Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten burfrustrasjon


Mari

Recommended Posts

Nei Helle, jeg sa ikke at du ikke kunne sammenligne DP med BC, jeg sa at du kan ikke bruke "aktiv rase"-kortet mot meg sånn du gjør tidligere i tråden her til en setter-eier, fordi jeg tviler på at DP'en (som er den du har i bur, sant?) er MER aktiv og oppfinnsom enn f.eks det en belger kan være.

Moghrebi, jeg har rett nok ikke 40 års "hundeliv" bak meg, men at hunden skal ha en skjermet plass å ligge og sove på, betyr ikke at det MÅ være et bur? Vi klarte oss i mange år uten bur vi, til tross for små leiligheter og 2 barn og 2 hunder, liksom - jeg sperra hverken bikkjene eller ungene noe sted jeg (føler meg plutselig som et supermenneske her :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar
Nei Helle, jeg sa ikke at du ikke kunne sammenligne DP med BC, jeg sa at du kan ikke bruke "aktiv rase"-kortet mot meg sånn du gjør tidligere i tråden her til en setter-eier, fordi jeg tviler på at DP'en (som er den du har i bur, sant?) er MER aktiv og oppfinnsom enn f.eks det en belger kan være.

Jeg siterer deg:

Jeg er forholdsvis sikker på at de ikke er mer aktive enn belger, schæfer, BC o.l. Det var det jeg mente med at jeg skulle likt å se deg bruke det som et argument mot meg - at du har en aktiv rase.

Altså, du sammenligner en DP med en belger, shafer, BC ol, og konkluderer med at en DP ikke er en mer aktiv rase..

Tror forresten du har feil angående hvilken rase som er mest oppfinnsom av belger og dp.. Hvem som har høyest aktivitetsnivå er en annen sak.

Du får det forresten til å virke som at jeg holder dpen konstant i bur, gratulerer med utrolig god konklusjon utifra innleggene jeg har skrevet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: jeg er bare nysgjerrig, det er ikke ment som et angrep. Bare lurer på en ting, du skriver at Millie ikke liker seg alene utenfor buret. Er dette noe du jobber med? Eller har du bare infunnet deg med at buret blir den greieste løsningen på den saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burbruk er et lett-antennelig emne som mange har meninger om, men når jeg leser gjennom innleggene er de aller fleste enige om at buret ikke skal brukes helt ukritisk og over lange perioder i døgnet.

Jeg er enig med Bastian sine innlegg om at buret skal brukes som et treningsverktøy, med den plan at det etterhvert skal fjernes i størst mulig grad.

Jeg er selv en av de som for tiden bruker buret ganske aktivt. Som jeg skrev i en annen tråd har jeg en Beagle som ikke trives med å være alene hjemme, og har over lengre tid fått "innarbeidet" et mønster som gjør at hun bjeffer uavbrutt til vi kommer hjem. Grusomt!

Ettersom Tina er komfortabel (eller aksepterer) bur i bil, ble vi anbefalt å starte med bur inne som et utgangspunkt siden dette er en setting hun er vant med. Planen er å "jobbe oss oppover" slik at hun forhåpentligvis til slutt kan akseptere å være alene hjemme i hele leiligheten uten å bjeffe. Dette tar lang tid, og mye arbeid, og selvfølgelig hadde det vært lettest for oss å ha henne i buret de dagene vi er på jobb, men tanken på at hun skal ligge 10 timer i bur får det til å vrenge seg.

Jeg er også enig med IW, og ser heller ikke helt problemet med å "tvinge" hunden til å roe seg i enkelte situasjoner (som f.eks ved besøk). Om man da binder hunden fast i et stolbein, eller har den i buret til den roer seg, er vel det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: jeg er bare nysgjerrig, det er ikke ment som et angrep. Bare lurer på en ting, du skriver at Millie ikke liker seg alene utenfor buret. Er dette noe du jobber med? Eller har du bare infunnet deg med at buret blir den greieste løsningen på den saken?

Nei, egentlig så syns jeg det er like greit at hun er i buret sitt når hun er aleine.

