Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargeavl

miss mini blue dior

Recommended Posts

Ren fargeavl går alltid utover et eller annet, så nei, det er jeg ikke spesielt begeistra for. Har sett tilfelle både på hest (Islandshest og vindóttfarge i ymse varianter) og hos sheltie (sort/hvit eller bifaktorert om man vil), og det skal svært godt gjøres å både få til disse fargene bra og samtidig ta vare på andre gode/viktige egenskaper. Fargen kommer til slutt som en bonus.

Dette ser man innen araberhestavelen også, folk som avler svarte arabere, og glemmer alt annet enn farge.

De færreste avler fram gode representanter for rasen, det finnes heldigvis unntak, men mange får avkom som ikke ligner arabere engang.

Likevel selges de for langt høyere pris, fordi noen synes det er eksotisk med svarte arabere.

Vil tro vi kan få samme opplegget innen hund, at det koerkte eksteriøret forsvinner i jakten på den "rette" farven.

Trist, da er folk på villspor. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 202
  • Created
  • Siste svar
Vi kjøpte den for 1000 pund, pluss alle lege sjekker, blodprøve som må sendes til Norges Veterinær høgskole for å bevise at det er den rasen. Reisen bort ditt, reisen hjem igjen... så de ble dyrt.

*klippet*

Kan man bevise at en rase er den man tror ved en blodprøve? Så hvis jeg lurte på om labbisen min egentlig er en blanding så kan jeg sende inn en blodprøve å finne det ut? Hørtes VELDIG rart ut. :o

Nå skal ikke jeg legge ut om hva du skal gjøre, men etter det jeg har lest i tråden synes jeg du skal følge alles råd om å vente med oppdrett. Kan du ikke heller samle mye erfaring fra den hunden du har nå og ha henne som en slags "kunnskapskilde" til å lære mer om rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bevise at en rase er den man tror ved en blodprøve? Så hvis jeg lurte på om labbisen min egentlig er en blanding så kan jeg sende inn en blodprøve å finne det ut? Hørtes VELDIG rart ut. :o

Du kan sende inn blodprøve av begge foreldrene + avkommet tror jeg, så kan du se at det stemmer overens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det NOEN der ute som har lyst å imøtegå alle mine fordommer mot staffe/bulle/kamphundfolk?!?!

Jeg vil så gjerne ta feil! PLEASE?!?!?

HJELP! ANYBODY?!?!

Ja jeg... Våres hund er ikke kamphund selv om det ligger i blodet fra langt tilbake.

Men de er beskyttende mot eierne slik som andre hunder er hvis de føler at eieren blir truet.

De er veldig snille mot barn, blir kalt Nanny dogs i England.. Spør oppdrettere her i norge også, de er veldig flinke med barn. Men man skal aldri la en hund være alene med en unge uansett rase.

Golden retriver er den rasen som har drept flest barn i verden. Men den er det også flere av.. mer enn det vet jeg ikke.

Men de er veldig aktive, veldig mye energi. Kan være litt hyperaktive noen ganger kan det virke som. Men det har med trening og lydighetstreing å gjøre. Vi har fått vår på 21 uker til å sitte, ligge stille, rulle rundt. Stå på plass.. Springe etter ballen og komme tilbake. Den går heller ikke bort til andre mennesker eller hunder når vi går tur uten bånd i hunde områder. Bare når vi ser at den får lov. De er veldig intelligente dyr. Lærer man basis øvelsen ved å la dyret komme til deg og følge med på deg. Så kan du lære den alt. Vi kan også si bli, så blir den der til vi roper. Kan hende det er flaks.. men vi har brukt mye tid på ho for at ho skal bli lydig. Ble totalt forandre etter lydighets trening.. Heldigvis, fordi ho var aktiv. Men nå er ho aktiv innenfor rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder er jo egentlig blandinger da :P .. Men finnest sikker blodprøver for den slags.. Slik som at du tester foreldrene pluss avkommet ditt :P ..

