Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store (sunne) middagstråden

xxx12345

Recommended Posts

Oh, hørtes digg ut! Jeg har et dumt spørsmål i den forbindelse: Hva er ingrediensene i tagliatelle? Hvetemel, regner jeg med?

Tagliatelle er standard pasta, så jepp, hvetemel. Sorry honey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 218
  • Created
  • Siste svar

Sukk,,, jeg som skulle legge ut et spørsmål her for noen timer siden.. men så gikk strømmen og med det forsvant jo nettet. SÅ nå "leker" jeg meg frem til det jeg ville ha svar på.. nemlig bakt torsk...

Greia er den at jeg aner ikke hvordan en skal leke med torsk bortsett fra kokt sådann.. Så nå har jeg (etter å ha surfet nettet) funnet ut at det skal stå på 200 grader, stå i 15-20 minutter i folie.... (og jeg synes det høres veldig lite ut..)

Med seg i foliet har torsken smør, gulrøtter og vårløk... så får vi se om det blir noe spisendes... OG seff er den saltet og peppret litt på... noe mer hadde jeg ikke fantasi til...

Hva sier dere folkens! Hvis noen av dere vet at estimert tid ikke er lenge nok, så skrik ut nå sånn at jeg kan dempe sultraseriet mitt med en Kornmo eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er den at jeg aner ikke hvordan en skal leke med torsk bortsett fra kokt sådann.. Så nå har jeg (etter å ha surfet nettet) funnet ut at det skal stå på 200 grader, stå i 15-20 minutter i folie...

Skal funke finfint det (gjør hvert fall det med laks på den tiden). Om stykkene var store kan du sikkert gi dem et minutt eller to ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk,,, jeg som skulle legge ut et spørsmål her for noen timer siden.. men så gikk strømmen og med det forsvant jo nettet. SÅ nå "leker" jeg meg frem til det jeg ville ha svar på.. nemlig bakt torsk...

Greia er den at jeg aner ikke hvordan en skal leke med torsk bortsett fra kokt sådann.. Så nå har jeg (etter å ha surfet nettet) funnet ut at det skal stå på 200 grader, stå i 15-20 minutter i folie.... (og jeg synes det høres veldig lite ut..)

Med seg i foliet har torsken smør, gulrøtter og vårløk... så får vi se om det blir noe spisendes... OG seff er den saltet og peppret litt på... noe mer hadde jeg ikke fantasi til...

Hva sier dere folkens! Hvis noen av dere vet at estimert tid ikke er lenge nok, så skrik ut nå sånn at jeg kan dempe sultraseriet mitt med en Kornmo eller noe...

20-25 minutter lyder fint :) Du kan også putte purre i skiver i, det er også godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det endte godt iaf! Men, med folie rundt så behøvde den enda mer tid enn 20 minutter... så jeg sto og "grrrr'et" på sidelinjen, hehe...

Men det smakte utrolig godt når det endelig ble ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
  • 4 months later...

Man taver kyllingfilét til nok personer og legger i en ildfast form. Over filétene legger man noen oppskårne champignon, hakket grønn paprika og litt løk i biter.

I en skål blander man 1 boks creme fraiche og rører inn 4-5 teskjeer Tandoori Masala pulver, 1 teskje Hot Madras Curry pulver, en cm fersk revet ingefær, en hvitløksbåt eller to, salt og pepper. Rør så inn 100-150 gram revet ost.

Spre røra over kyllingfilétene og grønnsakene og sett i oven i 45 minutt på 175 grader.

Serveres med kokte grønnsaker etter smak.

Sinnsykt godt og veldig enkelt siden det praktisk talt lager seg selv!

Gjett hva som står i ovnen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En favoritt jeg har som også er temmelig kjapp. :)

Porsjoner med antall kyllingfileter.

Finn frem ildfastform, (må være stor nok til at de er litt mellomrom mellom filetene)

smør bunnen med smeltet smør, strø så med salt/pepper/grillkrydder/hvitt pepper, rett og slett det du måtte ønske.

Legg filetene oppi, smør de med smør og strø på ønsket krydder. (kan også bruke olje om ønskes)

Sett ovnen på 190 grader.

De tar ca 40 min i ovnen.

Etterhvert under steking kan du tilsette 1/4 dl vann. Dette skal ikke helles over kyllingen.

Skrell antall poteter som du tror trengs.

Grønnsaker: Stek selleri, gulrøtter og mais (favoritt her i huset ;) ) Dette stekes, maisen tilsettes sist.

Saus: Kyllingbuljong i vann kokes opp, tilsett oppristet mel-vann. Tilsett kylling-fondue som jeg har kjøpt på butikken.. :) Hell så over stekeskyen fra formen i ovnen. Smak til med ønsket krydder. Om du ønsker en fyldigere smak kan en desj fløte helles oppi. Jeg liker selv en gyllenlysbrun farge på kyllingsausen min, så da kan negro tilsettes.

Om du ikke tør/vil/kan lage saus finnes det mange spennende sauser fra Toro. Selv spiser jeg aldri en "ren" torosaus. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En favoritt jeg har som også er temmelig kjapp. :lol:

Porsjoner med antall kyllingfileter.

Finn frem ildfastform, (må være stor nok til at de er litt mellomrom mellom filetene)

smør bunnen med smeltet smør, strø så med salt/pepper/grillkrydder/hvitt pepper, rett og slett det du måtte ønske.

Legg filetene oppi, smør de med smør og strø på ønsket krydder. (kan også bruke olje om ønskes)

Sett ovnen på 190 grader.

De tar ca 40 min i ovnen.

Etterhvert under steking kan du tilsette 1/4 dl vann. Dette skal ikke helles over kyllingen.

Skrell antall poteter som du tror trengs.

Grønnsaker: Stek selleri, gulrøtter og mais (favoritt her i huset :P ) Dette stekes, maisen tilsettes sist.

Saus: Kyllingbuljong i vann kokes opp, tilsett oppristet mel-vann. Tilsett kylling-fondue som jeg har kjøpt på butikken.. :D Hell så over stekeskyen fra formen i ovnen. Smak til med ønsket krydder. Om du ønsker en fyldigere smak kan en desj fløte helles oppi. Jeg liker selv en gyllenlysbrun farge på kyllingsausen min, så da kan negro tilsettes.

Om du ikke tør/vil/kan lage saus finnes det mange spennende sauser fra Toro. Selv spiser jeg aldri en "ren" torosaus. :lol:

Det hørtes deilig ut, men bare ett spørsmål: vedrørende "vanningen" underveis- er det en god ide? Sist jeg gjorde det så sprakk hele den ildfaste formen... :lol: Gjorde jeg noe galt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk i folie!

Legg ørettfileter (evt laks) i folie med delt gulrot, purre, ingefær (masse!) og hvitløk. Drypp over litt god olivenolje. Bland rømme med litt sukker og evt litt sitron. Legg en klatt rømme oppå fisken før du lukker folien og putter den i ovnen på ca 200 grader.

Mens fisken er i ovnen kokes ris og evt flere grønnsaker før alt serveres. Rømmen med sukker serveres som dressing/saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk i folie!

Legg ørettfileter (evt laks) i folie med delt gulrot, purre, ingefær (masse!) og hvitløk. Drypp over litt god olivenolje. Bland rømme med litt sukker og evt litt sitron. Legg en klatt rømme oppå fisken før du lukker folien og putter den i ovnen på ca 200 grader.

Mens fisken er i ovnen kokes ris og evt flere grønnsaker før alt serveres. Rømmen med sukker serveres som dressing/saus.

Hvor lenge må den stå i ovnen ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...