Gå til innhold
Hundesonen.no

"Herregud"


Vala

Herregud, en poll  

58 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      15
    • Nei
      44


Recommended Posts

Jeg er veldig bevisst på banningen. Jeg banner så og si aldri foran foreldrene mine, og jeg har en super kristen veninne og hun banner jeg heller aldri foran. Jeg vet at noen kan føle seg støtt av ord, og hvis jeg mistenker det, så lar jeg være.

Jeg er og veldig bevisst på det (bortsett fra om jeg slår meg, da har jeg null kontroll :rolleyes: ). Kanskje vi egentlig ikke passer som nordlendinger? *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar
I følge De Ti Bud i Bibelen skal man ikke misbruke Guds navn. Hvis du sier "herregud" uten den intensjonen å skulle henvende deg til Gud, misbruker du det. Og i den forstand er det et banneord.

Men hva om man ikke trur på Gud? Man kan vel ikke missbruke navnet til noen man ikke trur finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om man ikke trur på Gud? Man kan vel ikke missbruke navnet til noen man ikke trur finnes?

Greia er vel at det uansett er støtende for de som faktisk tror på Gud. Om man absolutt må rope på en eller annen Herre, kan det vel like gjerne være Herre måne eller noe? Og hvorfor roper man egentlig på Gud om man ikke tror på ham? Og, om man ikke tror på Gud, så burde man jo heller ikke påkalle djevelen - jeg ser ikke helt at de to kan eksistere uten hverandre (eller, jeg ser ikke helt at djevelen kan eksistere uten Gud - egentlig tror jeg jo at ******* og ***** og hele den pakka der bare er oppfunnet for å ha noen å skylde på.. Det er liksom så greit å kunne si "***** står bak"), og da burde man ikke å si faan, *****, jevla og resten av de greiene der heller :whistle:

Superengasjert i banning, liksom *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte nei.

For MEG er det ikke et banneord. Derimot kan jeg se an enkelte troende/andre ser på det som misbruk av Guds navn. Men skiller man ikke på "misbruk" og ordentlige skjellsord?

Ja, det er nemlig det der jeg også har litt problemer. Jeg ville tro at noen ville kalle det blasfemisk å "misbruke" det, men at det dermed skulle bety at det også er et banneord... den har jeg vondt for å kjøpe.

Greia er vel at det uansett er støtende for de som faktisk tror på Gud. Om man absolutt må rope på en eller annen Herre, kan det vel like gjerne være Herre måne eller noe? Og hvorfor roper man egentlig på Gud om man ikke tror på ham? Og, om man ikke tror på Gud, så burde man jo heller ikke påkalle djevelen - jeg ser ikke helt at de to kan eksistere uten hverandre (eller, jeg ser ikke helt at djevelen kan eksistere uten Gud - egentlig tror jeg jo at ******* og ***** og hele den pakka der bare er oppfunnet for å ha noen å skylde på.. Det er liksom så greit å kunne si "***** står bak"), og da burde man ikke å si faan, *****, jevla og resten av de greiene der heller :P

Superengasjert i banning, liksom *ler*

*knis* Du tar jo helt av her joooo.. :P Klart at det kan virke støtende for noen av dem som tror. MEN, dette betyr jo ikke at det er et banneord av den grunn, skjønner? Nå vil jeg videre anta at de fleste av oss som tar i bruk "herregud" ikke egentlig påkaller Gud. Det er vel på lik linje med andre ord man tar i bruk, man hører det av andre og adopterer det og plutselig, så er det som om du har "laget" det selv :P "Herregud" er jo mer et uttrykk enn en "påkalling" nå til dags (med mindre man står i kirken og synger "herre Gud ditt dyre navn...." (legg merke til mellomrommet :P).

Gud/djevelen er nok på mange måter lik svart/hvitt, ild/vann.. Rene motsetninger som må ha hverandre for å kunne balanseres. Verre er det nok ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende diskusjon, dette! Jeg ville ikke kallt herregud et banneord, men jeg kan godt forstå argumentene som taler for nettopp det.

Likevel vil jeg ikke si at siden herregud har hatt status som banneord lenge, er det forsatt et banneord. Språket er under utvikling hele tiden, og grensene flyttes også når det gjelder banning. At "søren klype" eller "fy farao" (for å ta noen eksempler) har blitt betraktet som banning av flere gjennom tidene er jo ikke en pådriver for at det fortsatt skal kvalifiseres som skjellsord. Et annet eksempel er det amerikanske "s h i t" - et ord ikke så mange vil betrakte som banning av den grunn at det har blitt normalisert og integrert inn i dagligtalen. Shit happens!

Når et ord blir integrert på den måten ville i alle fall jeg ment at det faller ut av kategorien av banneord - selv om det har en lang historie som spesielt støtende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...