Såg et program en gang om hvor politiet skulle finne en morder og ut i fra prøver på DNA-et tror jeg. Så kunne de finne ut at personen var indianer :P Husker ikke hvordan.. Men de klarte de.. Eller så var personen halvt indinaner og hvit.. Husker ikke helt :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg legge ut om hva du skal gjøre, men etter det jeg har lest i tråden synes jeg du skal følge alles råd om å vente. Kan du ikke heller samle mye erfaring fra den hunden du har nå og ha henne som en slags "kunnskapskilde" til å lære mer om rasen?

DNA, I disse dager kan man finne ut ved å sjekke blodet om du har grønne øyner, er mørkhudet, hvit, har svart eller blondt hår.

Genteknologi har kommet langt, og ja den kan dpåvise hvilken hunderase den er fra. Alle hunder bærer ulike gen men hunder fra samme hunderase bærer gen fra samme gen pol. Det er genene som fortller om farge, rase, størrelse osv.

http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/file...yping_STAFF.pdf

eller

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1086684706205

Hvis ikke så hadde ho blitt avlivet.. uten bevis for at ho er Engelsk staffordshire bull terrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Jeg vet ikke, men det som jeg sa oppfor var det som natur og miljølæreren sa til oss på ungdomsskulen.. Hun gikk ikke avansert inn i de greiene.. Men det som du sier høres jo veldig rett ut :o .. synes det er et veldig interessant tema, så det gjør ikke meg noe om du plapler litt i veg :P ..

Vet du hva som er sterkest av blå og grønn da.. Jeg tror jeg har blåe øyne med gule flekker i :P .. hvor sterke er dem liksom?

Nei skal ikke mase her :P ..

Hva er egentlig mutuasjoner da?

brune øyne er dominant.. Men pga at øyefarge arves dihybrid, så kan to foreldre med blå øyne også få barn med brune øyne.. dette trodde man ikke gikk an før..

MUTASJON

Når dna kopieres ved en celledeling kan kopieringen gå galt. Disse kopieringsfeilene kalles mutasjoner. Det er også ved andre måter enn celledelingen mutasjoner kan gå galt, og dette er i forbindelse med dannelsen av RNA. Om du ser for deg DNA som en vridd stige, så kan du se for deg RNA, som en halv stige, pluss at RNA har noen andre baser enn DNA.

Mutasjon er altså feil ved kopiering av DNA eller i dannelsen av RNA.

Noen mutasjoner kan gi sykdomer, eller er dødelige.. Et eksempel på en mutasjon er Downs Syndrom, her har barnet fått 3 av kromosom 21. Også former for dvergvekst, albinisme og slike ting er mutasjoner.

Mutasjoner kan også gi kreft ol. uv-lys kan gi mutasjoner som igjen kan gi kreft..

Men en ting man ikke må glemme er at de fleste mutasjoner er nøytrale eller negative for bæreren, MEN av og til kan en mutasjon være bra. Mutasjon er en sentral drivkraft i evolusjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det NOEN der ute som har lyst å imøtegå alle mine fordommer mot staffe/bulle/kamphundfolk?!?!

Jeg vil så gjerne ta feil! PLEASE?!?!?

HJELP! ANYBODY?!?!

så, så Lotta - nå må du ikke dra alle over en kam her... :wink:

Dvs. jeg er vel ommulig enda værre å regne da jeg itillegg kler meg ut og danser med hunden :o - noe som i følge Morten Egtvedt er tilsvarende å komme rett til h###ete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sende inn blodprøve av begge foreldrene + avkommet tror jeg, så kan du se at det stemmer overens.

Men jeg synes bare det virket som om hun sendte inn en blodprøve av bare sin hund og fant ut at den var en staff :o

DNA, I disse dager kan man finne ut ved å sjekke blodet om du har grønne øyner, er mørkhudet, hvit, har svart eller blondt hår.

Genteknologi har kommet langt, og ja den kan dpåvise hvilken hunderase den er fra. Alle hunder bærer ulike gen men hunder fra samme hunderase bærer gen fra samme gen pol. Det er genene som fortller om farge, rase, størrelse osv.

eller

Hvis ikke så hadde ho blitt avlivet.. uten bevis for at ho er Engelsk staffordshire bull terrier.

