Gå til innhold
Hundesonen.no

skal ha valper på hunden min neste år, begynner å planlegge


~Marlene~

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

enig med Jeampi, Lilleariel og Buhund-jenta. Selvfølgelig er det søtt og morro med valper, men jeg ville ikke kalle det spesiellt intelligent å sette valper fordi man har en søt og snill hund og vil ha valper.. det er kjempe søtt, men du har jo ikke stamtavle, så du kan jo ikke se langt tilbake på sykdommer og arv... var jeg deg ville jeg tenkt meg NØYE om... for dette er ikke spesiellt trygt eller bra... Jeg er selv utrolig glad i blandings hunder. var til og med iferd med å inportere en blandings hannhund fra Polen, men jeg ombestemte meg... Hvis du vil ha valp, kan du ikke heller hente en som trenger et hjem? det er så mange blandings hunder uten hjem :lol: er det ikke bedre å finne hjem til disse først før du setter fler til liv? jeg syns at det å avle på blandings hunder er utrolig uansvarlig... sorry ;)

og selv om hunden din ikke får valper vil den jo fortsatt alltid være den kjære og nydelige hunden den alltid har vært :)

Hvis du har lyst til å drive med oppdrett kan du ikke heller få rasehund senere, også styrke en fin rase? ;) det finnes masse å velge mellom, så du finner sikkert noe du liker.

lykke til med valget! håper ikke du blir sint for meg, følte bare at det er litt viktig å få frem dette... det er jo et alvorlig tema...

hilsen fra oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig :lol:

Det er slett ikke meningen å virke snurt eller noe, men jeg bare foreslår at du tenker deg nøye om først. Hva er egentlig grunnen til at du vil ha valper liksom? Greit nok at man har kjøpere også, men hvorfor vil de ha valper etter akkurat den hunden? Fordi den er så utrolig søt, snill og lydig, kanskje? Ikke vet jeg. Men sansynligheten er stor for at valpene ikke automatisk blir like! Bare noen tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig :lol:  

Det er slett ikke meningen å virke snurt eller noe, men jeg bare foreslår at du tenker deg nøye om først. Hva er egentlig grunnen til at du vil ha valper liksom? Greit nok at man har kjøpere også, men hvorfor vil de ha valper etter akkurat den hunden? Fordi den er så utrolig søt, snill og lydig, kanskje? Ikke vet jeg. Men sansynligheten er stor for at valpene ikke automatisk blir like! Bare noen tanker :)

Takk Jeampi og Lilleariel...

grunnen til at vi avler er fordi vi vil gjøre rasen bedre og vedlikeholde den. ved å avle på blandingshunder styrker man ikke noe. Greit nok at man får søte og lydige valper, men er det virkelig alt? det syns ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like ille å avle på bl hunder som det er å avle på renrasete hunder som SLETT ikke er rasetypiske,har et temptrament som ikke står til rasen,ikke er skjekket for sykdommer eller som er aggressiv :lol:

Jeg er IKKE imot bl hunder altså.

MEN jeg er imot bevisst avl på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like ille å avle på bl hunder som det er å avle på renrasete hunder som SLETT ikke er rasetypiske,har et temptrament som ikke står til rasen,ikke er skjekket for sykdommer eller som er aggressiv :lol:

Jeg er IKKE imot bl hunder altså.

MEN jeg er imot bevisst avl på dem :)

riktig.. er også utrolig glad i blandingshunder ;) men bevisst avl av dem er noe av det fæleste jeg vet.... ;) det blir for uansvarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig.. er også utrolig glad i blandingshunder ;) men bevisst avl av dem er noe av det fæleste jeg vet.... ;) det blir for uansvarlig...

