Gå til innhold
Hundesonen.no

Varme og hund.


MarieR

Recommended Posts

Hva gjør dere på dager det er så hett ute at det nesten er uansvarlig å mosjonere både seg selv og bikkja? Har du gode tips til andre soniser om hvordan man kommer seg gjenom glovarme dager uten å føle seg totalt understimulert etterpå? :)

Ask ligger bar å sløver i skyggen, han får isbiter og masse friskt vann. Mosjoneringen og turene tar jeg på kvelden eller tidlig på morgenen. Har tenkt jeg skal blande noen godbiter med vann e.l. og fryse det ned så han får bryne seg litt på det i morgen, avkjølende og stimulerende. :) Skulle gjerne ha tatt han med så han har fått bade, men han hater vann... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å komme meg ut tidlig om morgenen, men er et B-menneske, så det blir vanskelig til tider.

Som regel gjør vi de samme aktivitetene som hvilken som helst dag, men er det skikkelig varmt legger jeg opp treningen slik at det blir vannaktiviteter.

Svømme, er godt for eier og hund på varme dager :) Men er du på latsiden, så er det bare å drive med vannapportering :)

Hvis jeg går turer, har jeg med vannflaske. Det er vann rundt hver sving her (føles litt sånn), så jeg fyller flaska opp og spruter litt på bikkja (som ikke har noe i mot det, på varme dager) og lar ham få drikke hvis han vil. Hvis han ikke vil bli sprutet på, gjør jeg ham litt våt med en blaut håndduk eller noe.

Litt varme og pesing, hindrer ikke gutten min å springe rundt som en gal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tilbringer dagen inne på kalde gulv og drøyer med alt av trening og tur til klokka nærmer seg midnatt. Hvis jeg skal opp tidlig så veldig sene turer ikke er aktuelt så får de søke litt etter gobiter i hagen et par ganger så de får brukt seg litt. Valpen bryr seg heldigvis ikke om varme så hun spretter rundt uansett. Verre med collien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge pelsdottene mine ligger flatt utover gulvet og rører seg minst mulig, 31 grader i skyggen her. Jeg sørger for at de har KALDT vann i vannskålene (skifter ofte) og våte håndklær å legge seg på på verandaen. Litt senere skal vi rusle ned til stranda, da kommer Pippin til å bade, mens Symra blir fornærma på de små bølgene som prøver å ta labbene hennes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Da drar vi på lang sykkeltur!

Øhh nei, men er en del som ikke har vett nok til å tenke..Vi tar det bare rolig vi, går små turer av gangen, og kanskje har Milo litt i langline på en gresslette, slik at han kan få styre det selv. Ellers så bor jo jeg 5 min gange fra stranda så er ikke sjeldent at vi drar ned dit og bader :)

Bare pass på dere som bader med hundene(eller lar de bade alene for den saks skyld) at dere ikke lar sola tørke hunden! Jeg legger alltid på vått håndkle når vi vender nesa hjemover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiviteter og turer legges så sent på kvelden som mulig. Resten av de varme dagene nytes i skyggen under guttas store favoritt buske, litt halvtint V&H å tygge på morgen og kveld + dagens høydepunkt: vannspreder'n! Da er det full jubel og hurramegrundt på hele hurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Spike ligger helst i solsteken og koser seg, rare hunden. Han får noen isbiter og nok, kaldt vann.. trening på kvelden. Ellers er han med på det meste på dagtid også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våte håndklær

Signerer den! Josie storkoser seg om hun får ligge ute på verandaen i skyggen, eller med et vått håndkle over seg.. Kaldt vann og hyppige badeturer funker kjempebra her også. Takk og lov for at hun ikke har våteksem i tillegg til allergien *Bank i bordet* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går tur tidlig om morgenen og sent på kvelden. Ellers tar vi det med ro inne og i hagen. De får tusle litt inn og ut som de vil og har alltid vann. Gidder ikke å passe på at det er spesielt kaldt siden kroppen da vil bruke mer energi på å varme opp vannet før de kan bruke det i kroppen og det haster jo gjerne litt i varmen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dager som idag (23 grader ute) blir det bare 5 minutters tisseturer, og litt lenger om kvelden (var ute og tuslet i en halvtime tid nå nettopp). Altfor varmt på dagtid.

