Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten burfrustrasjon


Mari

Recommended Posts

Jepp, det har jeg heller ikke sagt noe på.. Men hunder er forskjellige av natur.. Jeg vil heller ha en vilter rase, enn en rase som er stor, treig, og kjedelig..

Jeg vil ikke kalle min rase hverken treg eller kjedelig. Uten å ta for hardt i så vil jeg si at jeg har en aktiv hunderase. Ikke river han ned huset, og ikke ligger han i bur(og det har ikke noen av de andre hundene våre gjort heller, men det er vel bare flaks det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar
*klippet*

Når jeg flytter for meg selv, så kommer jeg nok til å gjøre en del av leiligheten, stuen f.eks, helt hundesikkert, og så får hun være der når hun er aleine hjemme. Kanskje dyreplageri det også? I og med at hun ikke har tilgang til 100% av leiligheten.. Men tror hun vil få det bra likavel jeg ^_^

Bare funderte litt over akkurat dette med å gjøre noe "helt hundesikkert". Hva er målet med det (og dette er ikke rettet kun mot deg Helle)? Ja, når Soffen var valp så ryddet jeg en stund tingene jeg ikke ville at han skulle ødelegge opp i høyden og etter å ha skjønt at det ikke fungerte (gutten kunne jo hoppe opp på ting som hvilken som helst av kattesøstrene hans seff... <_< ), så tok jeg dem ut og vekk. Hvis jeg husket det. Når jeg glemte ting så har jo det selvfølgelig resultetert i at ting har blitt ødelagt. Men hva så da?

Nå har jeg ikke hatt noen pels som forsøker å gi seg selv støt eller lignende, men har jo hatt noen episoder hvor han har kastet seg over knappenålene fordi puten de sto i var så deilig laget av skumgummi og andre "festlige" episoder (kjekt å ha veterinærvakten på speed dial :barfy:). Men det å lage en del av huset/leiligheten "hundesikker" det virker litt fjernt for meg.

Har jeg bare vært heldig eller er det fordi jeg har (merkelig nok) fått til å oppdra ham slik at han mer eller mindre oppfører seg rundt mine ting slik som jeg kan leve med? Og han selv seff?

Og ja, det står et bur i stuen med døren åpen. Og til tider ligger han i det, med mindre yngstepusen ligger der inne i stedenfor :)

Men det er dette med "hundesikkert"... er dette kanskje egentlig stikkordet? At folk blir servert historier om at hunder kommer til å skade seg hvis de IKKE har et bur å låses inn i? Eller et helt polstret rom slik at de kan sprette rundt på veggene uten å rive ned noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hundesikkert, så mener i alle fall jeg å ta vekk ting som hun kan finne på å spise, f.eks penner ol. Samt ta vekk ting jeg er veldig glad i. Ville tatt stolene helt inntil bordet, så hun ikke hopper opp der.. Ikke noe mer enn det egentlig. :barfy: I tillegg ville jeg lagt frem leker og tyggebein og slike ting (det ligger jo rundt om uansett, men jah)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kalle min rase hverken treg eller kjedelig. Uten å ta for hardt i så vil jeg si at jeg har en aktiv hunderase. Ikke river han ned huset, og ikke ligger han i bur(og det har ikke noen av de andre hundene våre gjort heller, men det er vel bare flaks det...)

jeg har egntlig ikke nevnt din rase som treg eller kjedelig.. Men om du tok det til deg så :)

Med treg og kjedelig, så tenker jeg ikke på hvor aktive og hvor mye tur og stimuli en rase trenger, men på hvor spretten og hvor rask, leken, energisk og vilter rasen er.. Ingen som har snakket om å rive ned huset :barfy: Gå opp på et bord og stjele moro saker som penner, eller strikketøy er ikke det samme som å rive ned huset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden trives så mye bedre i buret enn løs når den er alene, hvorfor velger den ikke da å gå å legge seg i buret sitt selv, når den er løs? Jeg tviler veldig på at hunden har noen forståelse av at den er tryggere med døra igjen, enn med den åpen...? Når hunden VELGER å IKKE gå inn i buret når den er alene, vil det jo si at den foretrekker å være utenfor buret sant?

