Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasekatt inne eller ute


Argyr

Recommended Posts

Jeg er misunnelig! :lol: Elsker den rasen! Hvis jeg noensinne skal ha meg rasekatt så er devon rex helt klart første valg. Holdt på å kjøpe meg en med utstillingsfeil for over et år siden men ombestemte meg. Det som er synd er at mange av oppdretterene av rasen er skeptisk til å la de få være ute og får meg er det ikke aktuellt å ha en katt som bare er inne. Jeg personlig mener at katter har godt av å få være katter uansett om de koster penger eller ei :whistle:

Post masse bilder er du snill! De sorte er de fineste :D

"En devon rex älskar värme mer än andra normalpälsade katter och lämpar sig därför inte som utekatt."

"Pälsen är lockig eller vågig och skall täcka hela katten. Den består nästan enbart av underull men rester av det yttersta pälslagret, täck- eller stickelhåren, kan finnas kvar hos vissa individer. Pälsen kan då kännas något sträv, framför allt på ryggen. Morrhår och ögonbrynshår är krusiga."

Det er ikke prisen som avgjør om katten bør være ute eller ei, men kattens egenskaper. Fine utekatter (til norsk klima) er f.eks. Norsk Skogkatt eller Maine Coon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En devon rex älskar värme mer än andra normalpälsade katter och lämpar sig därför inte som utekatt."

"Pälsen är lockig eller vågig och skall täcka hela katten. Den består nästan enbart av underull men rester av det yttersta pälslagret, täck- eller stickelhåren, kan finnas kvar hos vissa individer. Pälsen kan då kännas något sträv, framför allt på ryggen. Morrhår och ögonbrynshår är krusiga."

Det er ikke prisen som avgjør om katten bør være ute eller ei, men kattens egenskaper. Fine utekatter (til norsk klima) er f.eks. Norsk Skogkatt eller Maine Coon.

Du tror ikke en katt som fryser går inn igjen da? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke en katt som fryser går inn igjen da? :whistle:

Jeg vet ikke hva slags gemytt det er på Devonen jeg, det kan godt hende det. Den dør sikkert ikke av å få seg en tur ut i ny og ne, helst når det er varmt i været. Men jeg ville nok ikke latt den bestemme helt selv, og jeg forestiller meg en skrikende katt ved vinduet hele vinteren. :rolleyes:

Men for all del, du gjør som du vil. Jeg ville bare presisere at det ikke er fordi den koster penger at den bør være inne.

Og så tenker jeg, når du sier at en katt bør få være katt, at jeg er helt enig, men da bør katten man skaffer seg faktisk _være_ en "katt" også, og ikke en sær versjon som har fått bortavlet sine naturlige egenskaper som gjør at den klarer seg selv ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags gemytt det er på Devonen jeg, det kan godt hende det. Den dør sikkert ikke av å få seg en tur ut i ny og ne, helst når det er varmt i været. Men jeg ville nok ikke latt den bestemme helt selv, og jeg forestiller meg en skrikende katt ved vinduet hele vinteren. :rolleyes:

Men for all del, du gjør som du vil. Jeg ville bare presisere at det ikke er fordi den koster penger at den bør være inne.

Og så tenker jeg, når du sier at en katt bør få være katt, at jeg er helt enig, men da bør katten man skaffer seg faktisk _være_ en "katt" også, og ikke en sær versjon som har fått bortavlet sine naturlige egenskaper som gjør at den klarer seg selv ute.

Det er derfor jeg har katteluke :D Kattedyrene mine får være så sære de bare vil, jeg orker rett og slett ikke å åpne dører for en gjeng med katter som stadig ombestemmer seg. Ja, pus det regner enda, og nei pus, du kan ikke sitte en halvtime på dørstokken å tenke på om du orker gå ut eller ikke :P Katteluka går som et uvær når det er vått eller kjølig ute, har nemlig et par som bare liker sommer og sol, men som gjerne vil ut hele tiden.

De fleste oppdrettere av rasekatter ser helst at katten er innekatt desverre :P Det er tross alt mer farlig med katter som reker inn og ut som de vil, men jeg vil ikke ta det valget for kattene mine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste oppdrettere av rasekatter ser helst at katten er innekatt desverre :D Det er tross alt mer farlig med katter som reker inn og ut som de vil, men jeg vil ikke ta det valget for kattene mine..

Det er nok litt raseavhengig, men jeg har inntrykket av at de mer naturlige og robuste rasene (som mine to eksempler ovenfor) gjerne følges av litt mer moderate holdninger til dette. Jeg har skogkatt, og jeg har bare vært borti én oppdretter som ikke ville selge utekatt - hun mistet særdeles mange av sine solgte kattunger til bilveien. Selv hun har moderert seg, og ser nå an farlighetsgraden og vurderer deretter. De andre jeg har snakket med har alle vært positive til at katter får være ute, såfremt nødvendige forholdsregler tas (som f.eks. kastrasjon).

