Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettertull..


BareLinn

Recommended Posts

Vet ikke om jeg legger dette riktig, men flytt det gjerne til riktig plass..

Saken er at.. Vedk. som jeg kjenner kjøpte en valp i vår..

Da var valpen 15uker, og di tidligere eierne hadde ikke råd til å ha h*n lenger..

Di hadde da betalt 3000,- for valpen (Di fikk den på avbetaling).. og oppdretteren hentet valpen uten å betale tilbake noenting !

Dette stod i kontrakten at kunne gjøres..

Da oppdretter kom å møtte oss med valpen kom h*n rett fra valpens forrige hjem..

Og vedk. som jeg kjenner ville jo ha valpen da h*n lenge hadde vært på utkikk etter denne rasen..

Oppdretter fortalte oss at h*n skulle ha 7000,- og kunne gå med på avbetaling..

Det var jo helt greit iogmed at vi faktisk fikk beskjed om at h*n hadde en valp til salgs samme dag som h*n hentet h*n fra valpens første hjem..

Vedk. fikk med seg valpen hjem, og hadde h*n i overkant av 3mndr, da h*n plutselig måtte bytte jobb,og følte h*n ikke kunne gi valpen det livet den fortjente pga jobbsituasjonen..

Dette fortalte vedk. til oppdretter og fikk til svar at da hentet h*n valpen..

Kostnadsfritt ! Javel sa h*n da fordi h*n ville jo bare gi valpen det hjemmet den faktisk fortjente..

3 hjemmet på 7mndr.. Vedk. hadde da betalt 6000,- for valpen og hadde igjen 1000,- å betale..

Nå er valpen solgt videre til denne 3dje eier for 6000,- til.. og ikke 2500,- som vi fikk beskjed om..

Pratet nettopp med valpens 3dje eier..

Er dette virkelig lov?

Jeg har for denne vedk. kontaktet Forbrukerrådet og di er jo enig med oss..

Man har ikke lov å selge en hund 3ganger for akkurat det samme...

Oppdretter har jo tjent 15000,- på hunden?

Når det skal sies så fikk vedk. denne valpen 15uker gammel, uten å ha blitt vaksinert..

Det er vel en oppgave som oppdretter burde tatt på seg ? Å revaksinere den FØR den fikk nytt hjem?

Dessuten ble vedk. lovet å få tilsendt stamtavle,og alle papirer på hunden uken etter overtagning.

Noe som aldri skjedde !

Vaksinasjonskortet er alt vedk. fikk og det sitter h*n på ennå. Samt kontrakten på hunden !

Di nye eierne til denne hunden fortalte åsså idag at di sliter med oppdretter.

Di har tydelig mast på oppdretter om å få stamtavle osv.

Noe som ikke skjer !

Oppdretter sa åsså før sommeren at vi skulle få igjen 2500,-

Men di pengene har vi ennå ikke sett noe til..

Ikke at det spiller noen rolle..

for det som er synd her er at denne valpen kunne vært i sitt 2dre hjem.. Vedk.som jeg kjenner.

Og heller blitt omplassert rett derfra ?

Syns dette er utrolig vanskelig å forholde seg til, men vedk, og hunden stod meg veldig nære ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Dette hørtes syltynt ut...men i og med at det virker som at alt har foregått på det muntlige plan, og at partene virker fornøyd i det overlevering skjer, så er det strengt tatt opp til hundens eier å gjøre hva den vil med hunden. Selv om det etisk og moralsk er forkastelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er klart at en oppdretter kan ikke kreve å få (vederlagsfritt) tilbake en hund den har solgt og omregistrert til en hundeeier.

Dog er det ofte slik at valpekjøperen faktisk har et reelt problem hvis den ønsker å bli kvitt hunden sin - og alternativene er da enten å levere hunden til oppdretteren/selgeren eller gå ut på det åpne markedet og forsøke å finne et godt hjem til den selv.

Hvis valpekjøperen da synes det er greit å GI den til oppdretteren, inkl. papirene - javel, da har de selvsagt anledning til å gjøre dette (men igjen - oppdr. kan ikke kreve det).

Om så oppdretteren velger å selge hunden igjen er selvsagt helt dennes eget valg, og ingen grunn for "misunnelse" fra andre. Hvorfor skal egentlig eier nr 2 få hunden gratis, bare fordi kjøper nr 1 har valgt å gi den tilbake til oppdretteren, liksom?