ENIG

Stakkar du som startet denne tråden..Håper ikke du føler deg overkjørt altså! Det er ikke personlig ment! *Gi en trøsteklem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG

Stakkar du som startet denne tråden..Håper ikke du føler deg overkjørt altså! Det er ikke personlig ment! *Gi en trøsteklem*

ja, det er ikke for å være slemme vi skriver dette :P dette er et nokså alvorlig tema.....

men jeg tviler ikke et sekund på at du har en fantastisk hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff å huff kanskje dette ikke var så smart alikevel...man kan vel selv bestemme om man vil ha kull på hunden sin :-o  jeg har gledet meg i mange år til hund min ble stor nok til valper har sett mange blandingshunder her som har fått valper å sånt, har følt opp 2 kull med valper(ikke mine)  

jeg elsker blandingshunder mine favoritter: scott har stamtavle å slekta vet jeg om) ( scott eies av min tante som driver oppdrett)

scott er kjempesnill til å være keeshund.

men jeg vet ikke enda om et blir noe av det, kan henne at neste år kjøper jeg meg en til hund, men planen var å beholde en av valpene i vega sitt kull  :wink:

Ser du skriver at du har gledet deg i mange år til hunden din blir stor nok til valper. Men opplyste ikke du at hun er 2 år nå...? og så at du kanskje skal bruke en rasehund fra en oppdretter... Det er vel ikke så seriøst av oppdretteren vel...? Det er IKKE for å være ekkel mot deg jeg skriver dette, men er det ikke bedre å ta seg litt bedre tid og vente til du får kjøpt deg en rasehund og så få kull på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner dette, jeg skal sette meg ned å tenke over dette :lol:

elsker hunden min utrolig mye,hun betyr masse mye for meg, :)

jeg får se hva jeg gjør, har skikkelig lyst på en renraset papillon :oops: eller golden , noen som vet om seriøse å fine oppdrettere i den rasen=)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner dette, jeg skal sette meg ned å tenke over dette ;)  

elsker hunden min utrolig mye,hun betyr masse mye for meg,  :lol:  

jeg får se hva jeg gjør, har skikkelig lyst på en renraset papillon :oops:  eller golden , noen som vet om seriøse å fine oppdrettere i den rasen=)??

Det er flott at hunden betyr mye for deg! Like bra er det at du vil tenke gjennom saken! Tror ikke noen av oss som har svart på innlegget ditt har ment noe vondt, Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner dette, jeg skal sette meg ned å tenke over dette :lol:  

elsker hunden min utrolig mye,hun betyr masse mye for meg,  ;)  

jeg får se hva jeg gjør, har skikkelig lyst på en renraset papillon :oops:  eller golden , noen som vet om seriøse å fine oppdrettere i den rasen=)??

av Papillon kan jeg anbefale Taspitirs kennel :)

http://www.taspitir.no/papillon.html Lilleariel vil sikkert også anbefale dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner dette, jeg skal sette meg ned å tenke over dette :lol:  

elsker hunden min utrolig mye,hun betyr masse mye for meg,  :)  

jeg får se hva jeg gjør, har skikkelig lyst på en renraset papillon :oops:  eller golden , noen som vet om seriøse å fine oppdrettere i den rasen=)??

Ikkeno å rødme over det vel ;) hihi.. Papillon er en super rase ;) Kan jo nevne noen oppdrettere: Taspitir (min oppdretter) http://taspitir.no Snob-Zone's http://suspiros.com Chakmani's http://ckakmanis.com

Tja, og mange fler :P Hvis du ser på linkesidene til folk, så finner du mange. Og bare til å spørre om du lurer på noe angående papillon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud

Nå hadde jeg faktisk tenkt til å lese igjennom denne tråden for å kanskje lære noe om emne. Man hva leser jeg???

-" blanding er så fy fy og så usæriøst . Jeg er så imot det. Man burde ikke avle på blandings hunder . Du er usæriøs. Man vet ikke hva man får. Man vet ikke om hva som er i linjene"

Denne diskusjonen handler faktisk om parring og om stell av drektig tispe .

Ikke om blandings avl er fy fy eller ikke :roll: .

