Gå til innhold
Hundesonen.no

Største idol innen hundeverden, og hvorfor?

Benedicte

Recommended Posts

Skrevet

Hvem forguder du og ser opp til i hundeverden? Og hvorfor?

Selv er Karen Pryor en jeg virkelig ser opp til. Denne damen har enorme kunnskaper!! Også ser jeg også opp til treneren min - Hugo. Et kjempehyggelig menneske med kunnskaper så det holder! Har lang erfaring med konkurranselydighet og jeg kan alltid spørre han dersom det er noe jeg lurer på!

Og Torleif Lundquizt også da :wink:

Skrevet

Agility trenern min Jan Erik Østvang! Han ser je veldig opp tel!

Han er kjempe flink(han trente sheltie landslaget i agility, dom som vant vm!), han trener etter posetive treningsprinsipper.

Han er utrolig flink! :)

Skrevet

hmmm tenke, kanskje Christina Cosinzski, hun er ekstremt flink i agility og har trent fram en av sine egne sheltier til Verdensmester, hun har noen råe slalomer på hundene sine og er ekstremt flink!

Skrevet

Den jeg ser mest opp til i denne hundeverdenen, må nok være Geir R. Nordenstam. :) Han er en veldig kunnskapsrikog erfaren hundtrener! Får raske og gode resultater :D

Skrevet

Det ved jeg egentlig ikke... der er mange jeg beundrer men om de ligefrem er idoler ved jeg ikke. Men jeg ser i hvert fald mange gode ting hos Patricia McConnell og Anders Hallgren fx.... men det er jo bare baseret på hvad jeg har læst af dem, er vel ikke det samme som hvis jeg havde været på kurs hos dem. *drømme* :)

Skrevet
Agility trenern min Jan Erik Østvang! Han ser je veldig opp tel!

Han er kjempe flink(han trente sheltie landslaget i agility, dom som vant vm!), han trener etter posetive treningsprinsipper.

Han er utrolig flink! :)

Var ikke det sheltie landslaget fra Tønsberg? eller så har dem også vunnet en gang :D Veit hvem en av dem er i hvertfall.. Søstra til en tidligere kolega av Pappa..Innvikkla :D ...Eller Tanta til en som går i klassen under :D ...

Skrevet

Selv om jeg ikke er så ny i hundeverden, så har jeg enda ikke noen idoler..

Har ikke møtt noen jeg ser opp til.

Skrevet

Har heller ingen jeg ser opp til som person, men jeg ser enkelttilfeller og handlinger/uttalser som jeg liker hos diverse personer :)

Skrevet

Ja han høres veldig dyktig ut. :) Men har ikke lest noen bøker av han eller noe sånnt, og vet ikke mye om han.

Kjenner ikke til så mange hundefolk/kjente folk, men oppdretteren min ser jeg opp til. :) Og Lars Monsen :)

Skrevet

Også må jeg jo nevne instruktør i Bruks og lydighet, min oppdretter Berith Larsen, og hennes datter som er instruktør i lydighet og spesialist på ulv, Heidi Jacobsen :)

Skrevet

Grunner:

Nordenstam: dette er mannen som skrev Hundebibelen. Han er en av Norges mest respekterte Hundefolk, og han driver og er grunnlegger av Nordenstam hundeskole. Sjekk ut www.nordenstam.no for mer informasjon.

Berith Larsen: Tidligere elev hos Nordenstam selv. Har hatt med i snart 5 år. Hun har lp championatet i lp med fler av sine hunder. Hun er også instruktør i Bruks, og hun er spesialisert i hunde adferd. Hun har reddet mange hunder fra sikker avliving, også har hun hjulpet mange familier med såkalte "problemhunder". Hun er også god i trening av hunder med spesielle diagnoser.

Heidi Jacobsen: Min oppdretter, og datteren til Berith Larsen. Heidi er spesialist på ulv, og hun elsker ulv mer enn alt i hele verden. Hun har også vært elev hos Nordenstam selv, og hun er instruktør i Lydighet, og har selv konkurert masse, og har fått championat med flere av sine hunder.

Skrevet
Jeg har jo såå lyst å dra på kurs hos han! Men jeg bor så langt unna! og så koster det så mye. snufs!! :)

det har jeg og.... :) har tenkt å begynne å spare... vil prøve å få det til når jeg fyller 18 år... det er gruelig dyrt... men jeg har ikke hørt om noen som har angret... så jeg tror jeg skal starte med sparingen :)

Skrevet

det har jeg og.... :) har tenkt å begynne å spare... vil prøve å få det til når jeg fyller 18 år... det er gruelig dyrt... men jeg har ikke hørt om noen som har angret... så jeg tror jeg skal starte med sparingen :)

Har du ikke møtt han??

Trodde du hadde vært på kurs hos han jeg.

Skrevet
Itte vet je :wink: Alt je vet er at han trente agility landslaget som vant vm :)

Jaaa! Per Kirkevold!!! Han er kjempe flink! trener masse sammen med ham hvert år :) han ser jeg også veldig opp til

grunner: han trener Nordenstam, han er kjempe flink! han har masse bra å si til alt. han er morsom, og hundene syns det og. han er glad i hundene og barna sine :) og han bryr seg og er interessert i å hjelpe andre.

Skrevet

Har du ikke møtt han??

Trodde du hadde vært på kurs hos han jeg.

nei... så heldig har jeg ikke vært.... har kun vært hos hans instruktører... har tenkt å melde meg på hans intruktør kurs når jeg blir 18... da får jeg treffe ham personlig... :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...