Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua


camagnu
 Share

Recommended Posts

Puddel er en selskapshund, og tilhører gruppe 9 (eller var det 8?). Da kan man jo likegodt si at en chihuahua i utgangspunktet var en vakthund. Så hvis vi skal gå inn for selskapshundene så blir det bedre å holde seg innenfor gruppen. Men jeg føler liksom at vi er ferdig med akkurat det punktet, jeg mener at de fint kan leve i en familie hvor 8timers arbeidsdag er vanlig. Forutsatt at det ikke er noe i veien med dette individet, og jeg ville foretrukket at den hadde selskap.

Husky er ingen hunderase nei, men en fellesbetegnelse for en blanding mellom bl.a. Siberian husky, Vorsteh, Pointer og Alaskan malamute + fler sikkert. Men jeg ser poenget ditt :icon_redface:

Jeg har aldri sagt at du ikke har et seriøst hundehold, jeg har kun sagt at du fremstår som om du har det :yes: Men jeg har en del fordommer rundt chihuahua fordi jeg møter mange som snakker negativt om rasen på grunnlag av hva de har hørt om den. Mye av det stemmer overhodet ikke, og jeg får et behov for å beskytte rasen å vise folk at den virkelig er en hund, og om man lar den være som andre så får du ikke en gneldrete liten sak som ikke kan gå på snø :whistle: Det er dratt veldig langt da :lol:

Det virker som om vi ihvertfall er enig i at en chi er en hund, og bør oppdras på "vanlig" måte, utenom punktet med hjemme alene. Tar jeg feil? Har du andre meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan noen fortelle litt sånn kjennerelt hvordan hver dagen til dere som eier Chi er? Ossen oppfører hunden deres blant fremmede mennesker og dyr osv. Hvor mye trening gjør dere og hvor mye mosjon få h

Posted Images

Puddel er en selskapshund, og tilhører gruppe 9 (eller var det 8?). Da kan man jo likegodt si at en chihuahua i utgangspunktet var en vakthund. Så hvis vi skal gå inn for selskapshundene så blir det bedre å holde seg innenfor gruppen. Men jeg føler liksom at vi er ferdig med akkurat det punktet, jeg mener at de fint kan leve i en familie hvor 8timers arbeidsdag er vanlig. Forutsatt at det ikke er noe i veien med dette individet, og jeg ville foretrukket at den hadde selskap.

Husky er ingen hunderase nei, men en fellesbetegnelse for en blanding mellom bl.a. Siberian husky, Vorsteh, Pointer og Alaskan malamute + fler sikkert. Men jeg ser poenget ditt :yes:

Jeg har aldri sagt at du ikke har et seriøst hundehold, jeg har kun sagt at du fremstår som om du har det :whistle: Men jeg har en del fordommer rundt chihuahua fordi jeg møter mange som snakker negativt om rasen på grunnlag av hva de har hørt om den. Mye av det stemmer overhodet ikke, og jeg får et behov for å beskytte rasen å vise folk at den virkelig er en hund, og om man lar den være som andre så får du ikke en gneldrete liten sak som ikke kan gå på snø :lol: Det er dratt veldig langt da :)

Det virker som om vi ihvertfall er enig i at en chi er en hund, og bør oppdras på "vanlig" måte, utenom punktet med hjemme alene. Tar jeg feil? Har du andre meninger?

Puddel er i utganskpunktet en apporterende jakthund, men FCI har per idag den definert som en selskapshund, seksjon 2 i gruppe 9.

Det neste er vel at labrador retriever og golden retriever puttes inn i gruppe 9 også, det skulle ikke forundre meg. Kanksje de skiller mellom "jaktlabrador" og "gylden golden" vs "selskapslabrador og -golden".

Nei jeg synes ikke at det å skulle sette opp en chi mot feks en shih tzu ville være det rette å trekke frem når du gang på gang poengterte hund er hund, da må man trekke frem raser som er i motsetninger i forhold til hverandre, for å få frem poenget.

Alaskan husky er vel den nye "blandingen", mens siberian er vel godkjent som egen rase, og er nedstammet fra gamle sledehunder? Jeg husker ikke alt i hodet og orker ikke å gå og gjøre research akkurat nå.

