Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsmetodene, for og imot, hvorfor?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Nå lager jeg et emne der folk kan skrive om treningsmetodene, begrunne hvorfor de driver med det og hvorfor ikke, ikke bare,

"Klikker er ikke en bra treningsmetode, fordi man bare klikker hele tiden"

Blir for dumt! (Ps. bare et eksempel :) )

Prøv også og unngå sånn som:

"Jeg liker klikker/Nordenstam best, for det er den beste treningsmetoden"

Så, værsågod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Jeg liker klikkertrening best fordi hunden får være kreativ og utfolde seg, og den gjør ting fordi den liker det. Den vet at når eieren sier en kommando, og hunden utfører denne kommandoen så øker det sjansen til å få belønning. Hunden gjør altså det jeg sier fordi det øker sjansen for moro og godt, ikke fordi det minsker sjansen for å få straff. Og det er en sånn hund jeg vil ha - en glad og selvsikker hund som gjør ting fordi den har lyst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener, jeg er egentlig ikke sikker på hva, kanskej klikkertrening uten klikker? :) Prøver ihvertfall å være så positiv som mulig, gjerne med godbit... Er vel ganske likt måten wesminster trener på.

Men om Tjorven gjør noe galt, noe som er galt, kan jeg straffe henne ved å ta henne i nakken (er bare det at det ikke alltid virker, så jeg prøver ofte heller andre ting), men jeg er sikker på hva som virker helt ennå, og på hvilken måte jeg vil trene, men jeg er hverken i klikker eller Nordenstamgruppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener Nordenstam fordi jeg trener etter hundebibelen "Full kontroll". fordi jeg mener at det er rette måten å trene hund.. :)

Klikker er jeg imot fordi jeg syns det blir et alltfor a-3 bilde av hunden. de fremstiller hunden som et veldig enkelt dyr, jeg mener det er mer komplisert enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forsto så var ikke dette en diskusjon om klikker vs. nordenstam i det hele tatt, tvert imot. Det var et sted der man kunne begrunne hvorfor man bruker nettopp den metoden man bruker. Da duger ikke 'fordi den er best'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var jo ikke sånn det ble skrevet heller, og hun har også begrunnet hvorfor ved artikkelen, er vel ikke mer med det da?

tjah, min begrunnelse er vel fordi jeg syns det blir for kjedelig å stå å vente på adferd. jeg syns det er best å fremskyve den :) også tror jeg på lederskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener, jeg er egentlig ikke sikker på hva, kanskej klikkertrening uten klikker? :) Prøver ihvertfall å være så positiv som mulig, gjerne med godbit... Er vel ganske likt måten wesminster trener på.

Men om Tjorven gjør noe galt, noe som er galt, kan jeg straffe henne ved å ta henne i nakken (er bare det at det ikke alltid virker, så jeg prøver ofte heller andre ting), men jeg er sikker på hva som virker helt ennå, og på hvilken måte jeg vil trene, men jeg er hverken i klikker eller Nordenstamgruppa

Tror vi trener ganske likt, ingen navngitt måte men en veldig vanlig en :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening uten klikker er fortsatt klikkertrening :) Man kan bruke hva som helst som klikker, et ord for eksempel, eller en lyd, fløye, hva som helst. Når jeg klikkertrener hesten min sier jeg LUDO. Mens når mamma gjør det sier hun SJAKK. Og når hun klikkertrente sin forrige hest plystret hun en lyd. Så man kan gjøre alt mulig egentlig. Men jeg tror ikke dere driver med klikkertrening? Eller gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen du viste Vicky, var veldig bra. Er så enig atte! :D Selv om aldri har lest noe om han eller hans teorier tidligere, er jeg ganske sikker på at jeg føler meg mest vel med hans hundedressur. Jeg bruker min metode. Altså mye nordemstrand vil jeg tro, men jeg bruker jo godbiter da :) Så har vel en liten blanding kanskje.. Føler at en slik metode passer best til den hunden jeg har. Men vil gjerne lære mer!!! :)

Jeg er ikke imot noen treningsmetoder, eller syns noen er dårlige. Det finnes en metode for alle, og ingen er dårlige i den forstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen du viste Vicky, var veldig bra. Er så enig atte! :P Selv om aldri har lest noe om han eller hans teorier tidligere, er jeg ganske sikker på at jeg føler meg mest vel med hans hundedressur. Jeg bruker min metode. Altså mye nordemstrand vil jeg tro, men jeg bruker jo godbiter da :) Så har vel en liten blanding kanskje.. Føler at en slik metode passer best til den hunden jeg har. Men vil gjerne lære mer!!! :)

Jeg er ikke imot noen treningsmetoder, eller syns noen er dårlige. Det finnes en metode for alle, og ingen er dårlige i den forstand!

helt sant :D jeg bruker også godbiter :P går helt greit, så lenge jeg vet det er meg hunden jobber for liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening uten klikker er fortsatt klikkertrening :) Man kan bruke hva som helst som klikker, et ord for eksempel, eller en lyd, fløye, hva som helst. Når jeg klikkertrener hesten min sier jeg LUDO. Mens når mamma gjør det sier hun SJAKK. Og når hun klikkertrente sin forrige hest plystret hun en lyd. Så man kan gjøre alt mulig egentlig. Men jeg tror ikke dere driver med klikkertrening? Eller gjør dere det?

=D>

Akkuratt dette tror jeg det er mangen som misforstår, de tror at for å trene klikketrening må de bruke klikkeren og slik er det jo ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D>

Akkuratt dette tror jeg det er mangen som misforstår, de tror at for å trene klikketrening må de bruke klikkeren og slik er det jo ikke. :)

Jepp, det virker sånn. Klikkeren er jo bare et hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...