Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye aktivitet gir dere før alene hjemme?


Renate A

Recommended Posts

Som studenthund har min kjære Rex en ganske varierende tilværelse og har etterhvert tilpasset seg sene morgener og ujevne døgnrymter (selv om han stort sett går og legger seg kl 23). En del av dette er også ujevne dager.

Han kan være hjemme alene alt fra 0-14 timer på en dag, men sjeldent i ett strekk. De dagene jeg begynner tidlig på skolen får han bare en luftetur, er så vidt jeg får han ut av senga. Men skal jeg være lenge borte får han 30-40 min tur på et ganske bratt og kronglete sti. Ellers får han minst en time ordentlig tur hver dag, så det blir luftingen før han evt er alene hjemme på kveldstid når jeg er ute på andre aktiviteter.

Han sover for det meste når han er hjemme alene er mitt inntrykk. Iallefall går han alltid rundt og strekker på seg slik han gjør etter å ha stått opp når jeg kommer hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide ikke å gi så utrolig mye mosjon før jeg skulle på jobb før når hunden min var alene på dagen jeg.. Han fikk gjøre sitt "fornøyelige" på tur, så gikk vi inn igjen. Grunnen til at jeg gjorde dette var fordi jeg ville unngå at han "våknet" helt og var giret når jeg dro på jobben.. Fungerte veldig bra hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også studenthund, så vi har igrunnen ingen faste rutiner :whistle: Hvor mye aktivisering før hjemme alene avhenger av hvor mye jeg rekker, og når på dagen det er.

Dersom jeg skal avgårde tidlig så blir det somregel en halvtimes rolig gåtur fordi vi begge er trøtte. Men hvis jeg går på formiddagen så blir det en time+ med skikkelig tur i skogen. Skal jeg avgårde på kvelden så blir det somregel en tur med masse hodetrim og lek.

Jeg ser veldig an hvor mye tid jeg har til rådighet for jeg har en veldig lettstresset hund som sjeldent blir fysisk utslitt. Så mange ganger blir hun bare stresset om vi går på joggetur eller gjør noe voldsomt gøy før jeg går. Så hvis jeg bare har en halvtime så gjør jeg heller noe rolig og utfordrer henne mentalt framfor å løpe rundt eller leke.

Hun får alltid ordentlig tur, men jeg må se hvor på dagen den passer inn. Ideelt sett så tar vi en times skogstur med masse lek og trening, men går roooolig på veien hjem før hejmme alene. :happy: Så sant jeg klarer å balansere stressnivået til hunden så sover hun søtt mens jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, og studere mye hjemmefra. De er alene alt fra 0-10 timer daglig, hvor 10 timer er veldig, veldig sjeldent og jeg prøver å unngå det så godt jeg kan. Hvis hundene skal være flere timer alene hjemme får de alltid iallefall kvarter/tjue minutter med vill herjing eller halvtimes løping på tur, sånn at den verste energien er ute. Fra høsten av begynner jeg å jobbe fast, og da vil de få tur hver morgen på ca en halvtime, så godt det lar seg gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student jeg også, så det varierer veldig hvor lenge hun er alene. Alt fra 0 til 10 timer per dag. Som oftest skal jeg jo på skolen om morgenen, og da lufter jeg ikke noe mer enn ellers, noe som vil si ca ti minutters rolig gange på vår faste do-tur som vi går hver morgen, uansett om jeg skal være hjemme eller ikke. Skal jeg på jobb eller noe på kvelden, lufter jeg henne før jeg går, men jeg tenker ikke som så at siden hun skal være alene hjemme så er hun nødt til å være sliten.. Jeg går ikke turer og aktiviserer henne for at hun skal være rolig mens hun er hjemme; det klarer hun fint uansett. Som oftest får hun være med dit jeg skal når det ikke er snakk om skole/jobb, eller så kommer typen etterhvert hjem, siden vi ikke er på skole/jobb samtidig alltid. Hun får det hun trenger, men jeg tar ikke hensyn til at hun skal være alene hjemme noen timer.. Og har det gått bare to-tre timer siden hun sist var luftet, lufter jeg henne heller ikke rett før jeg går, hvis det ikke er snakk om å være alene kjempelenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis så er Prada med meg uansett hvor jeg skal, men det har jo hendt 2-3 ganger at hun ikke har vært med.

Da har hun vært alene 10 min - 7 timer.

