Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store (sunne) middagstråden


xxx12345

Recommended Posts

  • Svar 218
  • Created
  • Siste svar
akk om man hadde en mann som likte wok saker...

Jeg som er SÅÅÅ glad i masse grønnskaer.. finner meg en som ikke tåler ditt og datt / ikke liker...

goshj... <_<

Tving ham til det - det er utrolig hva man blir glad i om man bare må... Etter at jeg ble vegetarianer har jeg lært meg å like mye grønnsaker, f.eks. squash, aubergine, tomat, bønner, erter, brokkoli osv. En del av det spiste jeg før også, men nå syns jeg det er kjempegodt. :)

I dag skal jeg på peppes og spise middag med noen venner. Usunt og dyrt, men dritgodt :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sige til hvis du og han har lyst til at prøve thai eller indisk mad, så kan jeg finde nogle opskrifter til dig ud fra hvilke ting i kan lide :barfy:

ja :)

Må bare ikke krydre så enormt :)

Jeg er veldig glad i kinesisk mat, også Thai er goså nam :D

Indisk også ( men det er RIMELIG sterkt noen ganger...) :D

ER du også glad i mat? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akk om man hadde en mann som likte wok saker...

Jeg som er SÅÅÅ glad i masse grønnskaer.. finner meg en som ikke tåler ditt og datt / ikke liker...

goshj... <_<

Jeg føler såå med deg!

Kjæresten rører ingenting rødt, gult, grønt u name it. Skulle tro han kunne dø av mindre. Eneste man klarer å lure i han er salatblader på burgern omtrent + poteter. Frustrerende! og en særdeles god grunn til at vi ikke har flyttet sammen:P he he, eller jeg kan true han med det iallefall. Et liv uten grønnsaker og frukt hadde jeg ikke klart.

Dagens middag:

Ovnsbaktkylling marinert i sweetchili-saus med avokado og tomatsalat + gratinert ris :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skal jeg lave en paprikagryde med kartoffelmos

2 pers.

400 gr svinekød i tern

1 ds babymajs i 2-3 cm skiver

2 ds flåede og hakket tomater

1 ds tomatpuré

2 ds champignon i skiver

2 store gulerødder i tern/skiver

1-2 løg i både

½ broccoli i passende stykker

1/4 l matfløte

2-3 spk paprika krydderi

svinekødet brunes i lidt olie, sammen med paprika krydderiet, salt og lidt peber.

flåede tomater og alle grøntsager, undtagen broccoli puttes i gryden, og tilsæt derefter matfløten, lad det simre i 30-45 minutter, ca 5-10 minutter før servering, put da i broccolien.

Serveres med potetmos eller ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skal jeg lave en paprikagryde med kartoffelmos

2 pers.

400 gr svinekød i tern

1 ds babymajs i 2-3 cm skiver

2 ds flåede og hakket tomater

1 ds tomatpuré

2 ds champignon i skiver

2 store gulerødder i tern/skiver

1-2 løg i både

½ broccoli i passende stykker

1/4 l matfløte

2-3 spk paprika krydderi

svinekødet brunes i lidt olie, sammen med paprika krydderiet, salt og lidt peber.

flåede tomater og alle grøntsager, undtagen broccoli puttes i gryden, og tilsæt derefter matfløten, lad det simre i 30-45 minutter, ca 5-10 minutter før servering, put da i broccolien.

Serveres med potetmos eller ris

kommer å spiser middag med dere en dag jeg..

hvor det blir servert grønnsaker hihi... :(

Hørtes KJEMPE godt ut :(

I dag skal jeg få bestillt mat :(

Noen fordeler emd å bli gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER du også glad i mat? :(

Ja jeg kan godt lide at lave mat, er fra en familie der tidligt har lært at lave mat, jeg begyndte i køkkenet da jeg var 8 år.

Har rejst en del over hele verdenen og har smagt en del forskelligt mad, og har efterhånden lært mig selv at finde de fleste krydderier jeg smager i maden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag lagde jeg noe skikkelig godt! :(

laksekotteletter som jeg la i en ildfastform (frossene) med olje i bunnen. Hadde på pesto, sweet chili saus og div krydder.

Kuttet opp de grønsakene jeg hadde for hånden (gulrøtter, brokkoli, løk, paprika og solsikkefør) som jeg la i aluminiumsfolie med litt krydder, smør og olje. Inn i ovnen med "pakken" sammen med fisken :(

Hadde kokte poteter til :( Yømmi! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har snille mannen laget middag til meg (som vanlig); Flesk og duppe. Ikke spes sunt kanskje men veldig godt!

Sånn de spiser i Elling filmen det.. ( hadde ikke gørt om det før... ) derfor jeg ser det i sammenheng.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skal vi egentlig have middagen fra igår som jeg aldrig fik lavet ;)

Marokkanske kødboller i en gøntsagssovs med linser

3 pers

400 gr hakket storfe(kjøttdeig)

2 fed hvidløg

1-2 tsk spidskommen

½ løg i små tern

salt & pebber

grøntsags sovs

120 gr udvandede linser

2 ds flåede tomater

½ squash i tern

1 rød paprika i tern

1 grøn paprika i tern

1 fed hvidløg

1 tsk spidskommen

½-1 tsk chilipulver

salt og peber

spidskommen og hvidløg, salt og peber kværnes i en morter eller en blender, blandes derefter grundigt sammen med kjøttdeigen og det hakkede løg.

Formes til små kugler ca. 4 cm i diameter, derefter brunes de i en varm sautepande i lidt olie.

put derefter de flåede tomater i og tilsæt 2-3 dl vand, hæld derefter linser, squash og paprika i.

Kværn chilipulver, spidskommen og hvidløg i en morter eller blender, og derefter tilsæt det til maden.

Lad det simre i ca 20-30 minutter til linserne faste men bløde.

Smag til med salt og peber, evt. lidt mere chilipulver efter smag og behag.

Server med ris eller bulgur til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skal vi egentlig have middagen fra igår som jeg aldrig fik lavet :P

Marokkanske kødboller i en gøntsagssovs med linser

3 pers

400 gr hakket storfe(kjøttdeig)

2 fed hvidløg

1-2 tsk spidskommen

½ løg i små tern

salt & pebber

grøntsags sovs

120 gr udvandede linser

2 ds flåede tomater

½ squash i tern

1 rød paprika i tern

1 grøn paprika i tern

1 fed hvidløg

1 tsk spidskommen

½-1 tsk chilipulver

salt og peber

spidskommen og hvidløg, salt og peber kværnes i en morter eller en blender, blandes derefter grundigt sammen med kjøttdeigen og det hakkede løg.

Formes til små kugler ca. 4 cm i diameter, derefter brunes de i en varm sautepande i lidt olie.

put derefter de flåede tomater i og tilsæt 2-3 dl vand, hæld derefter linser, squash og paprika i.

Kværn chilipulver, spidskommen og hvidløg i en morter eller blender, og derefter tilsæt det til maden.

Lad det simre i ca 20-30 minutter til linserne faste men bløde.

Smag til med salt og peber, evt. lidt mere chilipulver efter smag og behag.

Server med ris eller bulgur til

Oh, Einstein&Charlie, neste gang jeg er i Bergen kommer jeg på middag hos deg! (Så kan du komme til meg neste gang du er i Trondheim, avtale?)

Jeg stekte kylling i store terninger, helte over et glass tikka masala og serverte med ris til i dag. Ganske godt men litt for mye steking og fett til å være kjempesunt...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...