Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund for meg


Skessa

Recommended Posts

Hei. Tekte jeg skulle rådføre meg litt.

Er en jente på 18 år som snart flytter for meg selv.

Jeg ønsker meg en hund, har vokst opp med hunder, og nyter deres selskap.

Problemet er at jeg aldri finner den "perfekte" rasen for meg! Jeg har tatt ufattelig mange rasevelgere, men finner ikke en hund som jeg kunne tenkt meg. Kanskje for å hjelpe dere i å hjelpe meg, kan jeg si litt om hva jeg ønsker av den, så kan dere etter personlig erfaring anbefale meg den rasen dere synes høres best ut:

1: Jeg ønsker meg en snill hund (Dette er noe jeg har ansvar for selv, og kommer til å ta MEGET alvorlig)

2: Spaserturer hver dag i skogen i ca. 20 minutter. Er det dager med ruskevær tar vi heller mange, men små turer. Den får komme å leke ofte med hundene jeg har hjemme.

3: Den er alene hjemme (uten mennesker) i ca. 8 timer, men jeg har anledning til å sette han/hun sammen med mamma sine hunder mens jeg er på jobb. Det er en dachs og en beardie.

4: Det hadde vært fint om den gikk overens med små barn, ettersom min mor venter barn, og min søster kan få når som helst.

5: Hunden bør hels være litt- middels liten, rundt 35 cm (sånn cirka) på grunn av at leiligheten ikke er så veldig stor. Kan gå an med litt større så lenge de er rolige.

6: Det er ikke ønsket noe gjeting, eller voktingsatferd. Det er også noe jeg har ansvaret for så klart.

7: Pelsstell- og kroppspleie 3-4 ganger i uken. Orker ikke pels som floker seg lett, selv om jeg liker myk, god pels.

8: Dette blir en familiehund som kommer til å få den obligatoriske sosialiseringstreningen, lett lydighet: på plass, sitt, bli og slike ting.

9: Jeg har sans for humor, så det gjør ikke noe om at hunden "vet hva den vil" en gang i blandt. Personlighet på hunder synes jeg er flott.

10: Det blir ikke en erstatning for tapte foreldre, manglende venner. Ønsker meg en hund å gå turer med, stelle litt på og rett og slett ha noen å være glad i. Har kjæreste (som blir min samboer). Han er litt strengere enn meg, og kommer til å passe på at det er kustus på hunden. (godt er vel kanskje det :P )

11: Vil helst ikke ha en tynn og spinkel hund som fryser lett. Bor på vestlandet, og tenk litt på klimaet her.

Dette er de viktigste pungtene. Si ifra om det er noe mer dere lurer på, så skal jeg si det. Håper dere kan hjelpe meg. Har tilbragt endeløse timer forran forskjellige rasevelgere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tanke...har du vurdert omplasseringshund?

Om du skaffer en voksen hund eller unghund, så vil du jo kunne vite litt mer om personligheten enn om du velger enn valp basert på typiske rasetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tanke...har du vurdert omplasseringshund?

Om du skaffer en voksen hund eller unghund, så vil du jo kunne vite litt mer om personligheten enn om du velger enn valp basert på typiske rasetrekk.

Hei. Bare ett forslag når det gjelder omplassering.

Om du vil ha en omplasseringshund burde du kontakte Charlotte's Omplassering! [www.charlottes.no]

Hun har drevet med omplassering i mange år, og er veldig flink til å finne hunden som passer til deg.

Jeg fikk min hund derifra og er utrolig fornøyd ! Hun er veldig instilt på å gi fra seg rett hund til rett

eoer, i tillegg til at det ikke er så dyrt. Om en omplasseringshund trenger deg jo virkelig !

Bare et tips :P Lykke til med kjøp av hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 8 timer alene hver dag og 20 minutter til tur, og ellers nokså rigide krav til antall timer som skal gå til stell, sosialisering, lydighet osv, synes jeg ærlig talt du burde vurdere om du faktisk ønsker deg en hund, eller har tid til en hund?

