Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja til flere LP-titler i Norge


borderen

Recommended Posts

jeg er ikke helt inne i titler og sånn jeg heller (eneste jeg kan noe om er championater). Men er det sånn idag at en hund som gjør det bra på utstilling får sånne titler? Om det blir det vil en lydighetshund med 3x 1.premie i LP f.eks hete LP3 Julenissen`s Hopp og sprett?

eller misforsto jeg det?

I så fall må jeg innrømme at jeg ikke ser helt nødvendigheten og vil derfor gjerne ha en forklaring på det også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar
I så fall må jeg innrømme at jeg ikke ser helt nødvendigheten og vil derfor gjerne ha en forklaring på det også:)

Nei si det du? Det er vel omtrent like nyttig som premiering på valpeshow. Gir lyst til å gå litt videre i og med at du står der med ett godt individ. Men nyttig? Nhø ikke så veldig, men liderlig artig å skrive på diverse blogger og forum at du fikk med deg en lp1 eller bis valp. Det er mye som jeg ser på som lite nyttig i forhold til utstilling, men legger meg ikke borti det i og med at jeg ikke har greie på slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor jo i Sverige og har så langt förste pris i lydighetsklasse 2 på min hund. Jeg har ikke brydd meg om å gå for LP titlene og kommer heller ikke å gjöre det i klasse 3. Derimot kommer jeg til å satste på å få LPElit framfor navnet hans da han er krypt og derfor ikke kan bli champion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det hadde vært kjempe morsomt med sånne titler. Jeg kommer nok aldri til å nå så langt med Milli som Elite, men har som mål å gjøre det bra i klasse 2 etter hvert, og kanskje nå klasse 3.. Dette er langsiktige mål.. Derfor syns jeg det hadde vært moro med flere titler underveis, som en ekstra motivasjon på en måte :) Tror dette med flere titler er ekstra gøy og motiverende for nybegynnere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ikke ta LP-tiltlene av den enkle årsaken at jeg ikke vil utsette min hund for alle urolige plassliggninger som er i klasse 1 og 2. Det er ofte masser av hunder som ikke er godt nok trent og går opp på plassen og steller til det for andre. Dette vil jeg ikke at min hund skal oppleve.

En annen årsak er også at jeg synes at programmene i klasse 1 og 2 er dönn kjedelige å trene inn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ikke ta LP-tiltlene av den enkle årsaken at jeg ikke vil utsette min hund for alle urolige plassliggninger som er i klasse 1 og 2. Det er ofte masser av hunder som ikke er godt nok trent og går opp på plassen og steller til det for andre. Dette vil jeg ikke at min hund skal oppleve.

En annen årsak er også at jeg synes at programmene i klasse 1 og 2 er dönn kjedelige å trene inn. :)

dette skjønner jeg godt :P men det kan være morro for oss færskinger (som antagelig står for noe av de urolige plassliggingene og slikt :) ) å få titler litt "med en gang". Jeg syns det er kjempe moro å trene inn klasse1 øvelser, kanskje fordi det er første gangen jeg trener en hund på den måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare andre hunden som jeg går LP med også :) Den forrige ble det stopp med etter klasse 2 da mentaliteten hans ikke klarte av de höyere klassene.

Er du 110% sikker på at din hund ligger på plassliggingen så er det ingen problem, men gjör den ikke det så er det ikke noe göy å väre medkonkurrent til en sånn hund. Da avstår man heller plassen til man vet at hunden kommer å ligge i minst 2 minutter.

Var med om et skikkelig mareritt da jeg gjorde klasse 2 inne i et ridehus med Imre. Han er ganske redd for folk og havnet selvfölgelig närmest lekteren (som var på en kortside), men samtidig så visste jeg at når Imre blir redd så velger han heller å ligge helt musestille i stedet for å gjöre noe. Så det var vel greit.

Så skulle vi gjemme oss og jeg hörer at så fort vi går fra hundene så begynner schäfertispa som lå ved siden av ham å jodle. En tid etter, vi sto så at vi ikke hadde noen sjanse til å se hundene, hörte jeg et lurveleven og skjönte at minst 2 hunder var oppe. Jaja, nå kommer det snart en liten terv tuslende hit, for jeg visste at skulle han bli jaget opp av hundene som sloss/lekte så skulle han komme til meg.

Etter en stund kommer det en mann og sier "Tiden är ute". Hva?? Jeg var sikker på at han skulle si at alle hundene var oppe så det måtte legges om. Når jeg runder hjörnet for å gå tilbake så ser jeg: Imre ligger fortsatt på samme flekk som jeg la ned ham. Han har ikke leet så mye som en klo.

Gjett hvem som var stolt da?

