Gå til innhold
Hundesonen.no

Topp 5 hunderaser


Lilleulv

Recommended Posts

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

1. Australsk kelpie. Alt jeg trenger i en passe stor pakning :icon_confused: Passer meg bra (vil jeg tru..)

2. Norsk buhund. Som familiehund, tur og treningskamerat er det INGEN som topper den.

3. Tervueren. Pen og mer enn trenbar rase som gir alt.

4. Labrador retriever. Happy rase med motor og matlyst.

5. Schipperke. Svaret for de som vil ha belger men noe litt mindre. Liten, modig og belgisk.

Slet skikkelig da jeg kom til 4. plass git...er visst bare tre raser jeg brenner skikkelig for for øyeblikket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Schæfer - er oppvokst med denne rasen og mener fremdeles den dag i dag at jeg ikke har møtt en annen hunderase som er klokere eller smartere enn Schæferen.

2. Boxer - Vet allerede nå at min neste hund, og neste etter der og neste etter den er en Boxer. de er snille, lekne, tøffe og sjarmerende muskelbunter.

3. Boston Terrier - livlige og artige, ingen annen hund kan få meg i bedre humør enn disse morroklumpene. Stor hund i liten format.

4. Grand Danois - kun fordi de er så vakre, så store og flotte og elegante.

5. Delt plass mellom Dobermann og Riesen, kun pga utseendet, men kunne aldri ha hatt en slik rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Portugisisk Vannhund - the one & only. fordi: de er helt unike, morsomme, sjarmerende og har en helt spesiell personlighet. de gir masse av seg selv, har mye ansiktsuttrykk og språk og fakter. De blir svært knyttet til matmor og liker å glede henne. de kan brukes til ALT, er kjappe og utholdende, ekstremt intelligente og lærevillige, samtidig som de kan være skikkelig sofagriser inne. Jeg liker mange hunder, men for meg er portisen en hund man får en helt spesiell kontakt med

2. Samojed. Fantastisk skjønn hund som er like god og søt som voksen som valp. Jeg elsker utseendet på de, og det stabile og herlige gemyttet. skikkelig flinke til snørekjøring, pulk, bære kløv og en skikkelig venn å ha med seg i fjellet.

3. Golden Retriever. Min første hund var en golden retriever, så den rasen vil alltid være spesiell for meg. gode og herlige familiehunder.

4. Collie - nykommer på lista mi. har akkurat blitt kjent med rasen og liker den veldig godt. liker det rolige gemyttet, anvendeligheten på de, og det at de er så tilpasningsdyktige. synes de er flotte og se på, veldig snille og barnevennlige hunder.

5. Pudler. staselige storpudler som ser ut som en stor nemi! :icon_confused: dvergpudler som ser ut som små lam. Jeg hater utstillingsklipp. Men synes pudlene har mye av det samme som portisen; intelligensen, lærevilligheten, gleden de viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Afghaner! :icon_confused: Vet ikke helt om de passer til meg, men gud! Jeg er helt forelsket i afghanere! Kan ikke få de ut av hodet. :P

2. Papillon. Raske, snille, lettlærte og vakre. Passer meg perfekt!

3. Sheltie. Egentlig av samme grunn som papillon, men siden jeg selv har papillon så..

4. Welsh Corgi Pembroke. Naboen som har Aussie har faktisk oppdrett av Pembroke. Digger de! Hadde jeg ikke hatt papillon hadde jeg hatt pembroke, hehe..

5. Aussie. Har ikke møtt på så mange. "Naboen" (bor jo langt utpå bondelandet :P) har Aussie. Den er kjempefin!

Jo, jeg så en Portugisisk gjeterhund gå tur på veien for noen måneder siden. Hadde lyst til å spurte ned på veien, men da hadde jeg alt en kanin på armen så.. Har ikke sett den igjen :P Så på bilder av rasen etterpå og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tibetansk spaniel. Nydelig rase. Den er intelligent, og morsom å være sammen med.

