Gå til innhold
Hundesonen.no

Mosjonering i "mellomårstiden"


Ingvild

Recommended Posts

Hvordan bedriver dere fysisk trening av hundene når det ikke er snø på bakken, men alle gangstier og fortau er dekket av ruglete is? Altså når det er risikosport å sette seg på en sykkel uten piggdekk, når man faller om man går for fort fordi det blir for glatt, når det ikke er noe snø du kan la hunden rase i, når du ikke kan sparke eller gå på ski...

Jeg har ikke noen skog i umiddelbar nærhet, og jeg må gå ca tjue minutter til og fra sjøen. Tinka syns det er helt ok å bade selv om det er minusgrader i lufta, men det blir liksom ikke mosjon av å ta en liten svømmetur. Går det forresten greit å la henne gå våt de tjue minuttene hjem etter at hun har svømt? Hun er jo i bevegelse hele tiden, og hun har godt med underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper man seg skikkelige brodder til skoene, går selv på fortauet og lar hunden gå i grøfta eller der den føler for det ;) Jeg er så glad i broddene mine..de er litt dyre, men virkelig verdt det! Jeg har gått på speilblank is uten å skli en gang.

(du kan forresten komme hit, her er det 10 cm snø enda...:( skare riktignok..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodder var jo noe å tenke på, selvsagt.

Noen tips til åssen jeg kan få brukt svømming mer som mosjonsmetode? Hun liker å bade, men svømmer ikke rundt i evigheter av seg selv. Det er kult å hente pinner, men jeg kaster jo så kort at hun bare så vidt får svømt når hun skal ut og hente den. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodder var jo noe å tenke på, selvsagt.

Noen tips til åssen jeg kan få brukt svømming mer som mosjonsmetode? Hun liker å bade, men svømmer ikke rundt i evigheter av seg selv. Det er kult å hente pinner, men jeg kaster jo så kort at hun bare så vidt får svømt når hun skal ut og hente den. :(

Henter hun baller da? Da kan du jo kjøpe sånn "kastearm" som gjør at man kaster mye lenger. Hund som hobby har dem i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din tåler nok å gå de tyve minuttene tilbake våt, men det er individuelt. Du må teste det ut hvordan hun takler det å være våt. Noen av dem blir ikke skikkelig våte på lang tid for pelsen er veldig bra og da kan dere holde på en stund. Her har jeg en Flat som bader året rundt og han får gjerne løpe løs når det er kuldegrader og han er klissvåt. Han er snart ti år og storkoser seg med badingen året rundt.

Når du skal kaste noe for å få henne til å svømme kontrolert så ville jeg valgt ball ellers kan dem ta alle pinner som er.

Lykke til med å finne ting dere kan drive på med.

Vi er heldige og har jorder skog og elv rett utenfor huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at dere tør la hundene bade vinterstid. Jeg er livredd for at mine skal pådra seg lungebetennelse eller noe annet rart. Jeg hadde hvertfall tatt på et lite dekken på vei hjem.

Lunah er helt nedklipt nå, og selvom det ikke virker som om hu fryser noe særlig er hun pent nødt for å gå i bobledekken når det er minusgrader :(

Mennesker skal hvertfall ikke gå ut med vått hår når det er kaldt ute, har min mor sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradorer har jo pels som er skapt for å svømme på vinteren også - vannavstøtende dekkhår, og isolerende, varm underull. Og hun hadde vel neppe kastet seg ut i vannet med stor glede om hun hadde syntes det var kaldt? :(

Shilamon: Tinka syns det er helt greit med snø, is og glatte veier - jeg derimot er kløne og liker å holde meg på beina. Jeg har egentlig ikke noe særlig med skogsområder jeg kan slippe henne i, men uansett så raser hun ikke fra seg av seg selv. Går man løs, så går man og snuser, eller så tilbyr man fri ved foten, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er såpeglatt ute, så prøver vi å gå der det er gress. Takk guuuud for golfbanen her i bygda. Hehe...

Ellers så blir kanskje turene LITT kortere, men at vi trener desto mer, slik at hun blir stimulert uansett.

Av og til hvis det er skikkelig ufyselig vær, så leker, trimmer og trener vi i ridehallen. Stor nok plass til at lille Prada kan løpe av seg sammen med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg piggsko! Joggesko med bilpigg satt inn! De er superherlige å gå i! Bruker de hele vinteren jeg.. er jo som regel bare is her i Trondheim så. Leter du etter et sted med snø så er forresten bymarka forsatt full av snø, Flatåsen også forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg piggsko! Joggesko med bilpigg satt inn! De er superherlige å gå i! Bruker de hele vinteren jeg.. er jo som regel bare is her i Trondheim så. Leter du etter et sted med snø så er forresten bymarka forsatt full av snø, Flatåsen også forresten :)

DET var interessant det! Finnes de online? Hvordan er de som vintersko? Holder de vann? Har du et bilde av en slik sko? Er det mulig å stille flere spørsmål i et så kort innlegg som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Bare og ta med et par vintersko til skomakeren, så setter han pigger i. Er usikker på om du selv må ha pigger.

