Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten burfrustrasjon


Mari

Recommended Posts

Hehe, utrolig hvor mange burdiskusjoner man kan ha på ett og samme forum :D

Men jeg er enig med de fleste her, bur er ikke for å stenge hunden inne i! Det er kun til bil, evt nødsituasjoner (dyrlege etc.) og treninger/stevner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Har den ene hunden i bur mens jeg er på jobb...for å holde dem adskilt.

Mest for at gamlemor skal få litt fred,siden minstemann skal leke hele tiden.

"Buret" er på 5 kvadratmeter,så jeg har igrunn ganske god samvittighet ^_^

Gamlemor tygger jo stakkaren i filler for å sette han på plass(noe som absolutt ikke nytter)så det er nok bedre for småen inni der,enn å bli perforert av en gretten gammel Flat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er Elling må man få lov til å tygge litt. :D

Sant nok <_<

Og når jeg er hjemme eller ute og herjer med hundene får hun tygd så det holder.

Stakkaren ser jo ut som om han har vært utsatt for noe fælt...he he.

Tenker mest på om han skulle finne på å ta igjen da...noe det hender han gjør,og det er greit om jeg er tilstede og kan stoppe dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bur er ganske greit så lenge man bruker det på rett måte. Det vil si at jeg er i mot at hunder skal sitte i det både natt og dag, og hver gang hunden er i veien. Da skjønner jeg ikke vitsen med å ha hund.

Jeg kommer aldri til å glemme den gangen instruktørene på valpekurset jeg gikk på, ba meg putte Chica i et bur en hel helg(fredag til søndag), og kun ta henne ut når hun skulle spise og bli tatt med ut på tur. Da skulle hun nemlig høre på meg etter helgen. Vel, jeg utførte det ikke, og Chica gjorde det helt strålende på kurset etter helgen - til furt for instruktøren.

Jo, men til poenget. Jeg er ikke i mot at buret brukes som et hjelpemiddel. Da kommer så klart de klassiske argumentene fram, som at det er lurt at hunden vet hva et bur er, før den må bli plassert i det hos dyrlegen eller på flyet, og at det er greit å bruke bur på utstillinger og stevner. Dessuten synes jeg ALLE hunder skal være i bur i bilen, både for å sikre hunden og menneskene i bilen dersom ulykken skulle inntreffe. Er man totalt i mot bur, så skal hunden i det minste ha bilsele, eller ha sikret hunden på en eller annen forsvarlig måte!

Jeg har selv bur til Chica. Hun bruker det i bilen, på utstillinger og det står åpent på rommet mitt slik at hun har muligheten til å "gjemme seg" der hvis hun vil ha fred. Hun legger seg ofte der for å slappe av eller sove - og derfor tør jeg også å påstå at

hun er glad i buret sitt - og derfor skjønner jeg heller ikke meningen med å fjerne det, fordi bur er så utrolig galt..

Buret kan også være et godt hjelpemiddel på andre måter. Jeg kjenner en hund som har litt problemer med å være alene hjemme. Han klarer ikke å finne seg til ro og kan finne på å ødelegge ting(en gang beit han over en ledning, og det kunne jo gått virkelig ille). Men de kjøpte et STORT bur til han, og plasserte han der. Da ble hunden rolig og klarte å sove gjennom hele dagen. Det er jo sagt at hunder kan bli redde når de er alene hjemme fordi de må passe på et stort område. I buret har han ikke hele dette området, og behover ikke være redd lenger. Det er ikke synd på denne hunden fordi han må stå i et bur noen timer på dagen. Han blir skikkelig aktivisert og får masse oppmerksomhet resten av dagen. Buret er da faktisk en måte for å få han til å slappe av og sove på. Jeg tror heller ikke han har noe i mot buret, for han sover i det om natta også - selv om han ikke må - og også han bruker det til "å gjemme seg" i hvis han vil ha fred.

Er dette virkelig SÅ galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bur kan være greit i korte perioder eller om hunden føler for å være litt i fred. Ellers er den gode gamle "lekegrinda" noe man kan erstatte de trange burene med. Synes synd på hundene som blir tvunget å sitte i bur, og som ikke liker det. Har klaustrofobi selv, så jeg synes jeg kjenner hvordan det er :D En ting er under transport (vi bruker sele på vår lillle, mens den store sitter bak i bilen der det er gitter mellom oss og ham) men en annen ting er inne i huset.

Dersom man er redd for at hunden skal skade seg når man ikke har tilsyn til dem for øyeblikket, kan man gjøre slik man gjør med små barn: en lekegrind. En plass der hunden kan bevege seg fritt eller får være i fred og der den har leker og vannskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bur er ganske greit så lenge man bruker det på rett måte. Det vil si at jeg er i mot at hunder skal sitte i det både natt og dag, og hver gang hunden er i veien. Da skjønner jeg ikke vitsen med å ha hund.