Men jo, personlig ville jeg nok gjort det hele litt annerledes, og ikke minst sørget for at valpen var "up to date" med f.eks. vaksiner etc før den får et nytt hjem. Men å gi bort en 3-4-5 mnd gammel valp til noen ville jeg aldri ha gjort (bortsett fra til venner eller tidl. valpekjøpere), uansett hva jeg hadde betalt for den.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det å selge hunden igjen for samme pris, så er det ingen som kan nekte oppdretter dette. Men kjøpskontrakten hvor det står at oppdretter kan hente igjen valpen kostnadsfritt, er faktisk ikke gyldig.

Er den ikke? Oppdretter SOLGTE valpen først en gang... for 3000,- så ble di eierne skilt..og kunne derfor ikke beholde valpen.. Derfor tok oppdretter den tilbake og solgt den til h*n jeg kjenner.. for ytterlige 6000,- .. Men da h*n jeg kjenner desverre måtte bytte jobb valgte h*n å gi valpen det hjemme den fortjente.. Det var ikke noe liv for en valp med vedk. jobb..

Derfor ga h*n beskjed til oppdretter, og da hentet jo h*n valpen...

Innerst inne så h*n kanskje bare sitt snitt til å tjene noen extra kr å selge den engang til da?

Det blir jo helt feil... :)

Nei, det er klart at en oppdretter kan ikke kreve å få (vederlagsfritt) tilbake en hund den har solgt og omregistrert til en hundeeier.

Dog er det ofte slik at valpekjøperen faktisk har et reelt problem hvis den ønsker å bli kvitt hunden sin - og alternativene er da enten å levere hunden til oppdretteren/selgeren eller gå ut på det åpne markedet og forsøke å finne et godt hjem til den selv.

Hvis valpekjøperen da synes det er greit å GI den til oppdretteren, inkl. papirene - javel, da har de selvsagt anledning til å gjøre dette (men igjen - oppdr. kan ikke kreve det).

Om så oppdretteren velger å selge hunden igjen er selvsagt helt dennes eget valg, og ingen grunn for "misunnelse" fra andre. Hvorfor skal egentlig eier nr 2 få hunden gratis, bare fordi kjøper nr 1 har valgt å gi den tilbake til oppdretteren, liksom?

Men jo, personlig ville jeg nok gjort det hele litt annerledes, og ikke minst sørget for at valpen var "up to date" med f.eks. vaksiner etc før den får et nytt hjem. Men å gi bort en 3-4-5 mnd gammel valp til noen ville jeg aldri ha gjort (bortsett fra til venner eller tidl. valpekjøpere), uansett hva jeg hadde betalt for den.

Susanne

Det der skjønte jeg ikke?

Valpen ble aldri GITT bort til noen h*n.. Men valpen ble solgt 3ganger fra oppdretter... Fordi h*n hentet valpen hjem fra det første hjemmet.. Mens hjem nr 2. ..(Hvor jeg kjenner vedk) ble valpen kjøpt og betalt for 6000,- ... og da krevde oppdretter få tilbake valpen om noe skulle skjære seg..

Mens oppdretter sa at valpen hadde fått et kjempefint og godt hjem i hjem nr 3.. så sa oppdretter åsså at valpen ble solgt for 2500,- til 3dje hjem... Mens 3dje hjem fortalte oss igår at valpen ble betalt 6000,- for.. og at di også ikke fikk stamtavle osvosv...

Det her er meget viktig for meg for jeg vil ikke bomme på noe..

Men syns denne oppdretteren er hjerterå ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey - det JEG mente var at hvis det var JEG som var oppdretter som hadde fått igjen en valp på noen mnd. Hadde jeg, som oppdretter, uansett ikke GITT den bort til neste hjem (uavhengig av hva jeg hadde betalt tilbake eller ikke).

Jeg ikke synes at hunder skal gis bort i det hele tatt. (Unntaket, igjen: venner og tidl. valpekjøpere)

Så ja - at oppdr. tar betalt for valpen HVER gang den leverer den til nye eiere, synes jeg er helt greit. Summene kan selvsagt diskuteres, men det er faktisk ikke noe vi har med å gjøre. Hvis folk er villige til å betale X antall kroner for valpen - javel, da skal ikke VI sitte og fordømme det, synes jeg..

