Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet


Lilleulv

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jeg vet meget lite om Whippeten, men jeg har en bok om mange av verdens hunderaser, og i den står det noen faktaer om Whippeten.

Så her er et lite sammendrag:

Whippeten er opprinnelig fra Storbritannia. Den ble opprinnelig brukt til jakt og veddeløp, mens den i dag også brukt som selskapshund. Den blir ca 13-14 år gammel, den veier mellom 12-14 kg og den blir ca 43-51 cm høy.

Whippeten er somregel vennlig mot barn og den trives ogå med å bo i byen. Den har en tynn og kort pels så den trives ikke ute i kaldt vær, iallefall ikke i lengden. Som sakt har den en kort pels, så den trenger ikke så mye pelsstell. Den er en sosial hund, så den kommer godt overens med andre hunder og mennesker.

Håper at dette er til hjelp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var egentlig på tur å kjøpe meg Whippet som tilleggshund for få år siden, men av forskjellige grunner ombestemte jeg meg..

Av oppdrettere fikk jeg vite at når det gjelder ute-ting (påkledning o.l.) er det litt hva du gjør den til selv. Kan ha tendens til sårskader siden den løper mye og fort, og har lite pels (tenker spesielt i skogen o.l.)

Inne i hus merker du den knapt, den finner seg den varmeste, luneste plassen, gjerne sofakroken (husk at en valp er en valp..) Ute må den få løpt av seg energi!

Veldig renslig, siden den korte pelsen tørker fort og skitt er lett å børste av/ramler fort av.

Og så er den jo vakker!

Resten står vel i en rasebeskrivelse.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på utkikk etter whippet selv og har derfor forhørt meg endel rundt. De er mynder, men mer førerorienterte enn de andre myndene. I tilegg er de faktisk ganske hardføre (men fryser lett seff) livlige og sosiale. De synes det er morsomt å trene så lenge det blir gjort på deres premisser og de elsker å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha tendens til sårskader siden den løper mye og fort, og har lite pels (tenker spesielt i skogen o.l.)

Litt flisespikkeri: Dette er veldig individuelt. Jeg "er på min tredje" whippet, og to av disse skader/skadde seg så godt som aldri, en var litt mer "ulykkeskråke" og fikk seg et par rifter i løpet av de 12-13 årene jeg hadde henne.

Gullet, som jeg har nå, er kanskje den det er aller mest spring i, og hun har aldri hatt noen sårskader på de 2,5 årene jeg har hatt henne - og det er ikke fordi hun ikke får boltre seg ute!

Fordelen med kort pels er også at du ser skader med en gang, så de går aldri upåaktet hen, og man unngår lett infeksjon. Ulempen er selvsagt at alle arr synes mye bedre på en korthåret enn en langhåret hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, her sto det mye som var til hjelp! :)

Jeg har snakket med ei dame som har en whippet og hun skryter fælt av rasen. sier hun lett ville anbefalt den til førstegangseiere, og at de er utrolig greie og enkle å ha med å gjøre. stemmer dette? Vi bor på gård med 500 m2 hundehage og store jorder rundt oss, så løpe får den i hvert fall :o i tillegg er vi mye i skog og mark med portistispa mi, som som regel går løs da. jeg ønsker også å få såpass god kontroll på min neste hund at jeg kan ha den løs på tur, er dette lett å få til med en whippet?

Det som jeg bekymrer meg litt for er dette at den fryser så lett. Vi tar oss gjerne en tur i fjellet på vinteren, og gjerne på ski. er dette noe den kan være med på og trives med, dersom vi kler på den litt?