Jeg kommer aldri til å glemme den gangen instruktørene på valpekurset jeg gikk på, ba meg putte Chica i et bur en hel helg(fredag til søndag), og kun ta henne ut når hun skulle spise og bli tatt med ut på tur. Da skulle hun nemlig høre på meg etter helgen. Vel, jeg utførte det ikke, og Chica gjorde det helt strålende på kurset etter helgen - til furt for instruktøren.

Jo, men til poenget. Jeg er ikke i mot at buret brukes som et hjelpemiddel. Da kommer så klart de klassiske argumentene fram, som at det er lurt at hunden vet hva et bur er, før den må bli plassert i det hos dyrlegen eller på flyet, og at det er greit å bruke bur på utstillinger og stevner. Dessuten synes jeg ALLE hunder skal være i bur i bilen, både for å sikre hunden og menneskene i bilen dersom ulykken skulle inntreffe. Er man totalt i mot bur, så skal hunden i det minste ha bilsele, eller ha sikret hunden på en eller annen forsvarlig måte!

Jeg har selv bur til Chica. Hun bruker det i bilen, på utstillinger og det står åpent på rommet mitt slik at hun har muligheten til å "gjemme seg" der hvis hun vil ha fred. Hun legger seg ofte der for å slappe av eller sove - og derfor tør jeg også å påstå at

hun er glad i buret sitt - og derfor skjønner jeg heller ikke meningen med å fjerne det, fordi bur er så utrolig galt..

Buret kan også være et godt hjelpemiddel på andre måter. Jeg kjenner en hund som har litt problemer med å være alene hjemme. Han klarer ikke å finne seg til ro og kan finne på å ødelegge ting(en gang beit han over en ledning, og det kunne jo gått virkelig ille). Men de kjøpte et STORT bur til han, og plasserte han der. Da ble hunden rolig og klarte å sove gjennom hele dagen. Det er jo sagt at hunder kan bli redde når de er alene hjemme fordi de må passe på et stort område. I buret har han ikke hele dette området, og behover ikke være redd lenger. Det er ikke synd på denne hunden fordi han må stå i et bur noen timer på dagen. Han blir skikkelig aktivisert og får masse oppmerksomhet resten av dagen. Buret er da faktisk en måte for å få han til å slappe av og sove på. Jeg tror heller ikke han har noe i mot buret, for han sover i det om natta også - selv om han ikke må - og også han bruker det til "å gjemme seg" i hvis han vil ha fred.

Er dette virkelig SÅ galt?

*klapp, klapp, klapp*

Jeg er så enig, så dette var et godt innlegg i mine øyne.

Hunden min legger seg i buret kl 2300 hver kveld, for da er det nattatid for han (uansett hvor lenge jeg ser film eller gjør andre ting). Men han kan godt flytte litt rundt på seg iløpet av natten også. For han er buret et rolig sted han trekker seg tilbake til når verden skal stenges ute. Enten det være seg at han er trøtt, sliten eller at valpen plager han for mye:P

Saken har mange sider og den blir aldri ferdig diskutert ser det ut til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klapp, klapp, klapp*

Jeg er så enig, så dette var et godt innlegg i mine øyne.

Hunden min legger seg i buret kl 2300 hver kveld, for da er det nattatid for han (uansett hvor lenge jeg ser film eller gjør andre ting). Men han kan godt flytte litt rundt på seg iløpet av natten også. For han er buret et rolig sted han trekker seg tilbake til når verden skal stenges ute. Enten det være seg at han er trøtt, sliten eller at valpen plager han for mye:P

Saken har mange sider og den blir aldri ferdig diskutert ser det ut til...

Så vidt jeg har lest så har da ingen noen ting imot et åpent bur? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken HAR egentlig ikke så mange sider, siden grunn nummer én til og med hundre for burbruk (minus i bil eller hos dyrlegen) handler om å tilrettelegge til MENNESKETS beste - og ikke hundens. Da blir diskusjonen egentlig om oss - om oss eiere - og hvor langt vi er villig til å gå for vårt eget beste.

Noen er villig til å sette seg selv ganske høyt, som når det gjelder å bruke bur istedenfor å trene en hund til å roe seg løs, slik at man har den i bur også når man er hjemme - om natten, eller om kvelden, når en vil koble ut hunden. Og de som legger hunden i bur på dagtid "fordi den roer seg best sånn når den er alene hjemme" - kanskje dette EGENTLIG handler om at de ikke skulle hatt hund fordi de jobber for mye, eller kanskje ikke hatt akkurat denne hunden/rasen fordi de er så knyttet til eier/flokk at den får separasjonsangst av å være hjemme alene? Som i ditt siste eksempel, Karin og Chica. Kanskje redselen ikke forsvinner, men hunden "bare" passiviseres så mye at den tvangsroes... hvem ser forskjellen der av tilfredse eiere som har "løst" situasjonen?

