Gå til innhold
Hundesonen.no

Nekter å tisse ute, tisser når vi kommer inn


MariJ

Recommended Posts

Har hatt hund før, men ikke en som kniper igjen ute, og venter til vi kommer inn igjen. Det som skjer er at jeg (eller min samboer) tar henne med ut for å tisse, etter mat, soving, leking eller at hun trasker rundt. Vi har henne i bånd ute, og prøver å gjøre det så lite spennende som mulig. Altså, vi gjør jo alt etter boka, mens valpen gjør ingenting etter boka :) Hun viser ingen, absolutt ingen tegn på at hun er tissetrengt ute, men så fort vi kommer inn igjen så huker hun seg ned og tisser. Vi bærer henne rett ut igjen, roser henne når vi setter henne ned på bakken. Og nå vet vi jo at hun må på do, men ingenting skjer. Vi går inn igjen, hun huker seg ned på gulvet, så er det ut igjen, og ingenting skjer. Er det noe vi gjør galt? Eller må vi rett og slett gi henne tid, at hun finner ut at det er ute det skal skje? Har jo bare hatt henne siden fredag, men som sagt, vi har begge hatt hund(er) før, men aldri opplevd dette. Må innrømme at jeg faktisk er litt frustrert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ganske vanlig, spes på små raser. Første chihuahuan her i huset var slik, fikk ham ikke til åtisse ute før etter en uke. og første gangen han tisset ute ble han så flau at han prøvde å slikke det opp igjen :)

tålmodighet er en dyd :icon_fun:

Hvis dere har hatt henne i to dager så gi henne lit tid til å venne seg skikkelig til dere og det nye stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil vel ikke legge igjen noen spor ute enda, litt mer som "hysj, jeg har ikke vært her" La hun kanskje bli litt mer kjent ute på sitt tissested? Husker at min sleit veldig med det der, han sa ifra på natta at han måtte på do, vi gikk ut.. ikke snakk om.. gikk inn, og da satt han seg fint ned og tisset. Dette skjedde veldig veldig ofte, tilslutt fant vi ut at vi går ut når han skal tisse.. han tisser ikke, tar han inn i et par minutter, ser at han må må do pga han "små sirkler" litt rundt, og tar han ut igjen. Hadde en sånn liten rutine at vi tok han ut, så inn igjen, så ut ganske fort igjen...Det tok faktisk 3 uker før han ville på do på tur. Etter ca 1 uke, så var det hjelt ok å tisse ute, men inne best. Han ble faktisk ikke 100% husren før han var 5 måneder gammel. Men nå har jeg hørt at hannhunder er bittelitt vanskeligere å få husren enn tisper.. Men gi hun litt tid, mye er nytt enda. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valper tisser, så legger de ifra seg "lukten sin" - noe ikke alle små valper er trygge på med en gang. Når de legger fra seg lukten sin så kan større hunder og andre "farer" finne dem - det ligger liksom i instinktet i mange av de små. Det kan ta tid, og det kan være lurt å ha en fast tisseplass de første ukene. Du kan jo vurdere å få henne til å tisse på en avis eller en fille som du kan ta med deg ut å legge på tisseplassen. Når hun kommer dit neste gang vil hun kjenne lukten sin der allerede, og det kan hjelpe litt på for å få de første dråpene ut. :) Husk å alltid ha karbonade eller noe annet supergodt i lomma som du gir valpen etter den har vært flink. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hjelper å la henne gå løs? Da får hun beveget litt mer på seg og føler kanskje at det er lettere og gjøre fra seg da. Prøv å være aktiv med henne ute, aktivitet setter fart på systemet :) Vær mye ute på plana med henne ellers også og la henne lære seg at det er trygt, morro osv osv å være på plena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å la hun tisse på avis når dere er inne, så tar dere med dere avisen ut også prøver dere å kun la hun gå i det trygge stedet hvor avisen ligger, da tisser hun etterhvert.

Dette har vi gjort med valpene våre som ikke har villet tisse ute, gir dem ikke stort område å tisse på, men kun der avisen ligger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Har hatt hund før, men ikke en som kniper igjen ute, og venter til vi kommer inn igjen. Det som skjer er at jeg (eller min samboer) tar henne med ut for å tisse, etter mat, soving, leking eller at hun trasker rundt. Vi har henne i bånd ute, og prøver å gjøre det så lite spennende som mulig. Altså, vi gjør jo alt etter boka, mens valpen gjør ingenting etter boka :) Hun viser ingen, absolutt ingen tegn på at hun er tissetrengt ute, men så fort vi kommer inn igjen så huker hun seg ned og tisser. Vi bærer henne rett ut igjen, roser henne når vi setter henne ned på bakken. Og nå vet vi jo at hun må på do, men ingenting skjer. Vi går inn igjen, hun huker seg ned på gulvet, så er det ut igjen, og ingenting skjer. Er det noe vi gjør galt? Eller må vi rett og slett gi henne tid, at hun finner ut at det er ute det skal skje? Har jo bare hatt henne siden fredag, men som sagt, vi har begge hatt hund(er) før, men aldri opplevd dette. Må innrømme at jeg faktisk er litt frustrert :)

Den beste medisinen er å være ute til valpen har tisset - før eller siden vil hun jo tisse ute bare dere venter lenge nok. Her handler det ene og alene om å være tålmodig - punktum.

Edit: Valpen synes tydeligvis det er moro å være ute, og det dere driver med nå - ved å bære henne ut når hun HAR tisset for så å gjøre det til stor stas når dere setter henne ned er jo faktisk å forsterke innetissingen. Valpen vil ut, da tisser man for da får man leke i hagen og får masse ros og skryt.......

Neida, det er ikke feil å ta valpen ut når uhellet er ute - men det er i grunnen egentlig feillæring i mine øyne, i alle fall sålenge det å være ute er så stor stas tydeligvis for valpen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ville gjort det de fleste sier, la henne tisse på en avis eller en klut, også tar dere med den ut.

Men lek med henne i hagen så hun kanskje finner ut at det er trygt å være ute, og hvertfall viss valpen deres liker og være ute.

Jeg har en valp selv, men har vært veldig heldig, hun sier ifra selv når hun må ut, men selvfølgelig så har det vært uhell hær å..

Håper det ordner seg for dere. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...