Noen ting jeg bør være klar over under oppdragelsen av en whippet-valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har to whippeter, pluss at hun har bodd i et hus med mange flere, i tillegg har jeg vært på kurs med ei som hadde to stykk, + noen i stallen, så jeg føler jeg kjenner rasen litt nå. Jeg har aldri vært noen myndefan, men whippeten har forandret meg! De er så utrolig sosiale, og på tross av farten og alt det der så er de en enkel rase å ha løs. Alle jeg kjenner kommer på innkalling tvert, ingen av de har hatt trøbbel med å omgåes andre hunder, og de elsker å trene. Whippeten til venninna mi vant faktisk konkurransen på agilitykurset også:) I tillegg er de veldig rolige og behagelige inne, og mye mer førerorientert enn jeg hadde trodd. Jeg har også inntrykk av at de er enkle førstegangshunder og at de tåler litt! Selvfølgelig fryser de lett, men utover det så kan de være med på det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten er ingen vanskelig hund å ha løs nei. De er faktisk såpass førerorienterte(eller "daltete" :) ) at de aller helst vil være sammen med matmor eller matfar.

De liker å ha det varmt ja,men å bli med på langtur på vinteren er inget problem sålenge man har et godt og varmt dekken som beskytter mot vær og vind. Når jeg har vært på lengre turer på kalde dager,har jeg også hatt med teppe eller sitteunderlag ut som han kan ligge på når vi skal sette oss ned et sted.

Som valper har jeg hørt at de kan være svært aktive(men hvilke valper er nå ikke det?), men min var en engel faktisk :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten min VAR ihvertfall sosial med andre hunder,helt til det tippa over(så han var det kanskje ikke allikavel..?). Han elsker fremdeles tisper,og er kjempegrei med valper. Hannhunder han kjenner fra før er heller ikke noe problem,og han liker å være sammen med hundevennene sine. De whippetene jeg kjenner er alle sosiale hunder ihvertfall,men unntak finnes jo. Og jeg har hørt flere si at de er veldig rasebevisste,og de(som mange andre raser)leker best med sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som omplasserte en collie og fant ut at du måtte satse på portisvalp for at hunden du har fra førav sin skyld siden du mente hun går best overens med "sine egne" ?

Hvordan veit du at det blir bare himmel og kos med en whippetvalp?

Nei ikke helt... Jeg hadde en collie på prøve i 1 mnd, men vi bestemte oss for å ikke overta han av en del grunner. en av grunnene var at nemi ikke godtok han. sånn sett tror jeg det blir lettere med valp. Men ja, hun leker best med sin egen rase synes jeg :lol:

Jeg vet ikke at det bare blir himmel og kos med en whippet. jeg bare spør litt om rasen. men jeg skal få besøk av en whippetvalp neste uke, så det blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var tøft av deg å levere tilbake collien jeg :lol: Jeg måttet gjøre noe lignende. Fikk en nydelig voksen hund hit, som det gikk veldig bra med i begynnelsen. Men etter et halvt år ble vi enige om at hun skulle tilbake til tidligere eier. Ting gikk ikke så bra, og når hunder mistrives så er det ikke noe ålreit hundehold lenger. Og jeg skjønner godt hva du mener, for jeg savner henne enda. Nesten sånn at jeg angrer på at jeg sendte henne tilbake, men da må man bare se på forandringene i ettertid. At det faktisk var et riktig valg å sende dem tilbake.

Forresten så syns jeg dette er en innmari interessant tråd, da Whippet er en av rasene jeg er intressert i. Så tilbake til topicen; Jeg har lest mange steder at de har sterkt jaktinstinkt. Hva er deres erfaring på det punktet?

Skal selfølgelig ikke ha en hund til nå, men alltid moro å lære. Hvem veit hva som skjer om noen år?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så syns jeg dette er en innmari interessant tråd, da Whippet er en av rasene jeg er intressert i. Så tilbake til topicen; Jeg har lest mange steder at de har sterkt jaktinstinkt. Hva er deres erfaring på det punktet?

