Jump to content
Hundesonen.no

Fri ved fot


Turnip

Recommended Posts

har lenge sliti med at Mike henger etter når han skal gå fot, han dilter litt hvis dere skjønner? han henger kanskje 40 cm for langt bak hele tiden, han er kanskje litt treg, og hvis jeg øket tempoet litt, så henger han lenger etter... Vi ligger nok på nybegynner stadiet med innlæring av dette, han er noe lettere å ha i bånd når han går fot. Han er ikke så ivrig heller... Noe har jeg nok gjort feil med innlæring av dette, og ønsker gjerne råd hvordan jeg kan utvikle dette videre :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke mas e.l. på ham når han går langt bak, da ender du bare opp med å forsterke det. Først belønner du bare for at han går "ikke på sitt dårligste". Pass på belønningsplassering, belønn fra høyre hånd evt la han gå fram til en godbitskål som dere går i mot. Slik får han en forventning om at ting skjer framover.

Etterhvert må du bli mer og mer kresen til hva du vil belønne. Og sørg for at du ikke øker avstanden mellom deg og hunden selv om du får ham opp på riktig høyde - han skal altså være nær deg sett både forfra og fra siden når du belønner.

Om dere ikke får noe framgang må du se på belønninga - er den bra nok og kommer den ofte nok sånn at han holder motivasjonen oppe?

Link to comment
Share on other sites

Okey, takk for råd. Prøvde et par ganger å ha godbiten ganske tydelig foran han, han gikk fortere og mer tett intill meg og ved siden av meg, klikket og gav han godbit. Kan det fungere å gjøre det sånn??

Han er ikke den som "ofrer alt" for en godbit, noe sær kar denne cockeren (og de som egentlig skal være matglade :glare: )

Prøvd det som kan prøves av godbiter får å si det sånn... men han jobber helt ok for kyllingbiter.

Link to comment
Share on other sites

Det kan sikkert fungere å gjøre det sånn også, men da kan du fort få problemer med å fjerne godbiten igjen og en hund som er avhengig av at du holder hånda på en bestemt måte for at han skal gå bra, noe som selvsagt er et stort problem om du har planer om å gå en konkurranse eller to.

Link to comment
Share on other sites

Nei, om han er giret på leking er det veldig flott å bruke det på foten syns jeg, da får man kanskje den ekstra gutsen og iveren som gjør at han kommer helt opp på siden og går vakkert med logrende hale mens han venter på å få belønning... På min har pølse samme effekt. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja okey, da skal vi prøve mer på det, han er helt vill etter kongen sin. Noe redd han skal bli stresset av lek som belønning da han blir fort "heit" og bråker endel hvis han ikke får leka når han selv mener han har fortjent den. Men dette er noe jeg må lære han også. Takk får gode råd!!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg hadde akkurat samme problem og det som hjal for meg var å ikke putte godbiten i munnen på han men kaste den forover, slik at forventningen øker framover (slik nevnt over her). Belønnet mye på denne måten, og det hjalp kjempemye! Leker er også fint å bruke, kast kongen framover.

Det går også an å øve ved å bare gå et steg, belønne om han følger deg tett, og så etterhvert øke til to og tre steg, osv. Dette har jeg ikke prøvd så mye selv annet enn for å trene start i fri ved fot.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Da foreslår jeg at du oppfører deg som en skikkelig tulling (hundeeiere er vel ikke tullinger! :)), og tar hyppige belønninger så lenge han er med deg. Om det bare er ett skritt som må til og at han går bra, så er det bare å belønne. Som for eksempel med deg selv, eller at han får lov til å apportere verdens kuleste ting. Gjør det morsomt og i bittesmå skritt!

Link to comment
Share on other sites

Da foreslår jeg at du oppfører deg som en skikkelig tulling (hundeeiere er vel ikke tullinger! :)), og tar hyppige belønninger så lenge han er med deg. Om det bare er ett skritt som må til og at han går bra, så er det bare å belønne. Som for eksempel med deg selv, eller at han får lov til å apportere verdens kuleste ting. Gjør det morsomt og i bittesmå skritt!