Jeg har egentlig gitt opp disse burdiskusjonene. Burbruk blir bare mer og mer utbredt, og de som synes det er helt ok å bruke bur, ser også ut til å bruke det i stadig flere tilfeller.... Og det er selvfølgelig INGEN som bruker det av bekvemmelighetshensyn for en selv, neida, det er selvfølgelig hunden som synes det er topp å sitte i bur når den er våt, når det er gjester, når folket er på jobb, sover, på kino, under husvasken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de trenger vel like mye oppdragelse - eller mer - enn "normale" hunder, sant ?

Men Siri da.. Hva med valper? Hvis man vil ta seg en dusj i fred og ro, uten å stresse, og å måtte tenke på :"Hva gjør valpen nå?". Eller man vil besøke en venninne, som da selvfølgelig ikke liker hundehår på gulvet sitt.. Hva da? Er ikke bur ok da? Selvfølgelig hvis valpen/hunden er skikkelig luftet først..

Jeg er heller ikke for burhøner! Hunder som ligger i bur på dagen i 9 timer, og i tillegg i 8 timer per natt, er ufordragelig! Hva skal folk med hund da? Det er, for f..., flokkdyr :barfy: . Da er det bedre å kjøpe seg en gullfisk el..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at det er så mange motstandere av hverdagslig burbruk!

Jeg hadde ønsket at de som bruker bur, slik som Helle beskriver f.eks, gikk mer tydelig ut og sa seg enig i at bur bruk IKKE er greit i hundeholdet. For å greitt innrømme at de til tider bruker det, men klart med et mål om å trene det vekk, ønske at det ikke var slik og virkelig poengtere at det ideelle og det alle bør streve etter er burfrie hunder.

Vi kan ikke lage regelen basert på unntakene!

Regelen må være tydelig. Og unntakene, vel ja de er noe man jobber for å bli kvitt hvis mulig, og tar som strek i regningen. Ikke forsøker å rettferdiggjøre.

Spesielt argument om at hunden TRIVES i buret er svært skadelige i min mening.

Det er lik akela har forklart vanskelig å vite om hunden faktisk trives, eller om den bare passiviseres og har gitt opp.

Dermed når èn går ut med trivsel som forklaring, selv om det faktisk gjelder ens egen hund som lever i et diiigert bur noen få timer i uka, så er det så enkelt for flere å rettferdiggjøre at det gjelder deres egne hunder også fordi de ser samme tegnene, men der er egentlig det passive hunder som ikke har det godt.

Selv har jeg vanskelig for å skjønne denne "trivselen", hvordan ser man det? At hunden ikke roer seg uten bur er et tegn på dårlig ro-trening fra den var liten, ikke at den trenger et bur. Hvis man alltid lar burdøren stå åpen synes jeg ikke burbruk er noe farlig i det hele tatt. Og hvis hunden trives så veldig i buret, så vil jo det være naturlig å bare la døra stå åpen?

Jeg må derimot innrømme at jeg tror at hvis man lar burdøra stå åpen i et par uker, så vil hunden til slutt velge å være ute. Men det er nå bare min mening.

Ellers svært enig med akela, godt forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Siri da.. Hva med valper? Hvis man vil ta seg en dusj i fred og ro, uten å stresse, og å måtte tenke på :"Hva gjør valpen nå?". Eller man vil besøke en venninne, som da selvfølgelig ikke liker hundehår på gulvet sitt.. Hva da? Er ikke bur ok da? Selvfølgelig hvis valpen/hunden er skikkelig luftet først..