At folk ikke har fått papirene? Tja, det kommer jo an på hvor kjapt de ga hunden tilbake, da. Det KAN jo hende at oppdr. var veldig i tvil ¨på om dette i det hele tatt skulle gå bra, og valgte å holde igjen papirene til det hadde gått noen uker? (3 hjem på 7 mnd)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg KJØPTE en belger på 16mnd som hadde hatt 4 hjem for den nette sum at 6000,- jeg. Jeg trakk av røntgingen i prisen, for jeg røntget han selv og betalte da 5000,-. Han var verdt hver krone og jeg ser poenget i at man ikke skal la kasteballer gå gratis. Det er noe som heter easy come, easy go.

Lyra ville de nye eierene gjerne betale valpepris for, men da jeg følte med hele meg at dette var et helt riktig hjem for henne insisterte jeg på at de skulle få henne gratis. Jeg hadde helt rett, etter rapportene fre de og andre å dømme blomstrer hun som aldri før og har det nok mye bedre der enn hos meg. Tror egentlig ikke jeg vet om andre, bortsett fra oppdretterene som hadde fått hverken kjøpe eller få henne gratis.

Jeg er helt enig med oppdretter i dette tilfellet jeg, hunden mister ikke "verdi" med tiden i mine øyne, men det blir kanskje enda viktigere å finne folk som har gjennomtenkte planer og virkelig ønsker den hunden jo flere hjem den har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo helt sinnsykt ut!

Det står faktisk i kontrakten jeg har på Yippie, at oppdretter kan hente tilbake hunden hvis den ikke har det bra fysisk eller mentalt. Men jeg regner med at dette må bevises før hun har lov til det..!

Dette tilfellet her høres jo ut som oppdretters måte å få litt ekstra inntekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tilfellet her høres jo ut som oppdretters måte å få litt ekstra inntekter!

Javel? Så denne oppdretteren driver stadig og selger valpen til folk som ombestemmer seg etter en måneds tid for å tjene mer penger, liksom?

Det er vel to ting jeg syns er verdt å være kritisk til her - nr 1 er at denne oppdretteren tydeligvis sliter med å finne OK eiere til dens stakkars valpen, 3 hjem på 7 mnd kan umulig være sunt for den? Så kanskje burde denne oppdretteren gå litt inn i seg selv, og ikke være "hysterisk" på å få solgt valpen, sånn at det neste hjemmet blir mer permanent enn de den har hatt til nå..

Nr 2 er at folk har altfor lett for å både kjøpe og å kvitte seg med valper - gnål så mye dere orker om at oppdretter tjener penger på hvert valpesalg her, faktum er at om første valpekjøper hadde tatt konsekvensene av kjøpet sitt, så hadde ikke oppdretter tjent penger på gang nr 2 og 3. Det blir tydeligvis ikke betalt NOK penger for det stakkars dyret, når det er så lett å levere den tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

At oppdretteren selger hunden flere ganger og tar tilnærmet valppris for den hver gang syns jeg er helt ok. En hund mister ikke sin verdi med alderen, snarere tvert i mot. Det virker som folk tror at hunder er som biler, prisen faller i det bilen(hunden) forlater butikken (oppdretteren).

Jeg syns heller ikke det er merkelig at eiere ikke får papirer når de kjøper hund på avbetaling. Jeg hadde aldri registrert en hund på noen før hele kjøpesummen var betalt.

Alt i alt, så forstår jeg ikke helt hvor trådstarter vil hen, det er for mye hvisomatte i denne historien til at jeg kjøper den rått.. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At oppdretteren selger hunden flere ganger og tar tilnærmet valppris for den hver gang syns jeg er helt ok. En hund mister ikke sin verdi med alderen, snarere tvert i mot. Det virker som folk tror at hunder er som biler, prisen faller i det bilen(hunden) forlater butikken (oppdretteren).

Jeg syns heller ikke det er merkelig at eiere ikke får papirer når de kjøper hund på avbetaling. Jeg hadde aldri registrert en hund på noen før hele kjøpesummen var betalt.

