Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved fot


Turnip

Recommended Posts

har lenge sliti med at Mike henger etter når han skal gå fot, han dilter litt hvis dere skjønner? han henger kanskje 40 cm for langt bak hele tiden, han er kanskje litt treg, og hvis jeg øket tempoet litt, så henger han lenger etter... Vi ligger nok på nybegynner stadiet med innlæring av dette, han er noe lettere å ha i bånd når han går fot. Han er ikke så ivrig heller... Noe har jeg nok gjort feil med innlæring av dette, og ønsker gjerne råd hvordan jeg kan utvikle dette videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mas e.l. på ham når han går langt bak, da ender du bare opp med å forsterke det. Først belønner du bare for at han går "ikke på sitt dårligste". Pass på belønningsplassering, belønn fra høyre hånd evt la han gå fram til en godbitskål som dere går i mot. Slik får han en forventning om at ting skjer framover.

Etterhvert må du bli mer og mer kresen til hva du vil belønne. Og sørg for at du ikke øker avstanden mellom deg og hunden selv om du får ham opp på riktig høyde - han skal altså være nær deg sett både forfra og fra siden når du belønner.

Om dere ikke får noe framgang må du se på belønninga - er den bra nok og kommer den ofte nok sånn at han holder motivasjonen oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for råd. Prøvde et par ganger å ha godbiten ganske tydelig foran han, han gikk fortere og mer tett intill meg og ved siden av meg, klikket og gav han godbit. Kan det fungere å gjøre det sånn??

Han er ikke den som "ofrer alt" for en godbit, noe sær kar denne cockeren (og de som egentlig skal være matglade :glare: )

Prøvd det som kan prøves av godbiter får å si det sånn... men han jobber helt ok for kyllingbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert fungere å gjøre det sånn også, men da kan du fort få problemer med å fjerne godbiten igjen og en hund som er avhengig av at du holder hånda på en bestemt måte for at han skal gå bra, noe som selvsagt er et stort problem om du har planer om å gå en konkurranse eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om han er giret på leking er det veldig flott å bruke det på foten syns jeg, da får man kanskje den ekstra gutsen og iveren som gjør at han kommer helt opp på siden og går vakkert med logrende hale mens han venter på å få belønning... På min har pølse samme effekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okey, da skal vi prøve mer på det, han er helt vill etter kongen sin. Noe redd han skal bli stresset av lek som belønning da han blir fort "heit" og bråker endel hvis han ikke får leka når han selv mener han har fortjent den. Men dette er noe jeg må lære han også. Takk får gode råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde akkurat samme problem og det som hjal for meg var å ikke putte godbiten i munnen på han men kaste den forover, slik at forventningen øker framover (slik nevnt over her). Belønnet mye på denne måten, og det hjalp kjempemye! Leker er også fint å bruke, kast kongen framover.

Det går også an å øve ved å bare gå et steg, belønne om han følger deg tett, og så etterhvert øke til to og tre steg, osv. Dette har jeg ikke prøvd så mye selv annet enn for å trene start i fri ved fot.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du oppfører deg som en skikkelig tulling (hundeeiere er vel ikke tullinger! :)), og tar hyppige belønninger så lenge han er med deg. Om det bare er ett skritt som må til og at han går bra, så er det bare å belønne. Som for eksempel med deg selv, eller at han får lov til å apportere verdens kuleste ting. Gjør det morsomt og i bittesmå skritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du oppfører deg som en skikkelig tulling (hundeeiere er vel ikke tullinger! :)), og tar hyppige belønninger så lenge han er med deg. Om det bare er ett skritt som må til og at han går bra, så er det bare å belønne. Som for eksempel med deg selv, eller at han får lov til å apportere verdens kuleste ting. Gjør det morsomt og i bittesmå skritt!