Mener du alvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden trives så mye bedre i buret enn løs når den er alene, hvorfor velger den ikke da å gå å legge seg i buret sitt selv, når den er løs? Jeg tviler veldig på at hunden har noen forståelse av at den er tryggere med døra igjen, enn med den åpen...? Når hunden VELGER å IKKE gå inn i buret når den er alene, vil det jo si at den foretrekker å være utenfor buret sant?

det er jo faktisk en del som skriver at hunden ofte går og legger seg i buret selv.. Bikkja mi legger seg ofte inni sitt trange atlas 20 bur.. Den legger seg ofte inni hjemme aleine buret sitt også, det er jo betydelig større da..

Men jeg er heller ikke for burbruk når man er hjemme, eller om det blir flere timer om natten og om dagen, altså halve døgnet og mer, som noen hunder må..

En venn av familien har to golden retrievere, de får ikke være oppi 2 etg ( er kun andre etg som blir brukt, nede er kun soverom og stor gang).. Grunnen til at de ikke får være i 2 etg, er fordi der er det nytt gulv.. Hundene er nede i den store gangen, og står og ser opp trappen opp til stuen hele tiden (er lukket med grind).. Spørs om ikke disse hundene hadde syns det hadde vært bedre å fått et stort bur i stuen sammen med resten av flokken, enn å være nede i gangen hele tiden... (og ja, jeg syns det er veldig merelig at hundene ikke får være i huset pga gulv :barfy: )..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Siri da.. Hva med valper? Hvis man vil ta seg en dusj i fred og ro, uten å stresse, og å måtte tenke på :"Hva gjør valpen nå?". Eller man vil besøke en venninne, som da selvfølgelig ikke liker hundehår på gulvet sitt.. Hva da? Er ikke bur ok da? Selvfølgelig hvis valpen/hunden er skikkelig luftet først..

Jeg er heller ikke for burhøner! Hunder som ligger i bur på dagen i 9 timer, og i tillegg i 8 timer per natt, er ufordragelig! Hva skal folk med hund da? Det er, for f..., flokkdyr :barfy: . Da er det bedre å kjøpe seg en gullfisk el..

Man tar faktisk med seg valpen i dusjen (på bade). Og blir du virkelig så lett stresset og så lite forberedt på at det kommer til å bli en "tøff tid" med valp.. Da kjøper du en unghund/voksen.

Ikke reiser du heller til venniner som ikke liker hundehår med mindre du har pass eller hunden er gammel nok til å være hjemme alene en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar faktisk med seg valpen i dusjen (på bade). Og blir du virkelig så lett stresset og så lite forberedt på at det kommer til å bli en "tøff tid" med valp.. Da kjøper du en unghund/voksen.

men dette blir jo det samme som bur, hunden får jo ikke gå der den vil? Og den får heller ikke komme inn til eieren, med mindre den er glad i vann da... Hva er det som gjør at det er forskjell å stenge hunden inne på et bad, enn i et bur? De som har dusjkabinett da, må de har det åpent, slik at ikke valpen blir avstengt fra flokken??

Jeg har ofte med meg hunden min på badet, så er ikke noen kritikk av å gjøre det, men lurer på hva forskjellen er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dette blir jo det samme som bur, hunden får jo ikke gå der den vil? Og den får heller ikke komme inn til eieren, med mindre den er glad i vann da... Hva er det som gjør at det er forskjell å stenge hunden inne på et bad, enn i et bur? De som har dusjkabinett da, må de har det åpent, slik at ikke valpen blir avstengt fra flokken??

Jeg har ofte med meg hunden min på badet, så er ikke noen kritikk av å gjøre det, men lurer på hva forskjellen er..

Vell mine hunder kommer faktisk inn i dusjen, ikke har du skilt den fra flokken ved å "stenge" dem helt ute. Og du har kontroll på hva som hender. Dem fleste folk har også ett litt større bad enn ett bøttekott så å sammeligne ett bad med ett bur ser jeg ikke helt..

Jeg ser faktisk ett hav av forsjell på å stenge valpen i ett bur i ett rom du forlater og blir borte. Og å ta den med inn på ett rom der det er en tynn plastikk vegg imellom deg og hunden.