Enig! Synes det er helt greit å ta betalt for valpen hver gang. Det jeg ikke er helt liker med dette, er at oppdretter tydelig legger for lite arbeid i "omplasseringen". Det blir litt sånn "første og beste hjem". Da kan du ende opp med en hund som blir kasteball. Personlig ville jeg ikke solgt en valp til noen som ikke kunne betale hele summen med en gang. Det er ikke kjøpesummen som er dyrest med å ha hund, og om en kjøper ikke kan hoste opp 7-10 000 på flekken, er h*n ikke i stand til å ta en stor dyrlegeregning på sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo at valpen ble betalt 3ganger.

Andre gang ble valpen ferdig betalt og papirene kom aldri !

Tredje hjem som valpen er i nå, og vil forbli, så får di heller ikka tak i oppdretter for å få papirene !

Tro hva dere vil om hele greia, nå sitter jeg midt oppi det selv og VET hva som er sagt og ikke !

Oppdretter visste at vedk jeg kjenner, lette etter hund !

Oppdr. SA at h*n kunne hente tilbake hunden når det ble sånn !

Den som har skjønt det her er BcAmira !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay... Nå synes jeg du må roe deg litt ned, og du kan ikke avkutte alle de andre bare fordi de ikke har mening som deg og en person i denne tråden har.

Om en oppdretter sier at hun kan gjøre en ting, så burde jo de som har hatt valpen ( 3 hjem faktisk.) Ha sjekket litt opp, om noen sier hoppe ned der, så sjekker man vel gjerne hvor langt ned det er sant?

Og ja, det kan gått hende at denne oppdretteren er useriøst, og kanskje ikke valpen engang har papirer... Men det var ikke det som du tok opp her, det du tok opp var at hun/han hadde solgt denne valpen flere ganger... Mener du at valpen burde vært gitt bort flere ganger?

Dette her har heller ikke noe med hva VI tror og ikke tror om denne saken, det spiller vel forsåvidt ingen rolle gjør du? Når du spør om en mening ang en sak, og folk forteller UTIFRA hva du har sagt, så må du jammen meg ta det sammen isteden for å skrike ut at ingen andre har skjønt noen ting, og at den ene personen som er enig med deg er den som har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo at valpen ble betalt 3ganger.

Andre gang ble valpen ferdig betalt og papirene kom aldri !

Tredje hjem som valpen er i nå, og vil forbli, så får di heller ikka tak i oppdretter for å få papirene !

Tro hva dere vil om hele greia, nå sitter jeg midt oppi det selv og VET hva som er sagt og ikke !

Oppdretter visste at vedk jeg kjenner, lette etter hund !

Oppdr. SA at h*n kunne hente tilbake hunden når det ble sånn !

Den som har skjønt det her er BcAmira !

Klipper og limer litt fra ditt første innlegg..

Saken er at.. Vedk. som jeg kjenner kjøpte en valp i vår..

Da var valpen 15uker, og di tidligere eierne hadde ikke råd til å ha h*n lenger..

Di hadde da betalt 3000,- for valpen (Di fikk den på avbetaling).. og oppdretteren hentet valpen uten å betale tilbake noenting !

Dette stod i kontrakten at kunne gjøres..

---

Vedk. fikk med seg valpen hjem, og hadde h*n i overkant av 3mndr, da h*n plutselig måtte bytte jobb,og følte h*n ikke kunne gi valpen det livet den fortjente pga jobbsituasjonen..

Dette fortalte vedk. til oppdretter og fikk til svar at da hentet h*n valpen..

Kostnadsfritt ! Javel sa h*n da fordi h*n ville jo bare gi valpen det hjemmet den faktisk fortjente..3 hjemmet på 7mndr.. Vedk. hadde da betalt 6000,- for valpen og hadde igjen 1000,- å betale..

Nå er valpen solgt videre til denne 3dje eier for 6000,- til.. og ikke 2500,- som vi fikk beskjed om..

Så vidt jeg kan se så har både valpekjøper nr 1 og valpekjøper nr 2 av egen fri vilje fordi DE ikke føler at de kan ta vare på valpen, levert den tilbake. Altså har IKKE oppdretter vært og hentet valpen UTEN samtykke med eier - de har ikke hatt råd eller tid til å ha den lenger.