Helt ening! Det dummeste man gjør, er å trene øvelser slik øvelsene skal se ut i konkurranse! Lek deg fremover og belønn med lek (eller godbiter hvis hunden ikke leker)! De må belønne at hunden gjør kvikke bevegelser, bjeffer, går fremover og i det hele tatt er veldig glad og leken. Om noen mnd kan du begynne å få hunden litt mer inn på venstre side igjen.

Selv om jeg konkurrere i lp elite, trener jeg nesten aldri fri ved fot. Jeg sier ofte kommandooret "på plass" - får kontakt og ivrig blikk - kaster ball/leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ening! Det dummeste man gjør, er å trene øvelser slik øvelsene skal se ut i konkurranse! Lek deg fremover og belønn med lek (eller godbiter hvis hunden ikke leker)! De må belønne at hunden gjør kvikke bevegelser, bjeffer, går fremover og i det hele tatt er veldig glad og leken. Om noen mnd kan du begynne å få hunden litt mer inn på venstre side igjen.

Selv om jeg konkurrere i lp elite, trener jeg nesten aldri fri ved fot. Jeg sier ofte kommandooret "på plass" - får kontakt og ivrig blikk - kaster ball/leker.

Er så lett for at han stresser seg opp hvis jeg "maser" for mye på han, girer han opp... meste parten av turene våre så bruker jeg tid på å roe han ned... Vi hadde et ønske om å konkurerre en dag, men han stryker på tannvisningen, og jeg gidder ikke å legge så mye i det med å konkurere da vi har litt av hvert andre ting å jobbe med :) Jeg krever ikke at han skal gå meg kvikke steg, se opp på meg, logre med halen og gå helt tett innpåmeg... Ønsker bare at han ikke skal henge etter. Da "fot" er en utrolig viktig ting for oss på tur ved passering, så er det vitig at han ikke henger etter.. Hvis noen skjønte noe av dette da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med Oscar, han bare daffet etter meg. Og det jeg fant ut er at det dummeste jeg kunne gjøre var å gå å se etter han for da ble jeg på en måte hengende over han og ble veldig dominant for han. Så det sluttet jeg med, måtte bare stole på at han kom etter, pratet masse roste masse, vi tullet og lekte, og til slutt så syntes hunden det var kjempekult å trene lydighet. Nå går han fri ved fot som bare det, han henger ikke etter lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg mener fremdeles at for å få hunden til å ikke henge etter, må motivasjonen, forventningen til belønning og farten økes, før man på nytt setter alt sammen til en øvelse. Da får man en fri ved fot som er bra i mer enn 2-3 uker, før man må starte på nytt med å få hunden til å henge med. :)

EDIT: På den filmen har man allerede en hund som er veldig med. Den går langt unna og litt for langt fremme, men når den går bra, leker eieren og holder motivasjonen oppe på den måten! Hunden har et annet problem er trådstarter, men treningen ser bra ut den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den filmen har man allerede en hund som er veldig med. Den går langt unna og litt for langt fremme, men når den går bra, leker eieren og holder motivasjonen oppe på den måten! Hunden har et annet problem er trådstarter, men treningen ser bra ut den!

