Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bruker du i agility?

Kristiin

Recommended Posts

• Svar 126
  • Created
  • Siste svar
Guest Christine
Skrevet
Skriv på hvilken rase du bruker i agility da:D

Og hvordan den er i agility !

Har en ES som jeg tror egener seg i agility ..

Det er bare å begynne å trene agility det. At du har ES stopper vel ingen? :icon_redface:

Jeg trente agility med ene ES'en min, og skal ta det opp igjen når jeg finner en annen klubb å trene med. Når minste ES'en min(8 mnd nå) og jeg har vært igjennom et lydighetskurs så starter vel vi også med å trene agility(og det har jeg planer om å holde på med, så lenge hofter og slike ting sier det går greit), så for å gjøre det kort:

Jeg trener agility med engelsk setter :)

Hvordan det er?

Morsomt!

Skrevet

Jeg trener med ei Border Collie tispe :icon_redface: Skal starte i begynnelsen av februar.

Hun elsker det, og hun er kjempe flink. :)

Skrevet

Jeg trener ikke "seriøst" ennå, men jeg trener mine to sheltier litt i ag, veldig på hobbybasis fortsatt, og det går mest i hopping over trær som har fallt ned og slike ting.

Har også gått et kurs med eldstemann.

Lillemann som er mitt nye håp på ag fronten(siden eldstemann bare er treg og dum :) ) tror jeg vil gjøre det veldig, veldig bra, han er liten, rask, og er ikke det minste redd for å teste ut nye ting, hoppe høyt, klatre på ting osv, så han vil nok lære fort og blir veldig god om jeg bare får rævva i gir og kommer meg på et ag kurs med ham :icon_redface:

Skrevet

har bare så vitt begynnt men håper på og konkurer i slutten av året/beg. av 2009 men har en Flatcoated retriever

Skrevet

Tränar agility med

Border collie, 3½ år (har tävlat lite)

Jaktcocker, 1½ år (ska tävla i år)

Engelsk setter, 7 mån (bara grundträning än så länge)

Skrevet

Forsøkte litt agility med blandingshunden min (irsk setter/bc/labbis) (som ikke fins mer), noe som gikk helt greit, bortsett fra vippa..

Nå trener og konkurrerer jeg med min engelsk springer spaniel.

Skrevet

Jeg trener med whippeten min. Vi er nybegynnere,og kommer aldri til å starte konkurranse,men jeg trener for moro skyld:)

Skrevet

Jeg skal begynne å trene med den yngste hunden min (engelsk springer spaniel). Regner med at vi melder oss på kurs når hun er ca 9 måneder, det vil si i mai.

Skrevet

Jeg har Papillon og vi har trent hjemme i hagen i 2 år og har faktisk i dag vært å blitt kjent med en hundeklubb og skal snart begynne der på Agility kurs. Vi har jo ikke konkurrert enda siden hun ikke kan alt, men hun elsker det og jeg tror hun kommer til å gjøre det bra også!

Jeg kjøpte henne egentlig for å bruke henne til Agility og jeg hadde planer om å være 12 år og være med på landslaget :icon_redface: hihi

Men så begynte jeg med alt annet før Agility når det var Agility vi skulle begynne med først av alt. Vi har begynt med Utstilling og er mest aktiv der. Vi har prøvd oss på Bronse merket en gang og Lydighet var vell egentlig det siste jeg trodde jeg kom til å konkurrere i. Eller Jakt kommer vell aller sist :blink: Hun er ikke akkuratt Jakt hund og jeg er ikke et Jakt mennesker heller.

Skrevet

Merethe er en labrador, av Formel1 type, hun konkurrerer i ag 2S og hopp 3S.

Birk er en pyreneisk gjeterhund, han konkurrerer i hopp 2M og skal debutere i agM i mars.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
    • Ja det er pga. stress og frustrasjon. Tror hunden vil opp i rang og finner ikke ut av det. Hunden reagerer ikke på alle hunder. Hvis det hadde skjedd så hadde jeg tatt den med til Vetrinær. Men er usikker på om det er noe fysisk når den kun reagerer på noen av hundene.?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...