2. Cavalier King Charles Spaniel. Kjempefin rase som kan brukes til mye selv om den ikke er så stor.

3. Shetland Sheepdog, omtrent av samme grunn som cavalieren.

4. Border Collie fordi jeg rett og slett liker dem. :icon_confused:

5. Labrador Retriever fordi jeg rett og slett liker dem og, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vansklig dette :rolleyes:

1. Cavalier king charles spaniel - Har blitt totalt forelsket i denne rasen. Er en livlig rase som kan brukes til alt.

2. Nova scotia Duck Tolling retriever - Savner og ha denne rasen i hus. Men pga. mye useriøs avl så venter jeg noen år før jeg skaffer denne igjen. Det er en alsidig rase som passer mine "krav" perfekt.

3. Lagotto - Det er ikke lenge før jeg skaffer meg en lagotto tror jeg. De er bare herlige :closedeyes:

4. Aussie - Alltid ønsket meg aussie. Er totalt forelsket i rasen. Men passer ikke min leve måte nå.

5. Amerikansk cocker spaniel - er vokst opp med denne rasen. Men det er for mye sykdommer på den til at jeg vill skaffe meg en til nå. En allsidig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Australsk Kelpie - er og blir min rase
  • Welsh Corgi Cardigan - en liten hund med mye trøkk.
  • Schäferhund -En gang Schäfer alltid Schäfer. Hadde ikke AK finnes så hadde det vært Schäfer. :icon_confused:
  • Spansk Galgo/Ungarsk Mynde -er meget fasinert av dem begge, men må lære mer. Utseende og tekster jeg leser tiltaler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Schæfer. En frisk og sunn Schæfer, mentalt og fysisk, er den beste hunden man kan få. Punktum.

2. Border Collie. Arbeidsomme til det hysteriske, ekstremt trenbare, lette å forsterke. Samtidig en såppas stor utfordring at de ikke blir kjedelige, og selv om jeg har møtt mange kuede og karakterløse BC'er har jeg og møtt minst like mange med masse personlighet, humør og fantasi, mine inkludert.

3. Belger. Mye av det samme som BC i litt større format og uten det fryktelig sterke gjeterinstinket. En flott rase, eller, tre flotte raser (lakken vet jeg for lite om til å inkludere).

4. Greyhound.. Vakre, herlig temperament, vakre, flott væremåte, vakre.. Osv:p

5. Sheltie. En rase jeg liker bedre og bedre, takket være mine tre små tantebarn (Mala, Enya og Ziiimzim). Kjappe, gløgge, morsomme, behagelige. Blir nok en sheltie når jeg er lei av å ha hysteriske monsterbordere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølge har jeg ikke, men her er fem raser jeg liker veldig godt:

Nova scotia duck tolling retriever: Border collie i retrieverformat! Men hvis jeg en gang skal skaffe meg, så skal jeg være nøye med valg av kull siden det er en del rusk når det gjelder mentalitet og fysisk helse, dessverre...

Groenendael: Egentlig liker jeg laekenois best av belgerne, men jeg har innsett at det vil ta lang tid før jeg har kapasitet nok til å ha en. En gronnis derimot, med sin trenbarhet, oppfinnsomhet, artige personlighet og vakker utseende - det kan jeg nok takle.

Curly coated retriever: Jeg har en ting for krøllete hunder... Hvis jeg en gang skal ha meg en hund som skal gå spor, være turkamerat og leve livet uten store ambisjoner fra min side - da blir det en curly.

Katalansk gjeterhund: En rase jeg har hatt sansen for veldig lenge. Jeg har dessverre ikke hatt gleden av å møte noen personlig, men alt jeg har lest om rasen gjør at jeg syns den virker svært, svært interessant.

Det er de fire som peker seg mest ut, også har jeg noen raser som jeg kanskje kunne tenke meg å ha: Jakt-golden, lancashire heeler, whippet, parson russel terrier og labrador retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Toller: Hvert drømmehunden de 5-6 siste årene. Arbeidslyst, passe str, herlig utseendet, kan brukes til det meste. Men en del å til denne kommer i hus, pga dårlig avl.