Å ha hund er krever betraktelig mer tid enn det du skisserer at du har tilgjengelig å bruke...og understimulerte hunder finner en som regel på Finn.no i 11 - 12 måneders alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 8 timer alene hver dag og 20 minutter til tur, og ellers nokså rigide krav til antall timer som skal gå til stell, sosialisering, lydighet osv, synes jeg ærlig talt du burde vurdere om du faktisk ønsker deg en hund, eller har tid til en hund?

Å ha hund er krever betraktelig mer tid enn det du skisserer at du har tilgjengelig å bruke...og understimulerte hunder finner en som regel på Finn.no i 11 - 12 måneders alderen.

Signerer den..

Nå har vel aldri jeg hatt de daffeste rasene, men bare 20 min tur per dag var veldig lite synes jeg :P . 20 min aktivisering får Loke de dagene jeg er syk etc, og det er ikke i nærheten av nok. Tror nok du bør beregne 2t på hunden hver dag før du bestemmer deg for om du vil ha hund :P For all del, det finnes hunder som slår seg til ro med 20min hver dag, men det er ikke en ønskesituasjon for en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis planen er å ha en 20min tur og ellers lite aktivitet så er kanskje den enkleste løsningen å låne mamma sin dachs, den sier ikke nei til ekstra tur, aktivisering og kos. Mye billigere også, for de rasene som er fornøyd med 20min spasertur koster styggmye og avles i hytt og gevær for tiden. Og så når du får bedre tid til aktivisering kanskje få en egen hund da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettertanke - jeg må være enig i at 20 minutter om dagen høres litt lite ut som et gjennomsnitt, ja. Som et minimum, greit nok. Jeg synes i hvert fall det er bra at du ikke er overambisiøs i forhold til eget hundehold. Fufie's forslag er kanskje ikke så dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 min. tur er litt lite ja! Her får tøtta på 3kg 1-2t tur + 3-4 tisseturer om dagen som er på alt fra 10-20min. hver. I tillegg til disse turene blir hun aktivisert mentalt med trening, nå som vi har fått vinter går det mye i trening innendørs men når vi ikke har snø går hun både spor, noe som skal begynne å ligne på feltsøk og vi trener på kommandoene våre. Hun er en liten hund som ikke krever mye, men det har liksom blitt sånn - jeg krever nesten tur nå! :P Jeg syns kanskje en hund, uansett rase, fortjener mer enn det du skrev opp i førsteinnlegget. Selskapshunder fortjener en interessant hverdag med nok utfordringer de også! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tekte jeg skulle rådføre meg litt.

Er en jente på 18 år som snart flytter for meg selv.

Jeg ønsker meg en hund, har vokst opp med hunder, og nyter deres selskap.

Problemet er at jeg aldri finner den "perfekte" rasen for meg! Jeg har tatt ufattelig mange rasevelgere, men finner ikke en hund som jeg kunne tenkt meg. Kanskje for å hjelpe dere i å hjelpe meg, kan jeg si litt om hva jeg ønsker av den, så kan dere etter personlig erfaring anbefale meg den rasen dere synes høres best ut:

1: Jeg ønsker meg en snill hund (Dette er noe jeg har ansvar for selv, og kommer til å ta MEGET alvorlig)

2: Spaserturer hver dag i skogen i ca. 20 minutter. Er det dager med ruskevær tar vi heller mange, men små turer. Den får komme å leke ofte med hundene jeg har hjemme.

3: Den er alene hjemme (uten mennesker) i ca. 8 timer, men jeg har anledning til å sette han/hun sammen med mamma sine hunder mens jeg er på jobb. Det er en dachs og en beardie.

4: Det hadde vært fint om den gikk overens med små barn, ettersom min mor venter barn, og min søster kan få når som helst.

5: Hunden bør hels være litt- middels liten, rundt 35 cm (sånn cirka) på grunn av at leiligheten ikke er så veldig stor. Kan gå an med litt større så lenge de er rolige.

6: Det er ikke ønsket noe gjeting, eller voktingsatferd. Det er også noe jeg har ansvaret for så klart.

