Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase


maritnorli

Recommended Posts

Hei!

Vi er et par som ønsker oss en hund, men vi syns det er veldig vanskelig å velge hvilken rase!

Det er egentlig ikke så viktig om det er rasehund eller blandingshund, men det er veldig viktig

at den passer godt til oss slik at begge trives.

Har du noen forslag til hvilken hund som kan passe?

Vi liker turer, både i byområder og skog/fjell, men vi jakter ikke.

Vi liker å slappe av i sofaen :)

Vi vil ikke ha en utstillingshund, men en hund for tur, selskap og hygge.

Den må ikke være for stor eller røyte mye for vi har en ganske liten leilighet

Vi er ikke erfarne hundeeiere

Utseendet er ikke så viktig, men vi syns beagle er veldig fin.

Det er kjempebra om dere kan hjelpe!

Tusen takk:)

Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beagle er jo en jakthund, og kan etter det jeg har hørt være vanskelig å ha løs pga. sterk lyst til å følge spor. Den er jo også korthåret, og korthårete hunder røyter, og de røyter hår som sitter godt fast i alt som er av tekstiler (det kan selvsagt reduseres en del om man er flink til å børste hunden utendørs, eventuelt bade den en del). Ellers passer den sikkert godt til deres kriterier.

Nå er jeg nybakt lundehundeier, og synes kanskje det også kan være en rase å tenke på. Kan nok røyte litt, men har en kjekk størrelse, og er en veldig fin turkamerat. Den lille pelsen som faller av, er dessuten enklere å fjerne fra tekstiler enn korthår a la whippet og beagle. Dessuten er det en sjelden og fascinerende rase som fortjener å bli tatt vare på. Hun elsker å ligge i sofaen, og er grei å ha løs (der det passer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i skal gå efter en hund der er under kategorien selskabshund eller nogle få af de drivende hunde, da i ikke er interesseret i en hund der evt. jager og der heller ikke er for stor, eller røyter for meget.

her er et par forslag.

Boston terrier ca.6-11 kg det er en aktiv- og god familiehund, der ikke kræver så meget pels stell.

dansk-svensk gårdhund ca 32-39 cm høje, aktiv og god familiehund, meget lærenem og kræver ikke meget pels stell.

Pharaoh hund ca. 53-61 cm høje, er en meget aktiv og intelligent hund, der er livlig og legesyg, men som også elsker at kose med sin familie, som ikke kræver megetprels stell.

Det er bare et par forslag, men tag og evt gå på de forskellige racehundes websites og læs mere om dem. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i skal gå efter en hund der er under kategorien selskabshund eller nogle få af de drivende hunde, da i ikke er interesseret i en hund der evt. jager og der heller ikke er for stor, eller røyter for meget.

her er et par forslag.

Boston terrier ca.6-11 kg det er en aktiv- og god familiehund, der ikke kræver så meget pels stell.

dansk-svensk gårdhund ca 32-39 cm høje, aktiv og god familiehund, meget lærenem og kræver ikke meget pels stell.

Pharaoh hund ca. 53-61 cm høje, er en meget aktiv og intelligent hund, der er livlig og legesyg, men som også elsker at kose med sin familie, som ikke kræver megetprels stell.

Det er bare et par forslag, men tag og evt gå på de forskellige racehundes websites og læs mere om dem. :thumbs:

Faraohund holdes muligens som selskapshund i dag, men gjett om de har jaktinstinktene og -egenskapene i behold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den avler som min veninde kender, som har avlet pharaoh hunde de sidste 20 år, hans hunde har aldrig jagtet, er lidt nogle pyser.

Og avleren betegner dem mere selv som selskabshunde.

At de aldri har jaktet, handler vel mer om at den formen for jakt man bruker faraohunder til ikke er tillatt i Norden, enn at hundene ikke har instinkter, tenker jeg. At de er pyser, tror jeg ikke de som har sett dem på lure coursing-banen vil være helt enige i... (der jaktinstiktet deres lokkes hørbart fram...)