Helt ening! Det dummeste man gjør, er å trene øvelser slik øvelsene skal se ut i konkurranse! Lek deg fremover og belønn med lek (eller godbiter hvis hunden ikke leker)! De må belønne at hunden gjør kvikke bevegelser, bjeffer, går fremover og i det hele tatt er veldig glad og leken. Om noen mnd kan du begynne å få hunden litt mer inn på venstre side igjen.

Selv om jeg konkurrere i lp elite, trener jeg nesten aldri fri ved fot. Jeg sier ofte kommandooret "på plass" - får kontakt og ivrig blikk - kaster ball/leker.

Link to comment
Share on other sites

Helt ening! Det dummeste man gjør, er å trene øvelser slik øvelsene skal se ut i konkurranse! Lek deg fremover og belønn med lek (eller godbiter hvis hunden ikke leker)! De må belønne at hunden gjør kvikke bevegelser, bjeffer, går fremover og i det hele tatt er veldig glad og leken. Om noen mnd kan du begynne å få hunden litt mer inn på venstre side igjen.

Selv om jeg konkurrere i lp elite, trener jeg nesten aldri fri ved fot. Jeg sier ofte kommandooret "på plass" - får kontakt og ivrig blikk - kaster ball/leker.

Er så lett for at han stresser seg opp hvis jeg "maser" for mye på han, girer han opp... meste parten av turene våre så bruker jeg tid på å roe han ned... Vi hadde et ønske om å konkurerre en dag, men han stryker på tannvisningen, og jeg gidder ikke å legge så mye i det med å konkurere da vi har litt av hvert andre ting å jobbe med :) Jeg krever ikke at han skal gå meg kvikke steg, se opp på meg, logre med halen og gå helt tett innpåmeg... Ønsker bare at han ikke skal henge etter. Da "fot" er en utrolig viktig ting for oss på tur ved passering, så er det vitig at han ikke henger etter.. Hvis noen skjønte noe av dette da :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problem med Oscar, han bare daffet etter meg. Og det jeg fant ut er at det dummeste jeg kunne gjøre var å gå å se etter han for da ble jeg på en måte hengende over han og ble veldig dominant for han. Så det sluttet jeg med, måtte bare stole på at han kom etter, pratet masse roste masse, vi tullet og lekte, og til slutt så syntes hunden det var kjempekult å trene lydighet. Nå går han fri ved fot som bare det, han henger ikke etter lenger. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg mener fremdeles at for å få hunden til å ikke henge etter, må motivasjonen, forventningen til belønning og farten økes, før man på nytt setter alt sammen til en øvelse. Da får man en fri ved fot som er bra i mer enn 2-3 uker, før man må starte på nytt med å få hunden til å henge med. :)

EDIT: På den filmen har man allerede en hund som er veldig med. Den går langt unna og litt for langt fremme, men når den går bra, leker eieren og holder motivasjonen oppe på den måten! Hunden har et annet problem er trådstarter, men treningen ser bra ut den!

Link to comment
Share on other sites

På den filmen har man allerede en hund som er veldig med. Den går langt unna og litt for langt fremme, men når den går bra, leker eieren og holder motivasjonen oppe på den måten! Hunden har et annet problem er trådstarter, men treningen ser bra ut den!

Det er to forskjellige hunder de trener her :)

Link to comment
Share on other sites

Fvf har alltid vært den øvelsen jeg har syntes har vært enkelst å lære en hund, å få pen og ikke minst få hunden til å digge (Loke har en ganske pen en om jeg må få si det selv :) , det er også den øvelsen han alltid får skryt for av folk som ser oss, jeg personlig synes han har en tendens til å klenge for mye når han er ivrig) og jeg gjør meg IKKE morsom. Jeg går helt vanlig og belønner når hunden tilfedligvis er i posisjon.FVF er jo tiggeatferd satt i system og den atferden utnytter jeg maksimalt uten å lokke eller vise belønningen. På begynnelse trenger dyret bare å tilfeldigvis være innom riktig posisjon før den får belønning, etterhvert et par skritt o.s.v o.s.v..Jeg er "likegyldig" i væremåte helt til jeg belønner. Jeg lærer inn fvf på vanlige turer, jeg bestemmer meg ikke for at NÅ skal vi trene fvf, da tror jeg det fort blir kjasete. Tolleren min gikk nydelig fvf over brua i drammen bare 4mnd gammel og Lyra tok også den øvelsen raskest av alt.Det viktige er vel at hunden har høy forventning til akkurat den øvelsen og synes selv den er morsom.

