Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsaften og rakettangst


Symra&Pippin

Recommended Posts

Elwira er ikke skudd redd. De nyttårsaftene hun har opplevd har gått bra, men hun har løftet litt på hodet, og holdt seg tett inntil meg. I år kommer jeg hjem når det nærmer seg tolv (foreldrene mine er hjemme fram til da) og ser til henne. Regner med at jeg bare skal se på tv eller noe. Jeg tør rett og slett ikke la henne være alene i tilfelle hun skal bli skremt. Jeg håper virkelig det går bra i år også, men kan jo aldri vite helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Jeg gruer meg faktisk ikke sååå mye til denne nyttårsaften.. For det første har vi enda ikke hørt et eneste smell i nabolaget, det har sannsynligvis mye å gjøre med mine trussler om anmeldelse i fjor :icon_redface: For det andre vet jeg nå at Loke takler det på et vis. Ja, han blir redd og stresset hele kvelden, men dagen etter er det hele over. Sånn så lenge naboene ikke begynner med raketter da også :)

Har dekkes vinduene til med søplesekker og jeg setter på et par bråkete filmer etc. I år får vi besøk av en lite hundevant fyr som forguder Loke så utfordingen i morgen ligger vel i å få mannen til å IGNORERE bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg skikkelig til i morgen! Det er Wilmas første nyttårsaften, og jeg er kjempespent på hvordan det vil forløpe.

Kaisa er absolutt ikke redd, og det var heller ikke min forrige hund Stella. Det har allerede blitt avfyrt noen "prøvesmell" i nabolaget, og det gikk relativt bra synes jeg. Men jeg bor like ved et boligfelt og vet av erfaring at her blir det dunder og brak i stor stil! (Jeg HATER raketter!!) Hadde aldri tatt sjansen på å ta hundene mine ut når det setter igang for alvor! En venn av meg skulle lufte sin Golden i det hun trodde var god tid før rabalderet satte igang. Men så smalt det etpar skikkelige bomber hos naboen, og dermed stakk hunden av i vill redsel, og min venn tilbragte nyttårsaften med å lete etter hunden. (Som heldigvis kom tilrette utpå natten, stiv av skrekk!)

Ja, jeg er veldig spent på hvordan dette skal gå, men håper at siden Kaisa er så rolig så vil det smitte over på Wilma!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg prøve å ta med Z ut ,kanskje hun klarer å nyte det å sitte på armen min og bli nusset på imens vi ser på raketter.

Hvis det går bra, så skal jeg leke litt med ball ute i hagen,da blir det propell!

Og hva skal du gjøre dersom det går av en rakett rett i nærheten og hunden din blir liveredd, uansett hvor mye nussing det er på armen din? Nusse videre, og håpe på at det skal gå over? Og hvilken del av nyttårsaften trur du at hunden din "nyter"? Å se på farger og høre smell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå sendte nabo'n opp to raketter som det smalt noe innihelv... av... Bikkjedyret letta på hodet av den første, snudde seg over på andre siden og sov videre. Den andre så det ikke ut som om hun hørte engang ;). Det ER kjekt å ha hund som ikke bryr seg ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bare ikke jeg får valpefødsel på nyttårsaften jeg, men ingenting tyder på det, heldigvis. Jeg styrer minst mulig med det jeg da.. Er helt rolig selv, tar ikke med hundene ut seint på kvelden, og har på TV eller annen lyd inne og bare stresser minst mulig. Det har funket veldig fint så langt ;) De er nok sannsynligvis mest opptatt av kalkunen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Diesels første N.aften. Så langt har han bare bjeffet på de rakettene han har sett/hørt. Han bjeffer mest på selve lysglimtet ;)