2.Border collie: Arbeidslyst, flott utseende, førerorientert, og hvor flott er det ikke å se en bc i arbeid?!

3.Dansk svensk gårdshund: Stor hund i lite format, livlig, spretten, ivrig, unik personlighet, morsom, sjarmerende, kan brukes til "alt" selv om den er liten i str.

4.Aussie: mye av det BC har.

5. Her er det flere raser som er aktuelle, så de får bare slåss om plassen (må nok lære litt mer om noen av de først).

(Sheltie, Norsk Lundehund, Kooiker, Australsk Kelpie, de to langhårsbelgerne, og pyrineisk gjeterhund (korthårshode) er noen av dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Papillon og Bc på delt førsteplass.

2. Korthårspyrre.

3. Australian Shepherd av mine favorittlinjer.

4. En virkelig god schæfer av arbeidslinjer. Jeg er enig med Aya, en god schæfer er det ikke mye som kan måle seg med.

5. Malinois.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå ser listen sånn ut:

1. Retriever og BC blandinger

2. Whippet

3. Labrador

4. Breton

5. Podenco

Vil IKKE ha hunder med lang pels, men vil ha hund som er aktiv og som kan være med meg rundt om kring uten at den blir for skeptisk til det (vil ikke ha rase som er veldig forsiktig i natur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare 5 raser :icon_confused:

Chihuahua - Rett og slett fordi den er nydelig, har et herlig temperament og er smart og flink. Utrolig kosete hjemme i sofaen, sterk på turer og oppvakt når det er lek og trening, alltid i godt humør. Liten og praktisk!

Chinese Crested naken - Utrolig spesiell rase, jeg elsker det nakne på den, den er elegant, og alltid vennlig og kontaktsøkende.

Mops - Utrolig stilige hunder, herlig sjarm og gode koseklumper.

Whippet og Borzoi - (klarte ikke å velge bare en av dem) Er veldig glad i mynder. Synes de er flotte, og er imponert over hvor grasiøse de er i bevegelsene. Whippetene er jo hunder som omtrent vil bo under huden din. Borzoi har jeg ingen erfaring med, men synes de er vakre.

Berner Sennen - Har av en eller annen grunn alltid likt disse. Har møtt mange men aldri fått oppleve rasen. Dette er en rase som er altfor stor for meg, og tror nok ikke jeg kunne hatt en slik selv, men disse bamsene har tatt meg med storm

Her er 5/6 av rasene jeg liker best. Vil gjerne få nevne en rase til også, Japansk Spisshund

:P bare 5 var litt for vanskelig for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dobermann - utrolig smart, morsom, energisk og mye hund. En hund du kan bruke til alt og som er meget arbeidsvillig og meget vakker å se på. Tror det er mange som ikke vet hvor mye god hund det bor i denne rasen.

2. Hvit hyrdehund - vakker, men annerledes enn dobermann, noe som gjør at jeg kunne tenke meg slik en også. Litt mildere gemytt enn vanlig schæfer, og passer fint til mitt bruk.

3. Grand danois - stor, avslappet hund som ser utrolig stilig ut. Med et fint aktivitesnivå og vennlig gemytt. Dette er en rase jeg kunne ha tenkt meg hvis jeg hadde stor nok plass.