Link to comment
Share on other sites

Fvf har alltid vært den øvelsen jeg har syntes har vært enkelst å lære en hund, å få pen og ikke minst få hunden til å digge (Loke har en ganske pen en om jeg må få si det selv :) , det er også den øvelsen han alltid får skryt for av folk som ser oss, jeg personlig synes han har en tendens til å klenge for mye når han er ivrig) og jeg gjør meg IKKE morsom. Jeg går helt vanlig og belønner når hunden tilfedligvis er i posisjon.FVF er jo tiggeatferd satt i system og den atferden utnytter jeg maksimalt uten å lokke eller vise belønningen. På begynnelse trenger dyret bare å tilfeldigvis være innom riktig posisjon før den får belønning, etterhvert et par skritt o.s.v o.s.v..Jeg er "likegyldig" i væremåte helt til jeg belønner. Jeg lærer inn fvf på vanlige turer, jeg bestemmer meg ikke for at NÅ skal vi trene fvf, da tror jeg det fort blir kjasete. Tolleren min gikk nydelig fvf over brua i drammen bare 4mnd gammel og Lyra tok også den øvelsen raskest av alt.Det viktige er vel at hunden har høy forventning til akkurat den øvelsen og synes selv den er morsom.

Enig i det du skriver her!

Imidlertid vil nok noen kanskje hevde at enkelte raser er enklere å trene fvf enn andre...

Men alle hunder kan lære seg en helt grei fvf. Og "hemmelighetene" har Loke satt ord på: høy forventing (=skikkelig belønning) og små skritt (=ikke forvente for mye i starten). Se video-linken jeg la ved.

Selv har jeg brukt mye vendinger og temposkifte for å holde motivasjonen oppe. For min hund funker det slik at en viss grad av variasjon kompenserer for fraværet av den ulitimate belønninga (jeg har dessverre ikke funnet super-duper-forsterkningen som gir hunden min det åndsfraværende uttrykket man ønsker i fvf :rolleyes: )

Man må helt enkelt finne ut hva som trigger den enkelte hund. Hva med å spørre bikkja? :P

Link to comment
Share on other sites

Slik trener jeg hvis hunden henger etter i fvf:

Tenk gjennom hvordan du ønsker at hunden skal gå, vær konkret f.eks. at skulderen skal være ved ditt venstre kne. Klikker kan være godt å ha for å markere akkurat eksakt i det øyeblikket hunden går som du ønsker.

Tren mye kontakt et par dager. Klikk for at hunden ser på deg, deretter for at den følger etter deg og ser på deg når du går bakover. Gå bakover, lenger og lenger avstand før klikk og en riktig god godbit. Tren et par dager på dette også, før du går over til neste steg:

Begynn alltid treningen med klikk for kontakt og for å følge etter deg med kontakt. Men nå snur du deg innimellom slik at du går riktig vei ett skritt før klikk og belønning framover (kast gjerne ball framover). Gå etterhvert flere skritt etter at du har snudd deg, men pass på å klikke akkurat når hunden går slik som du ønsker, og belønn alltid framover, gjerne med fartsfylt lek.

OBS! Etter et par dager på dette steget, må du begynne å variere belønningen slik at hunden ikke begynner å gå for langt fram istedet. Varier både sorten belønning med godbit/lek og plasseringen av belønningen (godbit servert tett ved siden ved siden, kast fram leke/godbit osv).

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Enkelte trenger mye mer motivasjon enn hva andre trenger, akkurat som oss. Jeg synes fri ved foten har vært "vanskeligst" i forhold til andre ting. Individbetinget, vil jeg si. Ikke rasebetinget. Man må liksom fungere som et team for å få det til å fungere. Det hjelper ikke å "klage" over hunden sin har jeg lært. Jeg må gi så mye av meg selv i gjengjeld sånn at det blir kult. Det skal være moro å trene hund! Ikke tvang og kjedelig fordi hunden ikke skjønner noe. Det er vi som ikke skjønner hva hunden vil.