7: Pelsstell- og kroppspleie 3-4 ganger i uken. Orker ikke pels som floker seg lett, selv om jeg liker myk, god pels.

8: Dette blir en familiehund som kommer til å få den obligatoriske sosialiseringstreningen, lett lydighet: på plass, sitt, bli og slike ting.

9: Jeg har sans for humor, så det gjør ikke noe om at hunden "vet hva den vil" en gang i blandt. Personlighet på hunder synes jeg er flott.

10: Det blir ikke en erstatning for tapte foreldre, manglende venner. Ønsker meg en hund å gå turer med, stelle litt på og rett og slett ha noen å være glad i. Har kjæreste (som blir min samboer). Han er litt strengere enn meg, og kommer til å passe på at det er kustus på hunden. (godt er vel kanskje det :P )

11: Vil helst ikke ha en tynn og spinkel hund som fryser lett. Bor på vestlandet, og tenk litt på klimaet her.

Dette er de viktigste pungtene. Si ifra om det er noe mer dere lurer på, så skal jeg si det. Håper dere kan hjelpe meg. Har tilbragt endeløse timer forran forskjellige rasevelgere...

Mener du 20 minutter for hver tur du tar, eller 20 min tilsammen på tur i løpet av en dag? Jeg er litt enig med de andre her, om at hvis du ikke er villig til å sette av mer enn 20 min(vet at det kanskje ikke er lett hele tiden, men da er det fint å ha flere som står bak deg og hjelper deg), så er dette kanskje ikke den beste tiden til å skaffe seg sin helt egen hund.

Alle hunder, uansett størrelse trenger mer enn 20 minutters tur! Synes forøvrig det er fint du vil ta med hunden ut i skogen.. :P

Jeg vet ikke hvor minimumsgrensen på str. på hunden du vil ha, men jeg tenkte litt på min egen rase, Tibetansk Spaniel, da jeg leste innlegget ditt. La meg bare poengtere at det ikke er pågrunn av 20 minutters tur - tibber elsker å gå turer, og da særlig i skogen og på fjellet. Er ikke sikkert den er så begeistret for ruskete vær, men da er det bare ypperlig at du vil ta den med på korte, men mange turer. Og tibben er heller ikke kjent for å gå flere timer tur hver dag, så om du ikke er villig til å gjøre det, så er det greit(men husk, mer enn 20 min!).

Tibben passer til flere av dine punkter, men som de fleste raser, blir den til noe av det du gjør den til:

1. Tibben er en veldig snill, rolig og tilpasningsdyktig rase

2. Dette har jeg svart på overfor.

3. Tibben min har ingen problemer med å være alene hjemme, og jeg har heller ikke hørt om andre tibber som har problemer med det. Men 8 timer hver dag, kan bli mye, så den blir nok mer tilfreds om den får litt selskap hos dachsen og beardisen innimellom.

4. Tibben skal være gode familiehunder som skal komme overens med barn, den skal tåle å bli herjet litt med - men husk at den ikke er så stor, og nok kan bli nok(dette gjelder vel alle raser)

5. Str. er mindre enn det du sier, tibben blir ca 25 cm, men det er mye hund i en tibbe, og den er rolig.

6.Finnes ikke mye gjetingsinnstinkt i en tibbe, men voktinstinktet kan være der. Hvis du går inn for å lære hunden at det ikke er lov fra begynnelsen av, vil du ikke bli "plaget" av dette.

7. Tibben har veldig fin pels, den er selvrensende. Det vil si at det sjeldent setter seg fast rusk og rask i pelsen og at den ikke plages med floker. Det er kun ett unntak, og det er under og på ørene, der må du gre hver dag. Ellers behøver du strengt tatt bare gre over hunden et par ganger i uken. Og tibben har dessuten herlig, myk og god pels som det er godt å kose med!

8. Tibben passer fint til dine krav om lett lydighet - det er jo ingen LP- hund akkurat(går selvfølgelig an hvis du går inn for det). Tibben er utfordrende og morsom å trene:)

9. Dette punktet om humor, passer utrolig god til en tibbe. Du skal ikke ha en tibbe om du ikke har sans for humor, for tibben kan finne på mye rart, den vet godt hva den vil og den bare gjør at du må trekke på smilebåndet hver eneste dag! Personlighet har tibben masse av.