Alle må vi kompromisse, og jeg har også hatt situasjoner hvor bur "må" brukes - med døren igjen. Skjønt: Idag setter jeg heller opp en "lekegrind", hvis hundene må skilles eller en ha mer ro - og det er rene ballsalen størrelsesmessig i forhold, og uten tak.

Men jeg vet at HUNDENE mine hadde hatt det best av å være sammen med meg hele tiden, det er det de ønsker... de er gjeterhunder og har sterk, sterk flokkfølelse. Derfor har jeg også to, og det er min måte å "gjøre litt godt igjen" på fordi jeg ikke kan ha med hund overalt - dessverre.

Ifølge Anders Hallgren er burbruk passiviserende for hunder. Pluss på at hunder tilpasser seg lett, og at de aksepterer alt det rare vi gjør. At hunder "velger" bur er ikke annerledes enn at en burfugl velger buret - fordi det er hva den er tilvennet, selv om friheten lokker utenfor. Derfor skulle jeg ønske at argumenter om at HUNDENE "liker bur" kanskje burde tenkes bedre gjennom, fordi sett ut fra et atferdssynspunkt så blir det lite holdbart - det høres mer ut som et forsvar for eiers eget valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur brukt til annet enn:

1) Transport (bil/fly/tog, etc)

2) Hvileplass på utstillinger/prøver ol

3) Ro på veterinærens ORDRE

er intet annet enn et tegn på latskap, ev for små ressurser hos hundeeier (og avdekker altså manglende kunnskap, empati, innsikt, etc etc - stryk det som ikke passer) og burde vært straffbart. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel innrømme at jeg bruker bur jeg også. For tiden er buret på 55,1 kvadrat dvs. hele leiligheten. Soverommet er lite poppis så da kan vi trekke i fra det, men heller legge til balkongen som er minst like stor. Når hunden er virkelig sliten så legger den seg på badet en stund, et rom uten vinduer og hvor det er lite trafikk. Ellers er gangen et yndet sted, men ikke hvis hunden virkelig vil koble av fordi den kan ikke la være å følge med på naboene som går forbi. (Å følge med betyr å lette litt på øyelokket og rette satelittørene inn mot der hvor lyden kommer i fra.) Ellers ligger den som regel midt på gulvet en plass slik at alle som går forbi føler at de må klø ham litt på brystkassa for å passere. Hunden elsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min hund er aleine hjemme er den i bur.. Dvs er 2 kvadratmeteres bur ca.. Hun er 4 kg.. Jeg har filmet henne, og funnet ut at om hun er i buret så er hun helt rolig, sover, leker litt osv, mens om hun får være i hele huset går hun rundt og piper, uler og leter etter meg.. Så ja... Jeg kunne sikkert brukt tid på å lære henne å være aleine hjemme i hele huset også, men ser ikke poeng i det når hun trives i buret..

Ellers ser jeg ikke noe poeng i å ha en hund i bur når man er hjemme.. Eneste gangen jeg har brukt bur inne om jeg også er hjemme, er om vi er på besøk til familier med små barn.. Da har jeg hatt med et mini atlas20 bur, som hunden min kan krype inn i om hun vil ha fred.. Og tro det eller ei, så koser hun seg der.. Kryper inn når det blir nok.. Da lukker jeg også burdøren, når hun vil ut skraper hun på døren.. Greit for meg, da slipper jeg å overvoke henne, men hører når hun vil bevege seg.. Jeg har nemlig er hund som må overvokes hos fremmede. Hun er en ramp, og trives like godt på bord som på gulv :D Ser ikke at min hund tar noe skade av det..

Så syns det er litt merkelig at alle dere anti-bur folka er så utrolig negativ til omtrent alle typer burbruk.. Det fungerer faktisk for noen, uten å være noe dyreplageri, og hunden KAN faktisk TRIVES i bur.. Tro det eller ei.. Blir litt å dra alle over en kam her.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, STAKKARS hunden :D :D Får vondt av slike folk.. at de ikke kan høre på andre, og være en erfaring rikere?

Jeg har ikke bur på hunden, og kommer heller ikke til å skaffe et bur så lenge jeg lever (hundebur når vi får stasjonsvogn er en selvfølge. pga sikkerheten).

Hunden min ligger på soverommet sammen med oss, på gulvet og i sengen.

Har man ikke behov for bur, hvorfor da trykke hunden i buret ?

Skjønner godt frustrerte eiere som kommer hjem til et oppspist hus.