I morgen skal vi ta det helt med ro, og er han rolig skal han få bli med i bil klokken tolv. Hvor vi skal parkere og se på raketter. Men jeg skal sitte i bilen sammen med han og ha på musikk... Kjenner jeg han rett kommer han til å sitte å bjeffe på lysene på himmelen. Er han redd er vi hjemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrverkeri på nyttårsaften er vel egentlig ikke så store problemeet da man kan reise på hytta eller ta med hunden å kjøre en tur til et sted langt unna folk og raketter de 20-30 minuttene folk sender opp raketter på

Ja hadde det bare vært de 20-30 minuttene så... men de har begynt alt og i morgen går det utover hele dagen <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir Emma å oppleve sin andre nyttårsaften. I fjor var hun jo bare valp, og da brukte vi dagen til avslapping på sofaen til tusen. Når klokka var kvart over midnatt så sov samboeren på sofaen med Emma på magen ;) I år har vi sendt opp noen små raketter i hagen, noen med farge og noen med smell, - for å se ann reaksjonen til Emma. Hun var veldig nysgjerrig, og syntes smellene var en smule for høye - men hun hadde enda lyst til å se hva som lagde så rar lukt etterpå. Så da tar vi to-beinte oss en fest i år, og jeg tror det vil gå bare godt. For sikkerhetsskyld så blir jeg og bikkja å holde oss inne når "gutta" skal ut å sende opp raketter, men det gjør ikke noen av oss noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttåraften med Misty er ja.. hva tror dere??

Allerede i går begynnte hu å stresse pga at par smell. I dag har det vært fler smell og mer stress.

Hu peser, skjelver, brekker seg, tisser på seg og leter konstant etter et gjemmested. Hu skjelver til og med når hu sover. Vekker oss om natta med pesinga(hu sover i bur på soverommet) og hu tør ikke gå ut og tisse...Så skal bli interesangt å se hvordan det blir i morgen...

Hvordan fungerer forresten dette med "neddoping" av hunden på nyttårsften? Har skjønt at det er et hjelpemiddel de fleste her synes lite om. Må man til veterinær for å få det beroleggende på resept?

Om hu tørner helt i år, kommer jeg nok til å vurdere "ned doping" til neste år. For hennes eget beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke ta henne på fanget og kose med henne? Hvis hun ikke blir mindre redd av at du later som ingenting, så ser i hvert fall jeg ingenting i veien for det. Hun blir ikke mer redd av at du koser med henne, for man kan ikke forsterke redsel ved å "belønne" det.

Mine hunder bryr seg heldigvis ikke i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt på smell-CD mange timer på rommet til hundene (det er her de skal være på nyttårsaften) og de takler det fint! Ingen av de har vært livredde, men de har lusket avgårde med lav haleføring. Yippie er veldig nysgjerrig på hvor lyden kommer fra og skakker på hodet så det nesten faller av, men etter noen minutter slapper også hun av. Nå gjenstår det bare å øke volumet gradvis. Igår kastet jeg forresten 11 metallskåler rundt hundene mens de spise - det brydde (brøy?) de seg ikke om i det hele tatt ;)

Jeg skal forøvrig ikke være hjemme på nyttårsaften, men foreldrene mine har selskap hjemme, så de skal ut å se til hundene innimellom. Uansett er jo hundene der de alltid sover, så jeg ser ingen grunn til å plutslig skulle ha hundene mellom beina. Jeg tror det er best for de å være på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke en hund som reagerer på raketter eller andre nifse lyder, men tidligere hadde jeg en hund som reagerte sterkt på selve nyttårsaften men som fint tålte de spredte rakettene i dagene før og etter.

Selv om min hund ikke reagerer så tar jeg ingen sjanser. På nyttårsaften er han aldri alene, men enten sammen med noen andre eller med meg på fest. Hvis ingen fristende fest lokker så syns jeg det er best å være hjemme med hunden. Den siste turen får han i 23-23:30 tiden før det virkelig tar av med raketter. Raketter har sust rundt ørene på ham, men han bryr seg lite om det.