Katter som er i aktivt oppdrett bør holdes borte fra den generelle kattebestanden på grunn av faren for sykdommer (som er langt mer utbredt og sprer seg raskere blant intakte dyr) og selvsagt uønskede avkom. Jeg vet om mange oppdrettere som har kattegård til de fertile kattene, mens de kastrerte går fritt. Så at det skulle være prisen som er viktig her, det stiller ikke jeg meg bak ihvertfall.

Og igjen; for meg krasjer det bare litt når man snakker om å "la katten være katt", når utgangspunktet er en rase som er avlet bort fra det som gjør den levedyktig i naturen. Vi skal la hund være hund også, men vi har ikke Chinese Crested som utehund, ei heller forventer vi at en Engelsk Bulldog skal kunne felle byttedyr. Polarhund passer kanskje bedre da? På samme måte vil jeg si at en Skogkatt passer bedre til "naturlig katteliv" enn det en Sphynx eller Devon Rex gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tror nok ikke det er prisen som bestemmer, hvertfall ikke her i huset. Her skiller vi mellom avlskatt og kasterert katt. Avlskattene har kattegård, mens de kastererte rasekattene får bestemme selv hvor de vil gå og være.

Selvfølgelig så har bositasjonen litt å si også, men så bor jeg på "landet" også da.

De stortrivest ute, og om sommeren kan de være ute hele dagen. Nå når det er kaldt så er det bare småturere innimellom, mest fordi de er så nysgjerrige og alltid vil snike seg ut når jeg åpner en dør.

Og ja, de står å syter å vil inn igjen ganske fort. Dette er da bare den ene Devon Rexen min, de andre har vett og skjønner om det er kaltd ute.

DSC_0119.jpg

DSC_0006-3.jpg

DSC_0078.jpg

DSC_0155.jpg

DSC_0093-1.jpg

DSC_0002-2.jpg

dsc0183vh7.jpg

Vist jeg samtidig er ute i lag med de, så er de i himmelen. Det er ingenting en Devon rex liker mer enn å være i lag med meneskene sine.

DSC_0222.jpg

Devon Rex er veldig mye katt, og det har ikke noe med pelslengdene og om den kan være ute å gjøre. (Egentlig så er ingen katter egnet for minusgrader, katten er opprinnelig et tropisk dyr).

Grunnen til at jeg skaffet meg Devon var nettopp fordi den er varmesøkende. Jeg ville ha en katt som som brydde seg like mye om meg som jeg gjorde med den. Og som ikke reket ute dagen lang. Og det har jeg fått...i stor forstand!

DSC_0018-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Drar opp denne tråden igjen, jeg! For min del, er det rett og slett det at Ken (Britisk Korthår) ikke virker å skjønne farene ved å være ute! :thumbs:

Har prøvd, men en gang hoppet han rett ut foran bilen min, og andre ganger har vært litt for nær andres biler, jeg hadde aldri tilgitt meg selv, hvis noe skulle skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne tråden igjen, jeg! For min del, er det rett og slett det at Ken (Britisk Korthår) ikke virker å skjønne farene ved å være ute! :thumbs:

Har prøvd, men en gang hoppet han rett ut foran bilen min, og andre ganger har vært litt for nær andres biler, jeg hadde aldri tilgitt meg selv, hvis noe skulle skje!

Men det har vel mindre med at han er rasekatt å gjøre? Tror nok jeg ville vært redd for en huskatt som oppførte seg på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har vel mindre med at han er rasekatt å gjøre? Tror nok jeg ville vært redd for en huskatt som oppførte seg på samme måte.

Ja, såklart! Men jeg mente, det hadde ikke noe med prisen på katt å gjøre, bare at han er "idiot" når han er ute... hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten uavhengig av farene som er ute vil jeg tørre å

påstå at en katt har ett mye bedre liv som utekatt.

Den skal jakte, klatre, markere revir, utforske og ja, rett og slett leve.

Den nest yngste katten vår er stokk dum når det gjelder biler.

Han er stort sett med Bessie og meg og går tur og når det kommer en bil går han midt

i veien, legger seg ned og skal kose <_<

Alikevel har han prestert å bli 3 år og det kunne ikke falle meg inn å ha han inne.

Jeg har hatt 3 katter som har blitt borte.

To av dem ble borte i byen (hun ene fikk vi tilbake av dyrebeskyttelsen 4 år etter men det er en annen historie)

og en ble borte her vi bor nå.

Det er ett tap men de har levd ett godt liv hvor de kan gå ut og inn som de vil og spise når de vil.

De har også godplassen i senga når de vil :thumbs:

Svigerfar hadde katt som gikk ute.

Så ble katten mishandlet mens den var ute og ble sperret inne i leiligheten resten av livet.

Jeg forstår at svigerfar var redd for pusen sin men istedenfor å beskytte den så straffet han den.

Det jeg egentlig vil frem til her er; Såfremt det ikke er strengt nødvendig å ha de inne (og det er det sjelden) så

slipp de ut. En katt er ikke laget for å være inne.

Kjenner forresten utrolig stor forskjell på pelskvalitet og muskler på innekatt kontra utekatt.