At oppdretter burde la være å selge valper når vedkommende ikke klarer å finne mer kompetente valpekjøpere enn som så er en ting, men NÅR valpekjøperene først bestemmer seg for at de ikke har råd eller tid til hunden mer, så er det DE som velger å kvitte seg med bikkja, de blir ikke FRATATT den - og det er en vesensforskjell.. De velger å kjøpe, de velger å levere tilbake.. Å sutre over at oppdretter tjener penger, blir bare teit, syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik forstod jeg startinnlegget... har jeg misforstått så rett meg opp :closedeyes:

Jeg veit om måter som er mindre risikofylte å tjene penger på - OM første valpekjøperene hadde valgt å beholde hunden sin, hadde ikke oppdretteren tjent mer enn valpeprisen.. Hadde valpekjøper nr 2 valgt å beholde hunden sin, hadde ikke oppdretter tjent mer penger. Nå er den hos valpekjøper nr 3, la oss håpe at denne velger å beholde hunden, og ihvertfall har vett på å ikke sutre OM de ombestemmer seg etter en måned eller to..

Den det ER synd på oppi alt, er VALPEN, ikke de korttenkte folka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo greit at en oppdretter selger videre, men det som ikke er greit er at oppdretter tar valpen tilbake uten å gi igjen penger for det. Meen, her er det også valpekjøperen som må tenke seg om, for de gir jo tydeligvis fra seg valpen uten videre. Så man kan vel klandre kjøperne også.

Oppdretter har nok heller ikke hvert så nøye når h*n velger de nye kjøperne, men tviler på at h*n kan forutse at disse nye kjøperne må gi den fra seg igjen etter kort tid, for at oppdretter skal igjen tjene penger, det er for lattelig å tro.

Alle papirer blir ikke bare sendt over i løpet av en dag eller to (ikke om den skal registreres i NKK), da kan det fort ta et halvt år før stamtavlen er i boks, og mon tru det blir mer rot når valp skifter eier så ofte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler*

Forvirringen er total..

Men ang. papirene - sies det ikke her at ingen av de to første eierne har betalt valpen fullt ut?

Den første har bet. 3000 (på avbetaling) den andre 6000 (men hadde 1000 igjen).

INGEN av disse to skulle under noen omstendighet fått papirer på hunden (ennå), selvsagt..

Den tredje har betalt 6000,- - men hva denne eieren har betalt har dere vel strengt tatt ikke noe med, ikke sant? Og om/når denne får papirene hunden vet dere kanskje heller ikke noe om?

"Problemet" her er altså at oppdr. ikke uoppfordret betaler tilbake penger til valpekjøpere som ikke er sitt ansvar bevisst, ikke betaler det de har avtalt, men (heldigvis) velger å GI valpen tilbake etter kort tid??

Beklager, men jeg ser lite i denne saken som roper useriøs oppdretter annet enn tydeligvis ganske dårlig dømmekraft når det gjelder valg av valpekjøpere...

Men EN genial forretningsidè ble født her, da - selge til dumme (men helst snille) folk som leverer tilbake hunden etter kort tid, men ikke krever å få igjen pengene sine..

Sånn fortsetter man til man har solgt hunden sånn 10-15 ganger - og vips har man solgt den samme hunden for 30-40.000,-! (Tviler dog på at det er noen oppdretters ønskedrøm, men...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic først: En oppdretter kan kreve tilbake en valp/hund om det er bevist at hunden ikke har det noe bra hjemme. Dette uten omkostninger. Men å kreve tilbake en hund som ikke er mishandlet eller noe kan oppdretter ikke gjøre. Men om valpekjøperne vil kan de velge å gi tilbake hunden eller få igjen noe av kjøpesummen. Men dette er noe valpekjøperne selv må kreve.

En oppdretter kan selge en valp de får igjen så mange ganger de vil og kan ta den prisen man vil. Det er det ingen som kan gjøre noe med.

Men en valpekjøper som har betalt hele summen har krav på å få papirene til hunden. En oppdretter kan ikke drøye ut med å levere dem. Men oppdretter kan hjelpe med å registrere valpen for de nye eierne.

Liten tilføyelse: En oppdretter kan holde igjen papirene om hele prisen ikke er betalt. Noe de aller fleste oppdrettere også gjør. Her har ikke valpekjøper noe å si. Som regel står dette i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic først: En oppdretter kan kreve tilbake en valp/hund om det er bevist at hunden ikke har det noe bra hjemme. Dette uten omkostninger. Men å kreve tilbake en hund som ikke er mishandlet eller noe kan oppdretter ikke gjøre. Men om valpekjøperne vil kan de velge å gi tilbake hunden eller få igjen noe av kjøpesummen. Men dette er noe valpekjøperne selv må kreve.