10. En tibbe passer fint til dette, sammen med enda mer oppmerksomhet(lek og kos - den er utrolig kjælen)og litt hjernetrim:)

11.Tibben har masse pels, og skal tåle både kulde og varme da den opprinnelig er fra tibet.

Vet ikke om dette hjalp deg noe - og huske å tenke på om du egentlig har tid. Jeg er selv 18 år, og merker at jeg i perioder har så mye å gjøre at jeg nesten ikke har tid til hunden min(jeg skulle gjerne gitt henne mer noen ganger), og da er jeg glad foreldrene mine står bak meg.

Men du får ha masse lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du starta en anna tråd med at du vurderte å omplassere Beardien din. Kvifor ikkje berre ta denne med på flyttelasse?

Du argumenterte jo for omplassering fordi den ikkje blei nok stimulert av andre i familien enn deg. Korleis blir det når du flytter ut?

Kvifor skaffe seg ny hund når du allereie har en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 8 timer alene hver dag og 20 minutter til tur, og ellers nokså rigide krav til antall timer som skal gå til stell, sosialisering, lydighet osv, synes jeg ærlig talt du burde vurdere om du faktisk ønsker deg en hund, eller har tid til en hund?

Å ha hund er krever betraktelig mer tid enn det du skisserer at du har tilgjengelig å bruke...og understimulerte hunder finner en som regel på Finn.no i 11 - 12 måneders alderen.

Utrolig godt poeng !

20min er jo absolutt ikke nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du starta en anna tråd med at du vurderte å omplassere Beardien din. Kvifor ikkje berre ta denne med på flyttelasse?

Du argumenterte jo for omplassering fordi den ikkje blei nok stimulert av andre i familien enn deg. Korleis blir det når du flytter ut?

Kvifor skaffe seg ny hund når du allereie har en?

Å er det den samme? Hei, våkne opp og vis at du kan ta ansvar for den hunden du har! Dette rådet har jeg gitt deg før. Det er kjempespennende å trene en voksen hund. Dessuten kan du jo øve deg litt på å gå morgentur hver eneste dag. Da har du brukt de tjue minuttene du hadde til rådighet, allerede. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lov av min mor å ta beardisen med meg når jeg flytter. Har litt med at han er vant med å bo med dachsen, og at jeg ikke synes at det er så lurt å skille dem hver for seg. Hundene våre er alene hjemme fra klokka 8 om morgene til ca. klokka tre. Det er normalt og alle jeg kjenner har det på samme måte. Som mange vet: hunden legger ikke merke til om man er vekke 5 minutter eller 5 timer. dessuten så vil jeg ha en liten hund siden leiligheten er liten, og så liker ikke typen min store hunder. Han vil ha en liten hund, str. norfolk, tibbe og sånt. Om dagene mens jeg er på skole eller jobb, får han selskap av de to andre hundene mine, så han er ikke alene hjemme sånn sett.

20 minutter per tur mente jeg. Ca. to ganger daglig (ikke medregnet tisseturene som jeg tar hver gang hunden sier ifra, for de kommer utenom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal skaffe deg hund ennå jeg. Hvis 20min to ganger om dagen blir det den får.Hvor langt rekker du å gå på 20min liksom?Å tisseturer regner ikke jeg med som aktivisering i det hele tatt.

Nei,dra heller hjem å lån hundene til moren din du,når du kjenner hundelengseln blir for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du mener 20min en eller to ganger om dagen så er det alt for lite! I hvert fall for en hund som skal ligge hjemme alene i så mange timer i tillegg! Ikke at du trenger å springe ute i 5timer daglig, men 40 min uteliv tilsammen på en dag er ikke nok i mine øyne.