Saken var jo at dem ville dytte valpen i bur pga du ikke har kontroll. Løsningen er å ta dem med på badet hvor du faktisk HAR kontroll. (å dytte den i buret pga du skal dusje ser jeg på som en lettvint løsning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er alle dører oppe hele tiden. Hvis det ikke er for kaldt så står det også oppe til balkongen hvis jeg er hjemme selv - også på natten. Leiligheten jeg bor i nå er ikke så stor, men hunden har hatt fri tilgang til nærmere 200 m2 uten å ha problemer med det. Den eneste 'hundesikringen' jeg gjør er at jeg ikke lar husholdningssøppel ligge fremme slik at hunden får tak i det. Vil ikke at han skal slikke på en hermetikkboks eller sluke plastikk som det lukter kjøtt av. Mat på kjøkkenbenken kan jeg godt gå i fra, men gjør det ikke. Da hunden var yngre flyttet jeg unna vesker, sko og annet som den kunne finne interessant.

Ellers syns jeg ikke dorsk og lite nysgjerrig er betegnelser som passer på min hund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en sikring til: Hvis hunden er hjemme alene og har tilgang til en første etasje med store og åpne glassflater så drar jeg for gardinene når den er hjemme alene. Den blir helt vill hvis den ser en katt utenfor og river ned alt som står i vinduskarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, disse burdebattene. Alltid en fryd å se folk i tottene på hverandre fordi man har ulike meninger og måter å gjøre ting på.

Skjønner egentlig ikke helt hvorfor det skal være så grusomt om noen velger en "lettvint" løsning, såfremt det ikke gir hunden atferdsproblemer, dårlig psyke og andre negative ting (nå snakker jeg om f. eks bruke bur når man dusjer og sånt da, ikke putte den inn der i 9 timer fordi man ikke gidder valpen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om burbruk blir mer vanlig, så ser det heldigvis ut til at mange blir mer kritiske også. Ser selv hvor kritisk jeg har blitt. Har aldri brukt lukket bur i noe særlig grad til mine hunder. Faktisk aldri over lengre tid. Rikke hadde et stort bur på soverommt da jeg bodde hjemme, det ble brukt som nattbord, og hun la seg i det når det var for varmt i senga om natta. Aro syns at bur var helt genialt når han var skikkelig sliten, men lå aldri der med lukket dør. Da jeg fikk knøttis kjøpte jeg et kingsize bur til henne, planen var å bruke det istede for binge, siden hun klatrer over kompostbingene. Hun likte seg ikke i bur, så det ble stående åpent til begges glede. Aro rømte inn dit da han ville være i fred, så da dytta jeg døra igjen uten å låse det så han kunne dytte den opp igjen når han ville ut. I dag har jeg bur på jobb som jeg bruker regelmessig. Hunden er veldig velkommen på jobb, men noen ganger så må hun ligge litt i buret når jeg driver med ting som ikke er så hundekompatible.

Min lille pøbel er fryktelig spretten og energisk, og det går en kule varmt her innimellom når hun mener at leiligheten er veddeløpsbane. Hun er en liten kontrollfreak, så yndlingsplassen er i hjørnet oppå sofakantene. Der sover hun. Blir hun sliten og vil ha det mørkt så graver hun seg ned i putene. Forsøkte såvidt bur som et ledd i hjemmealenetreningen, siden hun freaka. Men hun vil ha kontroll, så da får hun det. I dag har jeg en hund som takler bur over alt, bortsett fra hos vet. Det holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med treg og kjedelig, så tenker jeg ikke på hvor aktive og hvor mye tur og stimuli en rase trenger, men på hvor spretten og hvor rask, leken, energisk og vilter rasen er.. Ingen som har snakket om å rive ned huset :barfy: Gå opp på et bord og stjele moro saker som penner, eller strikketøy er ikke det samme som å rive ned huset..

Vel. kan love deg at min hund gjerne skulle gjort det om han fikk lov. Prøve stadig å stjele ting, men da gir vi han beskjed, og da har han lært å måtte føye seg.