Og så liker jeg polar hunder som huskyer og malamute. Ikke noe jeg kunne ha eid, men pene er de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp 5:

1. Breton Er og blir min favoritt rase. The one and only

2. Korthåret vorsther Om jeg måtte velge en annen jakthund enn Breton. Lita korthåret skimlet vorsther tispe .....

3. Toller Utrolig pene hunder og liker retrivere veldig godt ( hadde golden før )

4. Whippet Tanta mi hadde dette før og det var en utrolig hund. Liker Whippeten veldig godt

5. Golden Retriver/Afghansk mynde Tanta mi hadde også afganer og de liker jeg godt - bortsett fra pels stellet. Er veldig svak for golden også. Så disse to får delt 5 plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Tibetansk Spaniel - Tibben er veldig snill, kosete, og med den sjarmerende og morsomme rasen er man nødt til å ha humor. Tibben er også veldig sta, og det skaper sine utfordringer, noe jeg liker veldig godt. Den er utrolig artig å trene når en først setter i gang.. Tibben har lett for å tilpasse seg, og kan den ene dagen være klar for masse tur og trening, mens den en annen dag, fint kan ha en rolig dag og finne på ting selv. Dette passer meg veldig godt, i og med at jeg går på skole, har jobb og også skal ha et sosialt liv..

De neste plassene er jeg ikke helt sikker på om kommer i riktig rekke, men prøver:

2. Kooikerhund - dette er en nydelig rase, fin størrelse, passe med pels, passe aktiv og den er lettlært. En gang i fremtiden skal jeg ha en Kooikerhund.

3. Papillon - Kjempesøte skapninger, aktive og lettlærte og har en fin størrelse

4. Bichon Frisèe - Jeg har vokst opp med Bichon Frisèe, og det er herlige hunder. Vet ikke om jeg vil ha Bicon igjen, pågrunn av pelsstellet, men dette er en rå rase som man bare må bli gald i.

5. Sheltie - bestevenninnen min har denne rasen, og dermed har jeg blitt glad i rasen.. De er vakre, utrolig snille, morsomme å trene med, og er med på alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Saluki: :icon_confused: Har alltid likt denne rasen utrolig godt, men i det siste har det absolutt vært favoritt-rasen min. Veldig elegante og fine hunder.

2. Flatcoated retriver: Ett par stykker jeg kjenner har denne flotte rasen. Det jeg liker spes. godt med denne rasen er at de er livlige, glade og aktive.

3. Papillon: Har en papillon selv, og i mine øyne er han helt perfekt. Liten og lettlært. Blir med meg over alt, for han er så lett å ta med.

4. Collie: Har vel egentlig vært favoritt rasen min siden jeg var liten. (Sikkert pga programmet Lassie som gikk på tv:P) "Naboen" min har en collie og den er veldig rolig og vennlig. Virker lettlærte og kan brukes til mye.

5. Australian Shepherd: (Med mye tenking :P) Kan egentlig ikke så masse om denne rasen. Har sett et par på tur, men aldri fått hilst skikkelig på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sheltie - passer meg perfekt, den er er passe kvikk, lett-trent, grei størrelse, og så er den ufattelig vakker :P

2. Dvergpinscher - denne rasen er jeg så forelska i, majestetisk, vakker, og en potethund som kan brukes til det meste, akkurat passe i størrelsen.

3. Staffordshire bull terrier. Liker gemyttet veldig godt. Akkurat passe store, og de er flotte.

4. Pinscher. Det samme som DP'en, syns det er noe spesielt med dem. Disse er litt større igjen da, men er jo ingen kjempehund dette heller.

5. Lagotto. Har faktisk hatt den ære av å hilse på en. Og makan til stilige hunder. Nok en gang, perfekt størrelse.

Tja, noen som sa fem vidt forskjellige raser :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. wheaten terrier. herlig gemyt, aktiv og gla

2.manchester terrier. liten klovn som lærer fort

3.puddel. mamma sine puddler som er skyl i min hundegalskap

4. kerry blue terrier. imponerende hund å se på. staselig og pen

5. lagoto. sjarm troll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel: Vakre hunder med et herlig temprament. Kan brukes til alt.

Australsk Kelpie: Hund som jeg tror kan passe meg og mine mål en gang i fremtiden veldig godt. Grunnen til at denne kommer per idag bak storpuddelen er fordi livssituasjonen min ikke gjør det mulig å ha en kelpie.

