Gå til innhold
Hundesonen.no

Norvegian polar og tilberedning etc.


Recommended Posts

Vi har tenkt litt på kjøttforing, og her i området er det Norwegian Polar som vi har tilgang til. Har hørt at de selges i 20 kg blokker som er delt opp i kilosblokker. Så dette betyr at vi ikke trenger å stå med sag og øks på plena og hugge biter fra en svær frossen blokk? Har også lest at NP er mindre grisete enn VH, og det er jo bra.

Kan vi blande NP og tørrforet vi bruker til måltidene? Tenkte å bruke tørrforet vårt når vi skal reise etc. så da er det jo greit å beholde tilvenninga til tørrforet, slik at ikke hunden blir dårlig i magen hver gang vi skal noen steder, hvis du skjønner. Men på hjemmsiden til NP, stod det at det ikke skulle tilsettes noe i maten siden det var nok av det hunden trenger i foret.

Vil jo ikke at det skal bli for mye på en måte.. Men å tilsette litt og litt NP i tørrforet går vel an i tilvenningsfasen? Slik at det ike blir så brått. (min hund er ganske sensitiv i magen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bob bob. NP er i en hel 20-kilos blokk som er delvis delt i kilosbiter. Halvveis delt i to om du forstår. Det jeg gjør når jeg har hentet blokka på leira er å slippe den i asfalten mens den enda er inne i emballasjen. Da deler den seg stort set i biter slik den skal. De bitene som ikke deler seg tar jeg en hammer og deler. Så legger jeg de i poser i fryseren. Du skal ikke tine den på forhånd.

Jeg blander som regel ikke NP med tørrfòr. Om jeg skal reise bort så kjøper jeg en liten sekk med tørrfòr og det virker som om magen deres tåler det godt. Det er sikkert ingenting i veien med å blande NP og tørrfòr selv om jeg ikke ser vitsen. Skal du reise bort kan du starte med tørrfòr noen dager før for tilvenning.

En av mine hunder er også sensitiv men tåler NP godt. Det er nok greit å bruke noen dager på tilvenning. Noen påstår (husker ikke hvor jeg har lest det) at man ikke skal gi både våtfòr og tørrfòr til samme måltid. Kroppen har ulike måter å ta seg av vått kontra tørt og hunden vil få få dårlig mage. Det anbefales heller å gi våtfòr til ett måltid og tørrfòr til et annet, men altså ikke blande det.

Jeg anbefaler NP høyt og tror ikke du vil angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander ikke NP og tørrfôr. Men her får dalmisen tørrfôr til frokost og NP til middag. Dachsen får bare tørrfôr da..

Dalmisen her er også veldig sensitiv, men med NP går det kjempefint.

Anbefaler foret veldig! :)

Når det kommet til oppdelingen tar jeg en øks og setter ned i sporet som er skjært også et slag med hammeren så er den løs. :D Er kanskje skjært mellom 2/3 av blokken... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tak i NP? Emma gikk jo på V&H en stund, men pga vi må til Fauske så blir det litt langt å kjøre.. NP er jo et godt alternativ. Kan du ikke sende meg en PM hvis du har snøring på hvordan man får tak i dette foret? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...