Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebøker


Terrier

Recommended Posts

Jeg har lest svært få hundebøker i mitt liv, og skal nå kjøpe gave til en venn som skal kjøpe hund for første gang. Hvilken bok vil dere si er den som dekker det meste av hundeholdet med fokus på et positivt samspill mellom hund og eier? Jeg er ute etter en bok som dekker tiden fra man får valpen i hus og litt frem i tid når det gjelder den grunnleggende treningen.

Setter pris på alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fra valp til voksen hund" av Åsa Ahlbom vil jeg anbefale. Den tar for seg valpensutvikling, raseforskjeller, kort om forebyggende helsestell, forskjellige hverdagslige øvelser (innkalling, gå pent i bånd, ikke hoppe, ikke bite osv), renslighetstrening, lek, sosialisering, miljøtrening osv osv. Omtale på Canis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest svært få hundebøker i mitt liv, og skal nå kjøpe gave til en venn som skal kjøpe hund for første gang. Hvilken bok vil dere si er den som dekker det meste av hundeholdet med fokus på et positivt samspill mellom hund og eier? Jeg er ute etter en bok som dekker tiden fra man får valpen i hus og litt frem i tid når det gjelder den grunnleggende treningen.

Setter pris på alle tips.

Du har jo Karen Pryor sine bøker. De er ikke så mye rettet mot trening, men mer positivt samspill mellom hund og eier. Ellers så har du bøkene til Svartbergs, de retter seg mer mot trening av hund rettet mot konkurranse. Järverud tar jo for seg mye av starten på innlæring, men her må du sile litt i forhold til hva du vil gjøre mot hunden din. Den tar for seg den tradisjonelle treningen og er ikke noe for en ren positivist. Eva Bodfält tar for seg mer en blanding igjen, oppvekst og trening. Kanskje dette er den beste boken. Her lærer en litt om hvordan man skal få veldig god kontakt med hunden. Mickie Gustavson, Valpen - Hela hundlivet, noen som har lest den?

Jeg har vist ikke noen bibel jeg... Av det jeg har lest, så har jeg hatt best utbytte av Svartbergs og Eva Bodfält (kontraktkontraktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje startet med Åsa Ahlboms bok, som er enkel og grei og lettfattelig for ALLE - og gir en slags elementærgreie inn, og så bygd på med Eva Bodfäldts bok videre. Eller begge bøkene! Det er en stund siden jeg har bladd i Evas bok, men har sett litt på Åsas tilfeldigvis nå i det siste, så jeg har litt problemer med å velge...

Begge to gir den FORSTÅELSEN for hva en liten valp er, som jeg synes er bra for nye eiere. Det jeg har litt sans for, er jo dette som jeg tror det er Åsa som skriver.. at man bør senke kravene, tenke etter hva som er viktig. Og dette med kontakt er jo først og sist viktig også...

Hehe, Bodfäldt har jo laget både DVD og en treningsplan i tillegg til boken.

http://www.hundkonsulten.se/handledning.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Pryor har jeg bladd litt i, den er god selv om jeg leste den i forbindelse med læringspsykologi/atferdsananlyse for mennesker.

Fra valp til voksen mener jeg at jeg har lest en gang for mange år siden, og den var nyttefull hvis jeg husker rett.

Jeg låner bøker, jeg, så det er vanskelig i ettertid å huske hvilke man foretrakk.

Jeg skal titte litt på alle bøkene dere lister opp, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en bok om hunden generelt: hundens stell og helse ( = oppslagsverk)

når valp: Fra valp til voksen hund

Når voksen: Anders hallgrens bøker liker jeg godt, EVA BodFält også.

... mange bibler...

utrolig kjekt å ha et oppslagsverk for helse og stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Hallgrens Lykkelige lydige hunder har vært min bibel. Den er muligens noe utgått på dato men jeg synes den fortsatt inneholder mye fornuftig. Kontakt, av Eva Bodfält synes jeg også var en fin bok. Kulturkollisjonen av Jean Donaldson kan anbefales på det sterkeste. Bøker om hundespråk er heller ikke å forakte. Jeg har lest masse av flere forskjellige forfattere og har plukket ut det som passer for meg og måten jeg vil oppdra hund på. Hunden min forteller meg hva jeg bør lære mer om. Men ingen bøker kan erstatte et bra kurs da. I teorien er alt så enkelt. I praksis, hmm. Det er ikke bestandig jeg og hunden har lest samme boka har jeg funnet ut. ^_^

Men det er nå han Anders som er helten min da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes alle burde ha skikkelige gode bøker om anatomi og fysiologi i bokhylla også, da mener jeg ikke disse "stell av hunden og anatomi" bøkene, men rene anatomi og fysiologi bøker.

