykdommer... Statistikken lyver, fordi svært få gidder å røntge blandingene sine... og heller ikke øyelyse dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vega er blandingshund bare 2 år, i sin beste alder til å få valper, jeg har kjøpere jeg da=)

mange som venter på valper av henne :oops: hun er populær i vår lille by :P

nei jeg vet vilken hund hun skal parres me: en keeshound blanding, den er ikke i hennes slekt å har superhærli gemytt, de er likke store:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vega er blandingshund bare 2 år, i sin beste alder til å få valper, jeg har kjøpere jeg da=)

mange som venter på valper av henne :oops: hun er populær i vår lille by :P

nei jeg vet vilken hund hun skal parres me: en keeshound blanding, den er ikke i hennes slekt å har superhærli gemytt, de er likke store:D

Men det er ikke det... Man skal ikke drive bevisst blandingsavl.

På blandingshunder vet man ALDRI hva som ligger bak i slekten. Man har INTET register for sykdommer, agressivitet osv.. Hvordan kan du vite at bestefaren til hannhunden du skal bruke/hunden din var agressiv? Eller har en arvelig sykdom? Man kan ikke bare se på foreldrene, da hadde oppdrett vært ENKELT.

HVORFOR skal du parre hunden din?? For å få søte små valper??

Hvorfor ikke parre renrasa hunder - og faktisk VITE hva som ligger bak?? Få disse hundene registrert, slik at valpekjøprne igjen kan se hva som ligger bak? Vi har utrolig mange raser å velge mellom. I forskjellige farger, fasonger, størrelser, gemytt, egenskaper whatever! Hvorfor ødelegge de seriøse oppdretternes arbeid? seriøse oppdrettere som importerer, rønger, øyenlyser, mentaltester, stiller ut og studerer for å fremme en ny generasjon som er bedre enn den andre, som igjen kan få gode valper. Hvorfor ødelegge et slikt arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rett at vi ikke har statistikker over sykdommer på blandingsraser, men jeg vet at de statistikkene for rasehundene ikke alltid viser den hele fulle sannhet den heller:-) Når det gjelder min egen rase Shetland Sheepdog, så er det slett ikke alle som øyenlyser valpene sine før de blir solgt. Men som jeg skriver, så synes heller ikke jeg at det er lurt å avle på blandingshunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke det... Man skal ikke drive bevisst blandingsavl.

På blandingshunder vet man ALDRI hva som ligger bak i slekten. Man har INTET register for sykdommer, agressivitet osv.. Hvordan kan du vite at bestefaren til hannhunden du skal bruke/hunden din var agressiv? Eller har en arvelig sykdom? Man kan ikke bare se på foreldrene, da hadde oppdrett vært ENKELT.

HVORFOR skal du parre hunden din?? For å få søte små valper??

Hvorfor ikke parre renrasa hunder - og faktisk VITE hva som ligger bak?? Få disse hundene registrert, slik at valpekjøprne igjen kan se hva som ligger bak? Vi har utrolig mange raser å velge mellom. I forskjellige farger, fasonger, størrelser, gemytt, egenskaper whatever! Hvorfor ødelegge de seriøse oppdretternes arbeid? seriøse oppdrettere som importerer, rønger, øyenlyser, mentaltester, stiller ut og studerer for å fremme en ny generasjon som er bedre enn den andre, som igjen kan få gode valper. Hvorfor ødelegge et slikt arbeid?

=D> Helt enig!!!! =D>

Jeg har selv blandindshund, og synes han er den beste i verden med et herlig gemytt, utseende å bruksområde. Har mange ganger tenkt at det har vært gøy med valper etter han, men det blir kun med tanken. Jeg vet jo ingenting om slekta og hva som ligger bak. Selv om min hund er frisk og rask så betyr ikke det at avkommene blir friske. Det nytter heller ikke hvor mye man har rønket og undersøkt sin hund når man ikke vet noe om slekta.

Valper bør man vente med til man har en rasehund med papirer og helse i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vega er blandingshund bare 2 år, i sin beste alder til å få valper, jeg har kjøpere jeg da=)

mange som venter på valper av henne :oops: hun er populær i vår lille by :P

nei jeg vet vilken hund hun skal parres me: en keeshound blanding, den er ikke i hennes slekt å har superhærli gemytt, de er likke store:D

Vet du nok om keeshounden til å føle deg sikker på at kullet vil bli bra? Keeshound er kjent for å være meget "harde hunder", sta og veldig enerådige... Har du gjort forarbeidet som trengst på tispen din, tatt røntken av hofter? Og så håper eg at du har en bedre grunn til å sette valper på henne enn "at hun er populær i vår lille by". (Da burde jeg parret Goshi og for hun er og populær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke sette valper på hunden sin fordi at den er populær.

Hvis jeg hadde satt valper på Pito så hadde ikke jeg hatt NOE problem med å selge valpene! Det var folk som omtrent hadde bestilt valp fra tispa mi uten at jeg hadde sagt er ord om å avle på henne.

Men jeg vil mest sannsynlig ikke avle på henne fordi at jeg syns ikke hun er god nok i forhold til rasestandarden. Og hun er RASEHUND! Jeg kan bare sende en mail til oppdretter og få vite alt om hundene bakover i stamtavlen. Det kan ikke du. Og likevel vil du avle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff å huff kanskje dette ikke var så smart alikevel...man kan vel selv bestemme om man vil ha kull på hunden sin :-o jeg har gledet meg i mange år til hund min ble stor nok til valper har sett mange blandingshunder her som har fått valper å sånt, har følt opp 2 kull med valper(ikke mine)

jeg elsker blandingshunder mine favoritter: scott har stamtavle å slekta vet jeg om) ( scott eies av min tante som driver oppdrett)

scott er kjempesnill til å være keeshund.

men jeg vet ikke enda om et blir noe av det, kan henne at neste år kjøper jeg meg en til hund, men planen var å beholde en av valpene i vega sitt kull :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff å huff kanskje dette ikke var så smart alikevel...man kan vel selv bestemme om man vil ha kull på hunden sin :-o jeg har gledet meg i mange år til hund min ble stor nok til valper har sett mange blandingshunder her som har fått valper å sånt, har følt opp 2 kull med valper(ikke mine)

jeg elsker blandingshunder mine favoritter: scott har stamtavle å slekta vet jeg om) ( scott eies av min tante som driver oppdrett)

scott er kjempesnill til å være keeshund.

men jeg vet ikke enda om et blir noe av det, kan henne at neste år kjøper jeg meg en til hund, men planen var å beholde en av valpene i vega sitt kull :wink:

Selfølgelig frister det med valper fra tispen sin!

Det er jo noe av det alle har lyst på...Men er det like LURT?? :?

Jeg syns ikke det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...