Men Siri da.. Hva med valper? Hvis man vil ta seg en dusj i fred og ro, uten å stresse, og å måtte tenke på :"Hva gjør valpen nå?". Eller man vil besøke en venninne, som da selvfølgelig ikke liker hundehår på gulvet sitt.. Hva da? Er ikke bur ok da? Selvfølgelig hvis valpen/hunden er skikkelig luftet først..

1. Ta valpen inn på badet vel.

2a) Bli hjemme(det måtte jeg gjøre et par ganger i valpetiden, men det var jo bare for en periode).

b) Overtal venninnen din og ta den med deg.

c) Skaff valpepass.

Mener du alvor?

Lurte på det samme gitt...

Og ærlig talt, Helle, sammenlikner du seriøst det å stenge hunden inne alene i f.eks. stuen(mens du er på badet), med å ha den med deg inn på badet og hver sekund kunne åpne døren til dusjkabinettet og si "tittei, her er jeg!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, disse burdebattene. Alltid en fryd å se folk i tottene på hverandre fordi man har ulike meninger og måter å gjøre ting på.

Skjønner egentlig ikke helt hvorfor det skal være så grusomt om noen velger en "lettvint" løsning, såfremt det ikke gir hunden atferdsproblemer, dårlig psyke og andre negative ting (nå snakker jeg om f. eks bruke bur når man dusjer og sånt da, ikke putte den inn der i 9 timer fordi man ikke gidder valpen).

Det ligger vel mer i at folk gjerne "bare" har den i buret når dem er på jobb. Også viser det seg plutselig at hunden er der når du er i dusjen, når du lager middag, når du må i kjelleren for å sette på en maskin osv osv osv Det blir mange 2-10min med bur tid iløpet av dagen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, disse burdebattene. Alltid en fryd å se folk i tottene på hverandre fordi man har ulike meninger og måter å gjøre ting på.

Skjønner egentlig ikke helt hvorfor det skal være så grusomt om noen velger en "lettvint" løsning, såfremt det ikke gir hunden atferdsproblemer, dårlig psyke og andre negative ting (nå snakker jeg om f. eks bruke bur når man dusjer og sånt da, ikke putte den inn der i 9 timer fordi man ikke gidder valpen).

Et steg fram vil jo være at folk ærlig innrømmer at det er det de gjør; velger "lettvint" løsning.

En passiv hund vil nok ikke bli klassifisert som å ha atferdsproblemer, men er det greitt å tvinge hunder til passivitet fordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell mine hunder kommer faktisk inn i dusjen, ikke har du skilt den fra flokken ved å "stenge" dem helt ute. Og du har kontroll på hva som hender. Dem fleste folk har også ett litt større bad enn ett bøttekott så å sammeligne ett bad med ett bur ser jeg ikke helt..

Jeg ser faktisk ett hav av forsjell på å stenge valpen i ett bur i ett rom du forlater og blir borte. Og å ta den med inn på ett rom der det er en tynn plastikk vegg imellom deg og hunden.

Saken var jo at dem ville dytte valpen i bur pga du ikke har kontroll. Løsningen er å ta dem med på badet hvor du faktisk HAR kontroll. (å dytte den i buret pga du skal dusje ser jeg på som en lettvint løsning)

Min hund går også inn på badet til meg, og hun går også inn i begge burene sine og legger seg til og sove.. Så det at den følger etter deg inn på badet er vel et argumet som ikke holder.

Men viss hunden ikke vil være på badet da, og skraper på døren fordi den vil ut? Løper du ut av dusjen og åpner døren? I og med at det er dyreplageri å stenge hunden inne?

er vel ikke alle som har buret i et rom, og så går de selv et annet sted?? I såfall ---> :barfy:

De jeg har vært hjemme hos som har bur til hunden, har buret i stuen, eller kjøkkenet, altså et sted de også er selv.. Når hunden er aleine hjemme er den uansett adskild fra flokken, så om den da er i bur spiller det ingen rolle hvor buret står..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund går også inn på badet til meg, og hun går også inn i begge burene sine og legger seg til og sove.. Så det at den følger etter deg inn på badet er vel et argumet som ikke holder.

