Gå til innhold
Hundesonen.no

Når folk tar feil av raser.

André

Recommended Posts

Her er det veldig få som har sett en Dansk/svensk gårdshund, er vel litt det samme i hele Norge.

Får veldig ofte spørsmål om det er en Jack Russel, noe han da virkelig ikke ligner mye pga størrelsen.

Første gang dette skjedde var hos veterinæren, da han var 12 uker, skulle ha vaksine.

Der satt det en oppdretter av JRT, og hun ble veldig nysgjerrig på hvor vi hadde kjøpt vår JR-valp. :D

For det MÅTTE jo være en JRT...

På utstilling blir det mange komentarer som feks" herregud for en stygg JRT..."

Ja det er jeg da helt enig i med tanke på at det er en DSG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 346
  • Created
  • Siste svar

Har hatt en ekstra schäfer som julegjest hos meg disse dagene, og han er grå, altså (ifølge mange vi møter på) en ulv! Prøver å forklare folk at det er en helt vanlig schäferhund, men med en annen fargekode enn det man som oftest ser, men det er mange som ikke ser helt overbevist ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stirre ut i lufta og ignorerere alle "Hmm, det mååå jo være en chi?!" kommentarene fra folk som sitter over midtgangen og glaner på bikkja mi. Lurer dem, så kan de vel spørre. Gidder ikke kommentere gjettninger som ikke er retta til meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jo haha når jeg passa en chihuahua valp i sommer og gikk tur sammen med Turbo var det en som spurte om det var mamma og bebi.. Jadda :D

Haha, det har jeg også blitt spurt om.

De spurte om Simba var mamman til Nana og om Nana var mamman til Loppa :D

også er det ofte folk går forbi, vennegjenger. En eller flere jenter sier åååå, så søt. Så sier en av folka, det er en chihuahua, da sier jeg Nei, det er en phalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt mange som tror at min er en pointer ellers pleier de spørre om hva han er blandet med. når eg sier: Nei, han er en rein raset dalmantiner sier de bare: Er de sååå store da? hehe.. han er veldig stor for rasen ja. :)

har også fått det elegante spm. hvor mange prikker har han? då har eg det beste svaret:P ALLE dalmantinere har 101 prikker! det er jo derfor filmen heter 101 dalmantinere! det er utrolig mange som da svarer: ÅHH? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hann-sloughis som er nesten like store, men den ene er sand-grå med svart maske, mens den andre er rød uten maske. Det er helt utrolig mange som lurer på om den første er hann og den andre er hunn.

I det siste har jeg også fått spørsmål om yngstemann (den røde) er en ridgeback.

Og det er selvfølgeligvis haugevis med folk som tror at de er greyhounds.

Men det merkeligste er alle de folkene som ser ut som levende spørsmålstegn når jeg sier at de er mynder. "Åh? Jammen, mynder har jo lang pels, har de ikke?" Og så må jeg forklare dem at ja, AFGHANSK mynde har lang pels, men det finnes mange andre mynderaser også. Og de fleste har faktisk kort pels...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hann-sloughis som er nesten like store, men den ene er sand-grå med svart maske, mens den andre er rød uten maske. Det er helt utrolig mange som lurer på om den første er hann og den andre er hunn.

He-he, det viser jo bare hvor dypt sosialiseringen sitter i folk. Nå er det jo sånn i naturen at det som regel er hannene som er mest fargerike, men ...

I det siste har jeg også fått spørsmål om yngstemann (den røde) er en ridgeback.

Rett kontinent, i hvert fall!

Men det merkeligste er alle de folkene som ser ut som levende spørsmålstegn når jeg sier at de er mynder. "Åh? Jammen, mynder har jo lang pels, har de ikke?" Og så må jeg forklare dem at ja, AFGHANSK mynde har lang pels, men det finnes mange andre mynderaser også. Og de fleste har faktisk kort pels...

Den har jeg også fått høre en del ganger. Ellers synes jeg jo sloughiene mest av alt ligner på kameler, jeg da... Er litt fascinert av hvordan alle husdyr i ørkenstrøk i bunn og grunn ligner litt på hverandre - langlemmede, smale og litt kantete - og veldig flotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ofte høre at jeg hadde en sånn en utrolig fin Howavart mens Troya enda var "liten". Nå får jeg heller høre; er ikke den Howavarten litt liten og tjukk? Så oppskriften på en Howavart er altså: golden/shæfer/dobber. Hvertfall hvis du skal ha en liten, tjukk og lat en, hehe :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og titta på Norsk Vinnerutstilling for Schäfere sist det var i Fredrikstad. Er noen år siden nå da... Satt på en benk ved siden av noen som hadde en grå tervueren. En schäferhundoppdretter (han har vel drevet med schäfer i over 20 år) kom bort til henne og spurte om den kom fra kennel Silverpilen (svensk bruksoppdrett). Greit at de kanskje ikke hadde de vakreste hundene mhp det eksteriøret, men terver så de ikke ut som. ;)

Her er det veldig få som har sett en Dansk/svensk gårdshund, er vel litt det samme i hele Norge.