Så jeg kunne ha sjekket om min blanding egentlig var blanding av Labrador og Golden Retriever? Hørtes helt merkelig ut, men jaja er det sånn så er det sånn. Men kan noen gi meg en link eller forklare meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes bare det virket som om hun sendte inn en blodprøve av bare sin hund og fant ut at den var en staff :o

Så jeg kunne ha sjekket om min blanding egentlig var blanding av Labrador og Golden Retriever? Hørtes helt merkelig ut, men jaja er det sånn så er det sånn. Men kan noen gi meg en link eller forklare meg det?

man må ha blodprøve fra begge foreldrene jah..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss mini blue dior..

Tror Lotta refirerte til eiere av disse hundene.. :unsure:

brune øyne er dominant.. Men pga at øyefarge arves dihybrid, så kan to foreldre med blå øyne også få barn med brune øyne.. dette trodde man ikke gikk an før..

MUTASJON

Når dna kopieres ved en celledeling kan kopieringen gå galt. Disse kopieringsfeilene kalles mutasjoner. Det er også ved andre måter enn celledelingen mutasjoner kan gå galt, og dette er i forbindelse med dannelsen av RNA. Om du ser for deg DNA som en vridd stige, så kan du se for deg RNA, som en halv stige, pluss at RNA har noen andre baser enn DNA.

Mutasjon er altså feil ved kopiering av DNA eller i dannelsen av RNA.

Noen mutasjoner kan gi sykdomer, eller er dødelige.. Et eksempel på en mutasjon er Downs Syndrom, her har barnet fått 3 av kromosom 21. Også former for dvergvekst, albinisme og slike ting er mutasjoner.

Mutasjoner kan også gi kreft ol. uv-lys kan gi mutasjoner som igjen kan gi kreft..

Men en ting man ikke må glemme er at de fleste mutasjoner er nøytrale eller negative for bæreren, MEN av og til kan en mutasjon være bra. Mutasjon er en sentral drivkraft i evolusjonen!

Spennende.. Det var oppklarende :o .. Har hørt at visst begge foreldrene er høye, så har de større sjangs til å få dvergbarn ... Bare noe jeg kom på :P

*Dobbelpost. Mod. Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir både oppgitt og lattermild av å lese denne tråden, jeg har egentlig veldig mye jeg vil si, men vet ikke om jeg tar meg bryet engang til å prøve å holde diskusjonen oppe på et normalt oppegående nivå.

Folk er tydligvis veldig forskjellige og godt er jo det, håper bare noen seriøse staff-oppdrettere kan ta seg litt av dere jeg da, så dere ikke kludrer for mye til en rase som fra før ikke har det beste rykte mht til verken eiere og hunder.

Håper for all del dere legger disse oppdrett-planene deres på hyllen for en stund og heller nyte valpetiden og hunden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller

Meg bekjent er disse testene heller slektskapstester (oftest kalt farskapstest) enn "rasetester". Altså - hvis mor og far er registrert staff og foreldreskapet bekreftes er valpen også staff...

Dog finnes det også tester som til en viss grad kan avgjøre rasen (markørtester), men disse er så vidt jeg vet ikke vanlige å gjøre i Norge - de er ikke helt nøyaktige og skiller heller på typer av hunder enn (nært beslektede) raser.

Å kunne forutsi fenotypiske (utseendemessige) egenskaper på grunnlag av genotypen krever at man kjenner hvilke gener som styrer de ulike egenskapene. Dette stemmer for noen farger men ikke alle. Det er heller ikke identifisert enkle gener som knyttes direkte til et individs størrelse (med unntak av enkelte defekter som dvergvekst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha såpass mye for hundene? Greit at noen kanskje er villig til å betale det, men det er ofte useriøse kjøpere slik jeg har forstått, da de ikke forstår at det faktisk ikke burde være nødvendig. For oppdrettere burde det være avlen som betyr alt, ikke det å tjene masse penger. Jeg kjenner mange oppdrettere som har ekstremt gode hunder, allikevel selger de hundene til samme pris som de fleste andre innen rasen (nå høres det ikke ut som hundene dine er ekstremt gode heller). Det er ikke pengene som betyr noe for dem, men at de får mange henvendelser så valpene får perfekte eiere.

