Gå til innhold
Hundesonen.no

Stamtavle! Endelig!

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Nå har vi endelig fått stamtavla til Tjorven, og ble veldig fornøyd da hele slekta hennes har HD: A

Men, har ikke så god peiling på innavl og sånn, så jeg begynte å lure litt når jeg så at oldemora til faren var den sammen som mora til moren...

Noe å bekymre seg for eller? :roll: Det ser jo ikke ut som det har gjordt noe skade for helsa...

Skrevet
oj! har de hd?

HD: A er jo helt fri for HD da! Dvs at de ikke har det.. :)

"At en hund har A-hofter vil si at den ikke har HD. Når en hund blir undersøkt for HD blir den deretter gradert etter hvor gode hofter den har. Grad A og B er fri, C er svak grad, D middels og E sterk."

Skrevet

Fikk stamtavlen til Diego også for mindre enn 1 mnd..

Tok 3 mnd å få den.

Og i den så er det 1 hund langt bak i slekten så har HD:E

1 som har HD:B (Regnes som fri?)

Ellers er hele slekta fri for HD.. :)

Skrevet
Alle på Felix sin stamtavle har A, men det er ikke alle det står HD grad :?  Noen som veit hvorfor?

Da er de vel ikke testa da??

Skrevet
Alle på Felix sin stamtavle har A, men det er ikke alle det står HD grad :?  Noen som veit hvorfor?

Det er ikke så vanlig å teste sånne små hunder for HD.

Skrevet
jeg skal hvertfall teste min papillon :)

For HD? Jaja, det skader jo uansett ikke :D Men har aldri hørt om HD på papillon da. Men de skal PRA og PL-testes.

Skrevet

Hva er det?

PRA er en øyesykdom, som gjør at hunden mister synet, og PL er en kneledds-sykdom som gjør at leddene går ut av ledd.. Hvis du skjønner?

Skrevet

PRA er en øyesykdom, som gjør at hunden mister synet, og PL er en kneledds-sykdom som gjør at leddene går ut av ledd.. Hvis du skjønner?

Jepp, skjønner! Nå har jeg lært noe nytt idag også :)

Skrevet

Hehe :) Så fint da! De sykdommene er ikke så utbredt i rasen altså, papillon er en veldig sunn rase. Men de skal nå sjekkes for det :D

Skrevet

Det er ikke så vanlig å teste sånne små hunder for HD.

Ok...men trodde man gjorde det hvis de skulle brukes til avl... :) Men da lærte jeg også noe nytt da :wink:

Skrevet

Ok...men trodde man gjorde det hvis de skulle brukes til avl... :) Men da lærte jeg også noe nytt da :wink:

Det er i alle fall ikke det på papillon, men jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert om puddel altså :D

Skrevet

Nei, oppdretterne vil ha alle pengene for alle valpene :? Så de kan fullføre det de må skrive inn for å sende inn til NKK..

Skjønner ikke at noen kan bruke 3 mnd på å betale! :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
    • Jeg er interessert i rasene Collie eller Eurasier? Hvordan er de to rasene? Pelsstell? Røyter de mye? Er det mye lyd? Trenbarhet og kan de gå løs ute med lite jakt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...