Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store (sunne) middagstråden


xxx12345

Recommended Posts

Å finne på middag er innimellom en plage og pine, andre dager er det enkelt.

Tenkte at vi kunne dele tips og forslag til middag her. Jeg starter med dagens:

Speltpasta - kokes, og så rører man inn litt rød pesto.

Ostesnitzel - stekes

Salat med stekt sopp, sukkererter, paprika og pinjekjerner.

Enkelt og relativt raskt - og sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 218
  • Created
  • Siste svar

Denne tråden trengs virkelig! Hjemme hos oss er det en evig diskusjon om hva man skal ha til middag..

Men må alt være så sunt da? :D

Dagens forslag:

Svinekjøttdeig som stekes. Bland inn wokgrønnsaker, litt ris og ha gjerne salat til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag havde jeg tænkt mig at vi skulle have hjemmelavet tomatsuppe m. hvidløg og macaroni i, og med varme ciabatta boller til.

250 g macaroni der koges seperat mens man laver suppen

1 ds tomatpure

1 ds hakkede tomater eller 4 friske tomater der blendes

1 fed hakket hvidløg

1 tsk timian

½tsk rosmarin

1 l vand

½ liter mælk

koges op i en gryde, tilsæt den kogte macaroni og smag suppen til med salt og peber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig lite kreativ på matfronten, selv om jeg egentlig liker å lage mat!

Idag skal vi ha kyllingfilet som er godt krydret og stekt i soyasaus, servert med nudler og wokede grønnsaker. Skikkelig nam, og relativt sunt vil jeg tro!

PS! Ha en dæsj sweet chili saus over som "ketchup", smaker Heaven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratinert kyllinggryte (namnam)

Kok grønne pastaruller (hva nå de heter) som du legger i bunnen av en ildfast form.

Strø over biter av grillet kylling

Bland litt revet cheddar (eller annen ost) med fløte (og en liten skvett hvitvin evt) sånn at det blir litt "tykt" og krydre med urter og annet snadder du foretrekkre.

Varmes midt i ovnen på ca 200 gr til osten er smeltet og har fått gylden farge... Nam, nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratinert kyllinggryte (namnam)

Kok grønne pastaruller (hva nå de heter) som du legger i bunnen av en ildfast form.

Strø over biter av grillet kylling

Bland litt revet cheddar (eller annen ost) med fløte (og en liten skvett hvitvin evt) sånn at det blir litt "tykt" og krydre med urter og annet snadder du foretrekkre.

Varmes midt i ovnen på ca 200 gr til osten er smeltet og har fått gylden farge... Nam, nam.

Åååh! Det hørtes skikkelig godt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag spiste jeg fersk laks (var faktisk billigere pr kg enn frossenlaksen ^_^ ) med bønner (maaange, åpnet like godt alle boksene jeg hadde i stående i skapet... lite taktisk...) og råkost av gulrot og hodekål skåret i strimler. Føler at det var litt sunt iallefall. Handlet inn masse grønnsaker og nøtter idag, så det blir nok en sunn uke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens rett ble som følger:

- stekt champignon

- stekt løk

- stekt kyllingfilèt (delt i små biter)

Dette ble surret sammen med fløte og masse karri, pepper og litt Aromatkrydder.

Servert med makaroni til.

Muligens ikke så sunt, men veldig godt :D.

I går ble det stekt laks med basmatiris, råkost (gulrøtter og anndre rå grønnsaker jeg måtte ha i kjøleskapet), med rømme til dressing :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg få presentere et tips som jeg har fått av min søster: Fest et stort papirark på innsiden av en kjøkkenskapdør. Skriv alle de middagstipsene du kommer på, føy til nye etter hvert. Organiser lista slik at kjøtt- fiske- og grønnsakretter står hver for seg. Voila, aldri mer i beit for middagsideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag, Torsdag hadde vi Amerikansk gryte.