Dessuten så trenger du ikke nødvendigvis å gå så langt, av og til kan det være nok å stoppe et sted for å legge ut et søk, leke gjemsel, leke med andre hunder, kaste ball/pinne og bare være i ro og la hunden snuse og gå som den vil. Tenk deg om du bare skulle fått vært ute to perioder om dagen på 20 min hver? Nei, vent til du har tid til å ha hund før du skaffer deg en egen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om hunderaser :devil: Skjønner at det er noen som blir sinte på meg når jeg tilbyr en hund spaserturer, (noen hunder krever mer aktivisering enn andre), lekekamerater (hundene her hjemme, min bestemor sin bichon frise, min onkels eurasier som han skal snart få, og masse kjærlighet, men det er faktisk slik at jeg har tenkt meg hund uansett. Skal trene spor med dachsen og lydighet med beardisen så får jeg øvelse i det. Får ikke egen hund før om minst 3-4 år (skal bli ferdig med skole, og flytte inn i et eget hus etter å ha bodd i leilighet)

Jeg vet at det folk helst vil er at jeg skal gå to timer tur morra, ettermiddag og kveld. Men dere som gjør det: Har dere et annet liv utenom hundetrening? Har dere arbeid, venner som ikke har hund som dere besøker ofte? Slapper dere av noen ganger? Hvordan lever dere livene deres?

Jeg skal ha et normalt liv, ønsker på ingen måte å stikke nesen min frem over alt, og jeg ser ikke problemet med å ha hund i tillegg til arbeidet (når jeg sier at den egentlig ikke er alene. Den har jo to andre hunder å være med) Jeg er ikke uskikket som hundeeier fordi jeg jobber fra 8-3, om jeg hadde hatt jobb. Greit at man kan lufte hunden i lunchpausen, men hvor mange av dere gjør det?

Hørte en fugel som hvisket at dere ikke lever deres liv men hunden deres sitt liv. Kan det stemme? Er det sundt? Bør jeg skyte fuglen?

Har jobbet på utstillingen her i helga og sett alt fra IW til Chi. Mye jeg kunne tenkt meg.

De som skilte deg ut var Chow chow, dachs (er bitt av dachsebasillen, og synes sporingssporten ser ut til å være kjempegøy), snakket med noen som hadde shiba, tibbe og amcock. Disse er hunder som krever mye mental stimulangs, det er jeg klar over. Men dersom jeg skulle hatt dachs, amcock eller noe i den dur, hadde sporing vært noe for dachsen, eller agi for amcocken. Chowen hadde vært kjempegøy å prøve i utstilling, lett agi og lydighet. Liker å gjøre noe uvanlig. Bare så dere vet det, er jeg tilpassningsdyktig. Jeg mener at det er eieren som former hunden, og at man kan, uansett hvor god man er innen hunder, og med jobbing, få den hunden man ønsker seg. Bor 15 minutter (med bil) unna der som hundeklubben min holder møter, og jeg ønsker virkelig å engasjere meg der. Har ikke jobb eller penger, så jeg kan ikke gå på møter og slikt enda. Men livet kan være noe helt annet om 3-4 år, så jeg spør nå, så får jeg også spørre senere også. Skal foreløpig kose meg med hundene jeg har her hjemme, men når jeg flytter til våren er det ingen mulighet for meg å ta dem med meg, ettersom hunder ikke er tillatt i den leiligheten, eller at jeg får lov hjemmefra. "Hundene bor her" sier de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg reagerte litt når jeg leste den andre tråden din hvor det står følgende:

Jeg ser at vi må omplassere den ene hunden vår, på grunn av tidmangel og at jeg ikke egner meg som hundeeier. (har jeg funnet ut etter to måneder på hundesonen)

Du egner deg ikke som hundeeier, men skal i denne tråden ha deg ny hund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte akkurat samme tanken som MariaN. Du må regne med at nokon kan verte litt kristiske mot deg når du kjem med uttalelser om at du ikkje har tid til den eine hunden, men vil ha hjelp til å finne en ny hund.

Du nevnte også at eit av kriteria til hunderasen skal være at den er snill(sorry er ikkje helt inne på det med å sitere), men dette kjem veldig ann på eigaren og det miljøet den blir boende i, eller er eg heilt på jorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...