Gjør ikke noe spesielt før hun skal være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lufter i hagan, (fem min x 2) før og etter mat, og så sover han til jeg kommer fra jobb. Åååå ja, jeg er slem eier jaaa, åååå :whistle: (gjør det sånn for, som nevnt tidligere i tråden, at hunden ikke skal våkne skikkelig før jeg går på jobb egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet var jeg ut i skogen med hunden i 30 til 60 min hver dag.

Helst 1 timer.

Der møtte vi ofte andre hunder, så de fikk lekt sammen.

De dagene hunden var alene hjemme lenge, hadde jeg ei jente som gikk tur med hunden etter skoletid.

Enten en tur så alene, eller jeg hentet hunden hjemme hos henne.

Nå er jeg hjemmeværende og det er sjeldent jeg er steder hunden ikke kan bli med.

Men når han skal alene hjemme lufter jeg han, så alene, og aldri hatt noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs. Har jeg dårlig tid får han en 5-10 minutters tidsfrist på å gjøre fra seg både det ene og det andre. Når jeg kommer hjem 6-8 timer senere tar vi oss en langtur på ett par timer eller noe, alt kommer an på, så er han som regel alltid med meg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace er også studenthund. Jeg begynner 08.15 å skolen hver dag. Vi går 30 min ca hver morgen før jeg går. Han er alene max 9 timer hver dag. Får ofte naboen til å lufte han om jeg blir lenge borte. Når jeg kommer hjem, er det langtur før middag, og ellers kort kveldstur.

Når jeg er borte på dagen, har jeg alltid han meg på ettermiddagen uansett hvor jeg skal. Han er aldri alene mer enn 9 timer, uansett helg eller hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nettene jeg jobber er hundene mine alene 1/2 - 1 time om morgenen før jeg får henta de, og en sjelden gang en time eller to etter jeg drar på jobb. Ellers har de pass når jeg jobber. Så kan de være hjemme et par timer et par ganger i uka når jeg har fri om jeg er og handler eller noe der de ikke blir tatt med. Det er vel den "faste" hjemme-alene tiden deres. Skal jeg bort i mange timer en kveld, så sørger jeg for hundepass. Ingen av de er faktisk vant til å være hjemme på fast basis normale jobbedager, men klarer utmerket å være alene 10-12 timer om de må (som skjer kanskje hvert andre år eller noe....).

Eneste jeg gjør er å lufte de god i hagen før de skal være alene. Jeg er ikke noe morgenmenneske, så det å traske rundt da er ikke aktuelt for oss. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverdager kan Zorro være hjemme alene fra 08:00 til 16:30 (selv drar jeg til skolen 07:00 og kommer hjem 17:00)

Veldig skjeldent at det blir så lenge, men noen andre i familien kan stikke innom i løpet av dagen - men han får ikke noe ekstra mosjon/tur/aktivitet da, bare selskap.

Han får bare en tissetur før han er hjemme alene.

Han er syvsover og noen ganger vil han ikke opp engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er for øyeblikket, og dem neste 4mnd, alene 9-10 timer hverdagene. (men noen dager bare 6 timer og andre dager er "studiedager")

Ettersom jeg må opp kl.5 så blir det ikke noe tur på dem. Jeg står liksom ikke opp tideligere enn det! Jeg har heldigvis mulighet til å slippe dem rett ut. Så dem får først 5 min ute før jeg surrer meg på bedet og spiser mat hele gjengen. SÅ får dem 10min luftings igjen før jeg må avgårde for å nå bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk vi en halvtimesrunde i bånd mellom fra kvart på til kvart over syv. Så var hundene alene til kvart over to. Slik får det vel blir framover. Sålenge Fibi var alene gikk jeg bare rundt kvartalet, noe som tar et kvarter. Guttevofser på snaue året og som ikke aner noe om rutinene her i huset, må få litt skikkelig tur. Da får jo Fibi det også og hun klager ikke. Langturen kommer etter skole og jobb og før det store måltidet. Så er det kveldstur til slutt, sånn rett før vi køyer alle sammen. Den blir vel på en halvtime den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er svært sjelden alene hjemme, men skal han være det så slipper jeg han på jordet og lar han rase fra seg en ti minutters tid. Da har stort sett alt som skal ut kommet ut... Som oftest er han med i bilen og da er han i hagen i mens jeg gjør meg i stand og så blir han luftet raskt på parkeringsplassen når vi kommer frem. Før pleide jeg å lufte han i pausen, men etter å ha funnet ut at han bare sover i bilen hele dagen venter jeg til etter jobb og går en god tur med han i skogen ved jobben istedet (fra 40min til 2 timer). I tilegg får han en rasetur på jordet om kvelden stort sett, ilagt litt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...