Men det er nettopp sånne situasjoner som ikke får skje! Det viste seg at 3 av 8 hunder hadde värt oppe og 2 av disse hadde tenkt til å sloss. Den tredje ville visst bare leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være moro når man lykktes sånn i treningen ja! :) Vi har enda ikke debutert vi, men jeg tror vi kommer til å debutere før vi har fellesdekk inne, men da kommer jeg til å hoppe over denne øvelsen.. Vi sliter veldig med dekk over lang tid, så vil lære det inn 110%, som du sier, før jeg tester det med fremmede hunder under konkurranse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppe over???? Går det an å komme inn i LP-ringen og si til dommeren at " nei, denne øvelsen kan ikke hunden, så den hopper vi over"? Da har du etter min mening ingenting i LP-ringen å gjøre! Om du deltar i kl. 1 eller elite- det er konkurranse- ikke en koselig treningsstund med en halvtrent hund. Hvis dette er vanlig,godtar dommerne slikt, eller gir de deltageren rødt kort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppe over???? Går det an å komme inn i LP-ringen og si til dommeren at " nei, denne øvelsen kan ikke hunden, så den hopper vi over"? Da har du etter min mening ingenting i LP-ringen å gjøre! Om du deltar i kl. 1 eller elite- det er konkurranse- ikke en koselig treningsstund med en halvtrent hund. Hvis dette er vanlig,godtar dommerne slikt, eller gir de deltageren rødt kort??

Rødt kort hører nå hjemme bare i Elite-klassen, så tviler at Helle får rødt kort av å hoppe over en øvelse i klasse 1. Har selv sett ekvipaser stå over øvelser, uten at dommere hverken har kjeftet, besvimt eller sagt noe om at de ikke har noe i ringen å gjøre. De får bare 0 i øvelsen. Så pust med magen, vi konkurrerer bare for gøy og ikke på død og liv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å hoppe over fellesdekken i første konkuranse rett og slett fordi jeg vil at Loke skal få en best mulig opplevelse. Min største skrekk er at noen begynner å bråke med han under fellesdekken (lets face it, det er ikke usannsynlig i kl1) da er den øvelsen ødelagt for evig og alltid for hans del med mindre han føler seg trygg i settingen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ikke ta LP-tiltlene av den enkle årsaken at jeg ikke vil utsette min hund for alle urolige plassliggninger som er i klasse 1 og 2. Det er ofte masser av hunder som ikke er godt nok trent og går opp på plassen og steller til det for andre. Dette vil jeg ikke at min hund skal oppleve.

En annen årsak er også at jeg synes at programmene i klasse 1 og 2 er dönn kjedelige å trene inn. :)

Jeg skjønner godt den innstillingen - fellesdekker i lavere klasser KAN være et mareritt og jeg har heller ingen ønsker om å ødelegge den øvelsen (den er jo nesten alfa og omega for et godt resultat liksom), men jeg har faktisk til dags dato ennå ikke opplevd en slik fellesdekk på noen av de konkurransene jeg har deltatt på heldigvis (dvs en brukskonkurranse var urolig, da lå malletispa på siden av min hund og bjeffet og bar seg under hele momentet, men det gikk bra likevel med MIN hund :)).

Jeg har forsåvidt også forståelse for at om man virkelig har ambisjoner om å nå Elite-klassen, så subber man ikke rundt i klasse 1 og 2 mer enn nødvendig (selv om jeg vel ser en del ekvipasjer som nok kunne TRENGT å være litt lenger i klassen før de rykker oppover pga umodenhet og behov for litt mer konkurransetrening de lykkes med).

Rødt kort hører nå hjemme bare i Elite-klassen, så tviler at Helle får rødt kort av å hoppe over en øvelse i klasse 1. Har selv sett ekvipaser stå over øvelser, uten at dommere hverken har kjeftet, besvimt eller sagt noe om at de ikke har noe i ringen å gjøre. De får bare 0 i øvelsen. Så pust med magen, vi konkurrerer bare for gøy og ikke på død og liv... :)

Jeg har hørt om dommere i bruks som ikke tillater at ekvipasjene hopper over øvelser faktisk, men dem er det vel ikke så mange av heldigvis. Jeg tenker vel likevel som så at det kanskje er dumt å starte i en konkurranse om du ikke har alle øvelser inne... hva er da vitsen med å starte ? Man drar jo med seg den manglende ferdigheten videre også da, så det kan jo være like greit å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til NKK der jeg spurte om hvorfor disse LP titlene ikke ble stambokført (det er lov å håpe på svar) og jeg spurte hvorfor ikke bl.a. LP og bruksresultater blir registrert i Dogweb. Eneste svar jeg fikk var:

"Om du går inn på nkk.no vil du finne de titlene som blir stambokført. Der er det også en del jakt/bruks titler". Men noe svar på hvorfor ikke resultatene blir ført i Dogweb, fikk jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ergrer meg grönn på at Dogweb bare er for NKK sine medlemmer*

Fellesdekk er det eneste momentet jeg kan tenke meg å hoppe over om jeg skulle bli usikker på om min hund klarer av momentet eller ikke. Mest for mine medkonkurrenters skyld.