Uansett tror jeg kanskje ikke trådstarter vil finne faraohunder så appellerende, all den tid beagelen unektelig ser litt annerledes ut (men jeg velger å svare likevel, så tråden "bumpes" og de kanskje får andre tips).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Jeg tok testen til canis før jeg laget denne tråden, og jeg syns det kom en del rare svar.

For eksempel fikk jeg opp at beagle ville passe godt, og dette er en hund som jeg har lest mye om og har hatt lyst på, men vet ikke om den passer på grunn av at den har så sterkt jaktinstinkt. Vil den ikke mistrives om den ikke får jakte da?

Her er resultatet av testen minus de som ikke var aktuelle...

Beagle

Chesapeake bay retriever

Dansk-svensk gårdshund

Lapsk vallhund

Norsk buhund

Norsk lundehund

Pinscher

Shiba

Staffordshire bull terrier

Det er jo flere her som dere har nevnt... så nå får jeg bare lese mer å se hva det blir til! Det er jo artig å ha en norsk rase da, og lundehunden ser veldig fin ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg ikke liker testen på canis, den gir kanskje en pekepinn, men jeg hadde aldri valgt rase etter den.

Men DSG kan jo kanskje passe den? Stor hund i liten kropp, tåler mer enn det ser ut som. Kan være med på lange turer, men samtidig få en fridag uten at den flyr på veggen. Den kan nok være krevende for noen i valpeperioden, men sånn hører vel til? Jeg har til gode å møte en agressiv eller en med adferdsproblemer når det kommer til DSG. De går også med de fleste hunder, noen er veldig kjælne, vil sitte på fanget osv osv, mens andre liker heller å være litt for seg selv. Dette er rottefangere, så litt instinkt er det jo. Men fungerer fint som en hund i liten leilighet midt i byen. Tilpasser seg bra gjør den også. Noen kan være litt pinglete når det kommer til vær, og vil kanskje heller være inne en reinværsdag. Men er forskjell fra individ til individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere her som dere har nevnt... så nå får jeg bare lese mer å se hva det blir til! Det er jo artig å ha en norsk rase da, og lundehunden ser veldig fin ut:)

Lundehunden ER kjempefin (heeeeelt objektiv, selvsagt...) - og jeg har knapt opplevd maken til positiv mottakelse (på nett, riktignok) fra andre rasemiljøer enn den jeg har fått blant lundehundeiere. Nå har jeg jo først og fremst min egen lundehund som referanse, og hun har et usedvanlig tydelig språk, og flere spesielle atferder som gjør henne til en spennende, "primitiv" hund å ha - samtidig som hun er lettstelt og lettvint. De er også fine flokkhunder, så om dere vurderer mer enn en hund i framtida, bør ikke en lundehund være noe hinder for dette.

Når det gjelder det å nevne negative sider ved en rase, kan det være et tveegget sverd. Jeg velger likevel å kommentere dem. De finnes hos alle raser, og det er viktig å forberede potensielle eiere på dem, synes jeg, om man er oppriktig opptatt av at rasen skal komme i rette hender. Jeg har bare noen ukers erfaring med rasen, men velger å trekke fram de mindre positive sidene jeg opplever ved rasen.

Lundehunder kan ha sine helseproblemer, det skal være sagt. Min Shiba er (foreløpig) frisk, men mage-/tarmproblemer forekommer det en del av, men i stadig flere tilfeller lar disse seg behandle.

Renslighet kan også være en utfordring for lundehundeiere, etter det jeg har skjønt - men det er de nok ikke alene om blant smårasene (selv om det kanskje ikke snakkes så mye om i andre raser...). Min Shiba er ikke alltid like flink å si fra om at hun må tisse, men nå når jeg har hatt henne i noen uker, har jeg funnet ut når jeg må være litt obs (etter hovedmåltidet), og da har det gått bra.

Om dere fremdeles er interessert i rasen, vil jeg anbefale dere å sjekke ut Norsk lundehundklubbs hjemmesider, og kanskje melde deg inn i lundeforumet på samme side. Der har de et eget underforum for de som lurer på om lundehund er den riktige rasen for dem, og mitt inntrykk er at deltakerne der er både ærlige og informative.

http://www.lundehund.cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...