Skjønner også at hunden må få en timeout og sove i fred for kanskje andre hunder,småunger osv

Men det finnes grenser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er villig til å sette seg selv ganske høyt, som når det gjelder å bruke bur istedenfor å trene en hund til å roe seg løs, slik at man har den i bur også når man er hjemme - om natten, eller om kvelden, når en vil koble ut hunden. Og de som legger hunden i bur på dagtid "fordi den roer seg best sånn når den er alene hjemme" - kanskje dette EGENTLIG handler om at de ikke skulle hatt hund fordi de jobber for mye, eller kanskje ikke hatt akkurat denne hunden/rasen fordi de er så knyttet til eier/flokk at den får separasjonsangst av å være hjemme alene? Som i ditt siste eksempel, Karin og Chica. Kanskje redselen ikke forsvinner, men hunden "bare" passiviseres så mye at den tvangsroes... hvem ser forskjellen der av tilfredse eiere som har "løst" situasjonen?

Jeg synes egentlig du har et litt dårlig utgangspunkt til å komme med slike utsagn som du gjør her, og derfor føler jeg at jeg må forklare dette litt bedre. For hva vet du om denne hundens og eiernes situasjon ellers? Dette er snakk om et stort bur, der han har god plass til å bevege seg. Og jeg kan virkelig ikke se forskjellen på det og en lekegrind. Hvis det handler om å plassere hunden innenfor et område, blir den like stengt inne i et bur som i en lekegrind. Den holder ikke..

Denne hunden har et godt hundeliv. Greit, den må sitte i buret noen timer om dagen(og det er ikke snakk om at de jobber for mye - de skynder seg hjem til hunden). Han får 3 - 5 lange turer om dagen, blir aktivisert, både fysisk og mentalt, og får masse oppmerksomhet og stell. Hunden betyr masse for eieren, og eieren gjør alltid det beste for hunden. Det lyser av hunden, han er glad og fornøyd! Og når det gjelder andre løsninger enn bur for å hjelpe han med spereasjonsangsten, så har de prøvd dette også - og som jeg vet, jobber de fortsatt med saken. Men det er bur som har funket best, både nå og tidligere, det er der han klarer å roe seg, og det er ved hjelp av buret han gradvis har blitt bedre og bedre. Han har det ikke vondt av å ligge noen timer i løpet av dagen i et stort bur - så lenge han blir tatt vare på ellers.

Og jeg mener fortsatt at hunden kan være glad i buret sitt. Når hunden kan velge mellom en deilig hundeseng og buret sitt(hulen sin, hvor den attpåtil legger leker og gjemmer godbiter som i sitt eget lilel krypinn), og hunden velger buret - ja, da tør jeg å påstå det..

Som sagt tidligere, synes jeg ikke noe om at hunder skal stappes i bur 24/7(hva er da vitsen med å ha hunden?), men i noen tilfeller kan det være greit å ha hunden i bur noen timer i løpet av et døgn - som et hjelpemiddel, enten det gjelder i et slikt tilfelle jeg kommer med, i bilen, på utstilling, på fly eller hos dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min hund er aleine hjemme er den i bur.. Dvs er 2 kvadratmeteres bur ca.. Hun er 4 kg.. Jeg har filmet henne, og funnet ut at om hun er i buret så er hun helt rolig, sover, leker litt osv, mens om hun får være i hele huset går hun rundt og piper, uler og leter etter meg.. Så ja... Jeg kunne sikkert brukt tid på å lære henne å være aleine hjemme i hele huset også, men ser ikke poeng i det når hun trives i buret..

Ellers ser jeg ikke noe poeng i å ha en hund i bur når man er hjemme.. Eneste gangen jeg har brukt bur inne om jeg også er hjemme, er om vi er på besøk til familier med små barn.. Da har jeg hatt med et mini atlas20 bur, som hunden min kan krype inn i om hun vil ha fred.. Og tro det eller ei, så koser hun seg der.. Kryper inn når det blir nok.. Da lukker jeg også burdøren, når hun vil ut skraper hun på døren.. Greit for meg, da slipper jeg å overvoke henne, men hører når hun vil bevege seg.. Jeg har nemlig er hund som må overvokes hos fremmede. Hun er en ramp, og trives like godt på bord som på gulv :D Ser ikke at min hund tar noe skade av det..

Så syns det er litt merkelig at alle dere anti-bur folka er så utrolig negativ til omtrent alle typer burbruk.. Det fungerer faktisk for noen, uten å være noe dyreplageri, og hunden KAN faktisk TRIVES i bur.. Tro det eller ei.. Blir litt å dra alle over en kam her.. :D

Og du tror at hunden din FORETREKKER å være i bur - det er jo det du forsøker å få fram her - heller enn å være løs og kunne bevege seg (noenlunde) fritt? Hvordan har du kommet fram til den geniale konklusjonen?