Dette minner meg litt om måten disse teacup hundene blir avlet på. De blir avlet fordi de er mindre og dermed mer spesielle, og derfor prøver oppdretteren å kreve ekstra mye penger for de (selv om de egentlig ikke har noe positivt å tilføre rasen)

Hvem har sakt hva vi skal ta for våres valper?

Dette var en merkelig tråd,

vet ikke engang hvor jeg skal begynne jeg, tror jeg vil bare råde deg til en liten ting :

VENT MED Å BEGYNNE Å OPPDRETT!

Mener du seriøst at du blir oppfattet som en seriøs oppdretter utifra det du har skrevet på hjemmesiden din ?

Jeg har lest mange hjemmesider til oppdrettere/hundefolk opp gjennom årene, men har aldri lest noe så inne i granskauen dumt før :D

Du er flink til og komme i forskjellige tråder og kritisere andre.. (meg nå) men er du så mye bedre selv?

Og hva er så inni granskauen dumt med siden min?

Fint om du klarer og si det? venter spendt...

Dobbelpost, mod Peers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sakt hva vi skal ta for våres valper?

Kjære deg, beklager om vi tar feil, men ettersom du tidligere lurte på om du skulle ta mer for de blå valpene dine(fordi de gjerne gjør det i utlandet), så tolket vi det slik at du også hadde tenkt å gjøre det. Om du ikke har planer om det, så er jo det flott :D

Men vil si at det er litt tidlig å lure på slike ting, ettersom jeg regner med at det er et par år til du har tenkt å få valper på tispen din? Hun er jo bare en valp ennå :D

Ps. Om du skal svare på to eller flere innlegg samtidig, så trykker du på "Sitér"-knappen på de innleggene du vil svare på, deretter på "skriv svar"-knappen, så kommer innleggene du vil svare på opp. Bare i tilfelle du ikke har fått det med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh. Den blå fargen du er så opptatt av kommer av at genetisk sorte hunder mangler D-genet ("gen for normal mengde fargestoff. Hvis dette genet mangler, blir fargestoffet uttynnet. Da blir svart til blått, brunt til aprikos, osv. Mangel på D skriver vi som d. En blå eller aprikosfarget hund har derfor alltid samensetningen dd." - Ref Per-Erik Sundgren - et navn som du kanskje skulle google???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra hjemmesiden din:

"Vi skal ha 4 Blue staffer, som alle skal trenes opp og bli godt tatt vare på. Prisene på disse vil selvsagt bli litt høyere pga. fargen. Vi skal ha 4 Blue staffer, som alle skal trenes opp og bli godt tatt vare på. Prisene på disse vil selvsagt bli litt høyere pga. fargen."

Her står det at de skal koste mer enn andre.. eller er det deres egne hunder du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhhh... unnskyld at jeg bryr meg, men LESER du og HUSKER hva du SELV har skrevet her inne ? Det virker nemlig ikke slik siden du imøtegår utsagn du selv har ytret...

har jeg sakt at jeg skal få mange kull? nei..

skal jeg tjene på det? nei..

så hva mener du?

Du har sagt di er så spesielle å dyre,jeg bare spørr jeg.

Du trenger ikke å piggene ute,det var ett heilt greit spørsmål som jeg syns du kunne gi ett helt greit svar på

er ikke din hund spesiell?

synes min er det :D

har ikke sakt at de er SÅ himla dyre, sa at de er dyrer i finland,svergie og england.. og har spurt om hva pris ligger på her hjemme.. noe som har fått folk til og tro det ene og det andre.. men det bare ler jeg av..

beklager det, om du oppfattet det negativt... :D

*Dobbelpost. Mod. Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejemini sier jeg bare.... Dette blir litt for mye "God dag mann - økseskaft"-diskusjon. FORSTÅR du hva folk skriver til deg ? DET lurer jeg på, for det virker virkelig ikke slik...

