Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsmetodene, for og imot, hvorfor?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Ja, men uansett kan jeg jo si jeg trener klikkertrening uten klikker eller noen annen form for lyd enn ros... Fornøyd :roll:  :)  ??

Du kan jo si det. Men jeg tror egentlig ikke du gjør det. Ut i fra hva jeg har lest, så trener du mer vanlig godbittrening? Men det vet du vel best selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar
Klikkertrening uten klikker er fortsatt klikkertrening :) Man kan bruke hva som helst som klikker, et ord for eksempel, eller en lyd, fløye, hva som helst. Når jeg klikkertrener hesten min sier jeg LUDO. Mens når mamma gjør det sier hun SJAKK. Og når hun klikkertrente sin forrige hest plystret hun en lyd. Så man kan gjøre alt mulig egentlig. Men jeg tror ikke dere driver med klikkertrening? Eller gjør dere det?

nettopp! Var jo det jeg prøvde å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg skal kalle det. Men sånn trening som de fleste hundeskoler lærer bort da :) Skjønner? Det er ganske så positiv trening som regel, men det er ikke det samme som klikker.

Nei, okei, er ikke akkurat klikkertrening da, men jeg trener likevel på litt av den samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, okei, er ikke akkurat klikkertrening da, men jeg trener likevel på litt av den samme måten.

Jepp :) Den største forskjellen under trening er vel at i klikkertrening viser man aldri hunden hva den skal gjøre, den skal finne ut det selv. Mens i vanlig trening viser man ofte hunder hva den skal gjøre, ved å f.eks. føre godbiten opp når den skal lære å sitte, og ned mot gulvet når den skal lære å dekke, osv. Pluss at i klikkertrening skal man aldri bruke positiv straff. Hunden skal prøve å finne ut hva den kan gjøre for å få klikk og belønning selv, med minst mulig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer... hmm.. jeg får komme meg gjennom detta valpekurset da, og se om det funker.  

Så tar jeg klikkertreninga som det kommer. Jeg er forresten ferdig med boken, likte den veldig godt! Alt som stod der.

Haha. hvem var det som prøvde å diskutere med deg den gangen som Hu med augusta var der?

Nei, du skulle trene nordenstam du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom artikkelen Astrid sendte link til, og det var flere ting jeg reagerte på, men jeg orker ikke å starte noen ny diskusjon om lederskap finnes eller ikke, og hvorfor hunden jobber og sånn. En ting vil jeg dog trekke ut fra artikkelen:

"Hunder som slåss er for øvrig et resultat av mangel på oppdragelse."

Hva i all verden er dette?? Om hunden min begynner å slåss med en annen hund, så er det fordi jeg ikke har gitt den god nok "oppdragelse"?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom artikkelen Astrid sendte link til, og det var flere ting jeg reagerte på, men jeg orker ikke å starte noen ny diskusjon om lederskap finnes eller ikke, og hvorfor hunden jobber og sånn. En ting vil jeg dog trekke ut fra artikkelen:

"Hunder som slåss er for øvrig et resultat av mangel på oppdragelse."

Hva i all verden er dette?? Om hunden min begynner å slåss med en annen hund, så er det fordi jeg ikke har gitt den god nok "oppdragelse"??  :)

HAHA! ja for all del. HAHAHAHAH.. greier ikke stoppe å le..

HOHOHOHOHOHO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer... hmm.. jeg får komme meg gjennom detta valpekurset da, og se om det funker.  

Så tar jeg klikkertreninga som det kommer. Jeg er forresten ferdig med boken, likte den veldig godt! Alt som stod der.

Hvilken bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tss.. Det var bare fordi jeg var like sta som Astrid og ikke hadde satt meg inn i noe annet :)

jeg er sta, og jeg har vært på seminarer og lest bøker om klikker trening.. og jeg liker det fortsatt IKKE... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så ikke de uttsagnet selv, og nei det behøver ikke å ha noe med oppdragelsen å gjøre, men også hunden. Kan være aggressiv av natur, eller har sterke drifter osv. :)

sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din hund av Turid Rugaas.(leste den først på engelsk). Klikkertrening for din hund. Læringspsykologi, husker ikke forfatteren. nå må jeg gå, skal skrive opp fler senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...