Du bruker ganske enkelt bur fordi du er for lat til å overvåke - og å oppdra - hunden din. Det er muligens en trøst at du ikke er alene om denne typen hundehold - bedre blir det ikke av den grunn, for hunden, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hi-diskusjonen, så mener jeg ikke et hi av typen revehi - altså et hull som er gravd ut i jorda. Jeg mener et avdelt område, utenfor trafikk, i form av tøybur eller et stålbur pakket inn i fleecepledd el.l. for å skjerme mot trekk. Der er det dunkelt, stille, fredelig, lunt, og ikke minst er det hundens egen, private plass.

I det fri vil en villhund søke ly for elementene, for eksempel under en bergnabb, under noen skjermende busker, el.l. Finner den en hule den kan trekke inn i, vil den gjøre det når forholdene utenfor er ubehagelige (regn, storm, hete, kulde).

En hund behøver ikke være engstelig for å ønske å trekke seg tilbake til "hiet" sitt. Den gjør det av behagelighetshensyn, når forholdene inni "hiet" er mer ønskelig enn forholdene utenfor det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg synes egentlig du har et litt dårlig utgangspunkt til å komme med slike utsagn som du gjør her, og derfor føler jeg at jeg må forklare dette litt bedre. For hva vet du om denne hundens og eiernes situasjon ellers?"

Ja... ikke sant? Det er ALLTID unntak, og alltid er "dette best for akkurat denne hunden". Eierne "skynder seg" jo hjem fra jobben, så edelt av dem. Og så "trener" de hunden til å klare seg uten selskap i timesvis. For mange hunder går dette bra, for denne hunden er det tydeligvis veldig tungt - men hjelper det? Og så har den SÅ stort bur "at den kan bevege seg" - ja, det skulle da for søren bare mangle.... så er det så "snilt" gjort av eierne?

Det samme argumentet om at "hunden er så glad og fornøyd". Hunder flest virker nå "glade og fornøyde" nær sagt uansett... de er tilpasningsdyktige, og ofte tillitsfulle og blide og "tåler det meste". Dessverre. For dermed er det mange som er litt sånn "tåler du dette, så tåler du litt til".

Det er igjen vi hundeEIERNE som må tenke etter: Er dette bra NOK for min hund, kan ting gjøres bedre, hva MÅ hunden tåle og hva kan vi tilpasse? Å skulle bedømme etter hvordan hunden later til å tåle ting, blir ikke bra NOK. Og så må man kanskje vurdere og se om man velger riktig rase, også etter hva man kan tilby. Hunder som er veldig eierorienterte, som endel gjeterhunder, eller som er usikre, kan vise seg å tåle endel ting dårligere enn mer selvstendige raser.

Noen hunder ER mer "barnevennlige", i den grad at de tåler mer fysisk og psykisk, enn andre - og det bør overstyre den voldsomme trangen til å kjøpe "drømmerasen" dersom man har barn. Vi var flere barn som overlevde godt med flere hunder i huset, uten en eneste bur eller grind - det vil si; jeg hadde lekegrind og sprinkelseng!

Når jeg bruker kompostgrind for å roe leken når jeg er borte, så tar den i grunnen en tredjedel av stuen. Jeg tror det blir en vesentlig forskjell fra selv det største buret. Men jeg LIKER det ikke (jeg skulle helst vært rentenist og eksentriker som hadde hundene med overalt), og jeg narrer meg i hvert fall ikke til å tro at det er for HUNDENES beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nemlig er hund som må overvokes hos fremmede. Hun er en ramp, og trives like godt på bord som på gulv :barfy: Ser ikke at min hund tar noe skade av det..

Da synes jeg kanskje du skal begynne å oppdra hunden din...

En hund behøver ikke være engstelig for å ønske å trekke seg tilbake til "hiet" sitt. Den gjør det av behagelighetshensyn, når forholdene inni "hiet" er mer ønskelig enn forholdene utenfor det.

Når synes du forholdene i et hus er så ille at et BUR er nødvendig ? Men tanke på hule-diskusjoenen altså....

Det samme argumentet om at "hunden er så glad og fornøyd". Hunder flest virker nå "glade og fornøyde" nær sagt uansett... de er tilpasningsdyktige, og ofte tillitsfulle og blide og "tåler det meste". Dessverre. For dermed er det mange som er litt sånn "tåler du dette, så tåler du litt til".

