Gå til innhold
Hundesonen.no

Turmat.


Torunn1

Recommended Posts

Hei alle sonisere!

Vi prøver å komme oss ut på tur i skogen med hele familien så ofte vi kan. Barna elsker det! De jubler, slenger på seg sekken og legger i vei. (jente på 4 og gutt på 6) Men saken er den at vi blir litt lei å grille pølser. Så vi trenger alt dere kan oppdrive av gode turmat forslag. Både "middag" og enkel mat til litt kortere turer.

På forhånd takk! :)

Hilsen Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnebrød? Smaker om mulig enda kjedeligere enn pølser for voksne gjerne, men er morro. Pizzabunndeig funker fint, ut i skogen, tenne opp bål, finne passende pinner man spikker til, snurre deig rundt og steke over bål til det kommer hul lyd når man dunker på dem med en negl. Går også an å snurre deigen utenpå en pølse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnebrød? Smaker om mulig enda kjedeligere enn pølser for voksne gjerne, men er morro. Pizzabunndeig funker fint, ut i skogen, tenne opp bål, finne passende pinner man spikker til, snurre deig rundt og steke over bål til det kommer hul lyd når man dunker på dem med en negl. Går også an å snurre deigen utenpå en pølse.

Det er jo så godt, og koselig da :) (det skal jeg lage når vi skal på tur i vinter).

Hva med å pakke inn noe godt i folie da? (eller kjøpe toastjern beregnet til bål :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnebrød? Smaker om mulig enda kjedeligere enn pølser for voksne gjerne, men er morro. Pizzabunndeig funker fint, ut i skogen, tenne opp bål, finne passende pinner man spikker til, snurre deig rundt og steke over bål til det kommer hul lyd når man dunker på dem med en negl. Går også an å snurre deigen utenpå en pølse.

Det der brakte fram minner om barndommens skogsturer! Men er det noen her som noen gang har spist pinnebrød som ikke var både brent utenpå og deigete inni? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der brakte fram minner om barndommens skogsturer! Men er det noen her som noen gang har spist pinnebrød som ikke var både brent utenpå og deigete inni? :)

Ja faktisk, men var nok bare veldig heldig :rolleyes: Var på den faste årlige rideleiren jeg var på. Hvor man alltid siste kvelden griller, og da griller man pinnebrød. Og kun en gang på alle de årene fikk jeg vel en perfekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å tenne bål nå da?

Det er vel bålforbud til 15 september eller noe slikt? Engangsgrill funker jo også :D

Det der brakte fram minner om barndommens skogsturer! Men er det noen her som noen gang har spist pinnebrød som ikke var både brent utenpå og deigete inni? :)

Jepp! Steke dem over glør og ikke flammer så blir det supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kok store poteter hjemme, kjøl dem ned og ta med på tur. På turen huler dere dem ut og kakker ett egg oppi. Ta oppi skinke og ost og ha folie rundt. Legg på bålet en 10-15 min og spis dem!

Kjempe godt, artig å lage og mettende! :)

En slager på fjelltur hos oss!

(eneste som er litt vanskelig er å frakte med seg rå egg.... pappa hadde skumgummi oppi en matboks med eggene oppi, funket ganske greit det, men det var likevel like morsomt hver gang et eller flere av eggene hadde knust :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(eneste som er litt vanskelig er å frakte med seg rå egg.... pappa hadde skumgummi oppi en matboks med eggene oppi, funket ganske greit det, men det var likevel like morsomt hver gang et eller flere av eggene hadde knust :)

Hvorfor ikke bruke kartongen? :D

Ta med litt melk på termos, en liten boks med sukker, noen dype plastskåler og skjeer og plukk blåbær, villbringebær og markjordbær til en kjempegod dessert uten forrett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke kartongen? :P

Ta med litt melk på termos, en liten boks med sukker, noen dype plastskåler og skjeer og plukk blåbær, villbringebær og markjordbær til en kjempegod dessert uten forrett!

Vet ikke om pappa går veldig ujevnt i terrenget eller hva det kommer av... men da kartongen ble brukt ble alle eggene knust :) Så når han bar proviant måtte de sikres bedre enn som så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dessert, apeloff er godt!