Det å si

Jeg har aldri sagt at du ikke har et seriøst hundehold, jeg har kun sagt at du fremstår som om du har det :D
er faktisk å prøve å ro seg godt i land igjen, for det å hentyde, er faktisk gasnke skremmende å gjøre, og viser ganske mangel på respekt overfor andre som viser litt antydning til å ikke være helt enig med deg. Det skal ganske mye til for å ikke være en seriøs hundeeier, hunder som får dekket alle behov de har, er gasnke heldige. Om ting ikke er nøyaktig opp til den standard du har, så betyr det ikke nødvendigvis at det er feil? Det går an å ha andre standarder som ikke nødvendigvis er feil, bare annerledes.

Og jeg skjønner ikke hvordan jeg kan fremstå som å ha et "useriøst" hundehold på noen måte, jeg håper og tror at folk ikke legger noe annet i innleggene mine slik du må ha gjort, det er tydeligvis andre som forstår innleggene mine ganske bra, heldigvis!

Det at mange snakker negativt om rasen har mye skyld på medias fremstilling av den, men når jeg møter folk med mine tre små, så går de fleste derfra som tente lys med et stort smil om munnen, og jeg stopper villig opp, lar folk hilse og informerer de. Skepsis og negativ holdning blir snudd til opplysthet og positiv holdning, og fleste får opp øynene og sier når de går derfra, at kanskje de skal vurdere en chi. Noen går derfra og sier at de ikke kunne tenke seg en chi, fordi de ikke var så rolige og late som de trodde. Da synes jeg at jeg har "reddet" noen.

Jeg synes ikke chi er en hunderase for alle, slik jeg ikke synes at husky, malle, nuffe, rr, bc osv er for alle. Men med rette innstillingen kan den være en rase for svært mange.

Jeg er ikke så opptatt av å "beskytte" rasen som jeg var for 4-5 år siden, det vil alltid være trangsynte mennesker, og uopplyste mennesker. De uopplyste menneskene er det mulig å gjøre noe med. De trangsynte synes jeg synd på og overser.

Chihuahua er uten tvil en hund, det har til og med DNA analyser bevist.

Chihuahua er verdens mest fantastiske rase (helt objektivt selvsagt) og jeg hadde ikke hatt tre stk om jeg ikke hadde syntes det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du syntes det :lol: Og for min del kan du sammenligne chi'en med hvilkensom helst rase. Jeg mener fortsatt at så lenge trening er gjort med individet og ingen separasjonsangst er tilstede, så klarer de å leve sammen med et menneske som jobber fulltid :whistle:

Du får enten akseptere det, eller irritere deg over det, eller bare glemme hele saken.

Og å si at jeg ror når jeg faktisk forteller deg at jeg aldri har sagt at du driver et useriøst hundehold stemmer tvert. Hvorfor i alle dager skulle jeg si det? Du ønsker faktisk ikke at hundene skal være så mye alene, har tilogmed anskaffet 3 stk (sånn at de har selskap i hverandre bl.a?) og lar dem ikke være lenge alene av gangen (stemmer ikke det?). Selvfølgelig ville jeg gjort det samme med Tinka om jeg hadde hatt mulighet. Men jeg bor dessverre alene, og må jobbe fulltid for å få inn nok penger.

Nå er jeg ihvertfall ferdig med diskusjonen. Jeg har fått frem poenget mitt, at selvom det finnes mange rare meninger om en chihuahua, så er det en flott rase, og det er synd at flere lager dårlig rykte ved å bruke de som veskehunder. Og spesielt filmer som fremstiller dem sånn. Men sånn er det bare, jeg vet hvordan rasen er, og jeg syntes den er fantastisk. Hadde den vært en god del høyere/større, så hadde nok det blitt min neste rase :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blande seg*

Virker som dere bare misfortår hverandre og egentlig er enige.

Når Kvikklunsj skriver:

Jeg har aldri sagt at du ikke har et seriøst hundehold, jeg har kun sagt at du fremstår som om du har det :aww:

...mener hun at hun har sagt at det fremstår som at du (Tonia) har et seriøst hundehold. Altså noe positivt.

Virker som du tolker setningen slik:

Jeg har aldri sagt at du ikke har et seriøst hundehold, jeg har kun sagt at du fremstår som at du ikke har det
'

men det var altså ikke det Kvikklunsj mente.

*snike seg ut herfra igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blande seg*

Virker som dere bare misfortår hverandre og egentlig er enige.

Når Kvikklunsj skriver:

...mener hun at hun har sagt at det fremstår som at du (Tonia) har et seriøst hundehold. Altså noe positivt.

Virker som du tolker setningen slik:

'

men det var altså ikke det Kvikklunsj mente.

*snike seg ut herfra igjen*

Hehe koselige opprydderen :)

Og ja, du har nok rett i at vi til tider har lest litt forbi hverandre. Alt i alt så mener vi jo begge at en chihuahua fortjener noe mer en bare et veskeliv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Heisann !