Her treffer Akela spikeren på hodet egentlig... De fleste hunder jeg kjenner er superglade de, uansett liksom, hunder er ikke sånn at de furter og blir fornærmet fordi eier har gjort sånn eller sånn, og DET får faktisk fram den dårlige samvittigheten min. Det hender nemlig at jeg må ha med meg min hund når jeg er på seminar i forbindelse med jobben. Da er det dessverre sånn at hun må ligge i buret i bilen, og det kan jo bli noen timer i strekk før jeg får anledning til å lufte henne. Men tenkt - hun er kjempeglad hun, hver gang jeg kommer og lufter henne, og hun hopper frivillig inn i buret igjen når den lille lufteturen er over. Men synes jeg det er OK å ha henne slik i burdet ? NEI ! Jeg synes ikke det. Jeg får ultradårlig samvittighet hver gang dette må gjennomføres, og jeg har vondt langt inn i sjela mi fordi hun må ligge i buret i bilen. Jeg forsøker faktisk å unngå flest mulig slike situasjoner, men av og til MÅ jeg bare, men som sagt, jeg liker det ikke. HUNDEN tar selvsagt ikke skade av dette, men som sagt: det er da overhodet ikke ideelt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp Siri - denne dårlige samvittigheten er, iallfall dersom den får en til å tenke mer gjennom ting, noe av det som betyr mest for et godt hundehold, som uansett er stappfullt av begrensninger for de firbeinte. ^_^

Derimot er trangen til selvrettferdiggjørelse noe av det verre, særlig hvis man praktiserer det i forhold til hunden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et eget "hunderom" hvor de sover om natten (med åpen dør) vi har bur der, men de lukkes ikke. De er alltid åpne. De står sammen med diverse hundesenger o.l soveplasser.

Jeg synes bur er best å bruke under de allerede nevnte utstilling, transport osv. I huset kan vel hunden gå løs som regel? Tar man vekk ting hunden kan ødelegge eller ta skade av er det vel ikke noe stort problem å ha hunden løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror at hunden din FORETREKKER å være i bur - det er jo det du forsøker å få fram her - heller enn å være løs og kunne bevege seg (noenlunde) fritt? Hvordan har du kommet fram til den geniale konklusjonen?

Du bruker ganske enkelt bur fordi du er for lat til å overvåke - og å oppdra - hunden din. Det er muligens en trøst at du ikke er alene om denne typen hundehold - bedre blir det ikke av den grunn, for hunden, dessverre.

jeg har kommet frem til den konklusjonen fordi at hun misstrives allene hjemme når hun er løs, mens hun trives i bur.. ganske enkelt å finne det ut når man fimer vettu, smartass...

Når jeg er hjemme er hun aldri i bur..

Så ja, syns du er frekk, og utrolig barnslig når du trekker sånne konklusjoner, og når du skriver på den sarkastiske måten uten en gang å kjenne meg eller mitt hundehold..

EDIT: Buret hennes er heller ikke veldig lite, 2 kvadratmeter ca (heller mer eller mindre), er ikke lite for en hund på 4 kg... Om du tar å leser innlegget mitt, istedet for å ikke gjøre det, men likavell svare, så kan du ser at hun trives BEDRE i bur eller hun gjør løs.. Det er ganske enkelt å se på min hund om hun trives eller ei, om hun misstrives piper hun, og om hun trives så leker hun eller sover.....

Du har garanter noe spydig å komme med til dette innlegget også, så vær så god, sett i gang... :glare:

Da synes jeg kanskje du skal begynne å oppdra hunden din...

Vel, er en del hunder som finner på mere ting enn andre.. Er forskjell på raser også.. Noen raser er mer aktive, mer rampete, mer tøysete..

Jeg har ikke noe problemer med at hun er sånn, syns det er arti å ha en hund som ikke er kjedelig, men som finner på masse rart, så ser ingen grunn til å trene masse på det heller? Syns det er ok å overvoke henne når vi er på besøk hos folk, er ikke så ofte vi er hos fremmede at det er noe problem..

*Dobbelpost, slått sammen av mod Tijon*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle, ikke la deg provosere.

Du har jo tydeligvis ikke et bur slik mange av oss misliker - ditt bur er vel mere en hundeboks (a'la på kennel/hundepensjonat) eller det vi vil kalle en binge, mtp. at det er omtrent på størrelse med en enkeltseng. Og i den har du en bitteliten hund.

Jeg skjønner ikke hvorfor du irriterer deg over Lotta og Siris kommentarer - du bekrefter jo selv det de sier. Dvs at du mener at hun foretrekker å være i bur fremfor å være løs og at du ser ingen grunn for å trene på "det" (å greie seg uten bur) heller.

Men tenk deg hverdagen hvis hun VAR trygg og oppdratt nok til å kunne være fri i hele huset/leiligheten, slippe å overvåke henne til stadighet, etc.

Hadde ikke DET vært deilig, da??