Ta dere sammen!!! :) Hvis dere vil diskutere dette igjen kan dere bare starte opp en gammel tråd , eller lage en ny. Alle har fått med seg at blandings avl er fy fy, så det trenger dere ikke å si med èn gang det er snakk om avl . For det har folk fått med seg at er fy fy!!! [-X

Hvis Vega89 vil ha valper på hunden sin får hun ha det. Det blir hennes problem hvis hun ikke blir kvitt alle valpene eller at over halvparten blir agressive, syke osv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud

Nå hadde jeg faktisk tenkt til å lese igjennom denne tråden for å kanskje lære noe om emne. Man hva leser jeg???  

-" blanding er så fy fy og så usæriøst . Jeg er så imot det. Man burde ikke avle på blandings hunder . Du er usæriøs. Man vet ikke hva man får. Man vet ikke om hva som er i linjene"

Denne diskusjonen handler faktisk om parring og om stell av drektig tispe .  

Ikke om blandings avl er fy fy eller ikke :roll: .

Ta dere sammen!!! :)  Hvis dere vil diskutere dette igjen kan dere bare starte opp en gammel tråd , eller lage en ny. Alle har fått  med seg at blandings avl er fy fy, så det trenger dere ikke å si med èn gang det er snakk om avl . For det har folk fått med seg at er fy fy!!! [-X  

Hvis Vega89 vil ha valper på hunden sin får hun ha det. Det blir hennes problem hvis hun ikke blir kvitt alle valpene eller at over halvparten blir agressive, syke osv .

det der er det mest useri;se innlegget jeg har sett hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud

Nå hadde jeg faktisk tenkt til å lese igjennom denne tråden for å kanskje lære noe om emne. Man hva leser jeg???  

-" blanding er så fy fy og så usæriøst . Jeg er så imot det. Man burde ikke avle på blandings hunder . Du er usæriøs. Man vet ikke hva man får. Man vet ikke om hva som er i linjene"

Denne diskusjonen handler faktisk om parring og om stell av drektig tispe .  

Ikke om blandings avl er fy fy eller ikke :roll: .

Ta dere sammen!!! :)  Hvis dere vil diskutere dette igjen kan dere bare starte opp en gammel tråd , eller lage en ny. Alle har fått  med seg at blandings avl er fy fy, så det trenger dere ikke å si med èn gang det er snakk om avl . For det har folk fått med seg at er fy fy!!! [-X  

Hvis Vega89 vil ha valper på hunden sin får hun ha det. Det blir hennes problem hvis hun ikke blir kvitt alle valpene eller at over halvparten blir agressive, syke osv .

Hva er dette??? Og, kan du minske størrelsen på skriften din, tror ikke det er noen som er så nærsynte at den størrelsen trengst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud

Nå hadde jeg faktisk tenkt til å lese igjennom denne tråden for å kanskje lære noe om emne. Man hva leser jeg???  

-" blanding er så fy fy og så usæriøst . Jeg er så imot det. Man burde ikke avle på blandings hunder . Du er usæriøs. Man vet ikke hva man får. Man vet ikke om hva som er i linjene"

Denne diskusjonen handler faktisk om parring og om stell av drektig tispe .  

Ikke om blandings avl er fy fy eller ikke :roll: .

Ta dere sammen!!! :)  Hvis dere vil diskutere dette igjen kan dere bare starte opp en gammel tråd , eller lage en ny. Alle har fått  med seg at blandings avl er fy fy, så det trenger dere ikke å si med èn gang det er snakk om avl . For det har folk fått med seg at er fy fy!!! [-X  

Hvis Vega89 vil ha valper på hunden sin får hun ha det. Det blir hennes problem hvis hun ikke blir kvitt alle valpene eller at over halvparten blir agressive, syke osv .

Enig med Vicky der... Ærlig talt, får vi ikke lov til å fortelle hvorfor man ikke bør avle på blaningshunder? Og det blir ikke bare Vega89 sitt problem, men kanskje valpekjøperne, eller kanskje det rett og slett går utover HUNDENE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud

Nå hadde jeg faktisk tenkt til å lese igjennom denne tråden for å kanskje lære noe om emne. Man hva leser jeg???  

-" blanding er så fy fy og så usæriøst . Jeg er så imot det. Man burde ikke avle på blandings hunder . Du er usæriøs. Man vet ikke hva man får. Man vet ikke om hva som er i linjene"

Denne diskusjonen handler faktisk om parring og om stell av drektig tispe .  