Siden min egen hund er hos noen andre i morgen og jeg ikke har noen planer om noen fest så lekte jeg med tanken om å tilby hundepass til en rakettredd hund. Har slått dette fra meg, men planen var i så fall å ta med seg hund, en avis, og et glass vin inn på et ganske romslig baderom som ikke har vinduer eller yttervegg. Hvis det ikke var nok så hadde jeg satt på vaskemaskinen for å overdøve lyder utenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det vært "konsentrert" oppskyting av raketter rundt midnatt hadde jeg ikke vært i tvil om å ta med alle hundene og kjøre en tur vekk-bort-ut av byen med dem.

Men når det smeller sikkert en gang i minuttet fra midt på dagen i morgen til 2-3-tiden på natten, samt hele formiddagen på 1. nyttårsdag, så blir det en veeeeldig lang kjøretur. (Kunne jo stukket innom Pippin&Symra på snarvisitt, liksom.. ha ha ha)

Det er veldig synd på hundene som reagerer på dette, og det er vondt for eierne å se sin hund så redd. Men den eneste trøsten er vel at det er over om et par døgn...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det vært "konsentrert" oppskyting av raketter rundt midnatt hadde jeg ikke vært i tvil om å ta med alle hundene og kjøre en tur vekk-bort-ut av byen med dem.

Men når det smeller sikkert en gang i minuttet fra midt på dagen i morgen til 2-3-tiden på natten, samt hele formiddagen på 1. nyttårsdag, så blir det en veeeeldig lang kjøretur. (Kunne jo stukket innom Pippin&Symra på snarvisitt, liksom.. ha ha ha)

Det er veldig synd på hundene som reagerer på dette, og det er vondt for eierne å se sin hund så redd. Men den eneste trøsten er vel at det er over om et par døgn...

Susanne

Det hadde vært fabelaktig trivelig. Da skulle vi drukket rødvin pratet beardis til mannen min fikk hull i hodet og flyktet ut i snickarboden sin! Dessverre er det endel raketter her også, så sånn sett ville det vært en bomtur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om all festivitas i år blir avlyst for min del,også drar jeg opp til mamma og setter meg i kjellerstua der med hundene. Ike reagerer ikke sånn voldsomt. "Engangs-smell" reageres ikke på,men på nyttårsaften er han smånervøs ja. Så da synes jeg det er greit å være sammen med han,selvom han hadde taklet fint å være hos mamma eller pappa også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir Busters første nyttårsaften. Min forrige sheltie var vanvittig redd, og jeg håper det kan gå bedre med Buster. Denne gangen får jeg jo "formet" ham fra begynnelsen..

Men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg og samboer blir hjemme begge to for hundens skyld. Burde vi stenge for vinduer og ha høy lyd på TV, liksom? Eller kan vi rett og slett leve som vanlig? Det jeg er redd for at skal skje hvis jeg "barrikaderer" huset, er at jeg selv skal påvirkes av det. Buster er ekstremt følsom overfor mine følelser og stemninger rundt seg, så kanskje jeg skal satse på å holde alt helt normalt?

Det har vært masse smell rundt oss i går og i dag, og han har reagert litt på ett av dem som var veldig nær. Han lagde ingen lyder eller så, men han kom travende fra stuen nede og opp til meg. Han søkte ikke kontakt, bare la seg til å sove ved siden av meg. Det ser lovende ut i forhold til den hunden jeg er vant til...men jeg tenker at det bare er fordi han ikke har "skjønt det" ennå...

Hvis noen har noen tips tas de imot med takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av hundene våre har reagert noen gang. Så det er jo greit ;)

Har to ute i hundegård, de ligger stortsett å gnager på et bein i hundehusene sine og bryr seg ikke om noen smell. De er vant til mye skyting rundt om i åsene på høsttiden likevel og er jo med på jakt der det skytes.

Tella har heller aldri brydd seg. Første året satt hun i vinduet og så på, hun åpnet døren og løp ut til meg mens rakkettene smalt( denne var dog ikke meningen) men hun brydde seg fint lite og ble tatt inn igjen. Satte seg i vinduet og fortsatte tittingen ;) Betty har aldri brydd seg om høye lyder, så det går nok like fint i år som i fjor.