Det er to forskjellige hunder de trener her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fvf har alltid vært den øvelsen jeg har syntes har vært enkelst å lære en hund, å få pen og ikke minst få hunden til å digge (Loke har en ganske pen en om jeg må få si det selv :) , det er også den øvelsen han alltid får skryt for av folk som ser oss, jeg personlig synes han har en tendens til å klenge for mye når han er ivrig) og jeg gjør meg IKKE morsom. Jeg går helt vanlig og belønner når hunden tilfedligvis er i posisjon.FVF er jo tiggeatferd satt i system og den atferden utnytter jeg maksimalt uten å lokke eller vise belønningen. På begynnelse trenger dyret bare å tilfeldigvis være innom riktig posisjon før den får belønning, etterhvert et par skritt o.s.v o.s.v..Jeg er "likegyldig" i væremåte helt til jeg belønner. Jeg lærer inn fvf på vanlige turer, jeg bestemmer meg ikke for at NÅ skal vi trene fvf, da tror jeg det fort blir kjasete. Tolleren min gikk nydelig fvf over brua i drammen bare 4mnd gammel og Lyra tok også den øvelsen raskest av alt.Det viktige er vel at hunden har høy forventning til akkurat den øvelsen og synes selv den er morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fvf har alltid vært den øvelsen jeg har syntes har vært enkelst å lære en hund, å få pen og ikke minst få hunden til å digge (Loke har en ganske pen en om jeg må få si det selv :) , det er også den øvelsen han alltid får skryt for av folk som ser oss, jeg personlig synes han har en tendens til å klenge for mye når han er ivrig) og jeg gjør meg IKKE morsom. Jeg går helt vanlig og belønner når hunden tilfedligvis er i posisjon.FVF er jo tiggeatferd satt i system og den atferden utnytter jeg maksimalt uten å lokke eller vise belønningen. På begynnelse trenger dyret bare å tilfeldigvis være innom riktig posisjon før den får belønning, etterhvert et par skritt o.s.v o.s.v..Jeg er "likegyldig" i væremåte helt til jeg belønner. Jeg lærer inn fvf på vanlige turer, jeg bestemmer meg ikke for at NÅ skal vi trene fvf, da tror jeg det fort blir kjasete. Tolleren min gikk nydelig fvf over brua i drammen bare 4mnd gammel og Lyra tok også den øvelsen raskest av alt.Det viktige er vel at hunden har høy forventning til akkurat den øvelsen og synes selv den er morsom.

Enig i det du skriver her!

Imidlertid vil nok noen kanskje hevde at enkelte raser er enklere å trene fvf enn andre...

Men alle hunder kan lære seg en helt grei fvf. Og "hemmelighetene" har Loke satt ord på: høy forventing (=skikkelig belønning) og små skritt (=ikke forvente for mye i starten). Se video-linken jeg la ved.

Selv har jeg brukt mye vendinger og temposkifte for å holde motivasjonen oppe. For min hund funker det slik at en viss grad av variasjon kompenserer for fraværet av den ulitimate belønninga (jeg har dessverre ikke funnet super-duper-forsterkningen som gir hunden min det åndsfraværende uttrykket man ønsker i fvf :rolleyes: )

Man må helt enkelt finne ut hva som trigger den enkelte hund. Hva med å spørre bikkja? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik trener jeg hvis hunden henger etter i fvf:

Tenk gjennom hvordan du ønsker at hunden skal gå, vær konkret f.eks. at skulderen skal være ved ditt venstre kne. Klikker kan være godt å ha for å markere akkurat eksakt i det øyeblikket hunden går som du ønsker.

Tren mye kontakt et par dager. Klikk for at hunden ser på deg, deretter for at den følger etter deg og ser på deg når du går bakover. Gå bakover, lenger og lenger avstand før klikk og en riktig god godbit. Tren et par dager på dette også, før du går over til neste steg:

Begynn alltid treningen med klikk for kontakt og for å følge etter deg med kontakt. Men nå snur du deg innimellom slik at du går riktig vei ett skritt før klikk og belønning framover (kast gjerne ball framover). Gå etterhvert flere skritt etter at du har snudd deg, men pass på å klikke akkurat når hunden går slik som du ønsker, og belønn alltid framover, gjerne med fartsfylt lek.

OBS! Etter et par dager på dette steget, må du begynne å variere belønningen slik at hunden ikke begynner å gå for langt fram istedet. Varier både sorten belønning med godbit/lek og plasseringen av belønningen (godbit servert tett ved siden ved siden, kast fram leke/godbit osv).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte trenger mye mer motivasjon enn hva andre trenger, akkurat som oss. Jeg synes fri ved foten har vært "vanskeligst" i forhold til andre ting. Individbetinget, vil jeg si. Ikke rasebetinget. Man må liksom fungere som et team for å få det til å fungere. Det hjelper ikke å "klage" over hunden sin har jeg lært. Jeg må gi så mye av meg selv i gjengjeld sånn at det blir kult. Det skal være moro å trene hund! Ikke tvang og kjedelig fordi hunden ikke skjønner noe. Det er vi som ikke skjønner hva hunden vil.