Husk at det må være sko med forholdsvis tjukke såler. Farfaren min gjorde det med et par gummistøvler hos en bensinstasjon for en del år sida. Og husk å ikke gå inn på parketten med dem :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bading om vinteren har den forige flaten min drevet med og han ble aldri syk av det. Den flaten jeg har nå har altid badet om vinteren og i april blir han ti år, han har heller ikke vært syk av det. Den strihårete vorsteh som jeg har bader også om vinteren og har heller ikke blitt syk av det. Hundene får altid springe løse etter at dem har badet og tørken tar vi når vi kommer hjem til en varm stue. Flatene har altid brukt dekken når dem skulle ligge i ro ute på vinteren ikke ellers. Vorsteh bruker heller ikke dekken utenom hvile men den kommer nok til å bruke dekken hvis vi skal ut på jakt konkuranser på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje heller større fare for at hundene skal gå igjennom isen og drukne, enn at de blir syke- Midtvinters når isen er tykk og god er det relativt trygt, men i disse dager er det vel flere vann som er litt utrygge. Men det finnes vel ikke så mange hunder som tenker "oj, se der hardt vann det skal jeg bade i" he he.

Westminster: høres ut til at hunden er "godt skodd" for galttføre, så da ønsker jeg deg lykke til i piggskojungelen (ser du har fått bra tips på det). Selv lærte jeg en gang av en hest at det beste å gjøre på glattføre var og skli avsted, da mister man iallefall ikke balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på akkurat det samme selv her som det nå regner og er blitt fin, blank is over det hele. Men heldigvis ikke i skogen, så der går vi! Jeg liker ikke å la hundene løpe løs på isen, da de fort kan skli og strekke noe. I disse tider blir det turer i skogen eller i fjæra. Så får vi heller eventuelt kjøre litt lengre for å få skikkelig turområde. Stier er ikke bra å gå på nå, men det er jo bare god trim for hund og eier å gå utenom det :lol: Men jeg gleder meg til det blir skikkelig med sny slik at spark og ski kan taes frem :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET var interessant det! Finnes de online? Hvordan er de som vintersko? Holder de vann? Har du et bilde av en slik sko? Er det mulig å stille flere spørsmål i et så kort innlegg som dette?

hmm, om de finnes online er jeg usikker på.. Jeg har kjøpt de på sportsbutikk i Tr.heim, men der var det bare en på butikken som kunne utføre piggingen.. Så jeg tror ikke dette er noe alle driver med. Til tross for at det er vintersko så holder de merkverdig bra varme, og det tar faktisk tid før man blir våt. Jeg bruker de omtrent hver dag hele vinteren, uansett vær, også i stallen. Hadde virkelig ikke klart meg uten :lol: Har ingen bilder av de nå, men kan sikkert ta et om du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg piggsko! Joggesko med bilpigg satt inn! De er superherlige å gå i! Bruker de hele vinteren jeg.. er jo som regel bare is her i Trondheim så. Leter du etter et sted med snø så er forresten bymarka forsatt full av snø, Flatåsen også forresten :lol:

Piggsko høres interessant ut, får se litt mer på det. Men jeg gidder ikke å begynne å ta buss ned til byen og opp til Flatåsen (og tilbake igjen etter turen) bare for å gå tur hver dag... Da kan jeg heller busse opp til Estenstadmarka, tror føret er allright der, i alle fall på skogsstiene.

Det er vel kanskje heller større fare for at hundene skal gå igjennom isen og drukne, enn at de blir syke- Midtvinters når isen er tykk og god er det relativt trygt, men i disse dager er det vel flere vann som er litt utrygge. Men det finnes vel ikke så mange hunder som tenker "oj, se der hardt vann det skal jeg bade i" he he.

Westminster: høres ut til at hunden er "godt skodd" for galttføre, så da ønsker jeg deg lykke til i piggskojungelen (ser du har fått bra tips på det). Selv lærte jeg en gang av en hest at det beste å gjøre på glattføre var og skli avsted, da mister man iallefall ikke balansen.

"Vi" bader ikke i innsjø, bare i Trondheimsfjorden, og der legger det seg aldri is. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...