Og du - du TRENGER ikke å gjenta samme svar gang på gang. Noen av oss her inne KAN faktisk å lese og huske hva som er skrevet tidligere... Vi har fått med oss nå at du KANSKJE ikke skal ta høyere pris for valpene, men akkurat DET er vel ganske uinteressant for de fleste her inne. Det vi synes er ILLE, er at du tilsynelatende overhodet ikke har peiling på hva du driver med eller har tenkt å drive med, og at du overhodet ikke viser tegn til å forstå hva folk forsøker å fortelle deg.

Men siden DU til stadighet kommer tilbake til dette med pris, så er det vel naturlig at man forsøker å fortelle deg at NEI - INGEN hunder er mer spesielle enn andre bare pga fargen sin. Sånn er det bare... ALLE hunder er spesielle for sine eiere, men INGEN er så spesielle at man trenger å ta høyere pris for hundene fordi de har annen farge enn noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes min hund er spesiell... Av alle hundene jeg har hatt er han den mest spesielle for meg.. Han er en ekte løvetannshund som til tross for en røff start på livet har blitt en velfungerende hannhund. Han har klart å bli Nuch, noe ingen helt trodde når jeg fikk han og han oppfører seg eksemplarisk rundt voksne og barn. I tilegg er han sannsynligvis den smarteste hunden jeg har hatt, noen ganger føler jeg at han forstår omtrent alt som blir sagt. Han har hatt noen helseproblemer, men de har vist seg å sannsynligvis stamme fra mishandling og ikke være arvelige. Han har vel til sammen kostet meg bortimot 50 tusen i alt fra vetrinærutgifter, mentaltester, utstillinger, kurs, innkjøpssum etc i de litt over to årene jeg har hatt han og han er verdt hver bididge krone og mer til.

Han skal IKKE brukes i avl, for han er ikke bra nok til å kunne tilføre rasen noe. Det finnes mange belgere som er mer optimal i følge standar enn han (selv om jeg synes hans type er vakrest :D ), han er ikke helt skuddfast og han har litt for lett for å bli oppjaget selv om han bare blir i overkant glad. Ergo er han ikke avlsmatriale selv om jeg skulle ønske jeg kunne få en som er så maken som han som mulig en gang i fremtiden. Det skal litt mer til enn at eier synes hunden er spesiell før man avler.... Veldig mye mer synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra hjemmesiden din:

"Vi skal ha 4 Blue staffer, som alle skal trenes opp og bli godt tatt vare på. Prisene på disse vil selvsagt bli litt høyere pga. fargen. Vi skal ha 4 Blue staffer, som alle skal trenes opp og bli godt tatt vare på. Prisene på disse vil selvsagt bli litt høyere pga. fargen."

Her står det at de skal koste mer enn andre.. eller er det deres egne hunder du sikter til?

stemmer at det står der nå, men om du ikke har fått det med deg så er ikke den siden ferdig..

og hva jeg skal evt ha får mine valper har jeg ikke nevt.

har spurt om pris her hjemme?

lei av og gjenta meg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til miss mini blue dior:

Det er flere kloke hoder her inne som har gitt begrunnelser for at det ikke er så lurt å ha farge som avlsmål - men jeg tror ikke helt du har forstått hva svarene innebærer så jeg tillater meg å prøve.

Legg merke til at dette kommer fra en som er LANGT over middels interessert i farger ^_^

Jeg tror kanskje du misforsto mitt tidligere innlegg – det ER en sammenheng mellom fargen blå og lidelsen color dilution alopecia, man da jeg ikke vet hvor utbredt dette er i rasen skal jeg ikke gå videre på det. En eventuell diskusjon om det er 'etisk forsvarlig' og avle på fargen er kompleks og det må her tas hensyn til at den er eneste godkjente farge eller svært vanlig i noen raser som weimaraner og italiensk mynde.

Hvorvidt ”renavling” på fargen over generasjoner gir dårligere farge, overlater jeg til oppdrettere med praktisk erfaring å svare på, men fra mitt ståsted høres det ikke umiddelbart urimelig ut.