Om han blir stresset synes jeg at du skal bruke det stresset til noe positivt. Jeg vet godt at det ikke alltid er like lett å lande med en lettstresset hund, så du må bare prøve deg ut. Kanskje du kan få en flink instruktør eller noe til å hjelpe deg? Eller en du kjenner som er flink med å kjenne igjen når nok er nok? Viktig å se hvor du skal begrense hunden på stressnivå og for å bruke det som noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått masse råd. Hadde kurs en gang med en "henger", vi prøvde ett par småting før jeg valgte å skape en forventning forover. Du sier han er glad i kamplek, er han glad i ball? Kast ballen forover i det du begynner å gå og han er der han skal være. Klikk og kast fremover. Ha ballen i hånden slik at du går normalt med deg og sleng den fremover. Ikke kast som om du skulle kaste noe i en vegg om du skjønner.

Jeg tenker at han da vil få en forventning fremover. Dette fungerte kjempefint på "hengeren" på kurset :( Etter endt kurs kunne de gå mange metere før han falt bakover igjen.

Eller så skummet jeg gjennom innleggene og så en foreslå godbitskål som du går fremover mot. Dette er omtrent det samme som jeg foreslår. Du skaper en forventning fremover.

Jeg er IKKE enig i at du skal tjoe og heie for å få han med deg. Jeg tipper han synes dette egentlig er litt kjedlig og kanskje han prøver å dempe deg litt. Når du blir klovn for å få han til å være med så du skape enda mer demping hos han og dermed henger han enda mer. Først når han er på høyde med deg og du klikker kan du tjoe og heie litt på vei mot godbitskålen eller ballen eller filla.

Sist men ikke minst trask tilbake tilbake til start... ja jeg vet inderlig godt at det er kjedelig å begynne på nytt, men du må endre atferden du ønsker.

Lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lenge sliti med at Mike henger etter når han skal gå fot, han dilter litt hvis dere skjønner? han henger kanskje 40 cm for langt bak hele tiden, han er kanskje litt treg, og hvis jeg øket tempoet litt, så henger han lenger etter... Vi ligger nok på nybegynner stadiet med innlæring av dette, han er noe lettere å ha i bånd når han går fot. Han er ikke så ivrig heller... Noe har jeg nok gjort feil med innlæring av dette, og ønsker gjerne råd hvordan jeg kan utvikle dette videre :(
Denne øvelsen er egentlig viktig å få til rett fordi den går igjen i de fleste andre øvelser også. Det er kjipt å få trekk for "fri ved foten" delen i øvelsen stå under marsj f. eks.

Gjør slik: Begynne å klikke og belønne hunden med verdens beste godbiter. Vær et sted hvor det bare er deg og hunden slik at du slipper konkurranse fra omgivelsene om hundens oppmerskomhet. Du skal nå ikke kommandere noe som helst. Du skal bare belønne at hunden helt av seg selv velger å gå perfekt fri ved fot. Ok, du har biffbitene i lukket hånd, og det vet hunden og den er sulten. Begynn å gå som om du går fri ved fot uten å ense hvor hunden er hen. Selv om den er 10 meter unna deg, så bare gå alene. Plutselig ser du hunden er i perfekt posisjon ved ditt venstre kne..klikk og belønn. Gå bare videre og la hunden selv bestemme hva den vil gjøre. Neste gang den er i posisjon lar du den gå et par tre meter før du belønner. Så øker du tiden og antall meter gradvis før du belønner og legger etterhvert inn vendinger og endring av gangart. Når du ser hunden bevisst oppsøker rett posisjon, setter du navn på. "På plass" for eksempel. Slik bygger du øvelsen steg for steg og til slutt har du en perfekt fri ved fot og dommeren roper i begreistring "DET ER DEN FLOTTESTE FRI VED FOT JEG HAR SETT OG JEG HAR SETT MANGE.... 10"!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne øvelsen er egentlig viktig å få til rett fordi den går igjen i de fleste andre øvelser også. Det er kjipt å få trekk for "fri ved foten" delen i øvelsen stå under marsj f. eks.