Mange av oss synes at disse tingene er VERDT treningen, og synes det er kjekt å ha hunder som kan slappe av hvor-som-helst uten bur, også på hoteller, på besøk hos andre, etc. Og vi synes det er leit å høre enhver som prøver så febrilsk å forsvare og normalisere burbruk for hunder.

Ok, at endel har behov for å bruke bur til hunden sin til daglig pga et eller annet. Men er det virkelig så vanskelig å skjønne at de aller fleste hunder siden tidenes morgen faktisk klarer seg utmerket uten dette? Og at den vanlige, normale, vettuge familiehunden i dag faktisk også klarer seg uten dette?

Har du (og mange med deg) virkelig et genuint ØNSKE om at det skal være helt normalt at bur blir inkludert i valpekjøpet? For i så fall gjør dere faktisk en god jobb med det - for det virker dessverre.

Lurer på når det blir vanlig på kennelannonser/hjemmesider å skrive "bur fri" tilværelse - slik flere med rasekatter gjør...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle, ikke la deg provosere.

Du har jo tydeligvis ikke et bur slik mange av oss misliker - ditt bur er vel mere en hundeboks (a'la på kennel/hundepensjonat) eller det vi vil kalle en binge, mtp. at det er omtrent på størrelse med en enkeltseng. Og i den har du en bitteliten hund.

Jeg skjønner ikke hvorfor du irriterer deg over Lotta og Siris kommentarer - du bekrefter jo selv det de sier. Dvs at du mener at hun foretrekker å være i bur fremfor å være løs og at du ser ingen grunn for å trene på "det" (å greie seg uten bur) heller.

Men tenk deg hverdagen hvis hun VAR trygg og oppdratt nok til å kunne være fri i hele huset/leiligheten, slippe å overvåke henne til stadighet, etc.

Hadde ikke DET vært deilig, da??

Mange av oss synes at disse tingene er VERDT treningen, og synes det er kjekt å ha hunder som kan slappe av hvor-som-helst uten bur, også på hoteller, på besøk hos andre, etc. Og vi synes det er leit å høre enhver som prøver så febrilsk å forsvare og normalisere burbruk for hunder.

Ok, at endel har behov for å bruke bur til hunden sin til daglig pga et eller annet. Men er det virkelig så vanskelig å skjønne at de aller fleste hunder siden tidenes morgen faktisk klarer seg utmerket uten dette? Og at den vanlige, normale, vettuge familiehunden i dag faktisk også klarer seg uten dette?

Har du (og mange med deg) virkelig et genuint ØNSKE om at det skal være helt normalt at bur blir inkludert i valpekjøpet? For i så fall gjør dere faktisk en god jobb med det - for det virker dessverre.

Lurer på når det blir vanlig på kennelannonser/hjemmesider å skrive "bur fri" tilværelse - slik flere med rasekatter gjør...

Susanne

ja, du har rett jeg ble litt provosert :barfy: Rett og slett fordi de får det til å høres ut som min burbruk er dyreplageri.. Og det er det ikke.. Jeg er sterkt imot å ha hund i bur hele dagen, spesielt de som putter store hunder inn i små bur, eller har hunden i bur konstant når de selv også er hjemme.. Jeg blir irritert over at de skyver alle som bruker bur under samme stol.. Husker jeg rett, så var det det røykerne ble så irritert over i røykediskusjonen..

Hjemme overvoker jeg ikke hunden min, heller ikke hos f.eks typen, eller min mormor eller farmor, bestevenn etc, altså folk jeg kjenner godt, og som også Milli kjenner godt.. Kom kanskje litt feil frem i mitt innlegg, er helst hos andre og i nye hus hun skal undersøke alt, gjerne vinduskarmer, sofaer, osv.. Hjemme får hun lov til å sitte i vinduskarmen, og får sitte i sofaen, og senger, så derfor hun også gjør det hos fremmede.. Hadde vært veldig deilig om hun ikke gadd å undersøke nye ting, og bare la seg ned til å sove med en gang, men det gjør hun ikke.. Så burbruk hjemme, er ikke fordi hun ikke skal ødelegge ting, men fordi hun slapper mer av i bur enn om hun er alleine i et 3 etg hus..

Genuint ønske om at bur skal være inkludert i valpekjøpet har jeg ikke, skjønner ikke hvorfor du spør om det.. Bur får man bruke i situasjoner det passer, i bil, på utstilling, i miljøer der hunden liker å krype vekk fra situasjonen når det blir nok (som viss jeg har med min hund til mange barn), og om hunden skal være aleine hjemme. Bur som hunden skal være i mer enn 4 timer mener jeg bør være stort, altså like stort eller større enn det buret jeg har til min hund.. Hunden må ha plass til å bevege seg, og leke, ligge helt utstrekt alle mulige veier..