En oppdretter kan selge en valp de får igjen så mange ganger de vil og kan ta den prisen man vil. Det er det ingen som kan gjøre noe med.

Men en valpekjøper som har betalt hele summen har krav på å få papirene til hunden. En oppdretter kan ikke drøye ut med å levere dem. Men oppdretter kan hjelpe med å registrere valpen for de nye eierne.

Saken her var akkurat det.. Oppdretter hentet igjen valpen UTEN å ha en grunn til det..

Det stod i kontr.at oppdretter skulle kontaktes om noe uforutsett oppstod... Vedk. måtte bytte jobb..Men valpen hadde det hverken psykisk eller mentalt DÅRLIG i dette hjemmet..

Derfor lurer jeg på hva som er rett & galt?

Oppdretter LOVTE å sende papirene..Kontrakten var underskrevet og oppdr. "kjente" meg fra før..

ikke at det har noen betydning,men...

Hva om vedk. som eide hunden ville stille den ? Uten papirer?

Det har nemlig vist seg i ettertid at hunden ikke er registrert engang.

Og dette stod i kontrakten at skulle gjøres?

Vedk.som jeg kjenner sitter ennå på papirene h*n fikk.

Ikke mye, men vaksinasjonskortet, og kontrakten.

Og grunnen til at vi fikk greie på hva valpens nåværende eier hadde betalt er vel helst fordi at di sliter med oppdretteren selv ! Di får jo ikke papirene di er blitt lovet?

Sånn helt ærlig vil ikke jeg personlig ha noe pepper pga det her.. :)

Dette er hvordan jeg har oppfattet situasjonen.. og jeg trenger bare litt tips :P

Det blir som BcAmira sier..At det står i kontrakten at oppdretter kan hente tilbake hunden vederlagsfritt OM det er mistanke om vanskjøtsel,/mishandling osv..

Noe det IKKE var..Derfor mener jeg at en oppdretter kan ikke kreve tilbake en valp hun faktisk HAR solgt til noen pga vedk ikke kan beholde den? Det burde jo ha vært kjøpers eget valg når hunden er kjøpt og betalt? Mente 6000,- i første innlegg.

Beklager det der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at man stiller spørsmål når du legger det fram som du gjør. For stemmer det ikke at

a) valpekjøper selv valgte å levere tilbake hunden?

b) valpekjøper ikke hadde betalt valpen fullt ut?

Og hva med de andre to spørsmålene jeg stilte deg?

- mener du at oppdretter skal betale tilbake pengene fordi valpekjøper har bestemt seg for ikke å beholde valpen likevel?

- og mener du at en valpekjøper skal få papirene på hunden før den er betalt fullt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at man stiller spørsmål når du legger det fram som du gjør. For stemmer det ikke at

a) valpekjøper selv valgte å levere tilbake hunden? Nei ! eller..på en måte..det stod i kontrakten at hunden kunne HENTES av oppdretter ved mistanke om mishandling osv... + at oppdretter skulle kontaktes..Det var det vedk. gjorde.. Kontaktet oppdretter om problemet..Oppdr.tok tilbake hunden,og thats it.. Hva skjer nå? Vedk. ville jo omplassert hunden selv? Men oppdr.tok valpen,og solgte den heller for 3dje gang..

b) valpekjøper ikke hadde betalt valpen fullt ut? Det manglet 1000,- som jeg har fått vite om i ettertid..

Og hva med de andre to spørsmålene jeg stilte deg?

- mener du at oppdretter skal betale tilbake pengene fordi valpekjøper har bestemt seg for ikke å beholde valpen likevel?Nei..Men å være LITT medgjørlig skader kanskje ikke? Vedk. tok det svært tung, noe oppretter visste og fortsatt vet.. Og å kreve tilbake hunden fordi vedk. ikke kunne beholde hunden pga jobb.. Er det riktig?

Jeg er ikke ute etter pepper her..Kun råd om hva som er rett & galt når man er oppdretter..?

- og mener du at en valpekjøper skal få papirene på hunden før den er betalt fullt ut? Når man blir LOVET papirene på hunden, så JA !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...