Om noen tror at jeg har funnet ut at hun ikke liker seg aleine hjemme, og så puttet henne i et bur så er det feil. Jeg har selvsagt øvd på å være aleine hjemme, og da har jeg hatt henne i buret. Flere grunner til at jeg har valgt å ha henne i bur da hun var mindre, ene er at vi har åpen løsning i trapp og rekkverk, så når hun var liten hadde hun god plass der til å dette ned (har fremdeles plass mellom, men nå er hun større og har full kontroll på kropp og bevegelser). Når hun ble eldre og ikke i så "ødelegge modus" har jeg hatt henne løs, og da har jeg merket at hun har vært utslitt og stresset når jeg kommer tilbake.. Så satt opp filmkamera, fant ut at hun letet etter meg når hun var løs, og at hun var normal når hun var i bur.. Spør du meg er det like greit at hun bare er i buret sitt da, det enkleste er ofte det beste. Jeg er ganske sikker på at hun har det ok i buret, kjenner min hund såpass at jeg vet at hun ikke ville lekt eller spist om hun ikke hadde hatt det ok..

Bur KAN faktisk fungere som en trygg plass også, selv om folk her har vanskelig for å tro det.

Helt greit at du spør forresten, du spør jo på en voksen og greit måte :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen tror at jeg har funnet ut at hun ikke liker seg aleine hjemme, og så puttet henne i et bur så er det feil. Jeg har selvsagt øvd på å være aleine hjemme, og da har jeg hatt henne i buret.

Ehhhhh... altså - du har trent hunden på å være hjemme alene ved å ha henne i bur, men du har da tydeligvis ikke trent hunden på å være alene hjemme UTEN å være i bur... Ikke rart hun ikke fikser det da liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhh... altså - du har trent hunden på å være hjemme alene ved å ha henne i bur, men du har da tydeligvis ikke trent hunden på å være alene hjemme UTEN å være i bur... Ikke rart hun ikke fikser det da liksom...

ja, jeg har trent på det fra hun var liten.. Ser ikke noe poeng i å begynne hjemme aleine treningen en gang til, når hun har det bra i buret sitt... (jeg får vel legge på noen "eeeeh'er" også, sånn at du blir fornøyd)...eeeeeh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har trent på det fra hun var liten.. Ser ikke noe poeng i å begynne hjemme aleine treningen en gang til, når hun har det bra i buret sitt... (jeg får vel legge på noen "eeeeh'er" også, sånn at du blir fornøyd)...eeeeeh...

Du har trent hunden på å være alene hjemme i bur - men ikke til å være alene hjemme UTEN bur... Det er en viss forskjell på det synes nå jeg da. Ikke rart hunden ikke takler å være hjemme alene uten å måtte puttes i bur. Den har jo ikke lært det.

Det er nemlig DET alle burbrukere hele tiden hevder også - man ser ikke poenget med å gjøre noe annet enn å putte bikkja i bur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har trent hunden på å være alene hjemme i bur - men ikke til å være alene hjemme UTEN bur... Det er en viss forskjell på det synes nå jeg da. Ikke rart hunden ikke takler å være hjemme alene uten å måtte puttes i bur. Den har jo ikke lært det.

Det er nemlig DET alle burbrukere hele tiden hevder også - man ser ikke poenget med å gjøre noe annet enn å putte bikkja i bur !

lol, du kunne droppet det første avsnittet da, det skev du jo i ditt forje innlegg..

kommer tydeligvis ingen vei her.. For deg så har vel gjerne størrelsen på buret til hunden heller ingen ting å si.. Kanskje det rett og slett er ordet bur du reagerer så veldig på? Ville du reagert om en hund sto hele dagen i en hundegård? De er ikke nødvendigvis så veldig store, og er jo faktisk bur det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo der det skjærer seg da. Du bruker buret som en permanent løsning, ikke som et treningsredskap. Ganske sikker på at med litt trening hadde snuppa di klart seg ypperlig uten buret. Kan ikke se at det skal være så ille for en hund på fire kg å være i et så stort bur så få timer i uka, tipper hun har det helt greit, så da må det nesten bli opp til deg. Men skjønner hvorfor burhaterene stritter med alle pigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo der det skjærer seg da. Du bruker buret som en permanent løsning, ikke som et treningsredskap. Ganske sikker på at med litt trening hadde snuppa di klart seg ypperlig uten buret. Kan ikke se at det skal være så ille for en hund på fire kg å være i et så stort bur så få timer i uka, tipper hun har det helt greit, så da må det nesten bli opp til deg. Men skjønner hvorfor burhaterene stritter med alle pigger.

ja, det er nok sikkert. Når jeg flytter for meg selv skal jeg ikke ha bur, rett og slett fordi jeg antagelig kommer til å få en knøta leilighet som ikke har plass til et bur som er stort nok til en hund å tilbringe tid i. Foreløpig fungerer løsningen vår veldig fint, så hjemmealeine trening begynner jeg med på nytt når jeg flytter..