Men viss hunden ikke vil være på badet da, og skraper på døren fordi den vil ut? Løper du ut av dusjen og åpner døren? I og med at det er dyreplageri å stenge hunden inne?

er vel ikke alle som har buret i et rom, og så går de selv et annet sted?? I såfall ---> :barfy:

De jeg har vært hjemme hos som har bur til hunden, har buret i stuen, eller kjøkkenet, altså et sted de også er selv.. Når hunden er aleine hjemme er den uansett adskild fra flokken, så om den da er i bur spiller det ingen rolle hvor buret står..

:wallbash: Veldig kjekt å finne problemer for å gjøre sitt eget burbruk enda enklere å utføre.

Seriøst så tror jeg du forstår veldig godt hva jeg mener! Men jeg ser jo at du ikke er intressert i å diskutere, bare forsvare bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel mer i at folk gjerne "bare" har den i buret når dem er på jobb. Også viser det seg plutselig at hunden er der når du er i dusjen, når du lager middag, når du må i kjelleren for å sette på en maskin osv osv osv Det blir mange 2-10min med bur tid iløpet av dagen da.

Du må gjerne tillegge alle burbrukere evnen til å juge på seg at de bruker bur mye mindre enn de virkelig gjør - men jeg mener de som faktisk gjør som de sier.

Jeg syns det er verre at en hund må ligge 9 timer i strekk, enn noen 5 minuttere i løpet av dagen.

Et steg fram vil jo være at folk ærlig innrømmer at det er det de gjør; velger "lettvint" løsning.

En passiv hund vil nok ikke bli klassifisert som å ha atferdsproblemer, men er det greit å tvinge hunder til passivitet fordet?

Noen ganger syns jeg det er greit å tvinge hunden til å være passiv (merk, før noen hopper i taket: noen ganger, dvs mindretallet og så lite som mulig, i mitt hode). Noen velger å gjøre dette ved bruk av kobbel/halsbånd innendørs, noen har eget lite hunderom, andre tar den inn i buret. Er det så ille, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo faktisk en del som skriver at hunden ofte går og legger seg i buret selv.. Bikkja mi legger seg ofte inni sitt trange atlas 20 bur.. Den legger seg ofte inni hjemme aleine buret sitt også, det er jo betydelig større da..

Men jeg er heller ikke for burbruk når man er hjemme, eller om det blir flere timer om natten og om dagen, altså halve døgnet og mer, som noen hunder må..

En venn av familien har to golden retrievere, de får ikke være oppi 2 etg ( er kun andre etg som blir brukt, nede er kun soverom og stor gang).. Grunnen til at de ikke får være i 2 etg, er fordi der er det nytt gulv.. Hundene er nede i den store gangen, og står og ser opp trappen opp til stuen hele tiden (er lukket med grind).. Spørs om ikke disse hundene hadde syns det hadde vært bedre å fått et stort bur i stuen sammen med resten av flokken, enn å være nede i gangen hele tiden... (og ja, jeg syns det er veldig merelig at hundene ikke får være i huset pga gulv :barfy: )..

Ja, den velger å legge seg der for en stund... Har du opplevd at h*n blir liggende der frivillig i 8 timer uten at du har stengt døra?

Jeg tviler ikke på at hundene velger buret sitt til tider, men folk argumenterer med at de stortrives der, og om det er tilfelle ville de jo valgt det i stedet for å være løse om de føler seg så himla mye mer utilpass utenfor buret.... Dermed ingen grunn til å lukke døra... Det er jo det som er poenget her, at hunden blir SPERRET INNE i buret. Hvorvidt den har en seng eller bur til soveplass spiller jo ingen rolle, så lenge hunden kan velge om den vil ligge der eller andre steder.