Dvergschnauzer: Dette er rasen som bestandig kommer til å ligge mitt hjerte nærmes. Nydelige små vesner med stor personlighet. Lærevillige hunder.

Cairn Terrier: Min lillerase nummer to. Har ikke satt meg så grundig inn i dem, men ut fra det jeg har lest og sett så virker dette som å være en rase som kan passe godt til meg.

Det er disse rasene, i prioritert rekkefølge som er min topp 5(4)-raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Australian Shepherd

- Fordi de har og kan alt, og er samtidig en vakker gjeterhund som ikke trenger gjeterprøven (enda?) for å kunne stilles. Samtidig har jeg inntrykk av at de har litt mer selvstendighet/"stahet" enn andre gjeterhunder - noe man ofte finner i terriere. Litt sånn... "hvorfor sier du det og hva tjener jeg på det?" Det er aktive og lekne hunder som synes alt er gøy. Enkle å forsterke, og nok hund å ta i.

2. Toller

- En herlig og spennende "liten" retriever med masse arbeidslyst og drifter. Skal også ha denne staheten jeg så lett blir sjarmert av. Skal jeg ha meg retriever en gang blir det såklart toller...

3. Terv/groendael

- Lekne, gira og fulle av belgersprell. Vakre og flotte. Mye dårlig gemytt rundt omkring da, noe som har skremt meg vekk.

4. Finsk Lapphund

- En flott hund, og har man muligheten til å komme seg litt ut av Norge for å hente valp så kan man nok finne hunder som har noe av gjeterinnstinktene sine igjen, og som er mer "på" og ikke så utstillingsavl-produsert som de fleste er her.

5. Papillon

- Lille sommerfugelen over alle sommerfugler. :icon_confused: Vakre, livlige og fulle av personlighet...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenendael: På grunn av dens kjapphet/kvikkhet, årvåkenhet og vilje og evne til å lære og jobbe sammen med fører i tillegg til allsidigheten.

Malinois: Blir vel det samme som for gronnisen, bare at en malle gjerne er enda mer driftig.

Hollandsk Gjeterhund, korthåret: Igjen, det samme som for de to andre. Etter hva jeg har forstått er denne en mellomting mellom de to første? Kan for lite, men liker det jeg har lest og hørt om rasen.

Vorsteher, korthåret: Vel, kunne vel egentlig skrevet Varja her, vet ikke hvor rasetypisk hun er i oppførsel. Hun passer også under beskrivelsen til de andre, bare at hun har en anelse for mye jaktinstinkt for min smak.. :P

Dette er vel de rasene som jeg kunne tenke meg slik ståa er nå iallefall. Ingen raser som jeg vet noe om kan fylle 5-plassen, selv om det er mange andre raser jeg liker - passer ingen av dem helt inn. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine topp 5:

1. Toller, uten tvil. Denne rasen har alt jeg ser etter hos en hund, den passer til det jeg liker å drive på med, de er lettrente, morsomme, pene, utspekulerte, utholdende, full av fart og så godt som perfekte :P Dessverre så er det mye useriøs avl som flere også har nevnt. I Norge er det ikke så mange oppdrettere jeg ville hatt hund fra, og et par tre stykker ville jeg ikke hatt hund fra om de så hadde kastet den etter meg. Men heldigvis er det noen seriøse også her i Norge, og enda flere i Sverige.

2/3. Flat coated retriever. Herlige hunder, rett og slett :icon_confused:

2/3. Jaktgolden. Mye av det samme som de andre over.

4. Labrador. Fine hunder som passer mitt bruk bra.

5. Stabyhoun. Virker som en rase som kunne passet meg bra, men jeg vet egentlig for lite om dem. Inntrykket jeg har er at de kunne passet meg bra, og så er de jo pene også (viktig viktig *ler* )

Jeg er vel sånn egentlig helt og fullstendig retrieverfrelst, for å si det mildt. Flat og jaktgolden får ligge på en delt andreplass. Vet ikke helt hvem jeg liker best enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...