Ikke en favoritt. Men den var spiselig. Kjøpte sånn Toro pose som het Amerikansk gryte.. Eller far gjore det :D

Helst går det i Kylling vinger, Kylling filè, kylling lår osv xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som inneholder kylling :D Kylling stekt med forskjellige (gjerne ferske) krydder inni og dryset over med ris til. Så tar man kraften over! Veldig enkelt og utrolig godt!

Haha :D Mange som digger kylling xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tipset der var ikke dumt Heidi!

Dagens her blir wok med biffstrimler, sukkererter, bambusskudd, paprika og babymais servert med rød karry saus og nudler.

En liten salat til forrett kanskje?...

akk om man hadde en mann som likte wok saker...

Jeg som er SÅÅÅ glad i masse grønnskaer.. finner meg en som ikke tåler ditt og datt / ikke liker...

goshj... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akk om man hadde en mann som likte wok saker...

Jeg som er SÅÅÅ glad i masse grønnskaer.. finner meg en som ikke tåler ditt og datt / ikke liker...

goshj... <_<

Forsiktig manipulering er tingen! Eller rett og slett lage din middag, så får han finne seg noe annet. Med mindre han er mesterkokk så vil han etter noen dager/uker (kommer litt ann på staheten til mannebeinet) prøve litt mer av det du lager UTEN å sutre, hehe...

Jeg derimot tror kanskje at jeg tar den "late" veien (igjen) og stikker ned på chinasjappen og får meg noe derifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke glad i grønnsaker, utrolig frustrerende, fordi det ser sååå godt ut <_< Jeg liker salat, paprika, mais og tildels agurk da..

Jeg er veldig glad i makaronistuing og middagspølse skjert opp i syltynne skiver.. Skivene stekes i masse smør, og blir gode, med masse smak.. ^_^ Jada, veldig sundt dette her... :barfy: Er en av mine favoritt retter.. Folk ser dumt på meg når jeg sier det, men det ER faktisk veldig nam ^_^

Makaronistuing for 1-2 personer (eller 1 stor portion):

2 dl makaroni

4 dl melk

2 ss smør

1/3 ts salt

Kok opp under omrøring, kok til melken ikke lenger ligger på bunnen (litt melk går an, viktig at ikke makaroniene blir tørre).. Tar ca 10-12 min etter den har kokt opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig manipulering er tingen! Eller rett og slett lage din middag, så får han finne seg noe annet. Med mindre han er mesterkokk så vil han etter noen dager/uker (kommer litt ann på staheten til mannebeinet) prøve litt mer av det du lager UTEN å sutre, hehe...

Jeg derimot tror kanskje at jeg tar den "late" veien (igjen) og stikker ned på chinasjappen og får meg noe derifra!

jeg kan mekke kinamat også..

men det KRESNE mannebeinet liker ikke kina mat heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan mekke kinamat også..

men det KRESNE mannebeinet liker ikke kina mat heller...

Ehem.. igjen, la ham mekke sin egen mat i noen uker- så skal du se om ikke fløyta får en annen lyd :barfy: Eller, du kan komme her og lage middag hver dag. Det blir jeg bare glad for *blunke vilt med øyenvippene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem.. igjen, la ham mekke sin egen mat i noen uker- så skal du se om ikke fløyta får en annen lyd :) Eller, du kan komme her og lage middag hver dag. Det blir jeg bare glad for *blunke vilt med øyenvippene*

jeg kan lage tre fire kina retter...

var da noe godt som kom ut av alt det vonde..

lærte masse god mat :barfy:

Edit: Favoritten min er innbaka svinefilet i sur og søt saus ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er SÅÅÅ glad i masse grønnskaer.. finner meg en som ikke tåler ditt og datt / ikke liker...

goshj... <_<

La han pelle ut det han ikke vil ha da, eller så kan han lage middag.

Mannen her er ikke overvettes begeistret han heller men han spiser det da (unntatt løk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...