Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskel på papillion og phaléne.


Tina

Recommended Posts

Nogen som kan forklare mig forskellen på papillion og phaléne? Jeg har læst mig frem til at forskellen kun er at den ene har ståører og den anden hængeører, men er ikke anden forskel overhovedet? Jeg tænker på om de er ens af sind og sundhed også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synns jeg leste et sted at pappilon var en friskere rase enn phalene, men er ikke sikker..de har en del problemer med kneleddene sine trur jeg.

Både Phalenè og Papillon får de samme helseporblemene. Og som du sa - så er den leddsykdommen veldig vanlig. Husker jammen ikke hva den het igjen! #-o Samme lidelse fåres hos mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det an å blande de rasene, også er valpene rase?

jepp, det går an, men det er ikke særlig vanlig lenger. Akkurat som at man kan blande dverg og toy puddel og allikevel få rase , og blande standard/kanin/dverg dachs og allikevel få rase.

Jeg hørte at valpene blir registrert av samme rase som moren. Altså, dersom moren er phalène, så registreres hele valpekullet som phalène. Da stiller du ut valpene som da er reigstrert som phalène på utstilling, og der kan dommeren bekrefte at det ikke er en phalène, men en papillon. Da får du lov til å omregistrere hunden til papillon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et sted noen sa at noen phalene ble litt større en papillon.. Men dette kan være noe jeg bare her drømt.. drømmer om sååå mye rart!

hmm... I rasestandarden er høyden på begge rasene like. De deler jo rasestandard, men kun anderledes beskrivning på ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... Grunnen til at det så sjeldent krysses phalène med papillon er fordi resultatet ofte fører til hunder med halvt reiste ører med hengende ørespisser, noe som regnes som en alvorlig feil.

IW: God spm! Men de var jo ikke bare brukt til å jakte på mus og biller... De var jo først og fremst selskapshunder og da var utseende det tellende. Noen likte hengeører og noen ville ha de mer lette sommerfuglvingene - altså papillons ører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon er mye vanligere enn phalene, kanskje derfor dere har hørt at det er mer helseproblemer på dem?

Og PL (Patella Luxation) er slett ikke vanlig på papillon. Det forekommer, ja, akkurat som på de aller fleste andre miniatyrhundrasene. Men papillon er en av de sunneste miniatyrene.

Og det er ikke vanlig å krysse papillon og phalene lenger, da det ofte fører til halvt oppstående ører, eller et stående og ett hengende.

Det er ingen annen forskjell på de to rasene enn ørene, men phalenen begynner å bli litt større. Altså ikke i rasestandarden, men drar du på utstilling så ser du at en del phalener er større enn de fleste papilloner.

Phalene er den opprinnelige rasen, men når det utviklet seg hunder med stående ører ble de raskt mer populære, og de er som sagt langt vanligere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for svar allesammen. Jeg lærer meget her! :) Der er nu en ting jeg stadig lurer på... hvis det er samme race og kun ørerne er forskellen er der da nogen som vet hvorfor de har forskellige navne? Og nogen som egentlig ved hvad "phaléne" betyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for svar allesammen. Jeg lærer meget her! :) Der er nu en ting jeg stadig lurer på... hvis det er samme race og kun ørerne er forskellen er der da nogen som vet hvorfor de har forskellige navne? Og nogen som egentlig ved hvad "phaléne" betyder?

Phalene betyr møll eller nattsvermer. Papillon betyr sommerfugl vet du, fordi ørene står opp. Mens møllen har vingene ned når den hviler, derfor heter det phalene.

De ser jo helt forskjellige ut, derfor har de forskjellige navn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phalene betyr møll eller nattsvermer. Papillon betyr sommerfugl vet du, fordi ørene står opp. Mens møllen har vingene ned når den hviler, derfor heter det phalene.

De ser jo helt forskjellige ut, derfor har de forskjellige navn :D

Okay, hvor sødt at den ene hedder sommerfugl (det vidste jeg dog) og den anden natsværmer! :D Rigtig kært. Og ja, de ser jo forskellige ud, men når de alligevel er så ens så er det lidt sært at de har forskellige navne... og dog med to så søde navne forstår jeg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, hvor sødt at den ene hedder sommerfugl (det vidste jeg dog) og den anden natsværmer! :D Rigtig kært. Og ja, de ser jo forskellige ud, men når de alligevel er så ens så er det lidt sært at de har forskellige navne... og dog med to så søde navne forstår jeg bedre.

Hehe, ja ikke sant :) Det er jo ikke så mange raser som har to ørevarianter. Jeg synes det er fine navn jeg :D Inntil nylig tilhørte de faktisk samme raseklubb i Norge, men nå har de blitt skilt. Av en eller annen merkelig grunn. Vi jobber for å få de sammen igjen, da mange har begge rasene. Dessuten pleide vi å ha delt økonomi, men nå har phalene-gruppa ingenting. Hmm.. Men forhåpentligvis blir vi samme klubb igjen snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skrev jeg jo i sted. Papillonen ble til i slutten av 1800. Men mer utviklet?

åja :oops: har visst ikke lest det jeg :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

ops

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...