Gjør slik: Begynne å klikke og belønne hunden med verdens beste godbiter. Vær et sted hvor det bare er deg og hunden slik at du slipper konkurranse fra omgivelsene om hundens oppmerskomhet. Du skal nå ikke kommandere noe som helst. Du skal bare belønne at hunden helt av seg selv velger å gå perfekt fri ved fot. Ok, du har biffbitene i lukket hånd, og det vet hunden og den er sulten. Begynn å gå som om du går fri ved fot uten å ense hvor hunden er hen. Selv om den er 10 meter unna deg, så bare gå alene. Plutselig ser du hunden er i perfekt posisjon ved ditt venstre kne..klikk og belønn. Gå bare videre og la hunden selv bestemme hva den vil gjøre. Neste gang den er i posisjon lar du den gå et par tre meter før du belønner. Så øker du tiden og antall meter gradvis før du belønner og legger etterhvert inn vendinger og endring av gangart. Når du ser hunden bevisst oppsøker rett posisjon, setter du navn på. "På plass" for eksempel. Slik bygger du øvelsen steg for steg og til slutt har du en perfekt fri ved fot og dommeren roper i begreistring "DET ER DEN FLOTTESTE FRI VED FOT JEG HAR SETT OG JEG HAR SETT MANGE.... 10"!