En banan, snitte i den et stykke og stikke nedi noen kokesjokoladebiter. Pakke folie rundt og legge på glørne en stund. Må gjerne spises med skje.

Det der er veldig godt, men det er ikke akkurat det vi kaller de.. :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dessert, apeloff er godt!

En banan, snitte i den et stykke og stikke nedi noen kokesjokoladebiter. Pakke folie rundt og legge på glørne en stund. Må gjerne spises med skje.

Apeloff! :) Det må være det søteste ordet jeg har hørt denne måneden. Men det hørtes godt ut, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å grille kjøttboller på spyd. Legg en skive ost nedi rundstykke eller pølsebrød før du har i kjøttbollene.

Du kan også legge laks/fisk med litt smør og krydder i folie før du drar hjemmefra. Maiskolber som du pakker i folie med litt smør er også veldig godt på grillen eller på bålglørne.

Til dessert er s'mores favoritten her. Legg et par, tre ruter med melkesjokolade og en grillet marshmellow mellom to kjekser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nesten all mat du lager hjemme (med unntak av en del avansert ovnsbruk og fancy retter) kan med litt trening og fantasi også lages utendørs på primus, stormkjøkken eller bål. Det kan kreve litt øvelse for å ikke svi ting og finne ut hva som er 1 og 5 på den utendørse "kokeplata", men etter noen fastbrente gryteretter går det fint.

Calzone lagd på bål er en slager. Kan lages ganske greit ved å ha med ferdig tørrblandig til bunnen (eller helt ferdig deig på dagsturer man ikke skal gå så langt) og så fyller man selvfølgelig med hva man vill, men ferdigkjøpt pizzafyll-tørrposer og pølsebiter er bra. Ellers bruk fantasien. Og så stekes de i panne på bålet (glørne er best å lage mat på, ikke flammene) med lokk over. Vær forsiktig med varmen så de blir gjennomstekt og ikke brente.

Ellers finnes det jo mange grytevarianter som man bare tilsetter vann og kjøtt. De som skal ha melk i er det bare å bruke melkepulver. Disse smaker utmerket på tur.

Og hamburgere erstatter jo glatt pølsene. Grill karbonader i panne eller på spyd, varm brøene litt på bålet og ha med hva dere måtte ønske å ha på av salat, tomat, ost osv. Alltid greit med alt som er ferdig delt opp på forhånd.

Fisk, grønnsaker og poteter (i båter) i folie på bålet med litt smør og krydder oppi er nam, nam. Spesielt hvis det er selvfanget fisk selvfølgelig.

Ellers står jeg på mitt med at det meste som lages hjemme kan lages på tur også. Tenk heller hva du har lyst på og se hvordan det kan lages over bålet eller på primusen. Litt fantasi og noen forenklinger må til, men man får til det meste. Steke kjøtt og fisk i folie eller på panne på bålet, poteter er ikke no problem og lite oppvask, boil in bag ris er problemfritt. Sausen blir oppvask, men er ikke no problem å lage over bål på noen måte. Et eks. Har du bare en primus (på bål kan du jo varme flere gryter samtidig) så kan du jo koke opp vann til hurtigkok boil in bag risen og sette den til å trekke med lokk over og den blir ferdig av seg selv (tar litt lengere tid når den trekker enn når den koker). Lag sausen og sett den til siden med et lokk over før du steker kjøttet el. (bør ikke være så tykt at det tar veldig lang tid), og gi sausen et kort oppkok så den er skikkelig varm. Det lar seg greit administrere og er ikke så mye styr som det kanskje høres ut som (risen trenger kanskje litt varming innimellom her). Og på dagsturer kan du jo ha med ferdigoppskåret salat.

Bruk fantasien!

(eneste som er litt vanskelig er å frakte med seg rå egg.... pappa hadde skumgummi oppi en matboks med eggene oppi, funket ganske greit det, men det var likevel like morsomt hver gang et eller flere av eggene hadde knust :)

Hvorfor ikke bruke kartongen? :)

Eller hvorfor skal du absolutt ha med deg eggeskallet? Kakk eggene oppi en tett beholder hjemme og fordel dem når du kommer fram. Plummen holder seg (stort sett) hel og fin og kan lett skilles fra vitten etterpå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...