Alle de andre momentene skulle jeg gjöre et forsök med hunden. Synes det er bedre å få en 0 for at man har prövd en å få en 0 for at man avstår momentet.

Det eneste momentet man ikke kan stå over, her i Sverige i hvertfall, er tannvisningen. Ellers har man faktisk betalt for å få en bedömming så dommerene har ikke rett til å bli grinete om du velger å stå over et moment.

Selv om jeg kanskje kan forstå at de begynner å grunne hva man gjör der om man nuller flere moment og så velger å stå over andre. I mine öyne er det da bedre både for hund og förer å bryte konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til NKK der jeg spurte om hvorfor disse LP titlene ikke ble stambokført (det er lov å håpe på svar) og jeg spurte hvorfor ikke bl.a. LP og bruksresultater blir registrert i Dogweb. Eneste svar jeg fikk var:

"Om du går inn på nkk.no vil du finne de titlene som blir stambokført. Der er det også en del jakt/bruks titler". Men noe svar på hvorfor ikke resultatene blir ført i Dogweb, fikk jeg ikke.

Hvorfor er jeg ikke forundret over det "fiiiiine" svaret *flir*. Jeg har stort sett også bare fått svada-svar når jeg har spurt om ting de seinere årene dessverre. Du får sende en mail og spørre igjen - og spør om de ikke har skjønt betydningen av ordet HVORFOR :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er jeg ikke forundret over det "fiiiiine" svaret *flir*. Jeg har stort sett også bare fått svada-svar når jeg har spurt om ting de seinere årene dessverre. Du får sende en mail og spørre igjen - og spør om de ikke har skjønt betydningen av ordet HVORFOR :).

Det er sjeldent man får noen fornuftige svar fra de ja...

Edit: Ny mail sendt og spurt om hvorfor. Jeg blir vel snart bannlyst av NKK. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent man får noen fornuftige svar fra de ja...

Edit: Ny mail sendt og spurt om hvorfor. Jeg blir vel snart bannlyst av NKK. :)

Jeg tror det er "noen" der inne som ikke er sånn overvettes begeistra for meg heller *flir*. Men who cares :). Du må legge ut svaret du får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppe over???? Går det an å komme inn i LP-ringen og si til dommeren at " nei, denne øvelsen kan ikke hunden, så den hopper vi over"? Da har du etter min mening ingenting i LP-ringen å gjøre! Om du deltar i kl. 1 eller elite- det er konkurranse- ikke en koselig treningsstund med en halvtrent hund. Hvis dette er vanlig,godtar dommerne slikt, eller gir de deltageren rødt kort??

Jo det er konkurranse, men det er også mulighet til å få konkurransetrening på den måten. Jeg har ikke stått over øvelser men er ikke redd for å si fra til dommer at jeg kommer til å "trene" på fvf i dag. Klart jeg ser an dommer, men hittil har jeg jeg ikke møtt på noen som sier fysj og fy og rødt kort til deg! Jeg har betalt nesten 300,- for å få gå i den ringen og de minuttene jeg er der er ringen min og tobeinte innenfor har jeg betalt for å gjøre en jobb. Så det er opp til meg og ingen andre hvordan jeg vil "sløse" bort de pengene. Nå har jeg blitt såpass "erfaren" i den ringen at jeg tør gjøre slikt, og jeg bryr meg ikke om at de utenfor synes det er rart, de får heller tenke på seg selv og sitt :)

Som Mikkel sier så deles det røde kortet ut kun i Elite. Her har man tre sjanser før man ryker ut på rødt. En advarsel, så gult og så rødt. Så om man klarer å gå helt til rødt kort, er man en anelse dum.

Jeg har hørt om dommere i bruks som ikke tillater at ekvipasjene hopper over øvelser faktisk, men dem er det vel ikke så mange av heldigvis. Jeg tenker vel likevel som så at det kanskje er dumt å starte i en konkurranse om du ikke har alle øvelser inne... hva er da vitsen med å starte ? Man drar jo med seg den manglende ferdigheten videre også da, så det kan jo være like greit å vente.