At andre folk gjør ting som er verre, er vel ikke noe godt argument for å bruke bur selv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. kan love deg at min hund gjerne skulle gjort det om han fikk lov. Prøve stadig å stjele ting, men da gir vi han beskjed, og da har han lært å måtte føye seg.

Jada, en setter er nok like vilter som en DP :barfy: Og greit, jeg har kanskje vært slapp med oppdragelsen, men DP ER en sta rase. Hun stjeler i alle fall ikke når jeg er i samme rom :) Forøvdig kjenner jeg en dame som har både gordon setter og DP, og hun forteller at DP er mye vanskeligere og oppdra, samt mye staere, samnt mye mer sprettne og tullete i oppførselen.. Men jah, det var vel egentlig ikke dette diskusjonen handlet om.. en liten avsporing :Laugh: Glad de fleste av oss har raser de er fornøyd med i alle fall :)

Og ærlig talt, Helle, sammenlikner du seriøst det å stenge hunden inne alene i f.eks. stuen(mens du er på badet), med å ha den med deg inn på badet og hver sekund kunne åpne døren til dusjkabinettet og si "tittei, her er jeg!".

Ja, jeg lurer på hvor grensen går for dere som ser på bur til hund som det værste man kan gjøre mot en hund..

Det er ikke ok og ha hunden i bur mens man dusjer i 5 min, det er ikke ok å ha hunden i bur når man støvsuger osv osv..

Men samme personer (ikke nødvendigvis personen jeg qoutet, men generelt) kan ha hundene i bur på utstilling, og da til og med med lukket dør! Hva er det som gjør det så mye bedre for hunden å ligge i bur noen timer på utstilling enn hjemme i 5 min mens eier dusjer??

Jeg støtter for all del ikke eiere som har hunden sin i bur time etter time, dag etter dag.. Burbruk bør klart unngås om man kan, men ser heller ikke helt problemet med å ha hunden i bur noen timer innimellom.. Gjentar meg selv, mener hunden bør ha stor plass.. Min 4 kilos hund har 2 kvadratmeter, så en på 25 bør kanskje ha 5 kvadratmeter i alle fall. Jeg ser bare ikke så svart hvitt på det som en del av dere andre gjør..

Et annet eksempel da, min hund hater å sitte i bur i bil.. Hyler og skriker hele tiden.. Hun vil nemlig helst sitte på fanget.. Jeg har prøvd å tilvenne henne det siden hun var bebi, men går ikke helt.. Hun er like sta.. Hva skal jeg gjøre da? Ha henne på fanget siden hun hater bilbur, eller skal jeg ha henne i bur selv om hun piper?

:wallbash: Veldig kjekt å finne problemer for å gjøre sitt eget burbruk enda enklere å utføre.

Seriøst så tror jeg du forstår veldig godt hva jeg mener! Men jeg ser jo at du ikke er intressert i å diskutere, bare forsvare bruken.

akkurat som dere skriver at alle hunder har det ille i bur og blir presset inn i bur osv.. dere er jo heller ikke interresert i å diskutere, men kun sverte burbruk.. Du gidder ikke en gang prøve å forstå det jeg har skrevet over om mitt burbruk..

Og forresten, jeg bruker aldri bur når jeg selv er hjemme, så er vel ikke mitt eget burbruk jeg forsvarer. Jeg prøver, i motsetning til deg, og sette meg inn i begge sider av saken..

Du må gjerne tillegge alle burbrukere evnen til å juge på seg at de bruker bur mye mindre enn de virkelig gjør - men jeg mener de som faktisk gjør som de sier.

Jeg syns det er verre at en hund må ligge 9 timer i strekk, enn noen 5 minuttere i løpet av dagen.

Noen ganger syns jeg det er greit å tvinge hunden til å være passiv (merk, før noen hopper i taket: noen ganger, dvs mindretallet og så lite som mulig, i mitt hode). Noen velger å gjøre dette ved bruk av kobbel/halsbånd innendørs, noen har eget lite hunderom, andre tar den inn i buret. Er det så ille, da?

takk gud. Dette jeg prøver å få frem..

Tribbelpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...