Om han blir stresset synes jeg at du skal bruke det stresset til noe positivt. Jeg vet godt at det ikke alltid er like lett å lande med en lettstresset hund, så du må bare prøve deg ut. Kanskje du kan få en flink instruktør eller noe til å hjelpe deg? Eller en du kjenner som er flink med å kjenne igjen når nok er nok? Viktig å se hvor du skal begrense hunden på stressnivå og for å bruke det som noe positivt.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har fått masse råd. Hadde kurs en gang med en "henger", vi prøvde ett par småting før jeg valgte å skape en forventning forover. Du sier han er glad i kamplek, er han glad i ball? Kast ballen forover i det du begynner å gå og han er der han skal være. Klikk og kast fremover. Ha ballen i hånden slik at du går normalt med deg og sleng den fremover. Ikke kast som om du skulle kaste noe i en vegg om du skjønner.

Jeg tenker at han da vil få en forventning fremover. Dette fungerte kjempefint på "hengeren" på kurset :( Etter endt kurs kunne de gå mange metere før han falt bakover igjen.

Eller så skummet jeg gjennom innleggene og så en foreslå godbitskål som du går fremover mot. Dette er omtrent det samme som jeg foreslår. Du skaper en forventning fremover.

Jeg er IKKE enig i at du skal tjoe og heie for å få han med deg. Jeg tipper han synes dette egentlig er litt kjedlig og kanskje han prøver å dempe deg litt. Når du blir klovn for å få han til å være med så du skape enda mer demping hos han og dermed henger han enda mer. Først når han er på høyde med deg og du klikker kan du tjoe og heie litt på vei mot godbitskålen eller ballen eller filla.

Sist men ikke minst trask tilbake tilbake til start... ja jeg vet inderlig godt at det er kjedelig å begynne på nytt, men du må endre atferden du ønsker.

Lykke til :(

Link to comment
Share on other sites

har lenge sliti med at Mike henger etter når han skal gå fot, han dilter litt hvis dere skjønner? han henger kanskje 40 cm for langt bak hele tiden, han er kanskje litt treg, og hvis jeg øket tempoet litt, så henger han lenger etter... Vi ligger nok på nybegynner stadiet med innlæring av dette, han er noe lettere å ha i bånd når han går fot. Han er ikke så ivrig heller... Noe har jeg nok gjort feil med innlæring av dette, og ønsker gjerne råd hvordan jeg kan utvikle dette videre :(
Denne øvelsen er egentlig viktig å få til rett fordi den går igjen i de fleste andre øvelser også. Det er kjipt å få trekk for "fri ved foten" delen i øvelsen stå under marsj f. eks.

Gjør slik: Begynne å klikke og belønne hunden med verdens beste godbiter. Vær et sted hvor det bare er deg og hunden slik at du slipper konkurranse fra omgivelsene om hundens oppmerskomhet. Du skal nå ikke kommandere noe som helst. Du skal bare belønne at hunden helt av seg selv velger å gå perfekt fri ved fot. Ok, du har biffbitene i lukket hånd, og det vet hunden og den er sulten. Begynn å gå som om du går fri ved fot uten å ense hvor hunden er hen. Selv om den er 10 meter unna deg, så bare gå alene. Plutselig ser du hunden er i perfekt posisjon ved ditt venstre kne..klikk og belønn. Gå bare videre og la hunden selv bestemme hva den vil gjøre. Neste gang den er i posisjon lar du den gå et par tre meter før du belønner. Så øker du tiden og antall meter gradvis før du belønner og legger etterhvert inn vendinger og endring av gangart. Når du ser hunden bevisst oppsøker rett posisjon, setter du navn på. "På plass" for eksempel. Slik bygger du øvelsen steg for steg og til slutt har du en perfekt fri ved fot og dommeren roper i begreistring "DET ER DEN FLOTTESTE FRI VED FOT JEG HAR SETT OG JEG HAR SETT MANGE.... 10"!!

Link to comment
Share on other sites

Denne øvelsen er egentlig viktig å få til rett fordi den går igjen i de fleste andre øvelser også. Det er kjipt å få trekk for "fri ved foten" delen i øvelsen stå under marsj f. eks.