Jeg skal heller ikke kommentere det og importere valper og regne med at man kan bruke de som avlsdyr,

Eller IDIOTIEN med å ha en farge som er spesifikt godkjent i rasestandarden mens den naturlige følgen av fargen – gråere snute, ikke er godkjent

(utover det jeg nettopp gjorde :D),

Når det gjelder farger er det viktig å ikke se seg BLIND på den, eller kanskje nettopp – ikke la seg FARGE av den

De fleste oppdrettere (og valpekjøpere) har preferanser når det kommer til utseende. Dette er helt naturlig og er etter min mening kanskje en av de største pådriveren i moderne rasedannelse. Det sagt må en huske på å holde hodet kalt og ta hensyn til fornuft og ikke følelser når man skal velge en valp i et kull eller hannhund til tispa.

Dersom man finner to eller flere hannhunder eller aktuelle valper som er like på VIKTIGERE egenskaper som helse, gemytt, bruks- eller eksteriøregenskaper (for de som driver med sånt :D) – kan man selvsagt trekke inn for øvrig uvesentlige preferanser som farge. Til nå tror jeg alle er enige…

Men så er det slik at verden er ikke å enkel – og særlig når man skal begrense avlsutvalget med en farge du attpåtil selv innrømmer er mindre vanlig enn visse andre farger. Altså er SANNSYNLIGHETEN for at du finner en hannhund (eller en valp) som for øvrig fyller alle de viktigere kravene og i tillegg har den fargen du foretrekker vesentlig mindre særlig fordi det rett og slett finnes færre av de… Dette er ren statistikk, eller matte om du vil og ikke noe hokkus-hokkus, eller sære meninger fra trangsynte mennesker.

Gjør altså heller som en tidligere nevnte å se på farge som en bonus – det SISTE du ser på når du skal velge en hannhund eller en valp,

og ikke det FØRSTE…

Lykke til videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejemini sier jeg bare.... Dette blir litt for mye "God dag mann - økseskaft"-diskusjon. FORSTÅR du hva folk skriver til deg ? DET lurer jeg på, for det virker virkelig ikke slik...

Og du - du TRENGER ikke å gjenta samme svar gang på gang. Noen av oss her inne KAN faktisk å lese og huske hva som er skrevet tidligere... Vi har fått med oss nå at du KANSKJE ikke skal ta høyere pris for valpene, men akkurat DET er vel ganske uinteressant for de fleste her inne. Det vi synes er ILLE, er at du tilsynelatende overhodet ikke har peiling på hva du driver med eller har tenkt å drive med, og at du overhodet ikke viser tegn til å forstå hva folk forsøker å fortelle deg.

Men siden DU til stadighet kommer tilbake til dette med pris, så er det vel naturlig at man forsøker å fortelle deg at NEI - INGEN hunder er mer spesielle enn andre bare pga fargen sin. Sånn er det bare... ALLE hunder er spesielle for sine eiere, men INGEN er så spesielle at man trenger å ta høyere pris for hundene fordi de har annen farge enn noen andre.

må jo tydeligvis gjenta meg selv, når det er flere som spør om og om igjen om priser..

hva jeg liksom skal ta..

tar ikke til meg hva som helst, er ett par stk som har kommet med noe fornuftige tips og råd som jeg har tatt til meg..

synes det er rart at folk kan dømme meg, ettersom jeg ikke har sakt noe som helst om hvordan jeg skal drive oppdrett bortsett fra at jeg ønsker sunne hunder..

Til miss mini blue dior:

Det er flere kloke hoder her inne som har gitt begrunnelser for at det ikke er så lurt å ha farge som avlsmål - men jeg tror ikke helt du har forstått hva svarene innebærer så jeg tillater meg å prøve.

