Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja til flere LP-titler i Norge


borderen

Recommended Posts

Til: NKK

Per idag registrerer ikke NKK titler oppnådd innen lydighet, slik som man gjør i Sverige, LP titler oppnådd i Sverige blir heller ikke "gyldige" i Norge. Dette er trist, fordi det ligger mye arbeid bak disse resultatene, og mange av oss som driver med lydighet og annen hundesport føler på at NKK behandler oss stemoderlig i sammenligning til utstillingsfolket. Dette vil vi gjøre noe med,vårt forslag er derfor at NKK registerer titler innen lydighet etter samme modell som den svenske LP-tittelen, altså ved tredje 1. premie i klassen. Samtidig vil vi også foreslå tilsvarende titler for agility og bruks.

Kan du tenke deg å støtte dette oppropet, slik at vi kan påvirke de som har myndighet til å endre dette?

Link: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Tiltredes! NKKmå gjøre noe for å holde interessen for LP ved like. Eliteklassen er blitt så sirkuspreget at den kan trygt sies å være for de spesielt interesserte.... En tittel i de øvrige klassene kan jo være noe å strekke seg etter, for oss som ikke har ambisjoner om store mesterskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signert.

Tror det vil være positivt for LP-sporten og føre til større rekruttering. Særlig for alle med litt utypiske LP-raser tror jeg "lavere" LP-titler definitivt vil være en stor motivasjonsfaktor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også signert :D.

Jeg er en av dem som er "rammet" av NKKs vidunderlige påfunn og fikk faktisk slettet en slik LP-tittel oppnådd i Sverige etter at de først hadde registrert den i DogWeb (også greier de ikke engang å være konsekvent - for de fjerner ikke ALLE slike titler de tidligere har registrert må vite....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signert !

For meg er NKK en organisasjon for utstillere, og det har vel sin årsak at det er i utstilling pengene ligger. LP og særlig bruks konkuranser har jo begrensninger mht. deltagere .

700 deltagere på en utstilling, kontra max 15 på spor konkuranse. Og da velger selvsagt NKK utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signert !

For meg er NKK en organisasjon for utstillere, og det har vel sin årsak at det er i utstilling pengene ligger. LP og særlig bruks konkuranser har jo begrensninger mht. deltagere .

700 deltagere på en utstilling, kontra max 15 på spor konkuranse. Og da velger selvsagt NKK utstilling.

Det er klart, men ved å gjøre noe slikt vil jo "sportene" bli litt mer interessant for vanlige folk uten sinnsyke ideer om å klare kunstverket tre ganger i Elite (ja det er ren skjær galskap :)) Det er jo litt stas med tittel: Lp2 ikke sant. Det er på en måte en liten gulrot på veien til champ. i elite. Eller så klart tilsvarende i bruks/ag? Det kan hende en får to tre stykker ekstra i sporet da. Men DA må NKK åpne litt mer for konkurranser på stevnene sine. Aner ikke hvor mange påmeldte det er til lp i Bø i år, men i fjor og bare i elite var det 48 påmeldte. Det er mange! Så jeg tipper det vil bli restriksjoner her å etter hvert, slik som Hamar og Bjerke (nå Drammen), om ikke NKK begynner å se på "oss" som litt mer verdifulle, som tilfører noe til de enkelte rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg dessverre litt usikker på om NKK overhodet vil vurdere dette igjen, for så vidt jeg vet så tok de opp spørsmålet om å stambokføre svenske LP-titler i fjor, og vedtok da at disse titlene IKKE skulle legges inn...

Ellers er jeg helt enig, Margrethe :) - og ja, JEG synes det er litt stas med en slik ussel LP2-tittel jeg, og skulle gjerne sett at den lå inne i DogWeb og kom med i katalogen på utstillingene for å vise at vi kan LITT mer enn å løpe venstresving :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg helt enig, Margrethe :) - og ja, JEG synes det er litt stas med en slik ussel LP2-tittel jeg, og skulle gjerne sett at den lå inne i DogWeb og kom med i katalogen på utstillingene for å vise at vi kan LITT mer enn å løpe venstresving :P .