Får veldig ofte spørsmål om det er en Jack Russel, noe han da virkelig ikke ligner mye pga størrelsen.

Første gang dette skjedde var hos veterinæren, da han var 12 uker, skulle ha vaksine.

Der satt det en oppdretter av JRT, og hun ble veldig nysgjerrig på hvor vi hadde kjøpt vår JR-valp. ;)

For det MÅTTE jo være en JRT...

På utstilling blir det mange komentarer som feks" herregud for en stygg JRT..."

Ja det er jeg da helt enig i med tanke på at det er en DSG.

Utrolig pinlig for oppdretterne å ta feil av egen rase da! Og utrolig at det i det hele tatt går an.. Jeg har bare blitt spurt om det er en labrador eller blanding jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt min bullterrier i underkant av ein måned, og fleire har spurt om det er ein pitbull. Når nokon spør meg kva rase det er og eg seier bullterrier, seier dei berre å... og går raskt vidare Jaja, navnet er jo ganske likt, og slektstavla muligens, men hallo folkens (alle uvitende som ikkje er medlem i dyresonen..ehm..) les ei bok om hunderaser! :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste spør om min noget slanke og gule labrador er en golden, golden/whippetmix, pointer, og så var det en påståelig dame som mente bestemt at jeg var blitt lurt når jeg sa at hunden min var renraset labrador. Hun hadde holdt på med golden i alle år og hun kunne retrievere ut og inn. Så hun så at hunden min ikke var en ordentlig labrador. Så skal det nevnes at i følge henne så er retrievere egentlig ment for rådyrjakt og alle retrievere som er jaktavlet stikker av hele tiden. Så nå vet dere det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det hender støtt at jeg får høre at det må være mor og datter når jeg går med Lita og Tequila :rolleyes:

Og jeg flirer like godt hver gang det kommer fra barnevognen: miau når de ser Tequila :lol: Foreldrene blir så flaue!

Tequila er også en Wheaten valp, (det er hun støtt) eller Løwchen blanding..

De fleste gjetter riktig på Lita, men det hender at jeg får spørsmål om det er Støver i henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bare en boxer, men jeg har en bælfeit boxer, og han må få mye mindre mat og mye mere tur!

Så står de og prater, leker lærer og babler litt til, og jeg står der og venter til de avslutter med at de har hatt boxer i 400 år, og sånn skal ikke boxeren se ut, før jeg sier at det er en bullmastiff. Da begynner de selvfølgelig å forklare seg med at "vel, den siste hunden min døde jo for en mnd siden, og fargen ER jo helt lik" så konklusjonen er: brindle = boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en mann som lurte på om Basenjien min var en Basset...

Og ei dame som spurte kva slags rase det var og vi svarte at det er ein Basenji, og då sa ho "hmm syns no å ha sett på internett at dei er ein del kraftigare"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det der er ikke terrier, den bjeffer jo ikke på hunden vår" (Møtte et gammelt par på tur med deres hund)

Så da vet dere det. Hunden min er ikke terrier fordi den ikke bjeffer på hunder ^_^

Åja. Jeg har fått hørt at jeg har blitt grundig lurt. Denne damen kunne mye om hund, og har drevet med hunder i flere år og aldri hørt om denne rasen. Så - jeg har blitt lurt av oppdretter :icon_fun:

Og jeg har en evigung Engelsk setter valp (den gjentar seg mange ganger) Riktignok ikke samme form, og min har barter og annerledes ører - men det er en engelsk setter valp altså :barfy:

Uff, folk er så påståelige noen ganger :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste spør om min noget slanke og gule labrador er en golden, golden/whippetmix, pointer, og så var det en påståelig dame som mente bestemt at jeg var blitt lurt når jeg sa at hunden min var renraset labrador. Hun hadde holdt på med golden i alle år og hun kunne retrievere ut og inn. Så hun så at hunden min ikke var en ordentlig labrador. Så skal det nevnes at i følge henne så er retrievere egentlig ment for rådyrjakt og alle retrievere som er jaktavlet stikker av hele tiden. Så nå vet dere det! :(

HAHAHAHAHAHA! Åh, jeg dør! Naboene mine har en golden, og han er stadig her hos meg og mine mynder for å leke med dem. Resultatet har blitt at han er den slankeste og mest muskuløse golden jeg noengang har sett! Det hører med til historien at han har enormt jaktinstinkt, til tross for at han kommer fra rene blindehundlinjer - han skulle bli blindehund, men det gikk ikke fordi han viste seg å ha albueleddsdysplasi.

Han stikker forøvrig aldri av, annet enn at han alltid løper etter bilen min hvis jeg skal noen steder. Så da må jeg stoppe og åpne bakluka og ta ham med. Det sier noe om naboforholdet at jeg har tatt han med og dratt på en 15 mils biltur for å besøke venner, uten å ringe naboene. De vet at han er hos meg hvis han ikke er hjemme...

Jeg skulle forsåvidt likt å se en labrador/golden blandet med whippet. Det kunne blitt en utrolig interessant miks. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...