Ikke om blandings avl er fy fy eller ikke :roll: .

Ta dere sammen!!! :)  Hvis dere vil diskutere dette igjen kan dere bare starte opp en gammel tråd , eller lage en ny. Alle har fått  med seg at blandings avl er fy fy, så det trenger dere ikke å si med èn gang det er snakk om avl . For det har folk fått med seg at er fy fy!!! [-X  

Hvis Vega89 vil ha valper på hunden sin får hun ha det. Det blir hennes problem hvis hun ikke blir kvitt alle valpene eller at over halvparten blir agressive, syke osv .

Det er ingen her som er for å parre bl hunder så ingen av oss har noen positive råd å veilede henne med! Skulle vi bare ha latt det går forbi at noen f.eks parra en hund med HD også? Fordi at eieren til denne hunden hadde såå lyst på valper og dreit i HD'en? Er det noe mer rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen her som er for å parre bl hunder så ingen av oss har noen positive råd å veilede henne med! Skulle vi bare ha latt det går forbi at noen f.eks parra en hund med HD også? Fordi at eieren til denne hunden hadde såå lyst på valper og dreit i HD'en? Er det noe mer rett?

kunne ikke vært mer enig. Vi bare fraråder å gjøre noe veldig veldig dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, dette er den dummeste tråden jeg har lest siden trådstarter la ut den samme tråden på dyrenett! Hun har fått ALLE mulige råd og advarsler, men allikevel nekter hun å høre på de som kan det! Jeg blir helt varm av sinne når jeg leser sånt tullball om å ha valper på blandingshund.

Når man parrer en blandingshund, så har man "bidratt" til å skape enda en generasjon med hunder som kan gi utfall i HVA SOM HELST! Selv om denne hannhunden er snill og har stamtavle, så sier det ikke noenting om hva slags gemytt foreldrene har, eller om oldemoren har epilepsi eller kanskje mormoren var aggressiv. Hvis man først skal gjøre noe så seriøst som å avle på hunden sin, så får man legge arbeid i det! Det vil si: Tispen skal være en rasehund, slik at man har oversikt over HD/AA, PRA, epilepsi, mentalitet osv. Tispen skal være frisk, sunn, glad, og et godt resultat av hva hunden har blitt avlet opp til. Hannhunden skal også være rasehund, av de grunnen som står oppført hos tispe, og han skal være mentaltestet på lik linje med tispen. Han skal også være et godt resultat av hva hunden har blitt avlet opp til, slik at man bidrar med friske, gode hunder til hundenorge! Og dette er bare en brøkdel av hva det vil si å være oppdretter..

La oss si at hannhunden er røntget, mentaltestet, øyenlyst og fått ellers grundig veterinærsjekk og tispen likeså: HVA i huleste tror du at du kan bidra med til avlen ved å parre disse to individene?? Jeg vet svaret: INGEN VERDENS TING! Det eneste du oppnår er at NOK en generasjon vanner ut rasene du avler, slik at oppdrettere rundt om i verden må jobbe i tre hundre år til for å få til enda bedre individer!

Tenk på de valpekjøperne som blir sittende med en blanding. De har ikke anelse om hva de får, og har ingen ambisjoner innen hundehold (hadde de hatt ambisjoner, så hadde kjøpt rasehund til et bestemt formål). Når de da ender opp med en hund som kanskje får litt av ditt og litt av datt, kommer i verste raptus-perioden: hva skjer da? Jo, de bestemmer seg for å kvitte seg med hunden, fordi den levde ikke opp til deres forventninger. Kan du ta til deg hunden da? Har du tenkt på at du kanskje ikke får solgt alle valpene? Har du satt krav til valpekjøperne?

Jeg tror jeg stopper her før aggresjonen tar overhånd. Kort summert: Man avler ikke blandingshunder! Steriliser tispa di, og tenk deg om før du skriver sånt tullball her på et forum hvor det sitter seriøse oppdrettere og hundedyktige mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...