Den er vel ikke ussel! Du har jo jobbet hardt for å oppnå den. Bare det å gå tre ganger i kl 2 er jo en bragd i seg selv liksom...

Men nei, tror ikke NKK gjør noe med dette. De gidder jo knapt å føre resultatene våre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert litt dumt, men jeg er ikke helt inn i dette med LP og sånn.

Hva er egentlig en LP-tittel? Er det et CH?

Uansett så bør jo alle oppnådde tittel-resultater føres inn, det være seg utst eller annet.

Jeg har iaf fått min hunds LCCH-titler ført inn i Dog-Web. Men resultater fra slike prøver, nei det har de visst ikke kapasitet til. Og det syntes jeg er dumt. Det er jo tross alt både nasjonale og Int.nasjonale prøver dette her og søknader om å avholde slike prøver skal jo godkjennes av NKK og de skal ha en repr tilstede. Så hvorfor kan de ikke da bruke litt ressurser på å føre inn res fra andre sporter enn utst? Som flere har nevnt, Sverige, der føres også res fra LC inn i Dog-web, men ikke her nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert litt dumt, men jeg er ikke helt inn i dette med LP og sånn.

Hva er egentlig en LP-tittel? Er det et CH?

I Norge i dag er LP-championat den eneste LP-tittelen man kan få. I Sverige får man imidlertid titler for hver klasse, dersom du klarer tre førstepremier. Så dersom hunden får 1. premie tre ganger i klasse 2, får den tittelen LP2 (tror jeg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge i dag er LP-championat den eneste LP-tittelen man kan få. I Sverige får man imidlertid titler for hver klasse, dersom du klarer tre førstepremier. Så dersom hunden får 1. premie tre ganger i klasse 2, får den tittelen LP2 (tror jeg?)

Jepp, stemmer det :). 3 førstepremier i en klasse og man kan få en LP-tittel...

LP1 = 3x1. premie klasse 1

LP2 = 3x1. premie klasse 2

LP3 = 3x1. premie klasse 3

:P

Noen som vet hvorfor kennelklubben vedtok å si nei til dette? Kan ikke se ulemper ved det i det hele tatt jeg da.

Det blir vel for mange titler de må holde styr på, også må de vel da også REGISTRERE resultatene sånn at de kan bekrefte at hunden faktisk har oppnådd de resultatene som eier sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel for mange titler de må holde styr på, også må de vel da også REGISTRERE resultatene sånn at de kan bekrefte at hunden faktisk har oppnådd de resultatene som eier sier.

Men "snørrogførti" vinnertitler fra utstilling klarer de å holde styr på. :rolleyes:

---

Skal ikke si hva jeg mener om NKK tidvis, for det passer seg ikke på trykk. Men om man ser over til grenselandet, så ser man en stor holdningforskjell til hundesportene. Svenskene har jo til og med tjenestehundtittel, mens i Norge er vel eneste måten å få vite om en hund er godkjent tjenestehund et sted, gjennom oppdretter eller "noen som kjenner noen som kjenner denne hunden". Enkelte stamtavler hadde sett litt anerledes ut, dersom vi hadde hatt noe tilsvarende i Norge. Hos NKK ser det jo ut som det avles på en gjeng med familiehunder uten resultater, mens disse hundene tjenestegjør som politihunder og i forsvaret.

Dogwebben er jo latterlig. Det er ikke mye som blir lagt inn der. Svenskene slår oss på det området også. De legger inn om en hund blir rapportert inn som aggressiv, om en hund røntges flere ganger, samt det meste av resultater.

Selv kommer jeg til å gå for LP titlene på Vida. Jeg synes de er morsomme jeg. I tillegg så liker jeg programmet i de små klassene mye bedre. Så jeg trur nok jeg fortsetter å være "lpflyktning" :)

Edit: Nå er det snart 600 underskrifter på lista. Får håpe at enda fler skriver seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...