Jeg skjønner også veldig godt hvorfor mange får piggene ut når det gjelder bur, men jeg mener det må gå an å se saken litt mer fra to sider.. Om man setter seg inn i den andre siden av saken, og kommer med motargumenter uten å virke frekk, være sarkastisk, eller rakke ned på andres hundehold, er jeg i alle fall sikker på at flere av dem som bruker hundebur masse faktisk ville revurdert bruken sin.. Det er få personer som gidder å høre på andre som "bare slenger drit", blir litt samme som røykedebatten igjen, røykerne liker ikke at vi kaller dem dumme og lite smarte, kalle dem egoistiske osv, fordi dem røyker der det er andre folk, bedre å komme med argumenter og forslag uten å virke frekke, bedrevitende og uten å se ned på de andre...

Jeg har enda til gode å se en hundegård som er like lite som et bur faktisk, men kanskje de jeg kjenner med hundegårder har eksepsjonelt store hundegårder?

Samma her, grunnen til at jeg spurte vedkommende om det, er fordi det virker som at hun syns det er like ille å stappe en golden inn i et bur, type bilbur, som en liten hund inni et bur på 2kvadratmeter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er nok sikkert. Når jeg flytter for meg selv skal jeg ikke ha bur, rett og slett fordi jeg antagelig kommer til å få en knøta leilighet som ikke har plass til et bur som er stort nok til en hund å tilbringe tid i. Foreløpig fungerer løsningen vår veldig fint, så hjemmealeine trening begynner jeg med på nytt når jeg flytter..

Det er jo lovlig seint - for å si det veldig forsiktig. Vil man unngå problemer så starter man i FORKANT - ikke i etterkant - det er faktisk en grunn til at et av de mest velkjente norske "jungelorda" er at "man kan ikke lære gamle hunder å gjø."... (Har du hørt det før???)

Jeg skjønner også veldig godt hvorfor mange får piggene ut når det gjelder bur, men jeg mener det må gå an å se saken litt mer fra to sider..

HVORFOR DET???

(Hvis jeg mener at det f eks er hopperivravende galt å piske galopphester på banen - hvorfor skal jeg høre på dem som synes det er en glitrende ide???)

Om man setter seg inn i den andre siden av saken, og kommer med motargumenter uten å virke frekk, være sarkastisk, eller rakke ned på andres hundehold, er jeg i alle fall sikker på at flere av dem som bruker hundebur masse faktisk ville revurdert bruken sin..

Åhh, så du sier i klartekst at burbrukerne er så ignorante at de forsetter det dårlige hundeholdet sitt fordi de ikke liker måten de blir fortalt at det er feil på? Det sier antagelig mer om dem enn om oss, det. ;)

Det er få personer som gidder å høre på andre som "bare slenger drit", blir litt samme som røykedebatten igjen, røykerne liker ikke at vi kaller dem dumme og lite smarte, kalle dem egoistiske osv, fordi dem røyker der det er andre folk, bedre å komme med argumenter og forslag uten å virke frekke, bedrevitende og uten å se ned på de andre...

Tja, jeg har ikke særlig mye til overs for folk som bedriver et slett og dårlig hundehold, jeg - og hvis argumentet for å fortsette med det er at de ikke liker å få høre hvor ille det er - så blir jeg ikke særlig mer imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda til gode å se en hundegård som er like lite som et bur faktisk, men kanskje de jeg kjenner med hundegårder har eksepsjonelt store hundegårder?

Jeg bare mååå kommentere denne. Noen som bor i nabostrøket har hundegårder til bikkene sine. De er i mot bur på det sterkeste og vil heller ha hunden i hundegården når de er på jobb, til tider på nettene, når de har besøk, når ungene skal leke på gulvet e.l. Hundegårdene deres er på 2kvm (1*2m). Gjerdet er bra høyt da, med nettingtak, men siden ingen av hundene deres er fuglehunder (hoho den var bra ;) ) så har bruker de ikke "toppen" av hundegården. Hundene er vel rundt 55-60cm høye og tja.. 25-30kg.

Det er faktisk en god del folk som har små hundegårder, så små at bikkja hadde hatt et friere liv med et par meters kjetting.. men,men. Blant aktive hundefolk, beklager, men jegere inngår ikke, så er det heldigvis vanligere med litt større hundegårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lovlig seint - for å si det veldig forsiktig. Vil man unngå problemer så starter man i FORKANT - ikke i etterkant - det er faktisk en grunn til at et av de mest velkjente norske "jungelorda" er at "man kan ikke lære gamle hunder å gjø."... (Har du hørt det før???)

