Jump to content
Hundesonen.no

Den store (sunne) middagstråden


xxx12345

Recommended Posts

Posted

Å finne på middag er innimellom en plage og pine, andre dager er det enkelt.

Tenkte at vi kunne dele tips og forslag til middag her. Jeg starter med dagens:

Speltpasta - kokes, og så rører man inn litt rød pesto.

Ostesnitzel - stekes

Salat med stekt sopp, sukkererter, paprika og pinjekjerner.

Enkelt og relativt raskt - og sunt.

  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply
Posted

Denne tråden trengs virkelig! Hjemme hos oss er det en evig diskusjon om hva man skal ha til middag..

Men må alt være så sunt da? :D

Dagens forslag:

Svinekjøttdeig som stekes. Bland inn wokgrønnsaker, litt ris og ha gjerne salat til :D

Posted

Idag havde jeg tænkt mig at vi skulle have hjemmelavet tomatsuppe m. hvidløg og macaroni i, og med varme ciabatta boller til.

250 g macaroni der koges seperat mens man laver suppen

1 ds tomatpure

1 ds hakkede tomater eller 4 friske tomater der blendes

1 fed hakket hvidløg

1 tsk timian

½tsk rosmarin

1 l vand

½ liter mælk

koges op i en gryde, tilsæt den kogte macaroni og smag suppen til med salt og peber.

Posted

Jeg er skikkelig lite kreativ på matfronten, selv om jeg egentlig liker å lage mat!

Idag skal vi ha kyllingfilet som er godt krydret og stekt i soyasaus, servert med nudler og wokede grønnsaker. Skikkelig nam, og relativt sunt vil jeg tro!

PS! Ha en dæsj sweet chili saus over som "ketchup", smaker Heaven!

Posted

Gratinert kyllinggryte (namnam)

Kok grønne pastaruller (hva nå de heter) som du legger i bunnen av en ildfast form.

Strø over biter av grillet kylling

Bland litt revet cheddar (eller annen ost) med fløte (og en liten skvett hvitvin evt) sånn at det blir litt "tykt" og krydre med urter og annet snadder du foretrekkre.

Varmes midt i ovnen på ca 200 gr til osten er smeltet og har fått gylden farge... Nam, nam.

Posted

I dag hadde jeg wok;

Woket brokkoli, bønner, gulrot, usaltede nøtter (cashew, peanøtt og hassel + mandler) og minimais med kokt ris og soyasaus ved siden av. Mye proteiner - bra når man er vegetarianer :D

Posted
Gratinert kyllinggryte (namnam)

Kok grønne pastaruller (hva nå de heter) som du legger i bunnen av en ildfast form.

Strø over biter av grillet kylling

Bland litt revet cheddar (eller annen ost) med fløte (og en liten skvett hvitvin evt) sånn at det blir litt "tykt" og krydre med urter og annet snadder du foretrekkre.

Varmes midt i ovnen på ca 200 gr til osten er smeltet og har fått gylden farge... Nam, nam.

Åååh! Det hørtes skikkelig godt ut :D

Posted

Idag spiste jeg fersk laks (var faktisk billigere pr kg enn frossenlaksen ^_^ ) med bønner (maaange, åpnet like godt alle boksene jeg hadde i stående i skapet... lite taktisk...) og råkost av gulrot og hodekål skåret i strimler. Føler at det var litt sunt iallefall. Handlet inn masse grønnsaker og nøtter idag, så det blir nok en sunn uke:)

Posted

Dagens rett ble som følger:

- stekt champignon

- stekt løk

- stekt kyllingfilèt (delt i små biter)

Dette ble surret sammen med fløte og masse karri, pepper og litt Aromatkrydder.

Servert med makaroni til.

Muligens ikke så sunt, men veldig godt :D.

I går ble det stekt laks med basmatiris, råkost (gulrøtter og anndre rå grønnsaker jeg måtte ha i kjøleskapet), med rømme til dressing :D

Posted

Må jeg få presentere et tips som jeg har fått av min søster: Fest et stort papirark på innsiden av en kjøkkenskapdør. Skriv alle de middagstipsene du kommer på, føy til nye etter hvert. Organiser lista slik at kjøtt- fiske- og grønnsakretter står hver for seg. Voila, aldri mer i beit for middagsideer!

Posted

Idag, Torsdag hadde vi Amerikansk gryte.