Grunnen til at alle hundene våre ikke bryr seg tror jeg er at de er så vant til høye lyder og smell, alle er vokst opp med smell støt og stadig i jakt sesongen og far i huset jobber innen byggebransjen. Da har det kommet høye rare lyder fra diverse byggeprosjekt både nå og da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har eg vel ikkje tenkt på før i dag nesten. Dette blir Akita sin "første" nyttårsafte ( født 1.12.06)

I dag har ho "boffa" og har pepe litt når ho har hørt raketter, og nå begynner panikken å spre seg her.

Min plan for kvelden var egentlig å være ute med venner mens Akita skulle være her hos min mor.

Men nå er eg ikkje så sikker på det lengre.

Min mor og far får besøk av noen som har hund, eg har forstått det slik at hunden deiras ikkje reagerer på raketter, og skal være alene hjemme.

skal eg spør om å få ha besøk av den hunden? Så Akita kan se at dette ikkje er noe skummelt, samtidig så har ho ei som ho kan være med? Eller kan dette gå utover den andre tispa som ikkje reagerer?

Kva seier dere?

Godt nyttår!

Nyttårshelsingar frå Anette & Akita

*Slått sammen med tråden "Nyttårsaften, hund og raketter", mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn... DA er det igang her i Oslo i hvertfall.

Tror ikke det går mer enn 5 minutter mellom hvert smell nå, så det er utsikten for i kveld...

Heldigvis er hundene her fremdeles helt uberørte, til tross for et skikkelig smell her isted når vi var ute og luftet etter fôringen.

"So far - so good!"

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med hundene mine...er invitert på middag hos min far som ikke liker hunder i det hele tatt,og ungene vil så gjerne dit(hundene har ikke reagert i det hele tatt på tur i dag som det smalt en god del rundt oss)

Så jeg har 3 valg

1:la hundene være hjemme å komme hjem tidlig(9-10)

2:ha di med å la di ligge i bilen(di bor i byen så det blir vel endel raketter tenker jeg)

3:La vær å reise å prøve å forklare mine barn på best mulig måte hvorfor vi ikke kan dra noen vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med hundene mine...er invitert på middag hos min far som ikke liker hunder i det hele tatt,og ungene vil så gjerne dit(hundene har ikke reagert i det hele tatt på tur i dag som det smalt en god del rundt oss)

Så jeg har 3 valg

1:la hundene være hjemme å komme hjem tidlig(9-10)

2:ha di med å la di ligge i bilen(di bor i byen så det blir vel endel raketter tenker jeg)

3:La vær å reise å prøve å forklare mine barn på best mulig måte hvorfor vi ikke kan dra noen vei

4. Kjøre ungene til faren din, la de spise middag og kose seg der, mens du kjører hjem igjen og tilbringer kvelden sammen med hundene?

Her har det begynt å smelle litt, Tinka reagerer ikke i det hele tatt. Både søstra mi, jeg, mamma og pappa skal ut, så Tinka skal være hjemme alene i kveld/natt hun. Mamma og pappa drar riktignok ikke før i ellevetiden kanskje, og da har det begynt å smelle såpass at om Tinka av en eller annen grunn skulle frike ut helt, kan de ha sett det innen da, og være hjemme med henne. Men det regner jeg egentlig med at går veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn... DA er det igang her i Oslo i hvertfall.

Tror ikke det går mer enn 5 minutter mellom hvert smell nå, så det er utsikten for i kveld...

Heldigvis er hundene her fremdeles helt uberørte, til tross for et skikkelig smell her isted når vi var ute og luftet etter fôringen.

"So far - so good!"

Susanne

Det er helt klart i gang i Oslo ja!

Foreløpig har vi ikke sett noen, men vi har hørt en hel haug. Foreløpig er Norma uberørt, men er spent på hvordan det går når det smeller og lyser kontinuerlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...