Hmm, jeg har ingen problemer? Så hva er egentlig greia her??

HVORFOR DET???

(Hvis jeg mener at det f eks er hopperivravende galt å piske galopphester på banen - hvorfor skal jeg høre på dem som synes det er en glitrende ide???)

Hm, er normalt å se en sak fra begge sidene når man diskuterer, eller prøver å omvende folk.

God sammenligning btw, pisking og burbruk.

Åhh, så du sier i klartekst at burbrukerne er så ignorante at de forsetter det dårlige hundeholdet sitt fordi de ikke liker måten de blir fortalt at det er feil på? Det sier antagelig mer om dem enn om oss, det. ;)

Ja, kanskje like ignorante som røykere?? Eller alle andre som får fortalt hvor dårlig og feil de gjør ting.. Om noen skriker meg opp i fjeset så får jeg lite lyst til å høre på den personen, om en person derimot kommer bort til meg, snakker rolig til meg og forteller meg at det er kanskje lurere å gjøre det på den og den måten, så er dette en person jeg har mer lyst til å snakke med.

For meg virker du som en typisk bedreviter, rakker ned på de som ikke har samme syn på ting som deg, er ikke istand til å forklare ting på en normal måte, uten å være frekk, sarkastisk eller spydig i dine kommentarer.. I tillegg vrir du på ting som blir skrevet, sånn at det skal passe inn i din tenkemåte... Bare fortett sånn, så kommer du sikkert langt i verden..

Tja, jeg har ikke særlig mye til overs for folk som bedriver et slett og dårlig hundehold, jeg - og hvis argumentet for å fortsette med det er at de ikke liker å få høre hvor ille det er - så blir jeg ikke særlig mer imponert.

Jeg har heller ikke noe til overs for folk som bedriver et slett og dårlig hundehold, så der er vi i alle fall enig om noe.. Derimot om jeg skal snakke til personer som bedriver et slett og dårlig hundehold, så snakker jeg til dem på en voksen og okei måte, slik at personen skal unngå å komme i forsvarsmodus, men heller tenke over det som blir sakt.. Om man setter seg inn i det den andre personen mener, er det også enklere å komme med gode motargumenter uten å virke som en frekk og sinna drittunge...

Jeg bare mååå kommentere denne. Noen som bor i nabostrøket har hundegårder til bikkene sine. De er i mot bur på det sterkeste og vil heller ha hunden i hundegården når de er på jobb, til tider på nettene, når de har besøk, når ungene skal leke på gulvet e.l. Hundegårdene deres er på 2kvm (1*2m). Gjerdet er bra høyt da, med nettingtak, men siden ingen av hundene deres er fuglehunder (hoho den var bra ;) ) så har bruker de ikke "toppen" av hundegården. Hundene er vel rundt 55-60cm høye og tja.. 25-30kg.

Det er faktisk en god del folk som har små hundegårder, så små at bikkja hadde hatt et friere liv med et par meters kjetting.. men,men. Blant aktive hundefolk, beklager, men jegere inngår ikke, så er det heldigvis vanligere med litt større hundegårder.

:P like store hundegårder som jeg har bur til min 4.5 kilos hund inne :P hun har også 2*1m :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har ingen problemer? Så hva er egentlig greia her??

Øhhh ....

Hm, er normalt å se en sak fra begge sidene når man diskuterer, eller prøver å omvende folk.

God sammenligning btw, pisking og burbruk.

Vel - jeg mener som sagt at burmisbruket i dag kan ses på som ren og skjær dyremishandling - og ser overhode ingen grunn til å "se saken" fra misbrukernes side. Igjen - hvorfor i all verden skulle jeg det? - Og selv om jeg forsøkte å bruke et overtydelig bilde slik at poenget skulle nå fram, så mener jeg at sammenligningen ikke er særlig far fetched i det hele tatt.

Ja, kanskje like ignorante som røykere?? Eller alle andre som får fortalt hvor dårlig og feil de gjør ting.. Om noen skriker meg opp i fjeset så får jeg lite lyst til å høre på den personen, om en person derimot kommer bort til meg, snakker rolig til meg og forteller meg at det er kanskje lurere å gjøre det på den og den måten, så er dette en person jeg har mer lyst til å snakke med.