Kompisen min har søsteren til min katt og den er innekatt.

Hun har helt anderledes pels. Mye fetere og flatere.

Hun er også utrolig tynn i forhold til muskelklumpen min.

En stor fordel med å ha kattene ute er at de ikke gjør så mye faenskap inne.

Mindre kloremerker og raptuser.

Er stort sett inne for å kose når de kan løpe fra seg ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de som holder innekatt (inkludert meg) har et stort ansvar for å sørge for at katten trivest og ikke kjeder seg + pluss at de må få utløp for all sin energi.

En venn av samme art syns jeg bør være et must, klorestativ, klorebrett (ingen av mine katter har noen gang vært borti noen av møblene med klørne sine) og kvalitetsfôr. Ikke minst meg selv tilgjenglig så og si hele tiden for å leke og kose med de . For meg er alt dette en selvfølge, jeg har valgt å ha innekatter for min del, ikke for kattenes del, da bør jeg tilrettelegge så mye som mulig for at de skal få et fullverdig liv. Mine innekatter er i samme kondisjon som de som er ute, kanskje enda bedre også. Og jeg kan med hånden på hjerte si at de aldri kjeder seg eller vanntrivest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de som holder innekatt (inkludert meg) har et stort ansvar for å sørge for at katten trivest og ikke kjeder seg + pluss at de må få utløp for all sin energi.

En venn av samme art syns jeg bør være et must, klorestativ, klorebrett (ingen av mine katter har noen gang vært borti noen av møblene med klørne sine) og kvalitetsfôr. Ikke minst meg selv tilgjenglig så og si hele tiden for å leke og kose med de . For meg er alt dette en selvfølge, jeg har valgt å ha innekatter for min del, ikke for kattenes del, da bør jeg tilrettelegge så mye som mulig for at de skal få et fullverdig liv. Mine innekatter er i samme kondisjon som de som er ute, kanskje enda bedre også. Og jeg kan med hånden på hjerte si at de aldri kjeder seg eller vanntrivest.

Du har jo bilder av kattene dine ute jo. Hva mener du med at du vil ha innekatter for din del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte også i den tråden på spørsmålet til trådstarter. Om det er prisen som avgjør om kattene får være ute eller inne? Og det er det ikke hos meg. Her skiller vi mellom avlskatter og kastererte katter. Jeg lar ikke ukastererte katter få gå ute uten tilsyn uansett rasekatt eller huskatt, og jeg lar kastrerte katter få gå ute uansett rasekatter eller huskatt.

Jeg har begge deler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte også i den tråden på spørsmålet til trådstarter. Om det er prisen som avgjør om kattene får være ute eller inne? Og det er det ikke hos meg. Her skiller vi mellom avlskatter og kastererte katter. Jeg lar ikke ukastererte katter få gå ute uten tilsyn uansett rasekatt eller huskatt, og jeg lar kastrerte katter få gå ute uansett rasekatter eller huskatt.

Jeg har begge deler:)

Jeg fikk ikke med meg det jeg. Angående ukastrerte katter så bør de vel kanskje holdes

inne av hensyn til naboer også ja . Jeg kastrerer alltid kattene mine. Både pga naboer, husfreden og kattunger.

Forstår at man i enkelte tilfeller må ha katter inne.

Synes bare det er dumt at noen holder kattene inne fordi de er redde for dem eller fordi de koster penger.

De har så mange instinkter som ikke blir brukt godt nok inne.

Tviler ikke på at kattene dine har det bra Riz :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Tror nok ikke det er prisen som bestemmer, hvertfall ikke her i huset. Her skiller vi mellom avlskatt og kasterert katt. Avlskattene har kattegård, mens de kastererte rasekattene får bestemme selv hvor de vil gå og være.

Selvfølgelig så har bositasjonen litt å si også, men så bor jeg på "landet" også da.

De stortrivest ute, og om sommeren kan de være ute hele dagen. Nå når det er kaldt så er det bare småturere innimellom, mest fordi de er så nysgjerrige og alltid vil snike seg ut når jeg åpner en dør.

Og ja, de står å syter å vil inn igjen ganske fort. Dette er da bare den ene Devon Rexen min, de andre har vett og skjønner om det er kaltd ute.

DSC_0002-2.jpg

Der var jo den lille Viggoen min jo. Med det forvirrede uttrykket han fortsatt har. :)

Begge mine Devon Rex får lov til å gå løs på hytta. Der gjør jeg ingen forskjell på disse to og den gamle huskatten jeg hadde før. Jeg bekymrer meg for rev o.l, men hvor mye penger kattene kostet, den tanken har jeg ærlig talt ikke tenkt i denne sammenhengen. Jeg ble nok ikke mindre lei meg over å miste den gamle, som jeg kommer til å bli den dagen disse to blir borte.

I byen har jeg vært mer redd for at folk skal ta med seg en av dem som en liten kuriositet. :)

Kattene mine klarer helt fint å bestemme selv hvilket vær som er varmt nok for dem å være ute i, så her bestemmer de helt og holdent dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...