Jeg har egen seksjon til vannskål og matskål, som er såpass langt vekk fra leke/sove delen at om hun slenger litt på bamser ol, så velter hun ikke vannskålen. Underlaget er puter og tepper, og hun har tyggebein og leker i buret sitt.. Tro det eller ei, så bruker hun ofte buret når vi er hjemme også, men da er selvsagt døren åpen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er en del hunder som finner på mere ting enn andre.. Er forskjell på raser også.. Noen raser er mer aktive, mer rampete, mer tøysete..

Og de trenger vel like mye oppdragelse - eller mer - enn "normale" hunder, sant ?

Lurer på når det blir vanlig på kennelannonser/hjemmesider å skrive "bur fri" tilværelse - slik flere med rasekatter gjør...

Eller som man allerede gjør med egg fra "frittgående høns"...

Bur får man bruke i situasjoner det passer, i bil, på utstilling, i miljøer der hunden liker å krype vekk fra situasjonen når det blir nok (som viss jeg har med min hund til mange barn), og om hunden skal være aleine hjemme.

Problemet Helle, er at folk synes det å putte hunden i bur passer i flere og flere situasjoner, helt ukritisk - og i et annet forum var det noen som uten blygsel (var vel nesten litt stolt hørtes det ut som) hadde to digre hunder i et lite avlukke BÅDE om natta OG om dagen OG når de var borte ellers... Det passet jo så kjekt og greit nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de trenger vel like mye oppdragelse - eller mer - enn "normale" hunder, sant ?

Jepp, det har jeg heller ikke sagt noe på.. Men hunder er forskjellige av natur.. Jeg vil heller ha en vilter rase, enn en rase som er stor, treig, og kjedelig..

Jeg tror aldri jeg kunne lært hunden min til ikke å gå på bord selv om det sto noe veldig gøy der.. Hun er rett og slett for nysgjerrig (eller ulydig). Da tar jeg heller å hindrer henne i å komme på samme rom som bordet, eller jeg setter stoler og krakker helt inntil bordet sånn at hun ikke klarer å hoppe opp.. Er ikke ofte hun går på bord, men hender.. Stort problem er det ikke. Jeg gidder heller ikke kjefte henne huden full når hun gjør det, men ber henne pent gå ned. Hun er en lydig hund ellers.

For å sette det på spissen da.. Dere som har hunden gående løs absolutt hele tiden, har dere alle dører helt åpne? For det burde dere jo egentlig ha, tilfelle hunden fikk lyst til å gå inn på det rommet.. Og egentlig bør dere heller ikke bruke bånd, fordi det har jo heller hundene egentlig ikke lyst til? Neida, jeg mener ikke dette 100%, men kan være noe å tenke over..

Problemet Helle, er at folk synes det å putte hunden i bur passer i flere og flere situasjoner, helt ukritisk - og i et annet forum var det noen som uten blygsel (var vel nesten litt stolt hørtes det ut som) hadde to digre hunder i et lite avlukke BÅDE om natta OG om dagen OG når de var borte ellers... Det passet jo så kjekt og greit nemlig.

Ja, det er et problem.. Det jeg sier noe på er at jeg syns dere er fæle til å dra alle over samme kam.. Burbruk trenger ikke være så ille om det blir brukt rett.. Jeg leste startinnlegget, og syns rett og slett det er horribelt at folk behandler hundene sine sånn! Om en hund fungerer på et vis, ser jeg ikke noe poeng i å absolutt måtte lære den noe annet..

Jeg syns det er lenge at Milli er i sitt bur i 4-5 timer, og til vanlig er hun der mye mindre enn det. Kunne aldri hatt henne i bur en hel dag. Vet også om en del jakthund folk som har hunden i bur så og si hele tiden når den er inne.. Og da snakker jeg om settere som har mindre bur enn Milli sitt.. Da lligger hunden stille og rolig hele tiden, og den stresser ikke, er argumentet til eierne.. Slikt burbruk er jeg ikke for.. Er heller ikke veldig for burbruk på natten, skjønner egentlig ikke poenget med det, men om hunden trives, som sikkert noen hunder gjør, så syns jeg heller ikke det er noe dyreplageri. Hunden min går løs på mitt rom om natten, sover i senga mi, på sofaen, i atlas20 buret sitt, eller hundesengen sin, alt etter som hva hun føler for..

Poenget mitt, som nevnt før, er at selv om noen bruker bur feil, så trenger ikke bur nødvendigvis være så fryktelig ille om man bruker det rett.

Når jeg flytter for meg selv, så kommer jeg nok til å gjøre en del av leiligheten, stuen f.eks, helt hundesikkert, og så får hun være der når hun er aleine hjemme. Kanskje dyreplageri det også? I og med at hun ikke har tilgang til 100% av leiligheten.. Men tror hun vil få det bra likavel jeg ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...