Om du velger å stå over f.eks stå under marsj så ødelegger du jo ikke noe. Klart det lønner seg jo å ha ferdighetene inne, men ser ikke på det som å "ødelegge" for deg selv til senere anledninger. Noe annet blir de man går inn i ringen og mislykkes på en øvelse som alt var halvveis, da derimot kan man å ha ødelagt for seg selv.

Forøvrig spent på svaret fra NKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger å stå over f.eks stå under marsj så ødelegger du jo ikke noe. Klart det lønner seg jo å ha ferdighetene inne, men ser ikke på det som å "ødelegge" for deg selv til senere anledninger. Noe annet blir de man går inn i ringen og mislykkes på en øvelse som alt var halvveis, da derimot kan man å ha ødelagt for seg selv.

Hehhe... du har selvsagt et poeng der... bedre enn INGEN øvelse enn en dårlig en som ødelegger... Mitt hode er liksom skrudd sammen sånn at jeg ikke vil starte uten at jeg VET at jeg kan greie å komme videre liksom. Ikke nødvendigvis vinne konkurransen - DET er uinteressant på det nivået JEG befinner meg, men å nå målet med DEN konkurransen som da gjerne er opprykket til neste klasse (*flir* - vi når vel neppe å komme til noen klasse man ikke får opprykk fra med det tempo JEG har i treningen så... ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å hoppe over fellesdekken i første konkuranse rett og slett fordi jeg vil at Loke skal få en best mulig opplevelse. Min største skrekk er at noen begynner å bråke med han under fellesdekken (lets face it, det er ikke usannsynlig i kl1) da er den øvelsen ødelagt for evig og alltid for hans del med mindre han føler seg trygg i settingen ellers.

dette er min grunn også, pluss at jeg vet at fellesdekk kommer det til å være LENGE til vi har inne.. Jeg vil fremdeles ha konkurransetrening, selv om vi ikke har dekken inne.. De andre øvelsene har vi så og si inne, men jeg kommer ikke til å delta på en konkurranse før jeg føler vi kan de helt. Fellesdekk er eneste øvelse jeg sannsynligvis kommer til å hoppe over de første gangene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hode er liksom skrudd sammen sånn at jeg ikke vil starte uten at jeg VET at jeg kan greie å komme videre liksom. Ikke nødvendigvis vinne konkurransen - DET er uinteressant på det nivået JEG befinner meg, men å nå målet med DEN konkurransen som da gjerne er opprykket til neste klasse (*flir* - vi når vel neppe å komme til noen klasse man ikke får opprykk fra med det tempo JEG har i treningen så... ).

Mitt å, men det så veldig fint ut på papiret sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med å hoppe over øvelser. Forrige gang vi startet, hoppet jeg rett og slett over hinderet, rett og slett fordi hunden er rimelig redd for det. Jeg så ikke poenget med å presse han over, og sette oss mange skritt tilbake. Da er det bedre med 0 i én øvelse, og rett og slett få litt konkurransetrening. Det var ingen sure miner fra dommeren, og helt ærlig, jeg synes det er feil om de skal bli grinete for det. Det er tross alt vi som betaler 300 kr for å gå der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere er pysete jeg, ser ingen grunn til at man skal KUNNE øvelser for å starte? *flir* (ja, jeg fleiper!)

Men jeg kjenner jeg er glad vi har klubbkonkurranser, da får man litt konkurransetrening uten at det er kjempenøye eller risiko for røde kort *se for seg* hehe

Også kan jeg jo kanskje hoste litt om at det er like nødvendig med LP1, LP2 og LP3 titler som det er med en lang rekke "you name it vinner-X antall år" og 14 forskjellige UCH-titler på utstillingshunder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn det nasjonale championatet, men det er litt moro allikevel? (bedre seint enn aldri, liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt å, men det så veldig fint ut på papiret sant?

*Flir*... Det så VELDIG profft og flott ut på papiret faktisk :).

Men jeg kjenner jeg er glad vi har klubbkonkurranser, da får man litt konkurransetrening uten at det er kjempenøye eller risiko for røde kort *se for seg* hehe

Også kan jeg jo kanskje hoste litt om at det er like nødvendig med LP1, LP2 og LP3 titler som det er med en lang rekke "you name it vinner-X antall år" og 14 forskjellige UCH-titler på utstillingshunder. Man trenger strengt tatt ikke mer enn det nasjonale championatet, men det er litt moro allikevel? (bedre seint enn aldri, liksom)

Jeg betaler heller 50 kr for en klubbkonkurranse for å trene ja, enn 300 kr og attpå til må reise langt bare for å starte med å få 0 på fellesdekk :).

Forøvrig er vel ikke den N UCH-tittelen verdt så himla mye heller (mener jeg og kikker på en del bilder av norske champions som aldri i verden hadde fått HP engang av meg *flir*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...