Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen må hjelpe Vala og meg...

vipsen

Hmpf  

63 stemmer

1. 1.

• Å diagnotisere
      14
    • Å diagnoStisere
      49

Recommended Posts

Skrevet

Hjeeeelp! Jeg vet hva jeg "stemmer" på, den andre varianten høres bare helt merkverdig ut :icon_cry:

Åh, frøken, kanskje vi kunne lage en poll??! Så ser vi "svart på hvitt" hvor mange som stemmer for det ene eller andre?

Skrevet

Haha! Nå er det akkurat likt; tydelig at folk generelt er forvirret! :icon_cry: Har ikke sjekket gooooogle, men jeg innbiller meg det heter å diagnoStisere.

Edit: klarte å vente i nøyaktig to sekund: klikk

Skrevet

Det kuleste må jo være om vi kan stemme UTEN å sjekke google... eller andre finurlige ordbok saker....

*kremt*

Hvordan er befolkningen på sonens allmenne kunnskapsnivå liksom.. :icon_cry:

EDIT: *dukke fort og løpe ut*

Skrevet

Det kommer vel av diagnoSe.... og da er det vel diagnoStisere?

veldig på tynn is med mine antagelser her men men :icon_cry:

Skrevet
Hva med oss som mener det heter diagnosisere? Hvor kommer t'en fra liksom?

Den tror jeg rett og slett har med utvikling av dialektisk (feil)uttale :icon_cry: Altså, litt i samme bane som piKstol, Dekdektiv (istedenfor Detektiv). Nå er det ikke alle landsdel som har dette som gjenganere... Men lo godt da jeg oppdaget dette hos tøtto nå nylig. Hun syntes derimot IKKE dette var så festlig :no:

Skrevet

kanskje det heter begge deler? i og med at det i denne tråden nå har blitt presentert definisjoner på begge ordene og begge deler er definert som "å stille diagnose". finnes jo ord du kan skrive på flere måter...

Skrevet

I følge uio og språkrådet heter det diagnostisere. Ordet diagnotisere finnes ikke.

Skrevet
I følge uio og språkrådet heter det diagnostisere. Ordet diagnotisere finnes ikke.

Nei, det har ikke jeg hørt om heller.. Og om det finnes, vil jeg gjerne vite hva det er, sånn i et lite anfall av nysgjerrighet her :icon_cry:

Guest Snusmumrikk
Skrevet
diagnostise´re v.

stille diagnose, i korthet angi en sykdoms art

Kopiert fra ordnett.no

Det heter diagnostisere. Jeg får ikke noe opp når jeg skriver diagnotisere.

Skrevet

Er det bare jeg som syns både diagnostisere og diagnotisere ser helt feil ut? Vanligvis pleier jeg å kunne se med en gang om et ord er skrevet riktig eller ikke, men her sliter jeg skikkelig... Samme hva all verdens ordbøker sier. :icon_cry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...