Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsmetodene, for og imot, hvorfor?


Wheaten terrier

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Jeg er Nordenstam tilhenger, men i en mer positiv retning enn det som står i de gamle bøkene hans. Jeg er ikke redd for å ta hunden i nakken og irettesette den, men jeg foretrekker å la hunden tilby atferder selv i innlæring i sitt, dekk, stå osv. Jeg dytter ikke hunden ned i sitt, men roser hunden masse når hun gjør det selv og setter på en kommando og håndsignal ettehvert som hun skjønner det. Jeg liker ikke Turid Rugaas, og jeg synes boka til Karen Pryor (Ikke skyt hunden) var dårlig. Jeg tvang meg selv til å lese gjennom hele, men var uenig i det meste eller synes det var ulogisk eller rett og slett "teit". Hunder er ikke laget av glass, man kan ta i dem og man kan snakke til dem. Når hunden min prøver å stjele noe fra bordet, så får hun så øra flagrer EN gang, og så skjer det ikke igjen. Jeg ville aldri latt hunden gå ned selv og SÅ belønne, synes det høres helt idiotisk ut at lederen skal stå og se på at en undersått i flokken spiser maten hans. Og som alpha i flokken griper jeg inn, og river vekk hunden og forsvinner like fort som jeg dukket opp. Og i neste sekund er vi like gode venner igjen... Det finnes noe av klikker-bøkene jeg er enig i: hunder er tvers i gjennom egoistiske. De gjør ikke ting for å glede deg, men for å få ros etterpå eller for å unngå at du blir morsk i stemmen og ubehagelig å være sammen med. Altså enten for å oppnå en gode, eller unngå et ubehag. Også er jeg enig i at en hund som kun får skryt vil være mye mer frempå i treningen og tilbyr seg mange flere atferder, mens en nordenstam hund vil som regel bare sitte der og vente på kommando.

Så alt i alt er jeg Nordenstam-tilhenger, jeg vil at hunden skal være opptatt av meg og ikke godbiten. Jeg vil ha full kontakt med hunden, og da må jeg gjøre det som trengs for at hunden skal synes det er gøy å være sammen med meg og være litt klovn. Og hardt arbeid gir god lønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lager jeg et emne der folk kan skrive om treningsmetodene, begrunne hvorfor de driver med det og hvorfor ikke, ikke bare,

"Klikker er ikke en bra treningsmetode, fordi man bare klikker hele tiden"

Blir for dumt! (Ps. bare et eksempel :D )

Prøv også og unngå sånn som:

"Jeg liker klikker/Nordenstam best, for det er den beste treningsmetoden"

Så, værsågod :D

Jeg trener mine hunder med kontakt. Det vil si at jeg til og begynne med bruker mye godbiter, som jeg siden erstatter med min blideste stemme. På den måten får jeg en hund som går lydighet med glede. Jeg hever ikke stemmen, men bruker kjappe og konsise kommandoer hvis jeg ikke er fornøyd med oppmerksomheten til hunden. Jeg bruker denne måten for rett og slett få en glad, fornøyd og lydig hund. Det negative med denne treningen er at det tar lengre tid enn andre treningsmetoder, men man får en mye gladere hund på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen Trening mener jeg har litt med størrelsen på hunden å gjøre, + hva den skal brukes til..

Buster som er 40kg hund tåler å få et klip eller en smekk om han skulle gjøre noe..

Foreksempel å klipe i "buken" mellom framføttene, når han hopper opp på folk, noe vi bare trengte å gjøre en gang, har aldrig gjort det igjen..

Alt handler om respekt, og gjensidig respekt...

Jeg tror på å ta i hunden en gang det har vært nok for buster, neste gang er det nok å si nei, før situasjon oppstår... (snakk om å hoppe, ta av bordet å lignende.)

Men lydighet som gå fot å sitt å ligg å på plass osv. er munter trening med gobit innimellom å positive ord best. (På buster.)

Enig i at mange hundebøker beskriver hunden som en glassfigur, å at man aldrig skal ta i hunden... Så en bok hvor Strupehalsband sto oppført som torturredskap, å måtte ikke brukes under noen omstendighe osv..

Men enig i det meste som står her, tror de fleste her ca enige med hverandre, bare heller mere mot en side å uttrykker seg den veien...

(ikke lest no nordenstam, men linken ser bra ut, å teoriene, men hvor bra d funker i praxis, å hvor enkelt det er å mestre aner jeg ikke.. (skaffe bok)..

Elisabeth komme med innvenninger om noe du er uenig i om buster.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen Trening mener jeg har litt med størrelsen på hunden å gjøre, + hva den skal brukes til..

Buster som er 40kg hund tåler å få et klip eller en smekk om han skulle gjøre noe..

Foreksempel å klipe i "buken" mellom framføttene, når han hopper opp på folk, noe vi bare trengte å gjøre en gang, har aldrig gjort det igjen..

Alt handler om respekt, og gjensidig respekt...

Jeg tror på å ta i hunden en gang det har vært nok for buster, neste gang er det nok å si nei, før situasjon oppstår... (snakk om å hoppe, ta av bordet å lignende.)

Men lydighet som gå fot å sitt å ligg å på plass osv. er munter trening med gobit innimellom å positive ord best. (På buster.)

Enig i at mange hundebøker beskriver hunden som en glassfigur, å at man aldrig skal ta i hunden... Så en bok hvor Strupehalsband sto oppført som torturredskap, å måtte ikke brukes under noen omstendighe osv..

Men enig i det meste som står her, tror de fleste her ca enige med hverandre, bare heller mere mot en side å uttrykker seg den veien...

(ikke lest no nordenstam, men linken ser bra ut, å teoriene, men hvor bra d funker i praxis, å hvor enkelt det er å mestre aner jeg ikke.. (skaffe bok)..

Elisabeth komme med innvenninger om noe du er uenig i om buster.??

:D Min Newfoundlender var 70 kg, men jeg trengte aldri å knipe ham i ørene eller i brystet. Selv var jeg 49 kg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...