Det varierer en del - men alle mynder er jo opprinnelig hetsjakthunder, så jaktinstinkt har de. Forskjellen fra f.eks. støvere, er at de først og fremst jakter på ting de ser (derav det engelske ordet for mynde - sighthound). Det vil si at de som regel ikke vil legge ut på lange søk etter vilt, spesielt ikke sprintere som whippeten - men det finnes unntak. Det varierer nok en del hvor greit det går å stoppe en mynde som har fått øye på ei katt eller en hare, men det kreves som regel en del trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner sånn bortimot 15 whippeter, og har bare godord å si om dem. Morsomme, lydige (til mynder å være), kosete, lette å holde rene, og ganske enkle å ha i lag med andre hunder. Jeg har selv to hann-sloughier, og har både en diger åker og en inngjerdet hage her. På det meste har det vært ni hunder løse i hagen her, hvorav de aller fleste hanner. Whippeter, salukier, naboens golden retriever, og mine to sloughier. Ikkeno' problem. Mynder er generelt ganske greie å ha i lag med andre hunder, selv om jeg kanskje ville vært forsiktig med å slippe mynder løs sammen med veldig små hunder - hvis de ikke er vant til dem, altså. Å bli løpt i senk av en mynde kan gjøre vondt, også for våre menneskelige knær - men for en liten eller liten-mellomstor hund kan det føles som å bli truffet av Flytoget! Og katter er *virkelig* ute å kjøre hvis de prøver å løpe ifra en mynde...

Jeg anbefaler definitivt whippet som førstegangs-mynde. De er også utmerkede sofa- og sengevarmere. De kan løpe løse i skauen uten å forsvinne for deg, og de synes det er kjempekult å lete etter deg hvis du leker gjemsel med dem. Du kan trene spor med dem, du kan trene agility, og også lydighet (med en smule tålmodighet, da). De liker folk, de sitter på fanget til vilt fremmede mennesker bare de blir klødd litt, og de *stjeler* ikke mat - de bare *forsyner* seg av alt mulig, med verdens største selvfølgelighet. Og når de ikke er ute, ligger de stort sett i sofaen og drar seg - på rygg, med alle fire beina i været. :-)

....oooog, for å gjøre beskrivelsen komplett: Sjekk whippetene i disse lure coursing-galleriene!

http://picasaweb.google.com/JanErikSandbaek/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på en ting bare, er Whippeten kresen når det gjelder mat?

Er det mye allergi i rasen?

Hvordan sykdommer er mest å se i rasen?

-håper ikke jeg kupper tråden nå, bare noen spørsmål jeg har lurt litt på :lol:

Nei du kupper absolutt ikke, Renate! Kjempebra at du kommer med spørsmål :P

Og Marianne&Rikke: :P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen whippeter kan være svært kresne,og jeg kjenner flere som har hatt litt problemer med å få de til å spise mye når de er unge. Min spiser ikke mer enn nødvendig han,selv om JEG kunne tenkt meg at han hadde spist mer. Men det er tydeligvis nok,for han er i fint hold. Som regel går det seg til, og jeg kjenner også ei tispe som er like ram på mat som labradorer!

Rasen er svært sunn,og det finnes ingen kjente sykdommer så vidt jeg vet. Allergi har JEG aldri hørt om, men det betyr jo ikke at det ikke finnes selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen whippeter kan være svært kresne,og jeg kjenner flere som har hatt litt problemer med å få de til å spise mye når de er unge. Min spiser ikke mer enn nødvendig han,selv om JEG kunne tenkt meg at han hadde spist mer. Men det er tydeligvis nok,for han er i fint hold. Som regel går det seg til, og jeg kjenner også ei tispe som er like ram på mat som labradorer!

Rasen er svært sunn,og det finnes ingen kjente sykdommer så vidt jeg vet. Allergi har JEG aldri hørt om, men det betyr jo ikke at det ikke finnes selvfølgelig.

Høres veldig bra ut sykdomsmessig, jeg har ikke hørt noe om allergi altså, jeg vil bare styre unna raser som man vet kan være for disponible for akkurat dette.

Nå har jeg et matvrak (men hun er flink og ikke maser og sånn så hun er ikke slitsom, men spiser ALT jeg tilbyr henne) og kan kanskje være deilig å ha en hund som er "normal" i mat veien neste gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvrak? Tja, jeg kjenner en whippet som kunne slukt et elg-skilt med hud og hår. Han kunne ett opp hele kjøleskapet - dvs innholdet *og* selve kjøleskapet - og fremdeles ha lyst på dessert. Men jeg kjenner også whippeter som er småspiste. Så det er nok ganske individuelt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...