Jada "å be noen dra til h****te på en slik måte at de gleder seg til turen" har åpenbart noe for seg når motstanderne er på defensiven - jeg mener likevel fortsatt at det er hinsides å gjemme seg bak "alle er så slemme med meg så jeg gidder ikke å høre hva de sier"-argumentet. Men, hvis du føler det er bedre å putte hunden i bur fordi dem som har motforestillinger ikke snakker pent nok til deg, så er det lite jeg kan gjøre med det. Det sier fortsatt mer om deg enn om dem/oss.

For meg virker du som en typisk bedreviter, rakker ned på de som ikke har samme syn på ting som deg, er ikke istand til å forklare ting på en normal måte, uten å være frekk, sarkastisk eller spydig i dine kommentarer.. I tillegg vrir du på ting som blir skrevet, sånn at det skal passe inn i din tenkemåte... Bare fortett sånn, så kommer du sikkert langt i verden..

Akkurat i dette spørsmålet så vet jeg bedre enn deg. Forøvrig har jeg ingen ambisjoner om å "komme langt i verden" - har du?

Jeg har heller ikke noe til overs for folk som bedriver et slett og dårlig hundehold, så der er vi i alle fall enig om noe.. Derimot om jeg skal snakke til personer som bedriver et slett og dårlig hundehold, så snakker jeg til dem på en voksen og okei måte, slik at personen skal unngå å komme i forsvarsmodus, men heller tenke over det som blir sakt..

He, he - faktum er at vi er fundamentalt uenige i hva som er slett og dårlig hundehold.

Om man setter seg inn i det den andre personen mener, er det også enklere å komme med gode motargumenter uten å virke som en frekk og sinna drittunge...

*Kremt* - du har ikke vurdert å starte med å teste det der selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å begi meg inn på denne diskusjonen som sådan vil jeg si at bur og bur kan fort være to forskjellige ting. Et bur på 1 x 1 m vil være vesentlig forskjellig for en chi enn for en leonberger. Plasserer man hunden i en gang på 2 x 1 m kan dette være verre forhold for en stor hund enn et stort bur kan være for en liten hund. Og tar man taket av buret så er det plutselig en binge og dermed greit ifølge mange av burmotstanderne - tja, jeg vet ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

En liten digresjon; i en annen tråd på ett annet forum var det noen foreldre som anbefalte den kommende moren å legge ungen sin i lekegrind. De brukte sågar lekegrind på barnet fra 3 mnd-2 år, dette er de samme hundeeiere som er innbitte burmotstandere.. En litt artig observasjon syns nå jeg..

Trådstarter skriver i sitt start innlegg at hun ikke er ute etter en ny burdebatt, bare få ut litt frustrasjon, vel akkurat det ble med forsøket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh ....

Vel - jeg mener som sagt at burmisbruket i dag kan ses på som ren og skjær dyremishandling - og ser overhode ingen grunn til å "se saken" fra misbrukernes side. Igjen - hvorfor i all verden skulle jeg det? - Og selv om jeg forsøkte å bruke et overtydelig bilde slik at poenget skulle nå fram, så mener jeg at sammenligningen ikke er særlig far fetched i det hele tatt.

Jada "å be noen dra til h****te på en slik måte at de gleder seg til turen" har åpenbart noe for seg når motstanderne er på defensiven - jeg mener likevel fortsatt at det er hinsides å gjemme seg bak "alle er så slemme med meg så jeg gidder ikke å høre hva de sier"-argumentet. Men, hvis du føler det er bedre å putte hunden i bur fordi dem som har motforestillinger ikke snakker pent nok til deg, så er det lite jeg kan gjøre med det. Det sier fortsatt mer om deg enn om dem/oss.

Akkurat i dette spørsmålet så vet jeg bedre enn deg. Forøvrig har jeg ingen ambisjoner om å "komme langt i verden" - har du?

He, he - faktum er at vi er fundamentalt uenige i hva som er slett og dårlig hundehold.

*Kremt* - du har ikke vurdert å starte med å teste det der selv?

du er ute av stand til å se forskjellen på å putte en hund i et 1X1 meter bur enn å putte det i et stort bur.. Det sier heller litt om deg ;) Greit å ikke like at man stapper hunden i bur i tide og utide, men til og med du må klare å se forskjell på å ha hunden i bur 16 timer i døgnet på å ha den i bur i kanskje 4-5 timer i uken.. Du syns begge deler er like ille, det jeg ikke fatter.. Du klarer ikke se de positive sidene ved burbruk.. Kanskje du ikke bruker bur til hunden i bil heller?? Eller utstillingsammenheng??

jaja, les LinK sitt innlegg.. Hun kommer med et godt poeng ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...