Å sette seg inn i hvordan hunden fungerer fysisk skader ikke, selvfølgelig er trening også viktig, men vet man ikke noe om hundens fysikk så er det fort gjort å gjøre endel feil :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes alle burde ha skikkelige gode bøker om anatomi og fysiologi i bokhylla også, da mener jeg ikke disse "stell av hunden og anatomi" bøkene, men rene anatomi og fysiologi bøker.

Å sette seg inn i hvordan hunden fungerer fysisk skader ikke, selvfølgelig er trening også viktig, men vet man ikke noe om hundens fysikk så er det fort gjort å gjøre endel feil :whistle:

Noen å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen å anbefale?

Ja mange, men kan skrive opp noen av dem

* Evans & DeLahunta "guide to the dissection of the dog" -veldig godt forklart bok, tar med muskler, skjellett og indre organer

* Peter C Goody "Dog anatomy -A pictorial approach to canine structure" -Muskler, skjellett, sener, ligamenter, muskelens funksjoner (fleksjon/ekstensjon), lymfekjertler, blodårer, indre organer..alt på en veldig lett forklart måte, med sort hvitt bilder som er tegnet

*Birgitta Wikstrøm & Josefine Øberg "Hundens Sjukdomar" -bra bok om hundens sykdommer

* Stanley h Done, Peter C Goody, Susan A Evans, Neil C Stickland "Color atlas of veterinary anatomy" ISBN 0 7234 2441 1 -Noen klarer ikke studere denne boken siden det er en hund som blir disikert, de tar av lag for lag og du får virkelig se hvordan hunden ser ut, jeg syntes dette er en helt fantastisk bok og har hulpet meg MYE i studiene! Min bibel!

*Robert A Kainer, DVM, MS and Thomas o Mc Cracken, MS "Dog anatomy -A coloring atals" -enkel og grei anatomi bok med enkle og forståelige bilder av både muskler, skjellett og indre organer.

Fåes kjøpt på enten bokkilden.no eller bokus.se :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på å prøve å se på den med en NY hundeeiers øyne. Det er de utroligste ting folk kan lure på, eller styre litt feil i, som man med en viss erfaring bak seg kanskje selv "glemmer". Karen Pryor får heller bli presang nummer to, kanskje?

Godt poeng, og det er en av grunnene til at jeg blir litt grønn på hva som er den beste boken for de som har null erfaring. Karen Pryor er nok pensum for viderekommende for da må man ha forstått litt grunnleggende for å ha nytte av den. Haha, det blir ny hundebok hver jul nå, da, eller?

Jeg har sett på diverse bokomtaler, og jeg tror det blir Åsa sin... når musikersambo kommer hjem og spleiser. Jeg husket plutselig hvorfor jeg bruker biblioteket og ikke bokhandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes UTROLIGT mange gode hundebøker!

Du kan bla litt i dem og se om dette er om grunnlegende.

Jeg har 3 hundebøker i skuffen min, Håndbok for hundeeiere(husker ikke forfatter), Hva tenker hunden min(Gwen Bayley?) og Vel rett hund for deg, der er det mest raser.

Jeg må inrømme at jeg har en til da, den er om triks.

Så jeg anbefaler ingen bok. Fordi det finnes så mange gode ^^,<3

PS; På www.Canis.no er det sikkert noen bøker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bok om rasen hun skal få? Lykkelige, lydige hunder var min første hundebok, da jeg fikk min første hund i 1982.. :rolleyes: Til jul for et år eller to siden fikk jeg "Nova Scotia Duck Tolling Retriver" til jul av Ane. Det er vel egentlig den eneste av alle hundebøkene her jeg virkelig har lest, selvom den var på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fra valp til voksen hund" av Åsa Ahlbom vil jeg anbefale. Den tar for seg valpensutvikling, raseforskjeller, kort om forebyggende helsestell, forskjellige hverdagslige øvelser (innkalling, gå pent i bånd, ikke hoppe, ikke bite osv), renslighetstrening, lek, sosialisering, miljøtrening osv osv. Omtale på Canis

Alle mine valpekjøpere får denne boken sendt i posten mens valpen bor hos meg (oppdretter). På den måten oppfordrer jeg dem til å lese og sette seg inn i litt teori omkring hundehold FØR den lille kommer i hus. Det finnes ingenting som er viktigere enn en god start/ sosialisering, så jeg gjør mitt beste for å legge forholdene til rette for det.

Ahlbom sin bok er lettlest, kunnskapsfull og tar på en enkel måte for seg det elementære og viktigste i hundeholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...