Legg merke til at dette kommer fra en som er LANGT over middels interessert i farger ^_^

Jeg tror kanskje du misforsto mitt tidligere innlegg – det ER en sammenheng mellom fargen blå og lidelsen color dilution alopecia, man da jeg ikke vet hvor utbredt dette er i rasen skal jeg ikke gå videre på det. En eventuell diskusjon om det er 'etisk forsvarlig' og avle på fargen er kompleks og det må her tas hensyn til at den er eneste godkjente farge eller svært vanlig i noen raser som weimaraner og italiensk mynde.

Hvorvidt ”renavling” på fargen over generasjoner gir dårligere farge, overlater jeg til oppdrettere med praktisk erfaring å svare på, men fra mitt ståsted høres det ikke umiddelbart urimelig ut.

Jeg skal heller ikke kommentere det og importere valper og regne med at man kan bruke de som avlsdyr,

Eller IDIOTIEN med å ha en farge som er spesifikt godkjent i rasestandarden mens den naturlige følgen av fargen – gråere snute, ikke er godkjent

(utover det jeg nettopp gjorde :D),

Når det gjelder farger er det viktig å ikke se seg BLIND på den, eller kanskje nettopp – ikke la seg FARGE av den

De fleste oppdrettere (og valpekjøpere) har preferanser når det kommer til utseende. Dette er helt naturlig og er etter min mening kanskje en av de største pådriveren i moderne rasedannelse. Det sagt må en huske på å holde hodet kalt og ta hensyn til fornuft og ikke følelser når man skal velge en valp i et kull eller hannhund til tispa.

Dersom man finner to eller flere hannhunder eller aktuelle valper som er like på VIKTIGERE egenskaper som helse, gemytt, bruks- eller eksteriøregenskaper (for de som driver med sånt :D) – kan man selvsagt trekke inn for øvrig uvesentlige preferanser som farge. Til nå tror jeg alle er enige…

Men så er det slik at verden er ikke å enkel – og særlig når man skal begrense avlsutvalget med en farge du attpåtil selv innrømmer er mindre vanlig enn visse andre farger. Altså er SANNSYNLIGHETEN for at du finner en hannhund (eller en valp) som for øvrig fyller alle de viktigere kravene og i tillegg har den fargen du foretrekker vesentlig mindre særlig fordi det rett og slett finnes færre av de… Dette er ren statistikk, eller matte om du vil og ikke noe hokkus-hokkus, eller sære meninger fra trangsynte mennesker.

Gjør altså heller som en tidligere nevnte å se på farge som en bonus – det SISTE du ser på når du skal velge en hannhund eller en valp,

og ikke det FØRSTE…

Lykke til videre :D

takk, har tatt til meg det med farge..( og har ikke sakt at jeg skal avle blå dersom det ikke er bra) må forhøre meg mere. mange har sakt at det ikke er skadelig på staffer.. så snapper opp litt her og der..

jeg har mye og lære. er derfor jeg har spurt om råd osvosv

og er en stund enda til lille dior skal parrers så har god tid til og lære og finne en bra "partner" til henne.. tar ikke den første og beste..

har vært enig i mye av det du har skrevet. ( forresten, takk for raskt svar på emailen, lest hjemmesiden din opp til flere ganger. stod mye bra der. mye jeg kan lære)

bekalger om jeg har tatt ting på en negativ måte, har oppfattet noe av det som negativt.. siden mye har vært "personangrep"

så alle gode råd blir tatt med ett smil..

(takk til alle som har kommet med gode råd og tips)

Dobbelpost, mod Peers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg... Våres hund er ikke kamphund selv om det ligger i blodet fra langt tilbake.

Men de er beskyttende mot eierne slik som andre hunder er hvis de føler at eieren blir truet.

De er veldig snille mot barn, blir kalt Nanny dogs i England.. Spør oppdrettere her i norge også, de er veldig flinke med barn. Men man skal aldri la en hund være alene med en unge uansett rase.

OT: Dette er vel som å kaste sprit på bålet for enkelte. Så det er ikke lurt å si slikt på ett offentlig fora. Forøvrig trodde jeg de skulle være vennlige mot folk og at det var viktig i forhold til egenskapene de skulle ha. Men mulig jeg blander med amstaff nå altså... at vanlig staff skal være beskyttende, mens amstaffen skal være sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...