Gjør slik: Begynne å klikke og belønne hunden med verdens beste godbiter. Vær et sted hvor det bare er deg og hunden slik at du slipper konkurranse fra omgivelsene om hundens oppmerskomhet. Du skal nå ikke kommandere noe som helst. Du skal bare belønne at hunden helt av seg selv velger å gå perfekt fri ved fot. Ok, du har biffbitene i lukket hånd, og det vet hunden og den er sulten. Begynn å gå som om du går fri ved fot uten å ense hvor hunden er hen. Selv om den er 10 meter unna deg, så bare gå alene. Plutselig ser du hunden er i perfekt posisjon ved ditt venstre kne..klikk og belønn. Gå bare videre og la hunden selv bestemme hva den vil gjøre. Neste gang den er i posisjon lar du den gå et par tre meter før du belønner. Så øker du tiden og antall meter gradvis før du belønner og legger etterhvert inn vendinger og endring av gangart. Når du ser hunden bevisst oppsøker rett posisjon, setter du navn på. "På plass" for eksempel. Slik bygger du øvelsen steg for steg og til slutt har du en perfekt fri ved fot og dommeren roper i begreistring "DET ER DEN FLOTTESTE FRI VED FOT JEG HAR SETT OG JEG HAR SETT MANGE.... 10"!

Bare for å pirke litt, men blir ikke par tre meter langt for en hund som har innarbeidet seg en atferd som sier "booooring"?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Det kan ta litt tid fra bytte av hjem til hunden reagerer på det og forstår at det ikke er midlertidig. Med løpetid i tillegg kan det godt spille inn. Det kan godt henne at hun opplever løpetiden annerledes på et nytt sted enn der hun har bodd hele livet. Jeg har dessverre ikke så mye innspill utover det.
    • Hei, jeg skal lage hundegård til en kommende huskyvalp som skal bo i Hagen. Vurderer betongheller eller skifteheller etc langs gjerdet sånn at den ikke graver seg ut. Hvor store trenger disse å være? Holder det med 30x30 cm eller blir dette for smått?
    • Min samboer og jeg overtok for noen uker (3 uker) ei nydelig samojed tispe på 3 år, fra hans foreldre. Hun bodde før i Trøndelag, mens vi bor på Sørlandet, så det har vært en klimaendring for henne. Vi har passet henne en del før, så vi er ikke ukjente for Mira.  Siden vi er friluftsmennesker så har vi gledet oss masse til å få hund, og vi dedikerer mye tid til tur, ski og trening - noe hun selvfølgelig elsker! Vi har også brukt en del tid på å trene grunnleggende lydighet, da hun er sta og helst vil gjøre det hun selv ønsker, som en ekte samojed (; her har vi likevel sett stor fremgang på tur. I tillegg er hun veldig sjelden alene, vi er stort sett alltid med henne, tross at hun er vandt til å være en del hjemme alene. Jeg vil derfor tro at endringen i adferd ikke skyldes at hun er understimulert. Det er også viktig å nevne at den endrede adferden hovedsaklig gjelder når vi er hjemme og ikke ute på tur. Mira er generelt sett en veldig rolig og avbalansert hund, som tross rasen sjelden bjeffer eller synger. Hjemme har hun alltid pleid å være veldig rolig, og hun er en svært høflig hund som er veldig «enkel» å ha med å gjøre.  Så til problemet - hun har begynt å bjeffe og ule mye mer enn hva som er vanlig for henne, selv på natten. Hun virker rastløs og piper også mer enn vanlig. Hun sliter med å komme til ro, og mest bekymringsverdig av alt så spiser hun nesten ikke. Vi har ikke skiftet fôr, så her er alt likt (ønsker heller ikke å skifte da hun har en sensitiv mage). Hun har løpetid, så noe av problemene kan nok skyldes dette. Da jeg snakket med svigers nevnte de at det var vanlig at hun blir rastløs og oppmerksomhetssøkende eller pipete, men ikke at hun slutter å spise og begynner å bjeffe/ule. Legg merke til at vi har hatt henne i 3 uker, og at adferden begynte å endre seg for 1 uke siden, så trolig er ikke problemet at hun har flyttet? Vi ønsker likevel å gjøre denne overgangen så enkel og bra som mulig for henne, og viktigst av alt; at hun skal spise som vanlig. Har noen her tips til hva dette kan skyldes, eller hva vi bør gjøre? Evt om vi bør oppsøke veterinær? 
    • Altså, den totale motsetningen av en sånn hvit 😆 Er det en groenendael? Ekstremt søt, om jeg får si det! 
    • Har ikke kjøkkenvekt så hadde håpet på at noen kanskje hadde samme för og kunne måle opp for meg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...