Jeg leste litt her inne og ser at noen sier en chihuahua er bortskjemt om den ikke har en flokk.

Vel flokken er jo egentlig oss menneskene, og om den er bortskjemt er det eier sin egen feil.

Jeg har selv en chihuahua gutt på snart 1 og halvt og den er ikke bortskjemt, vi har oppdradd ham til

og ikke tigge eller bli løftet på hele tiden. Når han vil opp i sofaen får han ikke komme oppi med mindre vi tillater det, han er både lydig og rolig. Siden vi ikke har noen andre hunder så drar vi på hundetreff annenhver tirsdag for å sosialisere han og det har funket helt perfekt !

Vår lille chi er verken bortskjemt eller lat, han går på egne ben og blir ikke løftet opp når han vil det.

Selvom det er store hunder han møter så må han bare møte sin frykt og bruke nesen før synet eller hørselen.

Det er du som gjør hunden om til det den virkelig er, vil du ikke ha en bortskjemt chi så ikke skjem den bort da vel :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg har en chihuahua, og hun er min beste tur venn. Så fort jeg sier tur så står hun ved døren, logrer og kan ikke få kommet seg fort nok ut. Vi går lange turer hver dag, både alene og sammen med andre hunder. Favoritten hennes er når vi skal på stranden og hun får løpe fritt i sanden, paradis!

Jeg tror det er veldig individuelt hvordan chihuahuaen oppfører seg, det har alt med hvordan oppdragelse den får. Akkurat som andre hunder. Hunden vår er hjemme alene rundt 6 timer hver dag mens vi er på skolen, og dette har hun ingen problemer med. Etter morgen luften hennes legger hun seg bare i senga si for og sove videre, hun vet hva som skal skje, dette er jo rutine. Vi brukte tid på hjemme alene trening da hun var valp, så dette er ingen problem nå.

Måtte bare legge igjen dette :) Hunden din blir som regel det du opdrar den til, uansett rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gidder rett og slett ikke quote.

Jeg har en Chihuahua gutt som akkurat har rundet 2år. Har en Border Collie tispe fra før av som jeg var veldig aktiv med. Har alltid ønsket meg en chi, kommer sannsynligvis litt av en "fjortis" periode der jeg ble veldig forelsket i den "lille søte rasen". Jeg snakka med oppdrettere, leste opp og ned på forumer, og fikk endelig en liten krabat i hus. Jeg skulle trene ag, lp og den skulle være med i skog og mark, for jeg "viste" jo at chihuahuaen fint kunne klare dette, den blir hva du gjør den til.

Husrentreningen gikk greit, litt senere enn jeg er vant med, men helt ok. Skog i tur å mark går greit periodevis, han er aktiv en liten stund, før han blir lei. Ag og lp har jeg så å si droppa helt, det finnes jo ikke motor i den lille skrullingen min, han elsker å ligge under dyna å soooove! Det siste året har man nesten måtte dra han vekk fra senga :icon_redface:

Å jeg nekter å ta på meg skylla for å ha "ødelagt hunden", med å kun la den være sofahund.

Den dag i dag lever han det slakke hundeliv hos min mor, da hennes aktivitetsbehov passer mye bedre til han, hun er hjemme på dag tid, og han hater å være alene. Det går greit, men jeg vet han ikke liker det. Han er utrolig selskapsyk, vil være med folk hele tiden, helst ligge å bare kose.

Og gjett hva, jeg har tillogme hatt han i veske. Noe jeg ALDRI trodde kom til å skje, men han hadde en periode fra 3mnd - 14mnd der han plutselig nekta å gå, spesielt i litt dårlig vær eller kulde, av og til var jeg desverre avhengi av å komme meg videre, så da putta jeg han i veska.( som han automatisk hopper oppi, det gjør han forresten bare han ser en veske, det begynte han med før jeg noen gang hadde hatt an oppi noe som helst da :icon_redface: ) Nå var dette svært sjeldent, men det har faktisk hendt.

Det jeg prøver å få frem, er at en Chihuahua ER en Chihuahua... jeg er selfølgelig klar over at jeg har fått et MEGET rolig og bedagelig vesen i hus, og at han er i overkant kosete og rolig. Men jeg hadde virkelig håp for denne Chihuahuaen jeg skulle bruke til å motbevise alles fordommer, men nå gikk det ikke slik.