Ikke en favoritt. Men den var spiselig. Kjøpte sånn Toro pose som het Amerikansk gryte.. Eller far gjore det :D

Helst går det i Kylling vinger, Kylling filè, kylling lår osv xD

Posted

Alt som inneholder kylling :D Kylling stekt med forskjellige (gjerne ferske) krydder inni og dryset over med ris til. Så tar man kraften over! Veldig enkelt og utrolig godt!

Posted
Alt som inneholder kylling :D Kylling stekt med forskjellige (gjerne ferske) krydder inni og dryset over med ris til. Så tar man kraften over! Veldig enkelt og utrolig godt!

Haha :D Mange som digger kylling xD

Posted

Det tipset der var ikke dumt Heidi!

Dagens her blir wok med biffstrimler, sukkererter, bambusskudd, paprika og babymais servert med rød karry saus og nudler.

En liten salat til forrett kanskje?...

Posted
Det tipset der var ikke dumt Heidi!

Dagens her blir wok med biffstrimler, sukkererter, bambusskudd, paprika og babymais servert med rød karry saus og nudler.

En liten salat til forrett kanskje?...

akk om man hadde en mann som likte wok saker...

Jeg som er SÅÅÅ glad i masse grønnskaer.. finner meg en som ikke tåler ditt og datt / ikke liker...

goshj... <_<

Posted
akk om man hadde en mann som likte wok saker...

Jeg som er SÅÅÅ glad i masse grønnskaer.. finner meg en som ikke tåler ditt og datt / ikke liker...

goshj... <_<

Forsiktig manipulering er tingen! Eller rett og slett lage din middag, så får han finne seg noe annet. Med mindre han er mesterkokk så vil han etter noen dager/uker (kommer litt ann på staheten til mannebeinet) prøve litt mer av det du lager UTEN å sutre, hehe...

Jeg derimot tror kanskje at jeg tar den "late" veien (igjen) og stikker ned på chinasjappen og får meg noe derifra!

Posted

Jeg er heller ikke glad i grønnsaker, utrolig frustrerende, fordi det ser sååå godt ut <_< Jeg liker salat, paprika, mais og tildels agurk da..

Jeg er veldig glad i makaronistuing og middagspølse skjert opp i syltynne skiver.. Skivene stekes i masse smør, og blir gode, med masse smak.. ^_^ Jada, veldig sundt dette her... :barfy: Er en av mine favoritt retter.. Folk ser dumt på meg når jeg sier det, men det ER faktisk veldig nam ^_^

Makaronistuing for 1-2 personer (eller 1 stor portion):

2 dl makaroni

4 dl melk

2 ss smør

1/3 ts salt

Kok opp under omrøring, kok til melken ikke lenger ligger på bunnen (litt melk går an, viktig at ikke makaroniene blir tørre).. Tar ca 10-12 min etter den har kokt opp..

Posted
Forsiktig manipulering er tingen! Eller rett og slett lage din middag, så får han finne seg noe annet. Med mindre han er mesterkokk så vil han etter noen dager/uker (kommer litt ann på staheten til mannebeinet) prøve litt mer av det du lager UTEN å sutre, hehe...

Jeg derimot tror kanskje at jeg tar den "late" veien (igjen) og stikker ned på chinasjappen og får meg noe derifra!

jeg kan mekke kinamat også..

men det KRESNE mannebeinet liker ikke kina mat heller...

Posted
jeg kan mekke kinamat også..

men det KRESNE mannebeinet liker ikke kina mat heller...

Ehem.. igjen, la ham mekke sin egen mat i noen uker- så skal du se om ikke fløyta får en annen lyd :barfy: Eller, du kan komme her og lage middag hver dag. Det blir jeg bare glad for *blunke vilt med øyenvippene*

Posted
Ehem.. igjen, la ham mekke sin egen mat i noen uker- så skal du se om ikke fløyta får en annen lyd :) Eller, du kan komme her og lage middag hver dag. Det blir jeg bare glad for *blunke vilt med øyenvippene*

jeg kan lage tre fire kina retter...

var da noe godt som kom ut av alt det vonde..

lærte masse god mat :barfy:

Edit: Favoritten min er innbaka svinefilet i sur og søt saus ;D

Posted
Jeg som er SÅÅÅ glad i masse grønnskaer.. finner meg en som ikke tåler ditt og datt / ikke liker...

goshj... <_<

La han pelle ut det han ikke vil ha da, eller så kan han lage middag.

Mannen her er ikke overvettes begeistret han heller men han spiser det da (unntatt løk).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...