Jeg fryser ned biter med vannmelon, og kræsjer litt vannmelon og blander med vann og fryser ned, så har de litt aktivitet for å tine den og de får i seg vann og litt sukker (ikke alltid de spiser så godt på varme dager).

Sett bort fra det har jeg sånne aktivitetsleker som spinner og tornado (sånne IQ leker i tre) :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunder blir liggende/gående lenge i sola når de er klissvåte, kan de (visstnok) begynne å "koke". Jeg har bare hørt om ett tilfelle, så om dette stemmer vet jeg ikke, men det er i hvertfall det jeg har hørt som begrunnelse :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunder blir liggende/gående lenge i sola når de er klissvåte, kan de (visstnok) begynne å "koke". Jeg har bare hørt om ett tilfelle, så om dette stemmer vet jeg ikke, men det er i hvertfall det jeg har hørt som begrunnelse :wub:

Hmmm... Det kommer kanskje litt an på pelstypen? Hundene mine tørker laaaaaaaangsomt, og etter en liten dukkert kan de holde et forholdsvis høyt aktivitetsnivå en god stund etterpå, selv på en temmelig varm dag. De fryser faktisk hvis de må være i skyggen etter et bad. Men det har sikkert litt å si at det er en cubansk rase som stammer fra vannarbeidende hunder i middelhavsområdet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da drar vi på lang sykkeltur!

Øhh nei, men er en del som ikke har vett nok til å tenke..

Ja jeg så ei som var ute å syklet med sin boerboel valp i går på dagen det var vel en 25-30 grader å kjempe klamt,så det er folk som ikke tenker...

Hvet hvor denne dama bor å vist hun har syklet hjemme i fra så har hun syklet 1-2mil++

med en valp på 6-7 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Det kommer kanskje litt an på pelstypen? Hundene mine tørker laaaaaaaangsomt, og etter en liten dukkert kan de holde et forholdsvis høyt aktivitetsnivå en god stund etterpå, selv på en temmelig varm dag. De fryser faktisk hvis de må være i skyggen etter et bad. Men det har sikkert litt å si at det er en cubansk rase som stammer fra vannarbeidende hunder i middelhavsområdet :)

Min hund fryser også om hun har badet og må være i skyggen. Har aldri hørt om dette før...

Vil gjerne vite mer om det.

Jeg holder egentlig på som vanlig nesten. Turene er kanskje litt seinere på kvelden av og til. Hun får styre på litt selv som hun vil. Sove osv. Passe på at de har vann. Men ellers går jeg som oftes tur når jeg vil som vanlig og trener når jeg føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma fryser faktisk også hvis hun er gjennomblaut selv om det er 23+++ grader ute. Sist vi var på badetur så svømte hun sammen med oss, men skalv om et aspeløv etterpå når hun var i ro..

Når det er varmt tar vi med kaldt vann til hunden i en sekk, og ellers gjør vi egentlig ikke så veldig mye.. Passer bare på at hun får nok vann i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huner har det emd å drikke altfor lite når det er varmt ute. Kjøp frysetørret vom og vann det ut med 0,5-1 liter vann som gies til hunden før og etter aktivitet på en varm dag. Veldig enkel måte å "lure" i hunden vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kaldt å spise. Frosne margbein og vaniljeis :-) Her er det i tillegg til varmen også høy luftfuktighet så hunden plages dobbelt opp. Han ligger og peser alle sine våkne timer. Noe kaldt i magen gir ham ro en stund. (Vet at hunder ikke skal ha meieriprodukter, men litt tåler han jo:-))

Turene tas helt etter temperatur og hundens dagsform. Et lite bad på turen gjør at han holder ut litt lengre, men han blir mindre og mindre glad i varme dess eldre han blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...