Bare for å pirke litt, men blir ikke par tre meter langt for en hund som har innarbeidet seg en atferd som sier "booooring"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ny dag, ny hund. Det er vel greia med valp. I går var han plutselig kjempesint på meg for å ha nerver til å spise mat. All mat er nå hans mat, ifølge et nytt vedtak jeg ikke ble invitert med i noen forhandlinger eller beslutningsprosess om. Det viser seg at jeg ikke skulle ha noen behov for å spise lenger. Ufattelig frekt av meg å begå et sånt brudd på nye regler, så fikk meg en velfortjent skjennepreken. På gårsdagens tur ble jeg hoppet opp på så mange ganger, jeg brukte sikkert en time på å febrilsk søke internett etter klarsignal for å vaske membranjakke med vanlig vaskemiddel. No luck. Nikwax utilgjengelig på lørdag kveld, så ble pent nødt til å gå ut, midt under ridestevne med masse fremmede på tunet og rundtomkring på en søndag, iført The Jacket of Shame som flagget min latskap/udugelighet som hundefører. Den har så mange poteavtrykk, foran, bak, på armene og begge sidene, den kunne passert som kamofarget hadde den vært grønn. Kan angre på å ha kjøpt svart, eller ta meg sammen og begynne gi Ede mer tydelig kjipe konsekvenser for å hoppe opp, tenkte jeg. Det var kanskje nok å tenke på det, for i dag hoppet han opp færre enn fem ganger i løpet av over en time tur, og de få gangene han gjorde det bare forstod han at dette ble veldig feil fra måten jeg IKKE reagerte på, fordi jeg taust og med steinansikt samlet meg til en indre diskusjon med me, myself and I om hvordan jeg skulle reagere. Ga meg antakelig et ansiktsuttrykk og en utstråling Ede forstod at ikke var til å kødde med. Satte ikke potene på meg mer enn to ganger de første 10 min av turen, og bare avbrøt på tur opp de neste få gangene. Mutteren er sååå glad for å mestre den kommunikasjonen der i dag. Vi gikk oss også plutselig på et par turgåere han ikke viste noen interesse for å hilse på. Kjempelettelse, der jeg instantly fikk skuldrene under ørene, klar til å kaste meg på langlina for drakamp på livet, fordi jeg bare hadde tørrfor i lommene og han var ikke sulten. Impulsiv hilseiver har vært den største adferdsutfordringen hittil. Han elsker mennesker! Nå viste han ingen interesse verken for å oppsøke dem, eller gira på å innkassere godis for passering. Bare så på dem og spaserte nonchalant og ledig og avslappet forbi sammen med meg, med hengende langline, uten bestikkelser. Føltes som å score et fotballmål. Han er stadig ivrig på å komme fortere hjem når vi nærmer oss hva han oppfatter som eget territorium, hvor det virker som han er keen på å inspisere og kontrollere ASAP når han husker at vi har forlatt det ubevoktet, men på langt lavere stressnivå enn før. Kun noen få byks fremover, som han selv synes straffet seg med de ubehagelige rykkene i selen - det liker han ikke - så han korrigerer seg selv mot trekking og byks. Alt i alt, den nest beste turen vi har gått sammen til nå. Minus for å vimse for mye foran meg, type snublefelle. Usikker på om det går an å kommunisere til ham at det bare er ok å passere rett foran meg på god avstand. I min verden er det enkle det beste når det kommer til å lage regler for hunden. Å tillate ham å vimse rundt foran meg, bare ikke krysse min bane nærmere enn to meter foran, det er komplisert å kommunisere tydelig. Å bare tillate ham å bevege seg på siden og krysse bak meg på langline i øde områder er kjipt. Usikker på hvordan løse problemet med snublefella. Han har så liten radius, han gjør det ganske ofte, og det irriterer vettet av meg. Ikke usannsynlig at det fører til en skade. Trenger råd og tips og triks og hjelp med den der.  Å fotografere ham er stadig like vanskelig. Det er koselig at nærheten til meg overgår verdien av lønn for vel utført sitt, men det hadde vært fint om han kunne bli sittende sånn plutselig, ikke bare i hva han oppfatter som treningssessions Her klasket han ned i dekk for å vise at han kan bedre enn jeg ba ham om.. ..og her viser han hvilken lynkjapp innkalling han har. Kanskje ikke kjappere enn lynet, men han er kjappere enn lyden, ikke verst: Håndsignal for "Bli" og "Bli nå for **** sittende denne gangen!" ser ganske like ut, så lett å forstå at Ede tolket denne som: "Kom!" Det er en oppgitt og resignert hånd en ser synke til bakken i nok et skuffende nederlag: Å bli ***** sittende er noe vi trenger trene mer på i mer ulike situasjoner for å generalisere mer. Han er god på det innendørs, ikke bare hjemme. Sentralstasjonen, med masse lyder og folk og greier er ok med både sittende, liggende og stående mens jeg går ganske langt unna. Har dog store problemer utendørs, og ikke pga distraksjoner, men fordi han kommer til meg. Mulig vindpust er en trigger for minner om å bli forlatt for alltid alene sammen med nabo og storebror utenfor butikker. Antakelig.  Minne selv på å senke forventningene og jobbe med det som om det er nyinnlæring utendørs. 