Jeg valgte rett og slett feil rase, det er virkelig ikke en Border Collie :rolleyes2: Selfølgelig forskjell på individ, de fleste chi´er jeg har møtt er mer aktive enn min skrulling. Men tross i at han ikke blir verken lp eller ag champ, så elsker han å leke å herje, og bare kose seg med de han kjenner. Verdens nydeligste Chihuahua selfølgelig, og angrer ikke et sekund på mitt valg(selv om han ikke bor med meg lengre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har 2 chihuahuaer som lever som huskyer. Altså bor ute alene i et lite lekehus, og så står de litt i bånd utenfor der, mest alene. Utrolig hva disse hundene venner seg til. (eller rettere sagt må venne seg til) Skulle tro chi var selskapshund og trivdes best med menneskelig omgang/kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har 2 chihuahuaer som lever som huskyer. Altså bor ute alene i et lite lekehus, og så står de litt i bånd utenfor der, mest alene. Utrolig hva disse hundene venner seg til. (eller rettere sagt må venne seg til) Skulle tro chi var selskapshund og trivdes best med menneskelig omgang/kontakt?

Det er jo veldig forskjell gemyttmessig på en Husky og en Chihuahua, en liten hund (iallefall selskapshund, inkludert også flere større raser) hadde ikke trivdes med et slikt liv overhodet og er avhengig av menneskelig kontakt og oppmerksomhet for å trives, mens andre raser som er veldig selvstendige er et slikt "uavengig" liv ypperlig for så lenge de atpåtil får brukt seg.

Synes virkelig ikke det hørtes ut som noen god situasjon for noen Chihuahua det der, vet at om min hund hadde hatt et slikt liv, hadde han hatt det bedre død helt ærlig, livet hans er kos, oppmerksomhet og menneskelig kontakt, å få brukt seg mentalt og fysisk er ikke noe han krever, men en bonus jeg selvsagt gir han, men uten den sosiale menneskebiten hadde han ikke hatt det godt overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig forskjell gemyttmessig på en Husky og en Chihuahua, en liten hund (iallefall selskapshund, inkludert også flere større raser) hadde ikke trivdes med et slikt liv overhodet og er avhengig av menneskelig kontakt og oppmerksomhet for å trives, mens andre raser som er veldig selvstendige er et slikt "uavengig" liv ypperlig for så lenge de atpåtil får brukt seg.

Synes virkelig ikke det hørtes ut som noen god situasjon for noen Chihuahua det der, vet at om min hund hadde hatt et slikt liv, hadde han hatt det bedre død helt ærlig, livet hans er kos, oppmerksomhet og menneskelig kontakt, å få brukt seg mentalt og fysisk er ikke noe han krever, men en bonus jeg selvsagt gir han, men uten den sosiale menneskebiten hadde han ikke hatt det godt overhodet.

Signerer. Jeg hadde nok aldri klart å vent min til det, hvertfall ikke til å trives med det. Men selfølgelig, det er jo stor forskjell på individer, men tror ingen av de Chihuahuaene jeg kjenner hadde trivds i den situasjonen som Djervekvinnen beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg syns ikke noe om det. Skal man ha hundehold på den måten ,bør man få seg raser som er mer slik av natur. Jeg kunne aldri hatt mine hunder slik, fordi begge rasene er glad i nærhet og knytter seg til familien. De vantrives alene. Det finne jo mange raser som er avlet opp til å være selvstendige og trives utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Det blir jo selvfølgelig mye kos da med en så liten tass :heart: Men vi går turer hver dag, og en lang tur på ca 1 time 1 gang om dagen :-)

Hun er importert fra Lituaen og har veldig intressante linjer bla fra Litauen, Latvia og Russland :) Bildene under er Mor (Anakonda Kūlverstukai) og Far (Philfort Figaro Fan)

i dokumentene heter Beauty egentlig Cheposė Širdute, som betyr hjelpsomt hjerte.

post-11012-0-61123100-1335124417_thumb.j

Mamma

post-11012-0-21877100-1335124422.jpg

Pappa

post-11012-0-09479200-1335125090_thumb.j

Beauty :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hvordan står det til med rasen om dagen? :) Preger den tidligere populæriteten fremdeles helse og prisnivå? Er det mye rar avl enda? (Tenker på boomet etter Paris Hilton fikk seg chi) 

 Jeg har blitt så forelska i ene chihuahuaen i stallen, han er en skikkelig raring, dvergpreg eller noe. Kjemperar, men så vanvittig hærlig da :wub: Kunne virkelig tenkt meg en chi som maskot en dag. En B/T hannhund <3 Det er pent det! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...