    • Noen som har erfaring med et slikt silver shade dekken? Fungerer det?
    • Jeg er veldig glad i pinewood sine vester. Har også en fra Helsitar som jeg liker, men velger nok pinewood over helsitar oftere. Grunnen er at lommene på pinewood sine vester er mye større og rommer mer, så jeg får plass til masse godbiter, leker, bånd og halsbånd i lommene, spesielt baklomma. Vet ikke hvilken størrelse du bruker, men ser pinewood har alt fra XS-3XL. Hvis du er interessert, så vet jeg om en rabattkode hos pinewood på 30% rabatt, som jeg tror fortsatt er aktiv
    • Tiden begynner bli overmoden for å lære some type of nesearbeid. Forventningen var å bare mestre smellerbrettet smooth, som et grunnlag for forstå ID og utvide derfra til romsøk og områdesøk. Det gikk ikke heeeelt etter planen, da Ede heller vil spise det hjemmelagde brettet i papp, og blir sur og klager og protesterer om jeg insisterer på at han må lukte på boksene for å få godis fra hånden. Det har ligget på hylla en stund. Kanskje krype til korset og kjøpe et av metall allikevel, heller enn å smøre tålmodigheten og jobbe videre med det vi har. Gjensidig forsterkning av frustrasjon er ikke gøy å jobbe med.  Vi har gått på en smell med capturing og shaping også. Fått captured mye fint, som f.eks. kryping, men ikke mange nok ganger til å få noe på cue, og han har begynt drite i hva jeg ber om når det er godis fremme, for å heller tilby den adferden han selv tror er av høyest verdi, som dekk istedenfor sitt når jeg ber om sitt, og han er fortsatt fornærmet og protesterer mot å gjøre noe som helst om det ikke er godis fremme når jeg ber ham.  Jeg har også ødelagt treapporten. Baklengskjedet så fint fra utgangsstilling, levering, holde den, plukke den opp. Han var uinteressert i selve apporten, så jeg hypet den litt opp med å bare la han løpe på impuls når jeg kastet og kjørte full fest når han kom løpende tilbake med den. Resultat? Han tror den har så høy verdi nå, han vil IKKE lenger levere den fra seg. Den er mer langt mer verdifull enn kampeleker, pipeleker og kaninpels, som han villig leverer på første forespørsel uten å bølle. Den overgår de godbitene jeg prøver bytte den til meg med.  ..og han TYGGER på den. Legger seg til for å gnage på den etter å ha terget meg med en catch me if you can, som han synes er SÅ gøy med akkurat den apporten, ikke noe annet. Det er KUN den han gjør det med. Alt annet er han helt kewl med å levere fra seg. *facepalm* Flaks at vi har brukt en litt rar treapport, så har vi den generiske i reserve til å trene inn på nytt siden, etter en laaaang periode med bare metallapport, og kanskje også tungapport før vi prøver oss på en ny en av tre.  Her om dagen fikk vi besøk av en diger flokk gjess på gjennomfart. De satt utover to hele jorder. Ede hadde ikke oppdaget dem ennå da jeg satte ham ned for et bilde før det braket løs. Feil vinkel til å få med noe i nærheten av omfanget. De var spredt utover hele åkeren til venstre for bildet. Kjempestor flokk. Stille før stormen, tenkte jeg, og var bekymret for å skremme de opp og jage de slitne langveisfarende avgårde når vi nærmet oss. Kråkene klagde til oss om okkupasjonen av matfatet sitt og ville antagelig ha hjelp med akkurat det. De var opprørte. Endte som moralsk supporter på kråkenes side i den konflikten der da vi kom til Salmonella Street mellom jordene, hvor det var så bombardert med gåsebæsj.. Turen bortover den veien mellom de to okkuperte jordene minnet meg om denne.  https://youtu.be/5iTTNRE-njM?si=Wjg9Rwk2RomhfZlw   Ikke sett dem ennå, og stusser på hva den lukten er: Det lukter virkelig merkelig  Zoom inn mot den smale stripen av dem i bakgrunnen på øverste bildet: Det var en så massiv mengde av dem utenfor bildet, det var dumt å ikke ta et panorama oversiktsbilde til skrekk og advarsel mot å bringe hunder med interesse for andre dyrs ekskrementer til området når gjess trekker gjennom. Den smale stripen av de her er bare en liten gjeng outsidere fra main goose society. Godt vi ikke ser dem igjen før til høsten. Håper på bedre impulskontroll under lineføring til da, eller enda bedre: Matvett. 
    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...